Hiekkapuhallusta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 17.11.2004 14:27
Paikkakunta: Kangasala

Hiekkapuhallusta

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

hei,
antaisiko joku tarkat ohjeet, miten voisin itse tehdä hiekkapuhallusta, ajattelin korjailla vanhaa 123 konepeltiä ja haluaisin itse opetella homman. Mitä vehkeitä ja maaleja pitäisi suunnitella?
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Avatar
santtu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 28.06.2004 22:07
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

laajoja pintoja ei kannata hiekkapuhaltaa koska pelti venyy pilalle
dodge dart 1967
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

santtu kirjoitti:laajoja pintoja ei kannata hiekkapuhaltaa koska pelti venyy pilalle
Pienellä paineella ja pienessä kulmassa (=ei kohtisuoraan) puhaltaen ei niinkään helposti.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
KK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Pe 11.06.2004 00:36
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja KK »

Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?
Olis vaan ihan mukava, jos vois itsekin puhallella pienempiä osia, kuten esim. lokareiden kaaria ja erinäisiä pikkuosia... :roll:
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]

Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

KK kirjoitti:Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?

Minulla on ollut käytössä jo pitemmänaikaa Yama:n pistepuhallin ja säkistä imevä pistooli ja kyllä nuo on olleet hintaansa nähden aivan hyviä pelejä.
Taisivat olla N.20€ kappale, ja monet ruostepilkut ja osat on puhalleltu puhtaaksi.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

www.kompressorikeskus.fi

Siellä näkyy olevan asiallista tavaraa.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

KK kirjoitti:Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?
Olis vaan ihan mukava, jos vois itsekin puhallella pienempiä osia, kuten esim. lokareiden kaaria ja erinäisiä pikkuosia... :roll:
Pikku(irto)osia voi saada puhellettua jossain laarissa tms. Lokarin kaaret jäävät kyllä noilla bilteman pussihiekoilla puhaltamatta. Se pistooli, jossa on se kumiosa toiminee pistemmäiselle ruostepilkulle, mutta jos niitä on paljon niin huhhuh. Se joku työkalubussi myi sellaista puhalluskaappia, se voisi olla aika nasta. Aikoinaan tuli puhalleltua lasikuulakaapissa ja hienoa jälkeä tuli.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuollainen yksittäinen konepelti on ehken paras ottaa esim. kuumailmapuhaltimella ja teräslastalla raapaten puhtaaksi vanhasta maalista. Sitten hioo sen vielä 3M:n hiontalaikalla puhtaaksi, niin siinä lähtee myös muutamat ruostepisamatkin keposesti.

Senjälkeen tietysti tarkka rasvanpoisto ja joku epoxipohjamaali pintaan, niin siitäpä sitä on maalarin hyvä lähteä jatkamaan...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Puhallusta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Suoraa peltiä ei kannata puhaltaa, se tuppaa venymään.
Kyllä noilla biilteeman vehkeillä pieniä muutaman sentin kokoisia ruosteisia aloja puhaltaa, ja kyllä lokarin kaaretkin mikäli intoa riittää (jos sisäpuolelta meinaat puhaltaa, poista massa ensin). Hiekkapuhallettu pelti on äärettömän altis ruostumaan,
eli se pitää pohjamaalata _välittömästi_ puhalluksen jälkeen.
Ja hiekkapuhalluksessa se hiekka sitten tunkeutuu JOKA paikkaan !!!!!!!!!!!!!
Eli sitä on hyvin hankala/mahdoton saada koteloista, saranoista,
tiivisteiden välistä, korvista, taskuista, jne pois.
Puhallettaessa hengityssuojain ja suojalasit ovat ehdottomat.

Isompiin aloihin ehkä sitten kannattaa käyttää jo muita menetelmiä, esim. rälläkkään lamellilaikka, tai esim. maalinpoistoaine (jarruneste poistaa maalin tehokkaasti) mikäli välttämättä haluaa kaiken
maalin pois.

Pikkuosien puhallusta varten tuollaisen puhalluskaapin voi näppärästi tehdä itse esim. vanhasta jääkaapista.


Suoraan (puhtaaseen!!!) metallipintaan itse laittaisin pohjamaalia jossa on mahdollisimman paljon sinkkiä, sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan.
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Puhallusta

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MikaVeee kirjoitti: Puhallettaessa hengityssuojain ja suojalasit ovat ehdottomat.
= hitsimaski on hyvä... vaikka hiekkaa on silti joka paikka täynnä...
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhallusta

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Mika.T kirjoitti:= hitsimaski on hyvä... vaikka hiekkaa on silti joka paikka täynnä...
Totta! Ihan sama mitenkä hyvin yrittää kääriytyä vaatekerrosten alle, niin joka paikka on täynnä hiekkaa.. Hyvä ois se hiekkapuhallusta varten tarkoitettu maski, ei menis hiekkaa korvaan.. :D
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Puhallusta

Viesti Kirjoittaja veskola »

MikaVeee kirjoitti:Suoraan (puhtaaseen!!!) metallipintaan itse laittaisin pohjamaalia jossa on mahdollisimman paljon sinkkiä, sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan.
...tai happomaalia. Olkaas varovaisia sitten sinkki- tai happomaalin kanssa kun jatkatte käsittelyä. Sekä maalit että kitit todennäköisesti kiehuvat pois, joten jonkin sortin filleri olisi hyvä välissä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: Puhallusta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

...tai happomaalia. .
Tai sinkkimaalia, SINKKI on edelleenkin
teräksen paras ystävä !
Markkinoilla on sinkkimaaleja, jotka
sisältää 96% sinkkiä, sellaisella saa
TODELLA pätevän suojan, eipä ruostu enää auto...(ihan heti..)
Ex monta W-kirjainta.
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

hiekkapuhallusta

Viesti Kirjoittaja esarund »

Kirjastossa käydessäni selailin viimeisestä MOBILISTIÄ, siellä oli mielenkiintoinen juttu hellävaraisesta ruosteen poistosta. Elektrolyysiä kotikonstein akkulaturilla ja sitruunahappoliuotusta. Tutustukaa ihmeessä, konsti vois aivan hyvin toimia joihinkin monitahoisiin pieniin kohteisiin.
Terveisin Esa
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Puhalluksessa kannattaa huomioida se, että jos käytettävä paine ja hiekka ei ole "riitttävää" voi puhtaalta näyttävä pinta olla aivan muuta muin puhdas ruosteesta.
Eli jos tiedät että ruostetta on muutenkin, kuin värinä, pidä huoli ettei hiekka vain hivele kohdetta. Teräsharja saattaa paljastaa juuri puhalletusta pellistä vaikka mitä...
Juuri puhalletut>maalatut ja monesti samantien uudestaan ruskeana olevat korjaukset eivät aivan sattumalta tapahdu.. :lol:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: hiekkapuhallusta

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

Mikä on tuo jutun sisältävä Mobilisti-lehden numero, ettei
käy vanhanaikaisesti jos innostun sellaisen kiskalta ostamaan..?

esarund kirjoitti:Kirjastossa käydessäni selailin viimeisestä MOBILISTIÄ, siellä oli mielenkiintoinen juttu hellävaraisesta ruosteen poistosta. Elektrolyysiä kotikonstein akkulaturilla ja sitruunahappoliuotusta. Tutustukaa ihmeessä, konsti vois aivan hyvin toimia joihinkin monitahoisiin pieniin kohteisiin.
Ex monta W-kirjainta.
esarund
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ti 13.04.2004 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

ruosteet

Viesti Kirjoittaja esarund »

Käsittääkseni viimeisimmässä numerossa se kirjoitus oli.
Terveisin Esa
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

Uusimmasta löytyy, ilmestyi viime viikolla.

Moottoripyöräkypärä on myös hyvä puhallustouhuissa, jos nyt ei ole älyttömän kuuma kesäpäivä.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mobilistin numero on 7

Samassa lehdessä käsitellään myös Mercedes Benz 300SEL 6,3:sta
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
MikaVeee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 700
Liittynyt: Pe 13.02.2004 22:56
Paikkakunta: Turku

mobiilisti

Viesti Kirjoittaja MikaVeee »

juu, kiitti. pitääpä hakea kiskalta..
Ex monta W-kirjainta.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Biltemapuhallus

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Kuten tuossa aiemmin on todettu, sellainen kumipäinen pistepuhallin on ihan pätevä laite ruostepilkkujen puhdistukseen. Tosin erilaisissa kanteissa olevien pilkkujen osalla suutinta on hankala saada tiiviiksi ja se kuluttaa puhallustavaraa (olikohan se jotain sulfidi- tms. sekoitetta). Lisäksi puhalluksen teho laskee, kun suutin vuotaa.

Itselläni on myös sellainen puhalluspistooli (suuaukko jotain puolen sentin luokkaa), jossa on letkun pätkä hiekka-astiaan laitettavaksi. Ko. vempeleellä olen onnistuneesti puhaltanut auton peltivanteita ja kurakaaren reunoja yms.

Kompressorilta vaaditaan aikalailla tehoa, jotta hiekan kulutus olisi edes kohtuullista. Sanoisin, jotta tuollainen 500L/min olisi hyvä. Toinen havainto on se, että kannattaa ostaa hiekkaa, jossa karkeus on esim. 0,3 - 0,7 mm, ei 0-0,5. Tuo nollan mukana olo lisää pölyä aivan älyttömästi, hampaissa narskuu vielä hyvän tovin puhalluksen jälkeen.
Terveisin
Tero
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Taannoin tuli Biltemasta ostettua tollanen pistehiekkapuhalluslaite, mutta hiekalla se ei pelannut ja jäi sitten nurkkiin pölyttymään. Pitäis tosiaan ostaa tuota alumiinisulfaattia(-kohan se oli). Sikäli jos värkki toimis ni sillehän ois aina käyttöä, onpahan vaan päässy unohtumaan koko laitteen olemassaolo.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Kalle.K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 26.10.2003 11:43
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja Kalle.K »

Pistepuhallin toimii hyvin juuri sillä alumiinioksidilla, normi hiekka ei kauaa kestä ja jauhautuu pölyksi ja hommasta ei tule mitään kun joutuu koko ajan vaihtamaan uutta hiekkaa pussiin.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Bilteman pistepuhallin toimii pienille kohteille ainakin tuolla alumiinisilikaatilla tms. Isompi säkistä imevä puhallinkin toimii, jos kompurassa on kunnon vedenerottimet. Minulla ei näin ole joten aika-ajoin suutin tukkeutuu. Samoin liian pienellä raekoolla (ts kun pölyä on liikaa) puhallettaessa tukkeutuu kahta kauheammin.

Mutta hintansa väärtejä ovat molemmat.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
evo3
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 07.12.2004 15:43

Viesti Kirjoittaja evo3 »

kaikkein paras tapa puhaltaa auton peltejä on vesi puhallus!!!! ei tarvii pelätä et pellit venyy!!!!!!!!
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

Sellainen kysymys olisi ainakin hieman tätä aihetta sivuten, että tarkoitus oli maalata auto uudestaan. Soitin ja kysyin hintoja, mutta ne olivat melko "suolasia." :cry: Kaveri maalaamosta sanoi, että jos hion ja puran auton itse, on maalauksen hinta enää murto-osa hänen aiemmin esittämästä hinnasta.(tämä lienee itsestään selvyys).
Auto on jo valmiiksi melko osissa ja pitäisi sitä maalin poistoa alotella, mutta miten? Hioma paperi? Mikä karkeus? Lisätietoina sanottakoon, etten ole paljon tuollaisia maalinpoisto hommia tehnyt. Kannattaako siis tehdä tälläkään kertaa :lol:

Tänks
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Maalin poisto? No ei sitä nyt paljaalle pellille kannata kaltata jos et halua viittä ämpäriä kittiä ja ruiskupakkelia siihen hieroa :D Varmaan kuule löytyy joku asiantuntija joka voi käydä konsultoimassa ainakin homman alkuun.

Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin :D ( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO :shock: ) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä :D
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

wildou kirjoitti:Sellainen kysymys olisi ainakin hieman tätä aihetta sivuten, että tarkoitus oli maalata auto uudestaan. Soitin ja kysyin hintoja, mutta ne olivat melko "suolasia." :cry: Kaveri maalaamosta sanoi, että jos hion ja puran auton itse, on maalauksen hinta enää murto-osa hänen aiemmin esittämästä hinnasta.(tämä lienee itsestään selvyys).
Auto on jo valmiiksi melko osissa ja pitäisi sitä maalin poistoa alotella, mutta miten? Hioma paperi? Mikä karkeus? Lisätietoina sanottakoon, etten ole paljon tuollaisia maalinpoisto hommia tehnyt. Kannattaako siis tehdä tälläkään kertaa :lol:

Tänks
Oliko se ihan oikea maalaamo? Meinaan vaan jos annetaan ohjeeksi hioa auto valmiiksi, niin tuntuu kyllä melko kummalliselta.

Äläkä nyt vaan ala ehjää maalipintaa poistamaan, eikä mielellään hiomaankaan, se kannattaa kyllä jättää maalarille.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 351
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

vesa kirjoitti: Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin :D ( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO :shock: ) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä :D
Jos tämä oli vitsi, niin oli huono! :shock:
Avatar
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 07.06.2004 14:29
Paikkakunta: CSF

Viesti Kirjoittaja wildou »

vesa kirjoitti:Maalin poisto? No ei sitä nyt paljaalle pellille kannata kaltata jos et halua viittä ämpäriä kittiä ja ruiskupakkelia siihen hieroa :D Varmaan kuule löytyy joku asiantuntija joka voi käydä konsultoimassa ainakin homman alkuun.

Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin :D ( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO :shock: ) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä :D
Tarkoitus ei ollut vetää tuota ihan paljaalle pellille, vaan siten että se on päällemaalattavissa. Tuo "maalin poisto"-ilmaus oli siis hieman harhaanjohtava.

Maalaamo oli viimesenpäälle asiantunteva, mutta itse en ole :lol: He sanoivat, että jos hoitaa purku ja "hionta" hommat itse hinta on halvempi. Juuri tämän takia oli tarkoitus kysyä, ettei rupea väärin tekemään. Jos kyseesä on kuitenkin perus hiomapaperin käyttö, niin tottahan minä sen itse teen. Ohjeita vaan kaipailen, kun itselläni ei ole yhtään tuollaista "tinnerihuuru-kavaria" :lol:
Vastaa Viestiin