Hiekkapuhallusta
Hiekkapuhallusta
hei,
antaisiko joku tarkat ohjeet, miten voisin itse tehdä hiekkapuhallusta, ajattelin korjailla vanhaa 123 konepeltiä ja haluaisin itse opetella homman. Mitä vehkeitä ja maaleja pitäisi suunnitella?
antaisiko joku tarkat ohjeet, miten voisin itse tehdä hiekkapuhallusta, ajattelin korjailla vanhaa 123 konepeltiä ja haluaisin itse opetella homman. Mitä vehkeitä ja maaleja pitäisi suunnitella?
-------
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Pienellä paineella ja pienessä kulmassa (=ei kohtisuoraan) puhaltaen ei niinkään helposti.santtu kirjoitti:laajoja pintoja ei kannata hiekkapuhaltaa koska pelti venyy pilalle
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?
Olis vaan ihan mukava, jos vois itsekin puhallella pienempiä osia, kuten esim. lokareiden kaaria ja erinäisiä pikkuosia...
Olis vaan ihan mukava, jos vois itsekin puhallella pienempiä osia, kuten esim. lokareiden kaaria ja erinäisiä pikkuosia...

[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva043.jpg]Nissan 200sx -93[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]
Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
[url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_0178.jpg]VW Golf Cabriolet -80[/url]
Fiat 127 -78
Perheessä lisäksi [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/Kuva006.jpg]MB C 200 CDI -00[/url]
Ex [url=http://img.photobucket.com/albums/v480/mese/IMG_2306.jpg]MB 260EA -87[/url]
KK kirjoitti:Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?
Minulla on ollut käytössä jo pitemmänaikaa Yama:n pistepuhallin ja säkistä imevä pistooli ja kyllä nuo on olleet hintaansa nähden aivan hyviä pelejä.
Taisivat olla N.20€ kappale, ja monet ruostepilkut ja osat on puhalleltu puhtaaksi.
E 200 CDI -07
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
200 D -89
300 CE -88
200+240 D:t -82
190 D -65
Pikku(irto)osia voi saada puhellettua jossain laarissa tms. Lokarin kaaret jäävät kyllä noilla bilteman pussihiekoilla puhaltamatta. Se pistooli, jossa on se kumiosa toiminee pistemmäiselle ruostepilkulle, mutta jos niitä on paljon niin huhhuh. Se joku työkalubussi myi sellaista puhalluskaappia, se voisi olla aika nasta. Aikoinaan tuli puhalleltua lasikuulakaapissa ja hienoa jälkeä tuli.KK kirjoitti:Tästä pääseekin aasinsillan kautta seuraavaan kysymykseen, eli tekeekö sellaisilla Bilteman jne halvoilla hiekkapuhallusvehkeillä mitään?
Olis vaan ihan mukava, jos vois itsekin puhallella pienempiä osia, kuten esim. lokareiden kaaria ja erinäisiä pikkuosia...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tuollainen yksittäinen konepelti on ehken paras ottaa esim. kuumailmapuhaltimella ja teräslastalla raapaten puhtaaksi vanhasta maalista. Sitten hioo sen vielä 3M:n hiontalaikalla puhtaaksi, niin siinä lähtee myös muutamat ruostepisamatkin keposesti.
Senjälkeen tietysti tarkka rasvanpoisto ja joku epoxipohjamaali pintaan, niin siitäpä sitä on maalarin hyvä lähteä jatkamaan...
Senjälkeen tietysti tarkka rasvanpoisto ja joku epoxipohjamaali pintaan, niin siitäpä sitä on maalarin hyvä lähteä jatkamaan...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Puhallusta
Suoraa peltiä ei kannata puhaltaa, se tuppaa venymään.
Kyllä noilla biilteeman vehkeillä pieniä muutaman sentin kokoisia ruosteisia aloja puhaltaa, ja kyllä lokarin kaaretkin mikäli intoa riittää (jos sisäpuolelta meinaat puhaltaa, poista massa ensin). Hiekkapuhallettu pelti on äärettömän altis ruostumaan,
eli se pitää pohjamaalata _välittömästi_ puhalluksen jälkeen.
Ja hiekkapuhalluksessa se hiekka sitten tunkeutuu JOKA paikkaan !!!!!!!!!!!!!
Eli sitä on hyvin hankala/mahdoton saada koteloista, saranoista,
tiivisteiden välistä, korvista, taskuista, jne pois.
Puhallettaessa hengityssuojain ja suojalasit ovat ehdottomat.
Isompiin aloihin ehkä sitten kannattaa käyttää jo muita menetelmiä, esim. rälläkkään lamellilaikka, tai esim. maalinpoistoaine (jarruneste poistaa maalin tehokkaasti) mikäli välttämättä haluaa kaiken
maalin pois.
Pikkuosien puhallusta varten tuollaisen puhalluskaapin voi näppärästi tehdä itse esim. vanhasta jääkaapista.
Suoraan (puhtaaseen!!!) metallipintaan itse laittaisin pohjamaalia jossa on mahdollisimman paljon sinkkiä, sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan.
Kyllä noilla biilteeman vehkeillä pieniä muutaman sentin kokoisia ruosteisia aloja puhaltaa, ja kyllä lokarin kaaretkin mikäli intoa riittää (jos sisäpuolelta meinaat puhaltaa, poista massa ensin). Hiekkapuhallettu pelti on äärettömän altis ruostumaan,
eli se pitää pohjamaalata _välittömästi_ puhalluksen jälkeen.
Ja hiekkapuhalluksessa se hiekka sitten tunkeutuu JOKA paikkaan !!!!!!!!!!!!!
Eli sitä on hyvin hankala/mahdoton saada koteloista, saranoista,
tiivisteiden välistä, korvista, taskuista, jne pois.
Puhallettaessa hengityssuojain ja suojalasit ovat ehdottomat.
Isompiin aloihin ehkä sitten kannattaa käyttää jo muita menetelmiä, esim. rälläkkään lamellilaikka, tai esim. maalinpoistoaine (jarruneste poistaa maalin tehokkaasti) mikäli välttämättä haluaa kaiken
maalin pois.
Pikkuosien puhallusta varten tuollaisen puhalluskaapin voi näppärästi tehdä itse esim. vanhasta jääkaapista.
Suoraan (puhtaaseen!!!) metallipintaan itse laittaisin pohjamaalia jossa on mahdollisimman paljon sinkkiä, sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan.
Ex monta W-kirjainta.
Re: Puhallusta
= hitsimaski on hyvä... vaikka hiekkaa on silti joka paikka täynnä...MikaVeee kirjoitti: Puhallettaessa hengityssuojain ja suojalasit ovat ehdottomat.
Re: Puhallusta
Totta! Ihan sama mitenkä hyvin yrittää kääriytyä vaatekerrosten alle, niin joka paikka on täynnä hiekkaa.. Hyvä ois se hiekkapuhallusta varten tarkoitettu maski, ei menis hiekkaa korvaan..Mika.T kirjoitti:= hitsimaski on hyvä... vaikka hiekkaa on silti joka paikka täynnä...

Ihan vain näin mersumiesten kesken...
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Re: Puhallusta
...tai happomaalia. Olkaas varovaisia sitten sinkki- tai happomaalin kanssa kun jatkatte käsittelyä. Sekä maalit että kitit todennäköisesti kiehuvat pois, joten jonkin sortin filleri olisi hyvä välissä.MikaVeee kirjoitti:Suoraan (puhtaaseen!!!) metallipintaan itse laittaisin pohjamaalia jossa on mahdollisimman paljon sinkkiä, sinkki on teräksen paras ystävä ruostetta vastaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: Puhallusta
Tai sinkkimaalia, SINKKI on edelleenkin...tai happomaalia. .
teräksen paras ystävä !
Markkinoilla on sinkkimaaleja, jotka
sisältää 96% sinkkiä, sellaisella saa
TODELLA pätevän suojan, eipä ruostu enää auto...(ihan heti..)
Ex monta W-kirjainta.
hiekkapuhallusta
Kirjastossa käydessäni selailin viimeisestä MOBILISTIÄ, siellä oli mielenkiintoinen juttu hellävaraisesta ruosteen poistosta. Elektrolyysiä kotikonstein akkulaturilla ja sitruunahappoliuotusta. Tutustukaa ihmeessä, konsti vois aivan hyvin toimia joihinkin monitahoisiin pieniin kohteisiin.
Terveisin Esa
Puhalluksessa kannattaa huomioida se, että jos käytettävä paine ja hiekka ei ole "riitttävää" voi puhtaalta näyttävä pinta olla aivan muuta muin puhdas ruosteesta.
Eli jos tiedät että ruostetta on muutenkin, kuin värinä, pidä huoli ettei hiekka vain hivele kohdetta. Teräsharja saattaa paljastaa juuri puhalletusta pellistä vaikka mitä...
Juuri puhalletut>maalatut ja monesti samantien uudestaan ruskeana olevat korjaukset eivät aivan sattumalta tapahdu..
Eli jos tiedät että ruostetta on muutenkin, kuin värinä, pidä huoli ettei hiekka vain hivele kohdetta. Teräsharja saattaa paljastaa juuri puhalletusta pellistä vaikka mitä...
Juuri puhalletut>maalatut ja monesti samantien uudestaan ruskeana olevat korjaukset eivät aivan sattumalta tapahdu..

Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Re: hiekkapuhallusta
Mikä on tuo jutun sisältävä Mobilisti-lehden numero, ettei
käy vanhanaikaisesti jos innostun sellaisen kiskalta ostamaan..?
käy vanhanaikaisesti jos innostun sellaisen kiskalta ostamaan..?
esarund kirjoitti:Kirjastossa käydessäni selailin viimeisestä MOBILISTIÄ, siellä oli mielenkiintoinen juttu hellävaraisesta ruosteen poistosta. Elektrolyysiä kotikonstein akkulaturilla ja sitruunahappoliuotusta. Tutustukaa ihmeessä, konsti vois aivan hyvin toimia joihinkin monitahoisiin pieniin kohteisiin.
Ex monta W-kirjainta.
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Biltemapuhallus
Kuten tuossa aiemmin on todettu, sellainen kumipäinen pistepuhallin on ihan pätevä laite ruostepilkkujen puhdistukseen. Tosin erilaisissa kanteissa olevien pilkkujen osalla suutinta on hankala saada tiiviiksi ja se kuluttaa puhallustavaraa (olikohan se jotain sulfidi- tms. sekoitetta). Lisäksi puhalluksen teho laskee, kun suutin vuotaa.
Itselläni on myös sellainen puhalluspistooli (suuaukko jotain puolen sentin luokkaa), jossa on letkun pätkä hiekka-astiaan laitettavaksi. Ko. vempeleellä olen onnistuneesti puhaltanut auton peltivanteita ja kurakaaren reunoja yms.
Kompressorilta vaaditaan aikalailla tehoa, jotta hiekan kulutus olisi edes kohtuullista. Sanoisin, jotta tuollainen 500L/min olisi hyvä. Toinen havainto on se, että kannattaa ostaa hiekkaa, jossa karkeus on esim. 0,3 - 0,7 mm, ei 0-0,5. Tuo nollan mukana olo lisää pölyä aivan älyttömästi, hampaissa narskuu vielä hyvän tovin puhalluksen jälkeen.
Itselläni on myös sellainen puhalluspistooli (suuaukko jotain puolen sentin luokkaa), jossa on letkun pätkä hiekka-astiaan laitettavaksi. Ko. vempeleellä olen onnistuneesti puhaltanut auton peltivanteita ja kurakaaren reunoja yms.
Kompressorilta vaaditaan aikalailla tehoa, jotta hiekan kulutus olisi edes kohtuullista. Sanoisin, jotta tuollainen 500L/min olisi hyvä. Toinen havainto on se, että kannattaa ostaa hiekkaa, jossa karkeus on esim. 0,3 - 0,7 mm, ei 0-0,5. Tuo nollan mukana olo lisää pölyä aivan älyttömästi, hampaissa narskuu vielä hyvän tovin puhalluksen jälkeen.
Terveisin
Tero
Tero
Taannoin tuli Biltemasta ostettua tollanen pistehiekkapuhalluslaite, mutta hiekalla se ei pelannut ja jäi sitten nurkkiin pölyttymään. Pitäis tosiaan ostaa tuota alumiinisulfaattia(-kohan se oli). Sikäli jos värkki toimis ni sillehän ois aina käyttöä, onpahan vaan päässy unohtumaan koko laitteen olemassaolo.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1225
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Bilteman pistepuhallin toimii pienille kohteille ainakin tuolla alumiinisilikaatilla tms. Isompi säkistä imevä puhallinkin toimii, jos kompurassa on kunnon vedenerottimet. Minulla ei näin ole joten aika-ajoin suutin tukkeutuu. Samoin liian pienellä raekoolla (ts kun pölyä on liikaa) puhallettaessa tukkeutuu kahta kauheammin.
Mutta hintansa väärtejä ovat molemmat.
Mutta hintansa väärtejä ovat molemmat.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Sellainen kysymys olisi ainakin hieman tätä aihetta sivuten, että tarkoitus oli maalata auto uudestaan. Soitin ja kysyin hintoja, mutta ne olivat melko "suolasia."
Kaveri maalaamosta sanoi, että jos hion ja puran auton itse, on maalauksen hinta enää murto-osa hänen aiemmin esittämästä hinnasta.(tämä lienee itsestään selvyys).
Auto on jo valmiiksi melko osissa ja pitäisi sitä maalin poistoa alotella, mutta miten? Hioma paperi? Mikä karkeus? Lisätietoina sanottakoon, etten ole paljon tuollaisia maalinpoisto hommia tehnyt. Kannattaako siis tehdä tälläkään kertaa
Tänks

Auto on jo valmiiksi melko osissa ja pitäisi sitä maalin poistoa alotella, mutta miten? Hioma paperi? Mikä karkeus? Lisätietoina sanottakoon, etten ole paljon tuollaisia maalinpoisto hommia tehnyt. Kannattaako siis tehdä tälläkään kertaa

Tänks
Maalin poisto? No ei sitä nyt paljaalle pellille kannata kaltata jos et halua viittä ämpäriä kittiä ja ruiskupakkelia siihen hieroa
Varmaan kuule löytyy joku asiantuntija joka voi käydä konsultoimassa ainakin homman alkuun.
Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin
( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO
) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä 

Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin



Oliko se ihan oikea maalaamo? Meinaan vaan jos annetaan ohjeeksi hioa auto valmiiksi, niin tuntuu kyllä melko kummalliselta.wildou kirjoitti:Sellainen kysymys olisi ainakin hieman tätä aihetta sivuten, että tarkoitus oli maalata auto uudestaan. Soitin ja kysyin hintoja, mutta ne olivat melko "suolasia."Kaveri maalaamosta sanoi, että jos hion ja puran auton itse, on maalauksen hinta enää murto-osa hänen aiemmin esittämästä hinnasta.(tämä lienee itsestään selvyys).
Auto on jo valmiiksi melko osissa ja pitäisi sitä maalin poistoa alotella, mutta miten? Hioma paperi? Mikä karkeus? Lisätietoina sanottakoon, etten ole paljon tuollaisia maalinpoisto hommia tehnyt. Kannattaako siis tehdä tälläkään kertaa![]()
Tänks
Äläkä nyt vaan ala ehjää maalipintaa poistamaan, eikä mielellään hiomaankaan, se kannattaa kyllä jättää maalarille.
Jos tämä oli vitsi, niin oli huono!vesa kirjoitti: Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO
) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä

Tarkoitus ei ollut vetää tuota ihan paljaalle pellille, vaan siten että se on päällemaalattavissa. Tuo "maalin poisto"-ilmaus oli siis hieman harhaanjohtava.vesa kirjoitti:Maalin poisto? No ei sitä nyt paljaalle pellille kannata kaltata jos et halua viittä ämpäriä kittiä ja ruiskupakkelia siihen hieroaVarmaan kuule löytyy joku asiantuntija joka voi käydä konsultoimassa ainakin homman alkuun.
Ja maalarithan ovat tinnerihuurujen takia sen verran sekopäistä porukkaa että niitä on helppo vokotella esim. tolulla talkoisiin( Ainakin meikäläisen tuntemat maalarit ovat sitä sorttia kun niille sanoo "päivää" , kuuluu heti MUAAHHHAAATERVEHOHHOOHOO
) Ymmärtäähän sen kun päivät imppaa solvoa ja tinneriä
Maalaamo oli viimesenpäälle asiantunteva, mutta itse en ole

