Iskaritestit katsastusasemilla
Iskaritestit katsastusasemilla
Vaimon auto alkoi niiaamaan keulaa, vaikka iskarien vaihdosta oli kulunut vasta 1,5 -vuotta ja vuotuinen ajomäärä on noin 3000 km / vuosi! Käsin painelemalla diagnoosi oli selvä, iskarit loppu. Kävin auton kanssa kuitenkin katsastusasemalla ja kerroin vaivasta. Iskarit testattiin uudella "täristimellä", jollainen on nykyisin kaikilla asemilla ja tulos oli, että vaimentimet ovat 80%:et, eli hyvässä kunnossa. Meni kerralla usko noihin testereihin, sillä iskarit (Monroe sensatrak) olivat ihan loppu maahantuojankin mielestä. Takuu kun oli voimassa ja oletin automaattisesti saavani uudet tilalle, ja lopulta sainkin kovan taistelun jälkeen. Lähetin iskarit maahantuojalle ja soitin perään. He kertoivat, että korvausta ei tule, kun heidän mielestään iskarit oli asennettu väärin? Kysyivät. että oliko iskareiden yläpään mutteri kiristetty kalibroidulla momenttiavaimella! Ensi kertaa moisesta kuulin ja uskalsin epäillä tehdäänkö niin edes merkkiliikkeen korjaamoilla. Kun eivät luvanneet korvata, lupasin alkaa tekemään galluppia maakunnan korjaamoihin, kuinka niissä homma hoidetaan ja tiedottaa tapahtuneesta vähän laajemminkin, etteivät muut tekisi samaa virhettä kuin minä. Tämän kuultuaan maahantuojalla tultiin siihen tulokseen, että he toimittavat uudet iskarit ns. pr-takuuna. Mitä tästä opimme, ei kannata antaa heti periksi. Iskarit asensi hyvä kaverini ja todellinen ammattimies. Nyt uudet iskarit ovat kestäneet ilman ongelmia.
Re: Iskaritestit katsastusasemilla
Aivan, tässäkin tapauksessa maahantuoja meinasi olla alkuun mulkku mutta muuttui pienen kovistelun jälkeen normaaliksi.Eskill kirjoitti:<...> Tämän kuultuaan maahantuojalla tultiin siihen tulokseen, että he toimittavat uudet iskarit ns. pr-takuuna. Mitä tästä opimme, ei kannata antaa heti periksi.<...>
Iskaritesteistä, käytin auton juuri sellaisessa tuliterillä iskareilla ja tulos alkoi seiskalla, sen tarkemmin en muista, olisko ollut 77..78. Kaasuiskareilla oli siis ajettu ~100 km ennen testiä.
Eiköhän se testi testaa nyt lähinnä kaikkea muuta, ja sitä kun voi huijata vieläpä rwnkaiden ilmanpaineilla. Hyvä testi sikäli, että paljastuu löysälle jääneet pultit ja mutterit, nimimerkki: "unohti nailonmutterit alapallonivelistä".
Lisää tietoa: www.skg.fi
Uusi alustasarja (jäykemmät ja lyhyemmät jouset sekä iskunvaimentimet), iskaritestin tulos vuosi- ja muutoskatsastuksen yhteydessä etupää 38% ja takapää 32%. Eli "hylkytavaraa". Se niiden testien luotettavuudesta.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
EI ISKARITESTIT KERRO paljoakaan! Mulla iskareilla ajettu edessä 350 tkm. Tulos 75% ja 75% (w123 300 d) Isällä uudet iskarit 68% ja 70% w124 300d.
Musta tuntuu, että mersussa on niin kovat jouset, että tollainen pieni katsastusnypyttelykone ei paljon hetkauta mersua. Kun jouset ei anna helpolla periksi, niin ei siinä iskari joudu paljon töihinkään.
Kyllä ne iskarit kestää ihan pirusti ajoa, sitä aina vaan mainospellet yrittää myydä tavaraa paljon. Siis kyllä ne iskarit hajoaa autoissa joissa onnettomat jouset ja kaikki töyssyt on isojen iskareiden otettava vastaan. Näin ei siis mersun tapauksessa. W123:ssa on vakiona tosi jämerät jouset-pitää olla kunnon vehkeet, että saa kasaan.
Olen kuullut, etta Sensatrack ei sopisi mersun alustaan kovin hyvin. Kyllä kunnon tavallinen kaasuiskunvaimennin on ainoa oikea vaihtoehto. Tämä kuultu kaverilta, joka kokeili sensatrackeja.
Musta tuntuu, että mersussa on niin kovat jouset, että tollainen pieni katsastusnypyttelykone ei paljon hetkauta mersua. Kun jouset ei anna helpolla periksi, niin ei siinä iskari joudu paljon töihinkään.
Kyllä ne iskarit kestää ihan pirusti ajoa, sitä aina vaan mainospellet yrittää myydä tavaraa paljon. Siis kyllä ne iskarit hajoaa autoissa joissa onnettomat jouset ja kaikki töyssyt on isojen iskareiden otettava vastaan. Näin ei siis mersun tapauksessa. W123:ssa on vakiona tosi jämerät jouset-pitää olla kunnon vehkeet, että saa kasaan.
Olen kuullut, etta Sensatrack ei sopisi mersun alustaan kovin hyvin. Kyllä kunnon tavallinen kaasuiskunvaimennin on ainoa oikea vaihtoehto. Tämä kuultu kaverilta, joka kokeili sensatrackeja.
Silloinkun tehdään madallussarjaa esim.40mm, niin iskaritkin pitaa olla lyhkäsemmät. Olen itse törmännyt asiaan, kun madallussarja on 40mm ja iskari väärä, niin aina kun ajoit monttuun niin kolahti kovaa, iskari aivan äärilaidassa.
Olisko mitään apua. 


Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Käytin autoani konttorilla huhtikuussa ja iskarit oli edessä n.60 ja takana n.50% tänä aamuna kävin katastamassa saman pirssin uudellen ja mihinkään ei olla välillä koskettu, yllätys, yllätys iskaritesti antoi 30tkm enemmän ajetuille iskareille lukemat ed.78/76 ja takana 61/63%. Että se siitä iskaritestin luotettavuudesta, tai sitten se tuo mersu vain paranee vanhetessaan.
Kaverilla tuli konehuoneeseen iskarinpää! Oli jättäny normaalipituisen...mjo33400 kirjoitti:Silloinkun tehdään madallussarjaa esim.40mm, niin iskaritkin pitaa olla lyhkäsemmät. Olen itse törmännyt asiaan, kun madallussarja on 40mm ja iskari väärä, niin aina kun ajoit monttuun niin kolahti kovaa, iskari aivan äärilaidassa.Olisko mitään apua.

Sit ei muutaku ehostamaan!

Itellä viime kevään katsastuksessa 90 ja jotain, eli uudet... vaikka oli 4vuotta vanhat iskarit ja toinen jousi poikki...


MB 220cdi 4matic W214
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Jaguar XF 2.2d
EX- MB 180 cgi W204
EX- MB 270cdi S211
EX- MB 200 kompura C209 "Rouvan coupe"
EX- Toyota Yaris
EX- Volvo S60
EX- MB 200 cdi W211
EX- MB 270cdi W163 "Jykevä juna, joka vain puski eteepäin..."
EX- MB 290TD W210 "Halvin kulkupeli ikinä, uskollinen tiennielijä. Suosittelen kaikille lämpöisesti"
EX- BMW E34 520B
EX- MB 190 W201
EX- VW Transporter T3-type 2
EX- MB 230E W124"Ikirakas oma"
EX- Nissan Bluebird 2.0i vm91
EX- Ford Taunus vm81
Kaikillahan on tiedossa että Monroe Sensatracit eivät missään nimessä sovellu madallettuun alustaan...tosin Eskill ei sellaisesta tainnut mainitakaan.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Paitsi mulla vitossa, tuo 40 mm kuuluu jo ihan jousien toleransseihin.mjo33400 kirjoitti:Silloinkun tehdään madallussarjaa esim.40mm, niin iskaritkin pitaa olla lyhkäsemmät. Olen itse törmännyt asiaan, kun madallussarja on 40mm ja iskari väärä, niin aina kun ajoit monttuun niin kolahti kovaa, iskari aivan äärilaidassa.Olisko mitään apua.
No oikeasti olisi laittanut iskaritkin muttei löytynyt mistään madalletuihin, nyt kuulemma on koneja, tiedä sitten onko ne jotenkin erilaisia verrattuna normaali korkeuteen.
Olisipa se hauska tietää taas mitkä iskarit on niissä 75 mm madalletuissa vitoissa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Iskarit
Nyt täytyy senverran tarkentaa, että vaimolla on Carina kakkonen, jossa oli ne iskariongelmat. Toyotien asiat eivät tosin kuulu mersupalstoille, mutta kun oli tuota vääntöä maahantuojan kanssa ja katsastusasemien iskaritestit on mitä on, niin päätin niistä kirjoittaa. Saattaahan olla, että samanlaisia juttuja sattuu mersumiehillekin ja eiköhän se vaimokin jossain vaiheessa saa oman mersun, kun löytyy sopiva peli saksanmaalta, vaikka pikkukoppanen bensakoneella. Vaimon ajomäärät kun on vain muutama tuhat vuodessa.
Re: Iskaritestit katsastusasemilla
Hmm... Kuinkas tämä tapahtuu??veskola kirjoitti: ...Eiköhän se testi testaa nyt lähinnä kaikkea muuta, ja sitä kun voi huijata vieläpä renkaiden ilmanpaineilla...
Re: Iskaritestit katsastusasemilla
Matalalla paineella, vaikka 1 bar tai jopa 0,5 mutta sen ne ryökäleet tahtoo huomata kun kolahtaa vanteille jarrudynoon ajettaessa, helpottaa läpimenemistä, kuulemma.-Jallu- kirjoitti:Hmm... Kuinkas tämä tapahtuu??veskola kirjoitti: ...Eiköhän se testi testaa nyt lähinnä kaikkea muuta, ja sitä kun voi huijata vieläpä renkaiden ilmanpaineilla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Samma här. 14-vuotias 300TE, tuntuman perusteella iskarit jo kalkkiviivoilla ja lukemat muistaakseni 90 paikkeilla...Jarno M. kirjoitti:Mjoo...
14 vuotta vanha 300tdt ja iskarit katsastuksessa 80% ja alkuperäiset ovat.
-jarno
Olisko näissä meidän autoissa jo pelkkä omapaino semmoinen, mikä antaa hetkuttimelle vastusta enemmän kuin mihin se on tottunut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Edellisessä kulkineessa (passat) 18" renkaat ja vanteet, 55mm madallusta (KW var1)
Ikää alustalla edellis syksynä 5kk ja tuloksena 60 eteen ja 50 taakse.
Konttorin pojat halusivat testata uutta iskarin testausta mun kulkineella, kun oli kuulemma ensimmäinen madallettu auto tuon testerin tulon jälkeen.
Auto oli erittäin jämpti ajettava eikä alustassa mitään vikaa ollut.
Sanoivat vaan , että tuo rengas vanne sarjakin muuttaa tuota tulosta.
Eli olis menny läpi , jos tuo testi ois ollu virrallinen
Ikää alustalla edellis syksynä 5kk ja tuloksena 60 eteen ja 50 taakse.
Konttorin pojat halusivat testata uutta iskarin testausta mun kulkineella, kun oli kuulemma ensimmäinen madallettu auto tuon testerin tulon jälkeen.
Auto oli erittäin jämpti ajettava eikä alustassa mitään vikaa ollut.
Sanoivat vaan , että tuo rengas vanne sarjakin muuttaa tuota tulosta.
Eli olis menny läpi , jos tuo testi ois ollu virrallinen

Joustintuki
Sain katsastuksessa korjauskehotuksen toisen etuiskarin yläpään kumista(joustintuki).Sanoi että vaihdettava olisi ettei vaan tule iskari konehuoneen puolelle.Kyseessä kaiketi tämä kumi joka siellä moottoritilassa on nähtävissä.Olihan siinä sellaista murtumaa nähtävissä mutta eipä tuo mielestäni järin vaaralliselta näyttänyt ...ja ollut samanlainen todennäköisesti edellisen katsastuksen aikaankin? Mutta mitäs sanotte,olisiko mentävä kiireesti korjauttamaan?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Joustintuki
****Ja pirunmoisella vauhdilla...Ari kirjoitti:Sain katsastuksessa korjauskehotuksen toisen etuiskarin yläpään kumista(joustintuki).Sanoi että vaihdettava olisi ettei vaan tule iskari konehuoneen puolelle.Kyseessä kaiketi tämä kumi joka siellä moottoritilassa on nähtävissä.Olihan siinä sellaista murtumaa nähtävissä mutta eipä tuo mielestäni järin vaaralliselta näyttänyt ...ja ollut samanlainen todennäköisesti edellisen katsastuksen aikaankin? Mutta mitäs sanotte,olisiko mentävä kiireesti korjauttamaan?
Kuuluu poks ja tulee jousi konepeltiin tai sitten lähtee alaspäin kuten entisessä satakaksnelkussa!
Ehkä pelottelen liikaa,mutta ei mun mielestä kannattas katella mikäli katsastusmies huomautti,siitä pienestä murtumasta seuraava askel katstrofi jollain pitemmällä reissulla

-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Itsellänihän on sellainen "vaiva" kulkimessani että ajattelin leimauttaa auton ennen katsastusta, mutta jarrupaloja vaihtaessani huomasin että toinen etuiskari oli sylkäissyt öljyjä pihalle ja ei raskisi investoida uusia iskareita, kun auto menee samatien vaihtoon
. Kuinkahan hurja ero etuiskareiden välillä kestää olla ilman hylkyä?

Ai niin, ei muuta kuin jousilautanen rälläkällä irti ja hitsaa uuteen paikkaan. Mullakin kun on tuo a-luokan hitsarin pätevyys niin votPasi H. kirjoitti:Kova jätkä lyhentää itse niitä iskareita

a-luokan hitsarin pätevyys on hankittu tossa pihalla a-olut kaljaspäissään räiskiessä...

Lisää tietoa: www.skg.fi