Sori jos seikkaillaan aiheesta ulkona, mutta tuoreena museoajoneuvoharrastajana ei malta olla hiljaa. Tässä reilun kuukauden museoidun pelin omistaneena olen vielä vähän pihalla käytännöistä, mutta suhtaudun museoajoneuvoon sellaisella ajatusmallilla, että niillä ajetaan vain harvoina ja valittuina päivinä. Muina päivinä ajellaan sitten käyttiksillä.
Omalla kohdallani tuota ajattelutapaa on helppo ylläpitää, koska oma ajokkini on säilössä toisessa maakunnassa noin 150 km päässä. Ei tule kovin helposti houkutusta lähteä kruisailemaan matalalla kynnyksellä käyttiksen tyyliin
. Olen jopa tällä hetkellä pyöritellyt päässäni jonkinlaisen omaehtoisen ajopäiväkirjan tekemistä. Vihkoon vain päivämäärät jolloin autolla on ajettu ja paljonko päivän päätteeksi jäi mittariin. En tiedä onko tällaisella seurannalla kenellekään mitään lisäarvoa. Sitä kuitenkin vähän ihmettelen, että jos ainoa taho joka museoajoneuvon kilometrejä seuraa on katsastusinssi, niin nykyisellä 4v katsastusvälillä saatetaan saada aikaan melkoisia OHO-huudahduksia. Lisäksi jos autolla ehtii olla yhden katsastusvälin aikana useampi omistaja, niin kenen päätä siinä asetellaan pölkylle jos museovakuutuksella olleelle autolle on ehtinyt kertyä neljässä vuodessa 100tkm mittariin.
Monet myyjät Nettiautossa tykkäävät mainostaa halpaa ajoa 35 euron vakuutuksella. Sitähän nämä eivät muista koskaan kertoa, että sillä 35 eurolla saat käytännössä 1/12-osan normaalista vakuutuksesta, kun sillä autolla ajetaan se max 30 päivää.
Aivan varmasti monella tulee houkutus käyttää museopeliä käyttöautona. Tässä kun itse olen kehuskellut Esson baareissa uudella harrastuksellani, niin ei ole yksi eikä kaksi kaveria, jotka ovat alkaneet heti pohtimaan ääneen että jos autolla ajaisi ihan normaalisti ympäri vuoden mutta ruuvaisi kilometrejä pois mittarista ettei herätä leimalla huomiota. En tiedä, vähän minulla on sellainen pelko, että jossain vaiheessa muutama väärinkäyttäjä-spede pilaa kaikkien muiden harrastamiset. Toivotaan kuitenkin, ettei näin käy.
Noh, tämä aiheen sivusta. Loppuun vielä terveiset Erelle. Hänellä oli näppinsä pelissä, että allekirjoittanut pääsi viimein museoajoneuvon makuun