CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitä noista 350 tai 400 rivimoottoreista saa vakio-osilla irti?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Luulisin, että luokkaa 430.450hv
Luulisin, että luokkaa 430.450hv
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Moi! Mitä eroa on om651 220cdi ja 220cdi bluetecissa, muuta kuin bluetecin ureakäyttö päästöjen pienentämiseksi? W212 facelift (2013 -->)
220 blutec
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
220 cdi
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
Eli onko moottori,suuttimet ja ecu molemmissa sama? Bluetec mallista saa ohjelmoinnilla 250hp vai saako perus 220cdi myös samat tehot? Itsellä tuo perusmalli ja mietinnässä sen ohjelmointi. Meneekö molempien ohjelmat suoraan piuhalla?
220 blutec
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
220 cdi
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
Eli onko moottori,suuttimet ja ecu molemmissa sama? Bluetec mallista saa ohjelmoinnilla 250hp vai saako perus 220cdi myös samat tehot? Itsellä tuo perusmalli ja mietinnässä sen ohjelmointi. Meneekö molempien ohjelmat suoraan piuhalla?
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Perusmoottori samaJani1980 kirjoitti: ↑To 20.05.2021 11:15 Moi! Mitä eroa on om651 220cdi ja 220cdi bluetecissa, muuta kuin bluetecin ureakäyttö päästöjen pienentämiseksi? W212 facelift (2013 -->)
220 blutec
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
220 cdi
170 hp
400nm
8.8s - 100kph
6.1L/km
Eli onko moottori,suuttimet ja ecu molemmissa sama? Bluetec mallista saa ohjelmoinnilla 250hp vai saako perus 220cdi myös samat tehot? Itsellä tuo perusmalli ja mietinnässä sen ohjelmointi. Meneekö molempien ohjelmat suoraan piuhalla?
Suuttimet erikokoiset, en muista kummin päin
Ecu eri, samoin ohjelmat.
Molemmista kuitenkin suunnilleen sama teho.
Molemmat menee haluttaessa obd-portista, uudemmassa tosin järkyttävän pitkä lukuaika, noin 1h40min.
Lukee noin prosentin minuutissa, eli sata minuuttia.
Pöydällä luettaessa muutama minuutti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Kiitos Tuikulle tiedoista, tarviipa olla kesäloman aikana yhteydessä
S212 220CDI 2013 Avantgarde
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
EX S211 270CDI 2005 Avantgarde
EX S212 350CDI 2009 AMG-styling
EX S211 320CDI 2004 Avantgarde
EX S210 320CDI 2001 Avantgarde
EX S202 220D 1997 "AMG-styling
EX W124 230E 1990 Automatic
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Teetin 2017 vuosimallin W205 200d:hen ihan perustason tehon/väännönlisäysohjelmoinnin (136/360>210/500).
Mielestäni kulutus on sen jälkeen ihan hippasen noussut (ajelen samalla E-ohjelmalla ja pääosin vakkarilla aivan yhtä rauhallisesti vakioreittiä). Onko tämä tyypillistä/mahdollista?
Mielestäni kulutus on sen jälkeen ihan hippasen noussut (ajelen samalla E-ohjelmalla ja pääosin vakkarilla aivan yhtä rauhallisesti vakioreittiä). Onko tämä tyypillistä/mahdollista?
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei se teho tyhjästä tule, eli on mahdollista. Tosin jos ohjelma on tehty oikein eikä ajotapaan tule muutoksia niin ei pitäisi kauheasti muuttua kulutus matka-ajossa.
Voi jopa hieman tippua jos egr on poistettu ja ennakot ja ahdot muokattu sen mukaan että egr kierrätyksen vaatimaa ahtopainetta ei alakierroksilla tehdä.
Sanoisin jos olet tuikun ohjelman laitattanut ei pitäisi kulutus nousta mainitsemallasi ajolla jos et sitten käytä noussutta tehoa kiihdyttelleen ja viihdytellen.
Voi jopa hieman tippua jos egr on poistettu ja ennakot ja ahdot muokattu sen mukaan että egr kierrätyksen vaatimaa ahtopainetta ei alakierroksilla tehdä.
Sanoisin jos olet tuikun ohjelman laitattanut ei pitäisi kulutus nousta mainitsemallasi ajolla jos et sitten käytä noussutta tehoa kiihdyttelleen ja viihdytellen.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo itse en oikein etukäteen asiaa tutkiessani missään törmännyt tietoon, että kulutus voisi nousta. Ja ajan tosiaan aivan samalla tavalla kuin ennenkin, ns. taloudellisuuspihistelyajo on suorastaan sellainen pieni harrastus minulle ja siksikin tämä kiinnostaa. Ero ei ole merkittävä, mutta tuntuisi siltä että pari desiä on kulutus saattanut nousta. Pitää vielä joku viikko ajella, ennenkuin viitsii soitella tuonne pajalle asiasta.MJPfin kirjoitti: ↑La 29.05.2021 08:46 Ei se teho tyhjästä tule, eli on mahdollista. Tosin jos ohjelma on tehty oikein eikä ajotapaan tule muutoksia niin ei pitäisi kauheasti muuttua kulutus matka-ajossa.
Voi jopa hieman tippua jos egr on poistettu ja ennakot ja ahdot muokattu sen mukaan että egr kierrätyksen vaatimaa ahtopainetta ei alakierroksilla tehdä.
Sanoisin jos olet tuikun ohjelman laitattanut ei pitäisi kulutus nousta mainitsemallasi ajolla jos et sitten käytä noussutta tehoa kiihdyttelleen ja viihdytellen.
En tiedä mikä ohjelma sinne on laitettu, mutta ihan isohko vakiintunut toimija kyseessä ja tekevät näitä paljon.
Muutenkin toki tän auton kulutuslukema vs. luvattu on paljon suuremmassa epäsuhdassa kuin aiemman kulkineeni: 1.2TSI VW Jetan jolla onnistuin ajamaan välillä aika lailla luvatulla kulutuksella. Sekin hieman harmittaa, koska näiden aiempien kokemusteni perusteella luulin tälläkin autolla pääseväni suhteellisen lähelle luvattuja lukemia.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
taloudellisuuspihistelyajo on suorastaan sellainen pieni harrastus minulle
Ilmeisesti jokin ECO-ohjelma sovittu laitettavan, muutenhan tässä ei oikein ole järkeä.En tiedä mikä ohjelma sinne on laitettu
wiimax.fi
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En tiedä ketä tehnyt ja voi olla hyväkin ohjelma, mutta
hommahan on niin että valitettavan moni noista "isoista" toimijoista tekee asioita ns. quick and dirty. Eli nostetaan ahtopainetta, ja ruiskutusmäärää huijaamalla lisää aikaa suutinkartoista. Bulkki lastuja, paja vaan kirjoittaa sen eikä itse edes sitä lastua tee.
Lisää ahtopainetta -> käytetään energiaa sen tekemiseen.
Lisää ruiskutusaikaa -> laskenta ei mene oikein, seos rikkaalle.
Lisää rail painetta -> taas energiaa paineen tekemiseen.
Jos tarkoitus on pihistellä niin tehon lisäys tuskin on se järkevin lähestymistapa?
Ohjelma pitäisi optimoida polttoaineen kulutuksen ehdoilla eikä tehon, eikä varsinkaan päästöjen jos halutaan mahdollisimman pientä kulutusta.
Ohjelma on aina kompromissi tehon ja päästöjen suhteen, tietyillä ruiskutusennakoilla saa enemmän tehoa mutta Nox päästöt nousee, lisätään paskaa kiertoon (egr) ja saadaan palolämpötilaa pudotettua. Samalla nostetaan pakopainetta että saadaan se sonta ahtopaineen sekaan. Tuhlataan energiaa.
Yksi hyvää ja toinen pahaa...
hommahan on niin että valitettavan moni noista "isoista" toimijoista tekee asioita ns. quick and dirty. Eli nostetaan ahtopainetta, ja ruiskutusmäärää huijaamalla lisää aikaa suutinkartoista. Bulkki lastuja, paja vaan kirjoittaa sen eikä itse edes sitä lastua tee.
Lisää ahtopainetta -> käytetään energiaa sen tekemiseen.
Lisää ruiskutusaikaa -> laskenta ei mene oikein, seos rikkaalle.
Lisää rail painetta -> taas energiaa paineen tekemiseen.
Jos tarkoitus on pihistellä niin tehon lisäys tuskin on se järkevin lähestymistapa?
Ohjelma pitäisi optimoida polttoaineen kulutuksen ehdoilla eikä tehon, eikä varsinkaan päästöjen jos halutaan mahdollisimman pientä kulutusta.
Ohjelma on aina kompromissi tehon ja päästöjen suhteen, tietyillä ruiskutusennakoilla saa enemmän tehoa mutta Nox päästöt nousee, lisätään paskaa kiertoon (egr) ja saadaan palolämpötilaa pudotettua. Samalla nostetaan pakopainetta että saadaan se sonta ahtopaineen sekaan. Tuhlataan energiaa.
Yksi hyvää ja toinen pahaa...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Ei tosiaan tullut siitä juteltua kummemmin, että miten ohjelmoidaan. Tää oli joku ihan stock-ratkaisu.
Etukäteisselvittely rajoittui kieltämättä varsin ylimalkaiseen nettiselailuun ja muutaman asioita ihan hyvin tuntevien kommentteihin joista jäi (varmaankin sitten virheellinen) käsitys, että kulutus laskee "aina" vaikka puhtia lisätäänkin. No, ehkäpä soittelen pajalle ja kyselen, josko tuossa olisi ruuvaamisen mahdollisuutta vielä samaan hintaan.
Ei tässä nyt ole kuin joistain deseistä kyse kuitenkaan - sen voin "maksaa" lisätehosta. Ja varmaan on vielä mahdollisuus että vaihtelu menee ihan normivarianssiin - lisää ajelua niin selvinnee. Kertaakaan en kuitenkaan ole ohjelmoinnin jälkeen päässyt samaan kulutuslukemaan, mitä tuossa työmatkallani pariin kertaan alimmillaan on auto mennyt. Taisi olla niin, että ennen softausta olen noin 4 kertaa vetänyt välin ajotietokoneen mukaan 4,4 ja nyt olen vain kerran päässyt 4,6 ja muuten 4,8 luokkaa. Parisenkymmentä siivua ajettu ennen ja jälkeen optimoinnin.
Kaiken kaikkiaan nyt selvinnyt, että tämä on moniselitteisempää hommaa kuin luulin
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitä ohjelmia tuossa on valittavana? Oletko kokeillut ajaa vaihteiston muulla ohjelmalla? Jospa optimointi toimii paremmin muun ohjelman kanssa (käyttää ohjemoinnille paremmin sopivia kierroksia)? Kulutuseroa ei pitäisi tulla kuin kiihdytys- (ja jarrutusvaiheessa), joten sen vakkarilla samalla nopeudella ajamisen pitäisi mennä käytännössä ihan samoihin kulutuslukemiin. Helposti sitä lisätehoa käyttää kiihdytyksissä ihan huomaamatta.JohnStockton kirjoitti: ↑La 29.05.2021 07:55 Teetin 2017 vuosimallin W205 200d:hen ihan perustason tehon/väännönlisäysohjelmoinnin (136/360>210/500).
Mielestäni kulutus on sen jälkeen ihan hippasen noussut (ajelen samalla E-ohjelmalla ja pääosin vakkarilla aivan yhtä rauhallisesti vakioreittiä). Onko tämä tyypillistä/mahdollista?
Pelkistä teho- ja vääntölukemistahan ei paljoa voi päätellä. Yleensä ohjelmilla sitä lisätehoa ja pientä kulutusta pyritään saamaan Suomessa käytettäville nopeuksille. (Pienellä) kulutuksella esim 160 km/h:n nopeudessa ei Suomessa ole paljon merkitystä.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Niinhän se on. Jos se kaikkiin tilanteisiin sopiva optimointi pystyttäisiin tekemään, se tehtäisiin valmiiksi jo tehtaalla. Mikä valmistaja ei haluaisi kaikkiin ajotilanteisiin mahdollisimman pientä kulutusta ja samalla mahdollisimman suurta tehoreserviä, ja vieläpä päästöseikat ja moottorin kesto huomioiden?JohnStockton kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 12:43Kaiken kaikkiaan nyt selvinnyt, että tämä on moniselitteisempää hommaa kuin luulin
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
En ole kyllä kokeillut muuta kuin pari kertaa sport-ohjelmaa siinä mielessä, että kuinkas hyvin tämä nyt sitten liikkuutehodia kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 13:14Mitä ohjelmia tuossa on valittavana? Oletko kokeillut ajaa vaihteiston muulla ohjelmalla? Jospa optimointi toimii paremmin muun ohjelman kanssa (käyttää ohjemoinnille paremmin sopivia kierroksia)? Kulutuseroa ei pitäisi tulla kuin kiihdytys- (ja jarrutusvaiheessa), joten sen vakkarilla samalla nopeudella ajamisen pitäisi mennä käytännössä ihan samoihin kulutuslukemiin. Helposti sitä lisätehoa käyttää kiihdytyksissä ihan huomaamatta.JohnStockton kirjoitti: ↑La 29.05.2021 07:55 Teetin 2017 vuosimallin W205 200d:hen ihan perustason tehon/väännönlisäysohjelmoinnin (136/360>210/500).
Mielestäni kulutus on sen jälkeen ihan hippasen noussut (ajelen samalla E-ohjelmalla ja pääosin vakkarilla aivan yhtä rauhallisesti vakioreittiä). Onko tämä tyypillistä/mahdollista?
Samalla Eco-ohjelmalla vetelen aina arkiajossa ja kiihdytykset sun muut leppoisasti (voihan tämäkin olla virheellinen tapa uudella ohjelmalla?) tai sitten vakkarin viiksestä silleen kuin auto ne haluaa tehdä. Voishan sitä mielenkiinnosta kokeilla tuolla comfort-ohjelmalla vetäistä jokusen kerran.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo niinkin kyllä, itse olen ajatellut ehkä salaliittoteoriamaisesti niin, että halvemmat mallit samalla moottorilla ohjelmoidaan löysemmiksi, jotta kalliimmat menisivät kaupaksi Eikös C200d ja C220d ole samalla koneella, Esson baarista kuulin. Noiden mallien ilmoitettujen kulutuslukemien mahdollista eroa en kylläkään muista.tehodia kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 13:22Niinhän se on. Jos se kaikkiin tilanteisiin sopiva optimointi pystyttäisiin tekemään, se tehtäisiin valmiiksi jo tehtaalla. Mikä valmistaja ei haluaisi kaikkiin ajotilanteisiin mahdollisimman pientä kulutusta ja samalla mahdollisimman suurta tehoreserviä, ja vieläpä päästöseikat ja moottorin kesto huomioiden?JohnStockton kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 12:43Kaiken kaikkiaan nyt selvinnyt, että tämä on moniselitteisempää hommaa kuin luulin
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos seuraat ajotietokoneesta kulutusta niin sen voit heti unohtaa, se on vain suuntaa antava. Tankkauksista se pitää laskea mitä todellinen kulutus on.
Jos sitä ei ole tehty niin turha miettiä meneekö enemmän vai vähemmän.
Jos sitä ei ole tehty niin turha miettiä meneekö enemmän vai vähemmän.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Niinkin, oletin kyllä että ajotietokone näyttää aina yhtä lailla väärin ja lukemat sikäli verrannollisia. Ja juu, laskeskelen tosiaan aina tankkausten jälkeen myös!
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Perustason jos pihistely on harrastus, niin parhaiten pihisteelle kun pitää vehkeet vakiona. Jokusen satasen varmaan tuokin maksoi, siihen lisääntynyt kulutus päälle ja mahdolliset muut ongelmat, niin en oikein ymmärrä logiikkaaJohnStockton kirjoitti: ↑La 29.05.2021 07:55 Teetin 2017 vuosimallin W205 200d:hen ihan perustason tehon/väännönlisäysohjelmoinnin (136/360>210/500). Ja ajan tosiaan aivan samalla tavalla kuin ennenkin, ns. taloudellisuuspihistelyajo on suorastaan sellainen pieni harrastus minulle
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Yleensäkin ajotietokoneen lukemat ovat aika optimistisia. Mutta varsinkin ohjelmoinnin yhteydessä saattaa virhettä tulla suuntaan tai toiseen. Sehän on laskennallinen arvo, ei siellä mikään polttoaineen määrää sen kummemmin mittaa. Helpoin ja nopein (väittäisin, että myös yleisin), on huijata suutinkartassa ruiskutuksen aika pidemmäksi. Ja pakkokin sitä on muuttaa, eihän samasta reiästä samalla paineella sen enempää tule, ellei aikaa muuteta. Kuinka oikein tämä on tehty, siitä riippuu mitä ajotietokone näyttää.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Joo ehkä ilmaisin itseäni heikohkosti. Kyllä mä siis otan mielellään lisätehot vaikka kulutus ehkä lisääntyikin hitusen, ei pihistely NIIN tärkeä juttu ole ja harrastus jatkuu tietysti joka tapauksessa Edelleen olin vain siinä luulossa, että kulutus yleensä tippuu.tahtoomersun kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 17:11Perustason jos pihistely on harrastus, niin parhaiten pihisteelle kun pitää vehkeet vakiona. Jokusen satasen varmaan tuokin maksoi, siihen lisääntynyt kulutus päälle ja mahdolliset muut ongelmat, niin en oikein ymmärrä logiikkaaJohnStockton kirjoitti: ↑La 29.05.2021 07:55 Teetin 2017 vuosimallin W205 200d:hen ihan perustason tehon/väännönlisäysohjelmoinnin (136/360>210/500). Ja ajan tosiaan aivan samalla tavalla kuin ennenkin, ns. taloudellisuuspihistelyajo on suorastaan sellainen pieni harrastus minulle
Riittänee tästä aiheesta ja pitää tosiaan nyt seurailla toteutuneita kulutuksia, missään nimessä ne eivät ole huonoja lukemia - pari ekaa tankillista ja reilut 2000km noin 4,8 ja 5. Olisihan toki pihimpiäkin dieseleitä ollut hankittavissa, sähköautoista puhumattakaan.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Vaikka kuinka laskisi tankkauksista, niin mistäs ne oikeat kilometrit sitten saa? Tankkauskin pitäisi tehdä aina samalla mittarilla, jotta ne tankkauksetkin olisivat vertailukelpoisia.JohnStockton kirjoitti: ↑Su 30.05.2021 16:46 Niinkin, oletin kyllä että ajotietokone näyttää aina yhtä lailla väärin ja lukemat sikäli verrannollisia. Ja juu, laskeskelen tosiaan aina tankkausten jälkeen myös!
Ajotietokone näyttää myös keskinopeuden, niin onko se pysynyt samana? Eihän sekään kerro koko totuutta, mutta jos keskinopeudessa on eroa, niin voi sitä eroa tulla myös kulutukseen.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Eikö nyt kuitenkin voida olettaa, että:
- matkamittari mittaa matkan aina samalla tavalla, vaikka mittaisikin vähän väärin
- eri polttoaineasemilla litrat mitataan riittävän oikein
Tietysti täytyy aina tavata samalla tavalla (käytännössä siis joko lopetetaan kun naksahtaa tai valutetaan piripintaan)
Pieniä mittausvirheitä varmasti tulee aina, mutta mikä on niiden vaikutus lopputulokseen - puhutaanko keskikulutuksessa litran sadas- vai tuhannesosien heitoista? Jos epäilään kulutuksen muuttuneen useampia desejä, on mittaustarkkuus varmasti tätä parempi.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Matkamittarin mukaan se ajotietokonekin matkan ottaa, joten siitä ei pitäisi tulla eroa eri mittaustavoilla. Matkamittariin voi tulla eroja, jos renkaat vaihtuvat. Mutta se ero on luultavasti sama tankkauksien perusteella ja ajotietokoneen mukaan.tj86430 kirjoitti: ↑Ti 01.06.2021 07:54Eikö nyt kuitenkin voida olettaa, että:
- matkamittari mittaa matkan aina samalla tavalla, vaikka mittaisikin vähän väärin
- eri polttoaineasemilla litrat mitataan riittävän oikein
Tietysti täytyy aina tavata samalla tavalla (käytännössä siis joko lopetetaan kun naksahtaa tai valutetaan piripintaan)
Pieniä mittausvirheitä varmasti tulee aina, mutta mikä on niiden vaikutus lopputulokseen - puhutaanko keskikulutuksessa litran sadas- vai tuhannesosien heitoista? Jos epäilään kulutuksen muuttuneen useampia desejä, on mittaustarkkuus varmasti tätä parempi.
Tankkauksessa mittarit mittaavat tarkasti, mutta auton asento on aina erilainen eri tankkauspaikoissa. Eroa voi tulla helposti 5 litraa. Onhan siinä jo eroa, meneekö tuhannen kilometrin jälkeen tankkiin 44 vai 49 litraa? Piripintaan tankkaaminen on hieman hankalaa, kun tankkausaukosta ei näe mitään, kun pistooli on paikallaan.
-
- Mersumies
- Viestit: 2781
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Piripintaan tankkaaminen ei ole edes suositeltavaa.tehodia kirjoitti: ↑Ti 01.06.2021 14:22Matkamittarin mukaan se ajotietokonekin matkan ottaa, joten siitä ei pitäisi tulla eroa eri mittaustavoilla. Matkamittariin voi tulla eroja, jos renkaat vaihtuvat. Mutta se ero on luultavasti sama tankkauksien perusteella ja ajotietokoneen mukaan.tj86430 kirjoitti: ↑Ti 01.06.2021 07:54Eikö nyt kuitenkin voida olettaa, että:
- matkamittari mittaa matkan aina samalla tavalla, vaikka mittaisikin vähän väärin
- eri polttoaineasemilla litrat mitataan riittävän oikein
Tietysti täytyy aina tavata samalla tavalla (käytännössä siis joko lopetetaan kun naksahtaa tai valutetaan piripintaan)
Pieniä mittausvirheitä varmasti tulee aina, mutta mikä on niiden vaikutus lopputulokseen - puhutaanko keskikulutuksessa litran sadas- vai tuhannesosien heitoista? Jos epäilään kulutuksen muuttuneen useampia desejä, on mittaustarkkuus varmasti tätä parempi.
Tankkauksessa mittarit mittaavat tarkasti, mutta auton asento on aina erilainen eri tankkauspaikoissa. Eroa voi tulla helposti 5 litraa. Onhan siinä jo eroa, meneekö tuhannen kilometrin jälkeen tankkiin 44 vai 49 litraa? Piripintaan tankkaaminen on hieman hankalaa, kun tankkausaukosta ei näe mitään, kun pistooli on paikallaan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Oikeasti? 5 litraa? Todella vaikea uskoa.
Kyllä ne asemat missä olen käynyt on silmämitalla aika vaaterissa ollut. (Toki useimmissa autoissa on ollut ilmajouset vähintään takana, monissa kaikissa kulmissa, jolloin auto voi olla vaaterissa vaikkei tankkauspaikka olisikaan)
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mutta eihän siitä mitään ongelmaa tule, kun tankkaa ne mittaustankkaukset samalla mittaripaikalla, esim kodin lähellä. Kun ajelee esim 3-4 tankillista, ja tankkaa sen viimeisen kerran samalla paikalla kuin alkutankkauksenkin, niin on siinä virheet aika hyvin eliminoitu. Niillä välitankkauksillahan ei silloin ole väliä, missä tekee. Pumpuissakin voi olla eroja, eli missä vaiheessa katkaisee, vaahtoaako polttoaine ja kuinka "paineella" aine tulee pistooliin.tj86430 kirjoitti: ↑Ti 01.06.2021 14:50Oikeasti? 5 litraa? Todella vaikea uskoa.
Kyllä ne asemat missä olen käynyt on silmämitalla aika vaaterissa ollut. (Toki useimmissa autoissa on ollut ilmajouset vähintään takana, monissa kaikissa kulmissa, jolloin auto voi olla vaaterissa vaikkei tankkauspaikka olisikaan)
Pienillä kylmäasemilla kallistukset on yleensä jonkin verran mittareita kohden. Isoilla asemilla kallistukset on puolestaan yleensä mittareista poispäin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: La 08.05.2021 08:10
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Mitä ihmettä, onko näin?
Hyviä pointteja tankkausvehkeiden eroavaisuuksista, eipä ole koskaan tullut mieleen. Hyvä idea, että eka ja vika tankkaus samassa paikassa niin saa rauhassa siinä välillä vertailla hintoja Täälläpäin isoja (+10c/L) eroja dieselin hinnoissa nyttemmin.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Riippuu säiliön koosta ja muodostakin. Joissain sitä ilmataskua jää enemmän, jos auton on hiemankin mittariin päin kallellaan. 1-2 litran tarkkuus yhdessä tankkauksessa on jo hyvin. Mutta jos sattuu tankkaamaan eri paikoissa, joissa ero olisi suurimmillaan, niin silloin eroa voi olla jo 5 litraa. Useammalla tankkauksella senkin merkitys pienenee, mutta tarkimmillaan mittaus on, kun laskennan ensimmäisen ja viimeisen tankkauksen tekee samalla paikalla.JohnStockton kirjoitti: ↑Ke 02.06.2021 08:09Mitä ihmettä, onko näin?
Hyviä pointteja tankkausvehkeiden eroavaisuuksista, eipä ole koskaan tullut mieleen. Hyvä idea, että eka ja vika tankkaus samassa paikassa niin saa rauhassa siinä välillä vertailla hintoja Täälläpäin isoja (+10c/L) eroja dieselin hinnoissa nyttemmin.
Jos vielä palataan tämän kulutustarinan alkuun, niin omassa autossakin ajotietokone näyttää nyt n. 3 desiä enemmän kulutusta kuin viime syksynä. Sama reitti ja samat nopeudet, samat renkaat eikä ole ohjelmoitu. Tankkauksista en ole laskenut kulutusta, mutta pitääpä mitata, kun taas tankkaa täyteen. Saa sitten vertailua ajotietokoneen näyttämään.
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
.
Kulutusta on kyllä nyt muokattu ihan tarpeeksi, toivon todella, että loppuu tähän.
Kulutusorientoituneet ihmiset aloittakoot oman, aiheeseen keskittyvän ketjun.
Jos tuunatessa syöttömäärää lisätään ja sen pitäisi kulutusta laskea, niin se on kyllä valitettavasti täyttä puppua se.
Jokaisella automerkillä ja -mallilla on juuri sen tarvitsema minimimäärä energiaa, jolla se ylipänsä voi kulkea sen /sata km.
Ko energiamäärä muuttuu oikeastaan vaan moottorin hyötysuhdetta, tai ajotapaa muuttamalla - ja pelkkä tehon/väännönlisäys ei kyllä paranna moottorin hyötysuhdetta, vaan se huonontaa sitä. Moottorin hyötysuhteeseen (parantavasti) voi vaikuttaa kahdella tapaa, kitkemällä saastelaitteita poikkeen, tai vaihtamalla osia. Saastelaitteiden poistamisetu on hyvin pieni.
Ajotapaa muuttamalla kulutukseen voi vaikuttaa.
Ajotapaan kuuluu kuljettajan toimien lisäksi automaattivaihteisessa voimansiirron tekemät ratkaisut eri ajotilanteissa.
Käytännössä siis reipas kiihdytys ko moottorityypin parhaan hyötysuhteen alueella - ja sitä hyväksi käyttäen.
Siitten matka-ajo mahdollisimman suurella vaihteella manuaalissa, automaatilla lisäksi turbiinin luisto minimiin ja mahdollisimman aikainen lukittuminen, voimavarat huomioiden. Tarkoituksena saada mahdollisimman väähän työtahteja/sata km. Tämä, pidemmän välityssuhteen antama etu on kuitenkin sen verran huomattava, että se antaa pikkuisen hyvää, huolimatta siitä, että moottorinohjauksen kanssa on puuhasteltu jotain "kulutusta vähentäviä toimia, joita tekijä ei itsekkään osaa oikein selittää".
Pidemmän välityksen tuoma etu on tietenkin suurempi niissä malleissa, joissa alkutilanteessa auto ei ole oikein suurimmalla vaihteilla edes jaksanut kulkea ja pidemmän välityksen tuoma etu on ikäänkuin pakosta jäänyt käyttämättä.
Litroista ja tankauksista kirjoittelu saa nyt luvan tässä ketjussa loppua tähän.
Mutta jos muuten on asiaaan vaikuttaviin tekijöihin ja periaatteisiin lisäämistä tai korjattavaa, niin olkaa hyvät vaan.
Opin itsekkin oikein mielelläni aiheesta lisää.
Henkilökohtaisesti olen kaikenmaailman eco-ohjelmista sitä mieltä, että niillä perusteluilla ja faktoilla, joilla sitä ecoilua markkinoidaan, on kyse lähinnä ihmisten pettämisestä. Kunnolla tehty ohjelma hoitaa koko ekoiluhomman paremmin ja antaa vieläpä tehonkin maksimaallisena ikäänkuin boonuksena päälle.
Kulutusta on kyllä nyt muokattu ihan tarpeeksi, toivon todella, että loppuu tähän.
Kulutusorientoituneet ihmiset aloittakoot oman, aiheeseen keskittyvän ketjun.
Jos tuunatessa syöttömäärää lisätään ja sen pitäisi kulutusta laskea, niin se on kyllä valitettavasti täyttä puppua se.
Jokaisella automerkillä ja -mallilla on juuri sen tarvitsema minimimäärä energiaa, jolla se ylipänsä voi kulkea sen /sata km.
Ko energiamäärä muuttuu oikeastaan vaan moottorin hyötysuhdetta, tai ajotapaa muuttamalla - ja pelkkä tehon/väännönlisäys ei kyllä paranna moottorin hyötysuhdetta, vaan se huonontaa sitä. Moottorin hyötysuhteeseen (parantavasti) voi vaikuttaa kahdella tapaa, kitkemällä saastelaitteita poikkeen, tai vaihtamalla osia. Saastelaitteiden poistamisetu on hyvin pieni.
Ajotapaa muuttamalla kulutukseen voi vaikuttaa.
Ajotapaan kuuluu kuljettajan toimien lisäksi automaattivaihteisessa voimansiirron tekemät ratkaisut eri ajotilanteissa.
Käytännössä siis reipas kiihdytys ko moottorityypin parhaan hyötysuhteen alueella - ja sitä hyväksi käyttäen.
Siitten matka-ajo mahdollisimman suurella vaihteella manuaalissa, automaatilla lisäksi turbiinin luisto minimiin ja mahdollisimman aikainen lukittuminen, voimavarat huomioiden. Tarkoituksena saada mahdollisimman väähän työtahteja/sata km. Tämä, pidemmän välityssuhteen antama etu on kuitenkin sen verran huomattava, että se antaa pikkuisen hyvää, huolimatta siitä, että moottorinohjauksen kanssa on puuhasteltu jotain "kulutusta vähentäviä toimia, joita tekijä ei itsekkään osaa oikein selittää".
Pidemmän välityksen tuoma etu on tietenkin suurempi niissä malleissa, joissa alkutilanteessa auto ei ole oikein suurimmalla vaihteilla edes jaksanut kulkea ja pidemmän välityksen tuoma etu on ikäänkuin pakosta jäänyt käyttämättä.
Litroista ja tankauksista kirjoittelu saa nyt luvan tässä ketjussa loppua tähän.
Mutta jos muuten on asiaaan vaikuttaviin tekijöihin ja periaatteisiin lisäämistä tai korjattavaa, niin olkaa hyvät vaan.
Opin itsekkin oikein mielelläni aiheesta lisää.
Henkilökohtaisesti olen kaikenmaailman eco-ohjelmista sitä mieltä, että niillä perusteluilla ja faktoilla, joilla sitä ecoilua markkinoidaan, on kyse lähinnä ihmisten pettämisestä. Kunnolla tehty ohjelma hoitaa koko ekoiluhomman paremmin ja antaa vieläpä tehonkin maksimaallisena ikäänkuin boonuksena päälle.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: CDI,n ohjelmointi, halpaa, huijausta, vai customia
Jos nyt sen verran, että mikä on nykyaikaisen hlöautodieselin hyötysuhde?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500