Hajoaako perä, pyöritetään rullia vain toisella takapyörällä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hajoaako perä, pyöritetään rullia vain toisella takapyörällä

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Eli harrastuksen parissa täytyy päivän päätteeksi saada noin kilometrin naru sisään kelalle. Talvella on käytettävissä vain harrastajien autot. Tällöin auton vetävä pyörä auton toiselta puolelta ajetaan metallisten rullien päälle, josta veto menee akselin ja ketjun kautta narukelalle. Siis laitteen päällä ajetaan niin, että vain toinen takarengas pyörii ja toinen rengas (ja samalla koko auto) on paikallaan. Pyöritysnopeudet on hyvin pieniä, yleensä autoa käytetään tyhjäkäynnillä ykkösvaihteella (tai mahdollisesti pakilla), joskus aivan aavistus kaasua, max. 1500 r/min.

Voisitteko nyt kertoa asiasta mitääntietämättömälle, hajottaako tai rasittaako edellä mainittu kelaaminen jotakin osaa Mersussa?

Itse olen pitkin hampain suostunut kelaukseen yhden kerran. Autossani on manuaalivaihteisto, lukkoperää ei ole ja perä on mallia iso. Lukkoperällähän hommasta ei tulisi mitään. Olisi vain hyvä tietää tämä juttu, kun kohta voi joutua taas kelaamaan. Tulisi se talvi sieltä jo :P

Niin ja kiitokset kaikille forumlaisille, ompahan saatu hienot tietosivut pystyyn :!:
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Korkealla ne leijat lentää, jos kilsan narut on :D
Kerrohan lisää tästä harrastuksesta, sen verran mielenkiintoiselta se kuulostaa.

Asiasta itsestään en mitään tiedä, mutta olettaisin pyörittämisen olevan turvallista, jos kulma pysyy suunnilleen samana kuin tietä pitkin ajettaessa.
Eli vetoakselin kulma ei muodostu liian suureksi.
(Vrt. etuvetoauto, jossa pyörät linkussa).
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Pasi H.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Itse haluaisin myös tietää, että seuraavan kerran katsastuksessa, täytyykö mun mainita että autossa on ASD -perä? Tai täytyykö mun sanoa että sitä ei saa käyttää dynamossa vai tietääkö ne ihan aikuisten oikeesti, että miten noita siellä käsitellään ?
Passat Variant 1.9TDI 2001
ripe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja ripe »

tää ei ole faktaa :?:
Luulisin ettei ole välitöntävaaraa, perän rasauspyörästö ilmeisesti pyörii mut ei kauheen kovaa jos vauhtia ei ole kuin 10-20km/h?
Eikös noi perät tahdo hajota kun polkee kunnolla jolloin toinen pyörä pyörii 100-200km/h ja tasauspyörästön öljyt menettää voiteluominaisuuden.
kyllä mersumies pitää olla, vaikkei olis mersuakaan.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu kyllä se tuon kyllä moitteetta kestää.... sitä perä ei kestä jos autolla jää esim kiinni ja huudattaa kaasulla niin kauan että esim jää sulaa renkaan alta... silloin jos mittarissa käy 100km/h niin toinen rengas pyörii 200km/h! siis näin jos toinen rengas ei pääse pyörimään...
m4rcuz
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja m4rcuz »

Pasi H. kirjoitti:Itse haluaisin myös tietää, että seuraavan kerran katsastuksessa, täytyykö mun mainita että autossa on ASD -perä? Tai täytyykö mun sanoa että sitä ei saa käyttää dynamossa vai tietääkö ne ihan aikuisten oikeesti, että miten noita siellä käsitellään ?
Ei ASD:n kanssa tartte menetellä mitenkään erikoisesti katsastuksessa, koska ASD irroittaa lukon jarrua painettaessa.
Tenkanen
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Tenkanen »

Niin oikeassa olit, kyse on lentämisestä. Nimittäin varjoliidosta. Talvella hinaamiseen käytetään järven tai meren jäätä. Hinaaminen tapahtuu mönkijällä tai moottorikelkalla talvella ja kesällä autolla. Kesällä yleensä käytetään pienempiä lentokenttiä. Myös voi lentää rinnelentoa, mutta se on oma tarinansa. Hinauksessa korkeutta saa yleensä 400-500 metriä. Homman suola on nousevien ilmavirtausten (termojen) löytäminen ja niissä pysyminen. Eli termoissa pyöritään niin kauan kuin siinä pysyy tai säännöt antavat myöden. Hyvänä kelipäivänä lähdetään liukuun myötätuuleen ja matkalennolle, yleensä jäädään kentän tuntumaan pyörimään ja kentälle laskuun. Viime kesänä Suomessa tehtiin suomalaisin voimin uusi pohjoismaiden ennätys matkalennon pituudessa, 191,7 km. Itse vähemmän harrastaneena tein ensimmäiset matkalennot ja 22,0 km oli pisin.

Niin ja renkaat ovat lähes samalla korkeudella kelauksessa, rullien päällä oleva rengas on noin 10 cm toista (maassa olevaa) korkeammalla. Nopeutta en pysty sanomaan mitä se olisikaan kun nopeusmittarin anturit ovat etupyörissä. Ja kun tarkemmin muistelen, niin jo 1200 r/min pyöritti narukelaa jo niin pirusti, ettei sillä kotitekoisella kelalla uskaltanut antaa enempää kaasua.
S205 220d 4 matic 2016
S210 320 CDI 2001 Avantgarde
ex. W202 220D -96 powered by Bosch R.I.P.
ex. Saab 99 GL -84 R.I.P.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyseisessä tilanteessa voi perän laakeri hajota kun ei saa voitelua. Yksi on korjattu sutimisen takia. Tämä oli vain varoitus. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
pyhimys
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Tuossa tapauksessahan pienet pyörät pyörii joiden liike normaaliajossa on melko pientä. En tiedä mersun perästä, mutta muissa perissä on tullut vastaan, että pieniä pyöriä ei ole laakeroitu tavallisin laakerein, vaan ne ovat eräänlaisilla liuskoilla ja puslilla "laakeroituja". Tällöin niiden kuluminen on luonnollisesti huomattavasti suurempaa.
Toinen asia on sitten kuinka suuri tuossa käytössä on rasitus, että aiheuttaako se mimmoisia voimia pyöriin.
Ei oppinut olutta ojaan kaada
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kokeile. :lol:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jep.. rauta rautaa vastenhan ne tasaupyörästön rattaat pyörii... mutta sutimisessa näihin rattaisiin kohdistuu rajusti kovempi voima kuin narukelan pyörittämisestä.. en usko että hajoaa... jaa että etupyöristä nopeus??? kyllä se mahtaa kardaanista olla otettu...
leppalam
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja leppalam »

Kannattaa ottaa se ASD pois päältä (jos on napin takana). Itse tutkiskelin jotain jurinoita takapyörät ilmassa ja sain ESP:n anturista virheilmoituksen. Tämän virheilmoituksen luonnollisesti saa pois vaan veholla.

-J
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pasi H. kirjoitti:Itse haluaisin myös tietää, että seuraavan kerran katsastuksessa, täytyykö mun mainita että autossa on ASD -perä? Tai täytyykö mun sanoa että sitä ei saa käyttää dynamossa vai tietääkö ne ihan aikuisten oikeesti, että miten noita siellä käsitellään ?
Ei tuosta haittaa ole, seisontajarru vaan ottaa mukavan tasaisesti :lol:
Pasi H.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Ei oo mulla ASD napin takana... Eli ei saa pois päältä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Vastaa Viestiin