Tallistani löytyy ML350, vm 2012 maasturi. Tänä kesänä auton ilmastointi on temppuillut, välillä menee auton käynnistäessä päälle ja välillä ei. Vikakoodeja ei tule tähän liittyen. Yleensä kun ei mene päälle, auto käynnistetään aika pian uudelleen.
Olisiko foorumilaisilla antaa vinkkejä mistä tällainen voisi johtua? Ilmastointihuolto on tehty 2kk sitten. Kiitos!
Tervetuloa foorumille. Foorumilaiset eivät paljon voi antaa apuja, jos;
-Huoltomittarilla pääsee alkuun ja jos Stari käytettävissä katsoo sillä sähköautomaatiopuolta.
-Huollon yhteydessä olisi pitänyt selvitä toimintaedellytykset.
Kiitos viesteistä. Ennen ilmastointihuoltoa ei tullut viileää, ja tosiaan tämän jälkeen toimi 1-2kk käytännössä normaalisti, ehkä kerran ei lähtenyt viilentämään. Tällä hetkellä kun auton käynnistää niin aamulla ekassa startissa viilenee aina, mut tämän jälkeen välillä lähtee välillä ei. Olen huomannut että viilennys lähtee useammin uudelleen käyntiin jos auton laittaa lukkoon välillä.
Olisko kuitenkin vuoto jonka takia alkujaankin tyhjentynyt ja nyt sitten uudelleentäytön jälkeen alkaa taas olla aineet vähissä... mulla oli edellises R mallis keulan kennos niin pieni vuoto että meni läpi alipainetestin ja typpeäkin piti niin hyvin että ei puolessa tunnissa voinut siitä päätellä onko vuotoa. Kuitenkin kylmäaineet karkasi muutamassa kuukaudessa. Vaihdoin keulaan kennon ja ongelma poistui. Siinä oli kämmenen kokoinen alue kuolleita hjönteisiä ja sillä alueella vuoto. Väriainekin jäi jotenkin sinne raatojen alle jotta ei sekään kunnolla näkyny.
Nyt kun kysyjä ei halua ehdottamiani toimenpiteitä suorittaa, niin olkoon sitten niin.
Vika voi olla lauhduttimen puhallinautomatiikassa. Pudottaa kymästöinnin näillä helteillä aika nopeasti pois, jos puhallin ei jäähdytä lauhdutinta. Kylmäaineen riittämättömyys pudottaa jäähdytyksen pois myös aika nopsaan. Huoltomittarilla näkisi parissa minsassa miten kylmäkierto toimii.
Olkoon tämä puolestani tässä.
unskix kirjoitti: ↑To 15.07.2021 13:17
Nyt kun kysyjä ei halua ehdottamiani toimenpiteitä suorittaa, niin olkoon sitten niin.
Vika voi olla lauhduttimen puhallinautomatiikassa. Pudottaa kymästöinnin näillä helteillä aika nopeasti pois, jos puhallin ei jäähdytä lauhdutinta. Kylmäaineen riittämättömyys pudottaa jäähdytyksen pois myös aika nopsaan. Huoltomittarilla näkisi parissa minsassa miten kylmäkierto toimii.
Olkoon tämä puolestani tässä.
Onko kylmämiehien kärsivällisyys auttamisessa tosiaan alle 3 tuntia? Tuntuu ettet halua itse kertoa mitä ja miten niillä painemittareilla asia tutkitaan?
Foorumien idea on että tietoa jaetaan eikä käydä sanomassa että tiedän ja sitten aleta kiukutella ja olla vaiti siitä mitä tietää.
Lainasin mittarit kun omassa ilmastointi ei jaksa toimia pitkään mutta näytti olevan paineet varsin normaaleja kun katsoi sellaisesta 134a taulukosta jossa jokaista ympäristön lämpötilaa kohti matala ja korkeapaineen rajat ympäristö 24 astetta 35-45 ja 150-170psi piti olla ja oli 48 ja 170psi en usko aineen vähyyteen vaan kompressorin vikaan huollossa tyhjensivät ja täyttivät ja ei ollut vajunut merkittävästi mutta ei toimi edelleenkään.
Miten näkee mittareista missä vika ja miksi ei toimi?
unskix kirjoitti: ↑To 15.07.2021 13:17
Nyt kun kysyjä ei halua ehdottamiani toimenpiteitä suorittaa, niin olkoon sitten niin.
Vika voi olla lauhduttimen puhallinautomatiikassa. Pudottaa kymästöinnin näillä helteillä aika nopeasti pois, jos puhallin ei jäähdytä lauhdutinta. Kylmäaineen riittämättömyys pudottaa jäähdytyksen pois myös aika nopsaan. Huoltomittarilla näkisi parissa minsassa miten kylmäkierto toimii.
Olkoon tämä puolestani tässä.
Onko kylmämiehien kärsivällisyys auttamisessa tosiaan alle 3 tuntia? Tuntuu ettet halua itse kertoa mitä ja miten niillä painemittareilla asia tutkitaan?
Foorumien idea on että tietoa jaetaan eikä käydä sanomassa että tiedän ja sitten aleta kiukutella ja olla vaiti siitä mitä tietää.
Lainasin mittarit kun omassa ilmastointi ei jaksa toimia pitkään mutta näytti olevan paineet varsin normaaleja kun katsoi sellaisesta 134a taulukosta jossa jokaista ympäristön lämpötilaa kohti matala ja korkeapaineen rajat ympäristö 24 astetta 35-45 ja 150-170psi piti olla ja oli 48 ja 170psi en usko aineen vähyyteen vaan kompressorin vikaan huollossa tyhjensivät ja täyttivät ja ei ollut vajunut merkittävästi mutta ei toimi edelleenkään.
Miten näkee mittareista missä vika ja miksi ei toimi?
Täytyykö tähänkin viestiin vastata.
Huoltomittarilla näkee kylmäkierron matala-ja korkeapainemittareista.
Mittareista myös näkee jos ja kun kylmäkierto katkeaa ja mistä katkeaminen johtuu.
Staria voi käyttää apuna, jos automaatiota tutkitaan.
Tässä ei ole kysymys minun kärsivällisyydestä tai tietojen panttamisista.
Näitä kylmäalan töitä tekevät lailliset hyväksynnän saaneet ammattilaiset. Kiitos ja näkemiin.
Jos ei, niin taas yksi kylmäainemies joka on ihan samaa sontaa, kun muutkin. Ihme porukkaa. Taisi joku täällä todeta, että niillä on kylmäainetta ilmeisesti verenkierrossakin...
Mulla oli samanlainen vika, ei vikakoodia. Korjaantui kun vaihdoin kompurassa olevan ohjausventtiilin. Maksoi alle satasen saksasta. Ilmastointi pitää tyhjentää ennen vaihtoa.
Tomppa11 kirjoitti: ↑Pe 16.07.2021 11:42
Mulla oli samanlainen vika, ei vikakoodia. Korjaantui kun vaihdoin kompurassa olevan ohjausventtiilin. Maksoi alle satasen saksasta. Ilmastointi pitää tyhjentää ennen vaihtoa.
Mielenkiintoinen tieto onkohan faselift -03 ässässä kompurassa (A0002309111) tuommoinen venttiili?
Katselin jo kompuroitakin mutta toki venttiiliä voisi vielä kokeilla onko ohjausventtiili hankala vaihtaa?
En haluaisi ottaa kompressoria irti kun ne liitokset saattaa ruveta vuotamaan jos irroittelee ja kasailee niitä turhaan.
No ainakin kun tuolla numerolla haki kuvia niin on siinä. Sähköiitin tulee siihen venttiiliIn kiinni. Vaihdon helppous riippuu paikasta, itsellä oli senverran hankalassa paikassa, että hihna ja kompuran pultit piti irrottaa, ei letkuja.