En osaa sanoa, mutta luulisin, että aika huono muualla, paitsi kahden tonnin molemmin puolin - juuri siinä, mihin valmistajat pyrkivät sen parhaan kohdan tälläämään, noilla kierroksillahan suurin osa niin matka- , kun muistakin ajoista suoritetaan.
Muuten kysymys hyötysuhteesta on täällä peräti harvinainen ja erikoinen.
Eipä sitä ole juurikaan käsitelty.
Piiitkän aikaa olin sitä mieltä, ettei nykyaikaisissa dieseleissä ole liittyen hyötysuhteeseen - mitään tehtävissä.
Viimeaikaiset kokeiluni asian suhteen on kuitenkin paljastanut ihan muuta. Sopivilla rautamuutoksilla, käytännössä kansimuutoksilla, on tullut huikeita tuloksia, kun parhaan hyötyssuhteen alueen on saanut siirtymään parhaan tehon alueelle. Hyötysuhteen paraneminen nostaa tehoa tuolloin kymmeniä prosentteja. 20%,n parannus, joka on ihan helppo nakki, nostaa 500hv,n moottorin tehon 600,n. Eikä tarvi syöttöihin, eikä mihinkään koskea ja savut häviää. Teho tulee väkisellä, ihan kun pääministerille aamiainen, sitä pitää alkaa aktiivisesti estämään, jollei asiaa halua.
Moottorista saatava teho = moottorin läpivirtaavan ilman määrä.
Läpimenevän ilman määrä määrittää hyötysuhteen.
Vähän naivisti väännetty, mutta suunnilleen noin se menee.
Sellainen +600hv,n teho vaatii sen, että moottori hengittää neljässä tonnissa paremmin, kun vakiona kahden tuhannen kierroksilla, tämä on sylinterin kunnollisen täytöksen suhteen jonkinmoinen haaste. Kuusisataa heppaa vaatii yli 1100nm vääntöä vielä 4000rpm kohdilla. Suorasuihkarissa vielä oman mausteensa aiheeseen tuo ne hyvän palamisen periaatteet, jotka vaatii muunmuassa sen, että hyvän täytöksen lisäksi täytyy saada sylinterissä hyvä pyörre säilymään.
Minulla on tällä hetkellä käyttöautona bemari, neliveto, kolmella ahtimella. Useampi ahdin vaikuttaa sen, ettei kopromisseja vedon suhteen tarvi juurikaan tehdä, jollei voimansiirtoa tahdo sääliä. Tankkipumppu vielä kujeilee, mutta jotain olen kuitenkin saanut temppuilemalla kaasupolkimella paperille piirtymään.Sitten ehjättynä jos vähän vaikka lisääkin, vaikka kyllä tämäkin riittämisen puolesta oikein hyvin riittää.