ML w163 hankittu,kysymyksiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nyt olisi uusi korimalli itselle hankittuna ja tapani mukaan että halvalla sain niin viallisena sellaisen ostin. Muutamia ongelmia kun autossa on niin niitä pitäisi laitella ensi viikolla varmaan, joten neuvoja otetaan vastaan.
Kyseessä facelift -02 270 cdi automaatti.

Kuljettajan umpion ajovalo (xenon?) ja päivävalo eivät toimi. Päivävalo (sellainen umpion alalaidassa menevä ledi hässäkkä) välähtää kuitenkin kun kääntää valot päälle.
Täytyy huomenna tutkia vähän miten led barille on otettu virta ja voisiko se aiheuttaa ongelmia.

Pyyhkijöissä ei toimi tihku,onkohan vika viiksessä?

Toinen takajousi näyttäisi olevan poikki,täytyy katsoa tarkemmin nosturilla.

Vaihteistossa on 3->4 vaihdossa välillä pintakaasulla pieni kierrosten nousu. Tarkoitus vaihtaa pistoke, öljyt ja suodatin. Voiko samalla tuolle vaihteen vaihto asialle tehdä/ tarkistaa jotain kun vaihteiston pohja on auki?

Kerran tipautti 80km matkalla vakkarin pois päältä mutkassa,luulen etten koskenut jarruun tai vakkarin viikseen,mutten ole aivan varma.

Jokainen suutin kylpee dieselissä. Luulen että ainakin yhdestä suuttimesta olisi kärkiholkki halki,joten käytän kaikki suuttimet pöydälle samalla vaivalla ja tarkistan ne. Uudet pultit, pitimet ja prikat samalla.

Tänään hain valmiiksi:
Moottoriöljyt + suodatin
Etuperä öljyt
Takaperä öljyt
Jakolaatikko öljyt
Ilmansuodatin
Polttoainesuodatin
Raitisilma suodatin
Vaihteistoöljyt, pistoke, suodatin ja tiiviste.
Shudder fixx

Kävi sellainen hauska juttu,että jalkatilassa oli comman ne kuuluisat mitvitwtf+ öljyt odottamassa vaihtoa kun tuttu tuli tallille käymään kahville. Katselin autoa hetken ja kysyin mitä maksaa (tänään oli tarkoitus yhtä grand cherokeeta mennä katsomaan mutta oli mennyt kaupaksi,joten saman tyylinen auto oli kiilarissa muutenkin). Sanoin että niin kauan auto voi kiinnostaa kun nuo öljyt pysyvät jalkatilassa,mutta jos ne laitetaan vaihteistoon niin en ole enää kiinnostunut. Tunnin tutkinnan jälkeen päästiin sopuun hinnasta kun löysin siitä nuo muut viat. Ostin autoliikkeeltä, koska heille ei olisi ollut kannattavaa korjauttaa liikkeessä noita vikoja.

Yksi asia myös vähän mietityttää: kaupassa ei tänään illalla ollut vaihteistoöljyksi kun pelkkää galar merkkistä jossa on 236.14 lukemat pöntön kyljessä. Samaa öljyä laitoin yhdessä vaihdossa pakon edessä edelliseen vitoon. Onkohan tuosta kenelläkään kokemuksia? En löytänyt mersun hyväksyttyjen listalta,mutta vitossa vaikutti olevan suht ok. Jo ennen niiden vaihtoa tykkäsi välillä jurnuttaa pienillä kierroksilla joka lopulta parani shudder fixillä.

Neuvoja,vinkkejä, muita kokemuksia näistä mölleistä?
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 686
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Yhdestä Väyrysestä sain tuon 3->4 välin kierrosten nousun eliminoitua uusilla öljyillä, johdinlevyllä ja pistokkeella. Jotku tietäjät sanoo, että kun menee pahaksi niin nakkaa vapaalle, kun oikeen luistattaa tuon välin.
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja repal »

Jos on sadetunistin, niin varsinaista tihkua ei autossa olekaan. Pyyhkii tarpeen mukaan.

Onko rengastus minkälainen? Sekarengastus/epätasaisesti kuluneet renkaat voi aiheuttaa pyörimiseroa ja pudottaa vakkarin pois päältä, varmaankin vielä erityisesti mutkassa, jolloin pyörimisero korostuu.

Takajousi on hankalahko/työläs vaihtaa.

Jos ei tietoa vaihteistoöljyjen vaihdosta, niin sillä kannattanee aloittaa. Vaihteistohan on tässä vakiona varsin luistavaa tyyppiä. Jos suuttimille ei ole viitsitty tehdä mitään, niin tuskin on vaihteistollekaan.

Tarkista ohjaustehostimen molemmat päät. Alkavat vanhemmiten vuotamaan ja menevät nopeasti vuodon alettua vaihtoon.

Autohan on mitä mainioin matkakumppani ja omasta mielestäni varmatoiminen sekä helpohkoa korjailla itse. Tilava ja ketterä. Ruoste näitä jossain määrin vaivaa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

En ole varma onko sadetunnistinta. Sen unohdin sanoa, että kun käytti pissapoikaa niin ei alkanut pyyhkimään siinä vaiheessa vaan piti erikseen laittaa pyyhkijät päälle.

Pienet renkaat,olikohan 225/65- ja onkos tuo 17". Kaikki samankokoisia, merkkisiä ja yli puolet pintaa jäljellä.

Ensi ma-ti teen nuo huollot ja korjaukset tärkeimpiin asioihin ja siinä menee laatikkoöljy samalla.
Mietin vaan että joskus lueskelin jossain ongelma tilanteessa että venttiilikoneistoon laittamalla prikan jousen alle sai ongelmia vähennettyä?

Onko tuohon tehostin asiaan toinen hammastanko ainut korjaus?

Takajousi voi olla että tulee katsottua vasta myöhemmin kuntoon.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuohon pyyhkijä asiaan sen verran,että pysähtyy mihin sattuu jos ottaa jatkuvalta pois. Olisiko vika kuitenkin asentotunnistimessa?
repal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 16.05.2012 08:42

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja repal »

Sadetunnistimen tunnistaa tuulilasista taustapeilin kohdalta. Pissapoikaa käyttäessä kuuluisi tietysti pyyhkimien käynnistyä. Jotain häikkää systeemissä varmaankin sitten on.

Normaalikoko renkaille on 235/65x17 tai toisena vaihtoehtona 255/60x17. Itselläni talvirenkaat on kapeammat ja kesärenkaat leveämmät. Molemmat toimivat itselläni oikein hyvin, ei vetele uriin tms.

Itse vaihdatin ohjaustehostimen pajalla lopputalvesta. Alkuperäinen ei kestänyt kuin 385000 km.. Tehostimen tiivisteet ovat ilmeisesti erikoisia ja hankalasti saatavissa, jolloin itse en asiaa sen enempää tutkinut. Auto oli kuitenkin saatava ajoon kohtuu ajassa. Purkua tässä hommassa on ymmärrykseni mukaan aika paljon, jotta tehostimen saa vedettyä ulos rungon päältä.

Ensimmäiseen viestiisi päivävaloista: sellaisia ei tähän autoon ole koskaan ollut saatavilla. Alkuperäiset umpiot on varmaan korvattu jollain tarvikeumpioilla.

Takajousen vaihdossa yläpään muttereiden irroitus vaatii näppäryyttä. Sinänsä tuo työ ei ole vaikea. Itselläni on molemmat vaihdettu ja koko paketteina. Kaipa noihin pelkät jousetkin saa.
ML 320CDI 2008 (W164)
E 500 2005 (W211)
C 320 4matic 2004 (S203)
ML 270CDI 2003 (W163)
Ex - CLK 320 1998 (W208)
Ex - SLK 230 Kompressor 1997 (R170)
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei näyttäisi olevan sadetunnistinta.

Valojen vian syy löytyi, pitkissä oli 100w polttimot. Kuljettajan puoleinen valoon tuleva liitin sulanut osittain. Vähän koitin ehjätä sitä ja sain valot toimimaan muuten,paitsi kuljettajan puolen pitkä valo ei toimi. Tutkin sitä myöhemmin lisää, se on pieni asia tässä muiden asioiden joukossa.

Noin 150km nyt ajettu ja juuri ennen tallia sain vaihteiston vikatilaan. Pelkkä kakkonen päällä. Lähdin risteyksestä kävelyvauhdista kiihdyttämään eikä sitten enää vaihtanut isompaa vaihdetta. Luen koodit kohta,kunhan ensin teen huoltoa muilta osin.
Vaihteistossa oli myyjän mukaan jotain ongelmaa,mutta ei osannut sanoa että mitä.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

No niin.
Vaihdettu moottoriöljyt ja suodatin
Etuperä öljyt
Takaperä öljyt
Jakovaihteisto öljyt
Polttoainesuodatin
Ilmansuodatin
Raitisilmansuodatin odottaa vielä kun auto on pois nosturilta

Kaikkialta onneksi tuli öljyä ja oikean oloinen määrä,mutta mustaa se oli joka paikassa.

Vaihteistosta tälläiset koodit, olisiko tunnistin levy vaihtokunnossa?
https://photos.app.goo.gl/UVF5ZagKR1WyfU646

Esp:stä antoi tälläistä,vaikka merkkivalon mukaan toimii oikein.
https://photos.app.goo.gl/BZCAHGKuZrcwoWqDA

Jos joku osaa tuohon 3->4 välin kierrosten nostoon antaa jotain vinkkiä mitä voisi nyt samalla tehdä kun hydrauliikkayksikön joutuu kuitenkin ottamaan pois tunnistinlevyn vaihtoa varten?

Vielä sellainen kysymys että mahtuukohan 265/65-17 pyörimään alla? Olisi sellaiset joilla voisin ajella loppukesän,saisi säästettyä näitä kitkoja talveksi.

Nuo vikakoodi kysymykset laitoin tekniikka osiolle erikseen,josko sieltä saisi vastauksia.
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Mahtuu pyörimään renkaat ainakin normaali ajossa hyvin.

Suuttimet eivät vuotaneet,vaan joku seppä oli saanut halkeaman venttiilikoppaan. Lopulta löysin tuon kun olin ensin kaikki suuttimet käyttänyt ylhäällä ja koeajon jälkeen vieläkin vuoti.
Toinen seppä laittoi halkeamaan kemiallista metallia :D
zukka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 703
Liittynyt: To 25.04.2019 22:55
Paikkakunta: Tuusula

Re: ML w163 hankittu,kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja zukka »

Noin 1000km kerkesin ajamaan huoltojen jälkeen kunnes tänään noin 30min seisonnan jälkeen tuli ongelma.
Käynnistin auton ja samantien D päälle ja jarru pois niin sammui.
Käynnistin uudestaan ja kaikki toimi noin 15km kunnes menin ensimmäisiin liikennevaloihin josta lähti vaivalloisesti liikkeelle. Jo risteyksen kohdalla tajusin että on kakkonen päällä.
Ajoin tien sivuun ja sammutin jonka jälkeen toimi taas.

Täytyy lukea koodit torstaina.
Oma epäilys olisi mömmöturbiini.
Ja on venttiilipöydässäkin kulumaa,edelleen reilummalla kaasulla tekee lämpimänä 3->4 vaihdossa kierrosten noston.
Kylmänä toimii kivemmin.

Olikos se niin ettei turbiinin jumittelusta tule vikakoodia?
Uskaltaisikohan siihen porata reiän johon tekisi kierteet tyhjennys roppua varten?
Jossain jenkki laitteissa ovat ainakin tuollaista tehneet :D

Jatkan tuolla tekniikka osiolla...
Vastaa Viestiin