722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Itsellä tuommonen ongelma 300tdt mersussa, vanha laatikko meni paskaks (alko luistaan 3 ja 4 vaihteella) niin nakkasin tilalle toisen 722.3 lootan. Siitä alkoi sitten enemmän noita ongelmia ilmenemään, ekalla koeajolla laatikko luisti vaihteiden vaihdossa - nostin paineita 1.5 kierrosta, ei vaikutusta jonka jälkeen lisäsin vielä toiset 1.5 kierrosta eli tässä vaiheessa kokonaisuudessa 3 kierrosta - ei vaikutusta. Irroitin alipaineletkun ja nyt ei enään luista mutta ei sen nyt varmaan noinkaan pitäis toimia. Tästä vehkeestä ei vcv ollut, ilmeisemmin poistettu kokonaan ja hallin nurkilta yks ylinmääränen löytyy että sillä varmaan vois nuo vaihdot alkaa sujumaan? Tähän tarvis vielä kytkentäkaaviot että minne menee mikäkin letku.

Toinen ongelma on ettei kickdownia ole eikä laatikko ymmärrä vaihtaa pienemmälle, ylöspäin kaikki vaihdot tapahtuu 2000 kierroksen kohdalla eikä bowden vaijerin säätämisestä ole mitään hyötyä. Kaasupolkimen alta vaihdettu se kd nappi ja laatikon perästä myös vaihdettu kd solenoidi joka kyllä toimii, sitä en ole vielä testannut että tuleeko sinne virtaa kun kaasu on pohjassa.

Osaako kukaan auttaa näissä asioissa että mistä lähteä vikaa vielä etsimään ja mitä en ole vielä tajunnut kokeilla?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

kickdown toimi siis ennen laatikon vaihtoa lisätäkseen se tähän vielä. Ja laatikko muuten toimi normaalisti paitsi ei löytänyt 3 eikä 4 vaihdetta muutakun kaasulla herkuttelemalla.
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Varmaan kunnossa mutta varuiksi eli jos vaihdetun askin piti olla kunnossa ja kuitenkin luisti rajusti niin olihan öljymäärä varmasti oikea? Meinaan jos se sulla toimi noin ni voisi luulla että luovuttajassa olis myös luistellu?

Sekin vois olla että jos se modulaattori ei pelaa oikein ja pitää linjassa jatkuvasti täyden alipaineen ni se kans vois aiheuttaa luistelua? Olisko se vika voinu vaikuttaa myös sen alkupeäisen askin luistamiseen?

Siinä modulaattorissa ne nylon -putket oikeassa järjestyksessä? Vaikka sitte ahtomittari laatikolle menevän letkunväliin ni het näkee alipaineitten toimimisen. Nuiussa mittareissa taitaa usein olla myös alipaineille asteikko? Omista joskus mitannu ni jotain -0.65 taisi suurin alipaine olla jos oikein muistan?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Ainahan nuo myydään ehjinä eli varmaa tietoa ei ole, jotaki luin että tekee tuota että luistaa vaihteiden vaihdon ohessa johtuis siitä et syöttöpumppua ruuvattu joka voi hyvinki mahollista tuossa vehkeessä olla. Laatikon kyljessä olevalle modulaattorillehan ei mene kuin yksi letku että meinaatko sitä syöttöpumpun kyljessä olevaa mötikkää mikä sen alipaineen säätää? Tästä se oli poistettu käytöstä ja varasyöttöpumpusta löytyy ehjä sellainen mutten kyllä tiiä mitkä letkut kuuluu minnekkin. Löytyy muutama alipainemodulaattori että pitää niitä koittaa jos niillä sen vaihon sais oikein toimimaan.

Tällä hetkellä se vittumaisin vika on tuo kickdowin toimimattomuus ja se että se vaihtaa isomman vaihteen aina 2k kierroksen kohdalla riippumatta siitä paljon kaasua on painettu. Voisko nämäkin johtua siitä alipaineesta?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Laatikon ostin 300 turbon perästä mutta vaikuttaa siltä että loota ois siihenki otettu kutosbensan perästä sillä sinne laatikon vaijerille meni myös alipaineelle tarkotettu linja, oiskohan siitä apua jos laittais vanhasta laatikosta venttiilipöydän tuohon?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Nyt tuli vcv laitettua ja vaihtaa nätisti mut edelleen ei niinkö kaasua tunnista, vaihtaa aina isompaa noin 2k kierroksilla eikä kickdown toimi. Pakkovaihteilla tuntuu et lähtis ykkösellä mutta ei tajua kakkosta pistää päälle, ainaki nyt tuntuis siltä pitää vielä testailla se.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Kuinkakohan paljon eri perävälityksen kanssa tuo loota on ollu... mulla on sellainen käsitys että laatikon kuvernöörin "asetus" on perävälitys riippuvainen. Mulla coupessa laatikko sisukaluilla 2.24 perävälitteisestä ja perä 3.46. Lykkää isompaa silmään todella nopeasti... mitä tekis jos toisinpäin? Venttiilipöydässä on myös säätöruuvi kyljessä josta asetetaan täyskaasukiihdytykselle max kierrosten vaihtokohta. Jos bensan loota niin se voi olla liika korkealla? Ja olihan se alipaine modulaattori jolle letku syöttöpumpun venttiililyä tulee niin nyt vaihdettu dieselin laatikkoon kuuluvaksi? Bensassa erilainen.

TJ
**********
Y Juniper LR
Niva 1.9TD 4x4
W123 300CD
Tesla Y LR -ex
X164 V8 -ex
W242 B250e -ex
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Pitääpä se alipainemodulaattorivaihtaa seuraavaks ja koittaa säätää sitä sieltä venttiilipöydästä, ite en ainakaan sitä modulaattoria oo vaihtanu, tiiä sit oliko entinen omistaja jolla se ollu diisselin perässä. Kiitokset vinkeistä!
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Toi vaihteen vaihtuminen tietyillä kierroksilla riippumatta pedaalin asennosta kielii siitä ettei alipaine muutu lootalle menevässä linjassa? Noin kun on niin yleensä vaihdot ovat todella "potkivia".

Eli alipaine tuossa askille menevässä linjassa pitäis käsittääkseni mennä niin että täyskaasulla liki nolla ja kun pedaalista himmaa ni liki täys alipaine.

Eli ennen kun askista mitään isommin ruuvaa ni kannattaa varmistaa mittarilla alipaineitten pelaaminen varsinkin tässä tilanteessa kun on oletettavaa ettei siellä alipaine muutu lainkaan?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Eikö jotku ota turboräpellyksissä sen alipaineletkun kokonaan helvettiin sieltä välttääkseen luistamista niin eikö se silloin vain hakkaa vaihteet sisälle mut muuten toimi normaalisti?
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5453
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tuolleen en ole kuullu tehdyn mutta silleen kyllä et alipaineohjaus on käytössä normaalinn tapaan mutta täyskaasukiihdytyksessä siihen alipainelinjaan ohjataankin painetta. Jos alipaineohjausta ei ole lainkaan ni käy niin että ei vaihda pienempää silloin kun pitäis ja suurempi menee päälle vakiokohdissa riippumatta pedaalin ja siis kuormituksen tasosta. Vain askin vaijerisäätö sanelee vaihtokohtia. Kikkarin pitäis käsittääkseni pelata ilman alipainettakin?

Ja voihan niitä olla tuolleenkin kun mitä meinasit mut epäilen et siinä tapauksessa on joku paljon ajettu 722.4 (vaparista turbotettu kampe) tai sit loppuunajettu 722.3 jota tekohengitetään tuolla konstilla? Sehän menee niin että jos aski on tikissä ja alipaineohjausta ei ole lainkaan ni vaihteet potkii rajusti päälle mennessään. Tarkoittaa siis sitä että ajo muuttuu niin epämiellyttäväksi ettei ketään ilman alipaineohjausta viitti ajella.

Veikkaus onkin niin että on kaksi eri vikaa? Alipaineohjaus puuttuu askille menevästä linjasta ja kikkarin toimimattomuus johtuu jostain muusta ja sen selvittelyn voisi ehkä aloittaa sähkökaaviosta ja sit mittaamalla alkuun ne helpoimmat paikat eli pedaalin alla oleva kytkin? Sit seuraavaksi et tuleeko käsky laatikolle asti?

Jos siinä on nyt alkuperäisen bensan aski ni sehän lähtee kakkosella ellei askia ole peukaloitu. Ja sulla kun kikkari ei pelaa ni lähtisi aina kakkosella? Siis jos on bensan aski ja ei ole peukaloitu. Jos lähtee ykkösellä ni voi epäillä olevan dieselin aski paikallaan?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

lähtee joo kakkosella liikkeelle ja sinne kikkarinvaijerille tuli myös se alipaineohjaus mikä bensoissa ruukakin olla siel, vaijerin otin vanhasta lootasta missä ei oo paikkaa alipaineelle. pitää tässä mitata että oisko se johto mikä menee pedaalin pohjasta solenoidin perään ehjä et oisko se menny poikki silloinku laatikon vaihto, ei oikeen jaksais uskoa et muuta ois menny rikki laatikon ulkopuolelta ku vanhalla lootalla kickdown kummiski toimi.

Laitan seuraavaks myös ahtopainemittarin siihen alipainelinjalle niin näkee et muuttuuko alipaine ollenkaan siellä, mutta voiko tehä vastaavaa jos alipainemodulaattori itessään ois rikki?
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

joo elikkäs, en oo omaani joutanu vielä mitään tekemään, mutta kaverille tehtiin sama homma, sillä w124 om605 jonka perässä 722.4 jossa ei 4 vaihdetta löytynyt, hän siihen sai perhetutulta ehjän 722.4 joka tosin taas bensan perästä. Tekee täysin saman mitä tekee mullakin. Bensan lootassa ja dieselin lootassa on ainaki ne ulkoset erot että tuohon vaihteen vaihtokohdan vaijerin päähän bensassa tulee alipainelinja. Vaijeri otettiin dieselistä koska bensan vaijeri liian lyhyt. Voiko tuo olla se syy miksei mikään tässä toimi? Auttaisko jos venttiilipöydän ottais dieselin lootasta
Mesty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 17.08.2018 12:14

Re: 722.3 ei kickdownia eikä vaihda kunnolla.

Viesti Kirjoittaja Mesty »

Vika selvitetty, bensakoneen lootassa on siinä mihin vaijeri tulee kiinni myös semmonen tanko. Jos laittaa bensakoneen vaijerin niin tätä ongelmaa ei tule. Jos käyttää dieselin vaijeria niinkuin minun tässä piti ku ei ollu ehjää vaijeria bensasta niin venttiilipöytä irti ja sivareilla leikata tanko pois että pääsee vaijeri liikkumaan kunnolla, muuten jumittaa.
Vastaa Viestiin