W213 E-sarja topikki
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Pe 12.11.2010 21:46
- Paikkakunta: Mli
Re: W213 E-sarja topikki
Tupla
Star @ Mikkeli
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Onko harrastukset tähdellisiä jos harrastaa tähdellisiä?
Re: W213 E-sarja topikki
Ei sitä Wazea laiteta naviin vaan asennetaan puhelimeen, ja molemmissa päissä (puhelimessa+auton radiossa) pitää olla tuki autointegroinnille, joko Carplay-tuki autossa (IOS-puhelimissa Carplay on vakiona) tai Android Auto-sovellus puhelimessa ja tuki autossa.
Lisäksi tarvitaan sopiva USB-välijohto autossa olevasta liittimestä (USB-C/USB-A) ja puhelimesta riippuen. Olen kokeillut molemmilla käyttöjärjestelmillä W213 NTG5.5 Comandin kanssa ja se toimii toistaiseksi aina vaan jo vuodesta 2017.
Luotettavuus ja toimivuus on kyllä parantunut tänä aikana huomattavasti. Parhaimmillaan systeemi ymmärtää suomeksi puhutut komennot, puhelinluettelon nimet ja osoitteet, lukee Whatsapp-viestit ääneen ja osaa kirjoittaa ja lähettää vastaukset sanelusta jne. Comandissahan nuo toimii myös muutamalla isommalla kielellä mutta ei suomeksi.
Re: W213 E-sarja topikki
Wazesta ei ole kokemusta, mutta noin kuukausi sitten päivitetty uusimmat kartat, kun auton kolmen vuoden ajan ilmaisia (=ensimmäisen omistajan maksamia) karttapäivityksiä oli jäljellä. Nyt löytyi Oulusta ensimmäinen osoite, jonka vuoksi piti vaihtaa COMAND kartalta Android Auton kautta Google Mapsiin kun COMAND ei tuntenut kohtuullisen vasta rakennettua tietä.Henkka1000 kirjoitti: ↑Ma 26.07.2021 22:34 Juurikin tuota Wazea olen itse käyttänyt oudommilla seuduilla liikkuessa. Muutenkin tykkään navina enemmän kuin ”isojen talojen” versioista.
Osoite oli muuten Portinkaarre Oulussa, jos vaikka joku sattuisi tietämään milloin tuo katu on tehty?
(olin hakemassa Seittenneliskanttiseen jarrupaloja, asennussarjaa ja liukutappeja ja T. Paakkarin varaosaliike oli muuttanut. Oli lopulta kiinni, mutta Motonetistä löytyi Brembot)
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Nyt on sitten S213 sekä ruoste-estokäsitelty että äänieristykäsitelty siinä samalla. Äänieristysmönjä ruiskutettiin alakautta ja näytti ihan järjellisen näköiseltä äänieristyspinnalta, eli kuin mustaa raejuustoa, joka jätti voimakkaasti röpelöisen pinnan. En edes tajunnut ottaa kuvaa, kun jouduin kiireissäni pyytämään auton kesken käsittelyn sen verran alemmas nosturilla, että yletyn ottamaan polkupyörätelineen avaimet kuskin ovilokerosta.
Kysyessäni kertoivat mitanneensa ennen ja jälkeen käsittelyn jopa 4 db eroja, mikä kuulostaa uskomattoman suurelta. Oma referenssimittaukseni meni munilleen sen vuoksi, että halpa mittarini ei osannut keskimääräistää yhtään (tai en osannut sitä käyttää?) ja siksi lukemat heiluivat liian paljon järkevän lukeman saamiseksi, joten en voi antaa omia mittaustietoja juuri tämän auton osalta.
Korvakuulolta ainakin melun sävy muuttui tummemmaksi ja vähemmän häiritseväksi. Alla pyörivät nyt käytettynä ostetun vannesarjan suojaksi asennetut Firestonen puolipitoiset renkaat, joten uudet Michelinit varmaan vielä hieman parantavat tilannetta tulevina kesinä.
Peräkontin verhoilut pitäisi vielä käyttää irti ja vetää sinne alle auton sisäpuolelle ohuet eristysmatot, niin hyvä siitä tulee.
Kysyessäni kertoivat mitanneensa ennen ja jälkeen käsittelyn jopa 4 db eroja, mikä kuulostaa uskomattoman suurelta. Oma referenssimittaukseni meni munilleen sen vuoksi, että halpa mittarini ei osannut keskimääräistää yhtään (tai en osannut sitä käyttää?) ja siksi lukemat heiluivat liian paljon järkevän lukeman saamiseksi, joten en voi antaa omia mittaustietoja juuri tämän auton osalta.
Korvakuulolta ainakin melun sävy muuttui tummemmaksi ja vähemmän häiritseväksi. Alla pyörivät nyt käytettynä ostetun vannesarjan suojaksi asennetut Firestonen puolipitoiset renkaat, joten uudet Michelinit varmaan vielä hieman parantavat tilannetta tulevina kesinä.
Peräkontin verhoilut pitäisi vielä käyttää irti ja vetää sinne alle auton sisäpuolelle ohuet eristysmatot, niin hyvä siitä tulee.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 1
- Liittynyt: Ti 27.07.2021 23:22
Re: W213 E-sarja topikki
https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/12019250
Mitä kannattaa ottaa huomioon jos kyseisen auton hankkii?
Mitä kannattaa ottaa huomioon jos kyseisen auton hankkii?
Re: W213 E-sarja topikki
Mulla tuli eilen kommunikaatiomodulin päivitys autoon. Mitähän siinä päivitettiin?
Re: W213 E-sarja topikki
Systeeminä siis COMAND NTG 5.5.
Re: W213 E-sarja topikki
Mistä tuon päivityksen huomaa tapahtuneeksi?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Mercedes Me-appiin tuli ilmoitus. Löytyy kohdasta: langattomat auton päivitykset.
Re: W213 E-sarja topikki
Minkäslaisia lisävaloja olette asennellu näihin ja miten? Mitä distronicin tutka tykkää jos lisävalo kilven päällä? Itsellä tuo allterrain ja multibeam led-valoilla, mutta epäilenpä siltikin kaipaavani lisää valoa talveksi.
Re: W213 E-sarja topikki
Multibeam valot ovat vakiovaloiksi hyvät ja niiden adaptoituvuus toimii loistavasti, mutta kantamaa ja vähän leveyttäkin puuttuu kun S-sarjan Ultra High Beam LEDejä ei Eemeliin saa.
Jos tuo tilanne alkaa vaivata syksyn mittaan, joudun luopumaan vanhasta suosikistani X-Vision Genesis, joka on väärän värinen. Saman valaisimen Optibeam Commander kopio kylmemmällä värilämpötilalla olisi muuten hyvä, mutta jo pienin versio on varsin kookas eikä käsittääkseni hyvin varustetun auton säleikön keskiosaa kestä peittää etteivät avustimet sokeudu kun LED paneli jää niiden eteen?
Vaihtoehdoksi jää siron panelin sovittaminen rekisterikilven alle. Olisiko Lazerin Linear Elite 12 tai 18 sopiva?
En pane vastaan, jos löydät keulasta vapaan tilan, johon leveän kyljelleen kaadetun ovaalin muotoisen valokuvion antavan panelin mahtuu asentamaan siististi? Ainakaan meillä X-Vision Genesis 1300 kattokaiteiden välissä ei ole vaihtoehto.
Jos tuo tilanne alkaa vaivata syksyn mittaan, joudun luopumaan vanhasta suosikistani X-Vision Genesis, joka on väärän värinen. Saman valaisimen Optibeam Commander kopio kylmemmällä värilämpötilalla olisi muuten hyvä, mutta jo pienin versio on varsin kookas eikä käsittääkseni hyvin varustetun auton säleikön keskiosaa kestä peittää etteivät avustimet sokeudu kun LED paneli jää niiden eteen?
Vaihtoehdoksi jää siron panelin sovittaminen rekisterikilven alle. Olisiko Lazerin Linear Elite 12 tai 18 sopiva?
En pane vastaan, jos löydät keulasta vapaan tilan, johon leveän kyljelleen kaadetun ovaalin muotoisen valokuvion antavan panelin mahtuu asentamaan siististi? Ainakaan meillä X-Vision Genesis 1300 kattokaiteiden välissä ei ole vaihtoehto.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Prefaceliftiin ei saanut mutta kyllä faceliftiin nekin onneksi tuli. Ja varmaan viimeisenä mallina, niitähän sai jo pienempiin malleihin ennen eemeliä.
w213, w124
Re: W213 E-sarja topikki
Mistähän varustekoodista puhutaan? Faceliftiin löytyy hinnastosta P35 multibean ledit ja ne samathan sai jo pre-faceliftiin. Perusvalot 632 koodilla nimetty LED high performance valoiksi.
Re: W213 E-sarja topikki
Samalla Multibeam-nimellä niitä myydään mutta ovat ns. Ultra Range toiminnolla (eli ikään kuin Multibeam 2.0) Nämähän oli jo C-mallissa faceliftin jälkeen ja muistaakseni pienemmissäkin. E-malli sai faceliftin yhteydessä viimeisien joukossa.
Tekniikan Maailma mittasi vasta facelift-Eemelin Multibeamit jonkun vertailun yhteydessä. Siinähän se valokuvio näkyi ja kantama oli muistaakseni jossain 250 metrin seutuvilla kun vanhemmat Multibeamit ilman Ultra Rangea taisi olla jossain 200m tasolla. Joku tilaaja voisi kaivaa vertailun esiin ja laittaa kuvat.
Tekniikan Maailma mittasi vasta facelift-Eemelin Multibeamit jonkun vertailun yhteydessä. Siinähän se valokuvio näkyi ja kantama oli muistaakseni jossain 250 metrin seutuvilla kun vanhemmat Multibeamit ilman Ultra Rangea taisi olla jossain 200m tasolla. Joku tilaaja voisi kaivaa vertailun esiin ja laittaa kuvat.
w213, w124
Re: W213 E-sarja topikki
Varustekoodia en tiedä, mutta TM valokuvioiden mittausten mukaan näyttää siltä että tuo Ultra Range LED zydeemi on Multibeam vahvistettuna keskellä tietä kapeammalla keilalla kaukovaloa jatkavalla lisäkaukovalolla.
TM testien parhaiden kaukovalojen paikkaa piti aivan liian kauan Saabin halogeenivaloista mitattu noin 220 metrin (5 lux) kaukovalokuvio. W222 valot siirsivät vanhan ennätyksen historiaan tyylillä, kun TM tarvitsi lisäsivun esittäessään lehdessä muille valoille yleensä riittävän noin 200 metrin sijasta selvästi yli 250 metriin yltävät kaukovalot:
https://www.la.mercedes-benz.com/en/pas ... odule.html
Tuo härveli on sitten kaikki mitä saa olla. Koko lain sallima maksimi referenssiluku on käytössä jo vakiovaloilla, eli laillisesti ei ainakaan tuohon Ässään saa enää mitään lisää. Ei tosin kovin monella ole varmaan tarpeenkaan. Suurin lain sallima range Ässän mainoksessa yllä on tosin liioittelua. Vaikka referenssilukua ei olekaan lupa kasvattaa, valotehoa saa paremmin optimoidulla valaisimella vieläkin enemmän. Sellainen valokuvio ei vaan enää mahdu kovin moneen paikkaan, etenkään kun se ei lisävaloilla toteutettuna adaptoidu lainkaan.
Oma ongelma on siinä, että kun on tottunut ainakin tuon Ultra Rangen tasoisiin valoihin, ei mikään vakiovalo tunnu riittävältä.
TM testien parhaiden kaukovalojen paikkaa piti aivan liian kauan Saabin halogeenivaloista mitattu noin 220 metrin (5 lux) kaukovalokuvio. W222 valot siirsivät vanhan ennätyksen historiaan tyylillä, kun TM tarvitsi lisäsivun esittäessään lehdessä muille valoille yleensä riittävän noin 200 metrin sijasta selvästi yli 250 metriin yltävät kaukovalot:
https://www.la.mercedes-benz.com/en/pas ... odule.html
Tuo härveli on sitten kaikki mitä saa olla. Koko lain sallima maksimi referenssiluku on käytössä jo vakiovaloilla, eli laillisesti ei ainakaan tuohon Ässään saa enää mitään lisää. Ei tosin kovin monella ole varmaan tarpeenkaan. Suurin lain sallima range Ässän mainoksessa yllä on tosin liioittelua. Vaikka referenssilukua ei olekaan lupa kasvattaa, valotehoa saa paremmin optimoidulla valaisimella vieläkin enemmän. Sellainen valokuvio ei vaan enää mahdu kovin moneen paikkaan, etenkään kun se ei lisävaloilla toteutettuna adaptoidu lainkaan.
Oma ongelma on siinä, että kun on tottunut ainakin tuon Ultra Rangen tasoisiin valoihin, ei mikään vakiovalo tunnu riittävältä.
Viimeksi muokannut 740 GLE, Ma 16.08.2021 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
W222 facelift? Pre-faceliftissä ei ole edes multibeam ledejä vaan mekaanisilla varjostimilla toimiva toteutus (ILS-nimikkeellä).740 GLE kirjoitti: ↑Ma 16.08.2021 22:09 TM valokuvioiden mittausten mukaan näyttää siltä että tuo Ultra Range LED zydeemi on Multibeam vahvistettuna keskellä tietä kapeammalla keilalla kaukovaloa jatkavalla lisäkaukovalolla.
TM testien parhaiden kaukovalojen paikkaa piti aivan liian kauan Saabin halogeenivaloista mitattu noin 220 metrin (5 lux) kaukovalokuvio. W222 valot siirsivät vanhan ennätyksen historiaan tyylillä, kun TM tarvitsi lisäsivun esittäessään lehdessä muille valoille yleensä riittävän noin 200 metrin sijasta selvästi yli 250 metriin yltävät kaukovalot.
Korjaamokäsikirjan toimintakuvaukset ei tunnu kattavan ultra range ominaisuutta lainkaan. Ei tosin poikkeuksellista jos ominaisuus on tullut kesken mallisarjan.
Onkos tähän linkkiä oppimateriaaliin, muuhun kuin TM-hömppään?
Re: W213 E-sarja topikki
Kirjoitimme näköjään yhtä aikaa. Oppimateriaalia ei ole, mutta mainosmateriaalia jo jonkin verran. Tuollainen linkki löytyi W222 esitteestä:
https://www.la.mercedes-benz.com/en/pas ... odule.html
Auto Bild:
https://autobild.fi/uutinen/mercedesben ... 7b33a9d0ff
Jutun 650 metriä on sitten 1 luksin valaistuksessa, eli kuljettajan kannalta pimeää. Yhdellä luksilla näkee lukea kädessään olevaa lehteä pimeässä, mutta sillä ei näe yhtään mitään 650 metriin kun sitä ennen alle 100 metrissä on monta kymmentä luksia, johon silmä sopeutuu. Mutta ajamisen kannalta hyödyllisiäkin näköhavaintoja voi tehdä perinteisen 200 metrin sijasta noin 300 metrissä. Ultravalot tehdään Multibeam yksikön ulkopuolisilla lisämoduleilla. Tuossa on vielä Ceen vastaava:
https://www.mercedes-benz-media.co.uk/en-gb/releases/74
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Itselläkin oli edellisessä autossa tuo genesis ja pidin sen valon väristä. Metsäteillä ei rasittanut silmiä.740 GLE kirjoitti: ↑Ma 16.08.2021 12:37 Multibeam valot ovat vakiovaloiksi hyvät ja niiden adaptoituvuus toimii loistavasti, mutta kantamaa ja vähän leveyttäkin puuttuu kun S-sarjan Ultra High Beam LEDejä ei Eemeliin saa.
Jos tuo tilanne alkaa vaivata syksyn mittaan, joudun luopumaan vanhasta suosikistani X-Vision Genesis, joka on väärän värinen. Saman valaisimen Optibeam Commander kopio kylmemmällä värilämpötilalla olisi muuten hyvä, mutta jo pienin versio on varsin kookas eikä käsittääkseni hyvin varustetun auton säleikön keskiosaa kestä peittää etteivät avustimet sokeudu kun LED paneli jää niiden eteen?
Vaihtoehdoksi jää siron panelin sovittaminen rekisterikilven alle. Olisiko Lazerin Linear Elite 12 tai 18 sopiva?
En pane vastaan, jos löydät keulasta vapaan tilan, johon leveän kyljelleen kaadetun ovaalin muotoisen valokuvion antavan panelin mahtuu asentamaan siististi? Ainakaan meillä X-Vision Genesis 1300 kattokaiteiden välissä ei ole vaihtoehto.
Katselin tuota allterrainin keulaa ja ainoa vaihtoehto tuntuu olevan kilven alla. Yläpuolella liikaa kaikenlaisia tutkia.
Lazerin valoja olen katsellut, mainitsemiasi malleja ja myös
Triple-R 1250 Elite i-LBA jossa olisi vähän älyäkin, joka on tosin aika arvokas.
Olen lukenut perus asennuksesta, mutta onko kukaan tutkinut, että saisiko herätteen jostain kaivettua niin, että multibeamien kaikki ledit on käytössä ja heti jos yksikin ledi sammuu, herätekin katoaisi? Silloin voisi harkita tosissaan tuon low beam assist mallin ostoakin..
Re: W213 E-sarja topikki
Thanks, noita MB:n omia juttuja kaipasin mutta kummatkin tässä Daimlerin markkinointihömppää. Ne "moottoritiepitkät" on tainneet olla jo 211:ssä, ainakin 212 xenoneissa ja noista MB:n jutuista tulkitsisin että tyypilliseen tapaan uutukaisessa on miljoona uutta ominaisuutta jotka kuitenkin löytyy jo vanhemmista eri nimellä.740 GLE kirjoitti: ↑Ma 16.08.2021 22:27Kirjoitimme näköjään yhtä aikaa. Oppimateriaalia ei ole, mutta mainosmateriaalia jo jonkin verran. Tuollainen linkki löytyi W222 esitteestä:
https://www.la.mercedes-benz.com/en/pas ... odule.html
Auto Bild:
https://autobild.fi/uutinen/mercedesben ... 7b33a9d0ff
Jutun 650 metriä on sitten 1 luksin valaistuksessa, eli kuljettajan kannalta pimeää. Yhdellä luksilla näkee lukea kädessään olevaa lehteä pimeässä, mutta sillä ei näe yhtään mitään 650 metriin kun sitä ennen alle 100 metrissä on monta kymmentä luksia, johon silmä sopeutuu. Mutta ajamisen kannalta hyödyllisiäkin näköhavaintoja voi tehdä perinteisen 200 metrin sijasta noin 300 metrissä. Ultravalot tehdään Multibeam yksikön ulkopuolisilla lisämoduleilla. Tuossa on vielä Ceen vastaava:
https://www.mercedes-benz-media.co.uk/en-gb/releases/74
Googlaamalla iltalehden artikkeli vaikutti teknisimmältä mutta pitääkö sitten paikkaansa. Heti 40 km/h nopeudessa tulee lisäkantama käyttöön. Tuossa nopeudessahan vasta automaattipitkät kytkeytyvät. Perinteisesti lisäteho pitkille tulee vasta autobahn-nopeuksilla, ei laillisella nopeudella Suomessa. Pitää vielä etsiä teknistä toimintakuvausta kun tässä kävi selväksi että oikeasti lisäkantamaa on toteutettu aiempiin malleihin verrattuna. Ehkä pitää vielä kerjätä vaimolta lupaa kokeilla autoa pimeässä, siinä autossahan nuo ultra-valot sitten pitäisi olla.

Mitenkäs TM on onnistunut mittaamaan valojen kantaman vauhdissa vai ovatko keksineet miten ultra kantaman saa aktivoitua paikallaan? Onko varmaa että sama temppu aiempien mallien kanssa olisi tuottanut parannusta vai onko se temppu silloinkin jo osattu?
Daimlerilla oli muuten sivusto jossa uusia ominaisuuksia esiteltiin korimalliriippumattomasti, sekin on nyt hukassa.
EDIT, aika heikko esitys WIS:issä ja vielä heikompi foorumilta kun 59 kB:n kuva mahdu...
Re: W213 E-sarja topikki
Voisiko mittaus paikallaan perustua siihen, että kun valokatkaisimen kääntää automatiikalta pakkovaloasentoon ja työntää valonvaihtoviiksen eteen, silloin syttyy täydet valot nopeudesta riippumatta?
En ole itsekään nähnyt noita suurtehovaloja luonnossa, mutta tuon Ultra LED järjestelmän etu vanhoihin moottoritievaloihin pitäisi olla aivan selkeä. Vanhemmissa järjestelmissä optimoidaan jo tavallisilla kaukovaloilla käytössä olevan valaisimen toimintaa, mutta näissä Ultra LEDeissä sytytetään normaalien ajovalojen rinnalle lisää tulivoimaa pelkästään pitkän kantaman kaukovalokäyttöön tähdätyillä lisäelementeillä.
Onko sinulla vastausta tuohon Arin aiempaan kysymykseen, voisiko valaisimen ulkopuolelta päätellä väyläkomennoista milloin Multibeamin kaikki pikselit toimivat täydellä tehollaan? Jos tuon infon saisi ulos, sitten lisävalopanelikin voisi seurata auton Multibeameja viimeisenä säätöportaana silloin kun nokan edessä on vapaata tilaa?
Tässä saattaa tosin olla häiritseväkin sivuvaikutus vaikka tuon saisi toimimaankin, kun lisävalot putoaisivat pois jokaisen heijastinkaulaisen koiran ja poron ja liikennemerkin kohdalla auton ilmaistessa muita kulkijoita ja vähentäessä häikäisyä liikennemerkin takaisin heijastumasta.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Voisihan sen herätteen ottaa kahdestakin paikkaa ja kytkimellä valita toimintatavan. Miten sitten lie toimii jos on tehokas lisävalo joka esim. metsätiellä ajaessa saa aikaan heijastuksia lumisista puista. Alkaako valot vilkkumaan? Onko 740 GLE:llä kokemusta w212:n kanssa tästä?
Re: W213 E-sarja topikki
Mitä kahta paikkaa tarkoitit?
Toimintakuvaus sanoo että LED-valojen ohjainlaitteelta lähtee mm. valokuvion säädön tieto mutta ei tuosta ota selvää tarkoittaako tietoa lediyksikölle päin vai etu-SAMille päin. Saattaa diagnostiikkatarkoituksiin lähteä SAM:illekin CAN-väylältä poimittavaksi.
Muuten se LED-ohjainlaite vastaanottaa jos jonkinlaista tietoa valokuvion määrittelemiseksi ja aika vaikea poimia sinne menevistä CAN-viesteistä tietoa lisäpitkien kytkemiseksi. Tietenkin pelkää arvailua.
Re: W213 E-sarja topikki
Tarkoitin, että perinteisemmällä tavalla "pakkovaloja" käyttäen ja toisen herätteen niin, että lisävalo sammuisi aina kun yksikin pikseli sammuu. (Mikäli tälläinen signaali jostain löytyisi) On/off/on kytkimellä sitten vain valinta, kumpiko heräte käytössä vai kokonaan pois.
Re: W213 E-sarja topikki
Tuo vaihtokytkin on ilman muuta helppo tehdä, koska sehän ei vaadi kuin vaihtokytkimen lisävaloreleen ohjaukseen, joita olisi siis kaksi vaihtoehtoista. Siinä vaihdetaan käyttöön tarpeen mukaan jompi kumpi +12V signaaleista.Ari89 kirjoitti: ↑Ti 17.08.2021 19:07 Tarkoitin, että perinteisemmällä tavalla "pakkovaloja" käyttäen ja toisen herätteen niin, että lisävalo sammuisi aina kun yksikin pikseli sammuu. (Mikäli tälläinen signaali jostain löytyisi) On/off/on kytkimellä sitten vain valinta, kumpiko heräte käytössä vai kokonaan pois.
Aiheesta uudelleen kuulusteltuna muistan nähneeni Blocketissa myynnissä S213 All Terrainin, jossa oli LED panelit säleikön vaakaripojen välissä. Se auto oli meille liian kallis, joten en muista auton varustelistaa, ts. mitä valinnasta tuo sijoitus estäisi toimimasta, if any?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Ainakin tuommonen maskiin kiinnitettävä valosarja on saatavilla x-mersuun ja eihän tuo maski taida paljon erota allterrainin maskista. Ulkonäöstä en sitten ole aivan varma.
https://www.lumise.fi/lisavalot/lisaval ... escription
https://www.lumise.fi/lisavalot/lisaval ... escription
Re: W213 E-sarja topikki
Minulla on siis pre-facelift, jossa xenonvalojen valonvaihtoautomatiikalla ei ole paljon käyttöä, koska automatiikka tekee paljon virheitä. Mutta silloin harvoin kun käytän ILS automatiikkaa, en ole huomannut virhevaihtoja, eli xenon ILS ei siis tulkitse heijastavia suunnistustauluja vastaantulijaksi. Tämä ei ole se syy, miksi yleensä vaihdan valot itse.
Tämä ei käsittääkseni takaa aiemmin pohtimamme Multibeamin kaikkien pikselien toiminnan perusteella sytytetyn lisävalon toimivuutta, koska Multibeam välttää tarkoituksella häikäisemästä kuljettajaa takaisin heijastuvalla valolla vaikka se ei liikennemerkkiä muuksi kulkijaksi luulekaan. Jos lisävalon toimintaehto on kaikki Multibeam kaikki pikselit käytössä, silloin liikennemerkin varjostus kohdassa 2:00 minuutin kohdalla sammuttaa lisävalopanelin jokaisen liikennemerkin kohdalla:
https://www.youtube.com/watch?v=sEVFoCvHN9U
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Asennus on varsin siisti ja tehokas valo se on, mutta tuo Triple-R 750 alkaa olla jo vanhaa tekniikkaa. Asensin tuon valaisimen yleismallit vaimoni aiemman Volvon nokalle ja tilasin ensimmäisen koeajon jälkeen kyseisen valaisimen eteen saatavat ns. reeded linssit, joiden rihlaus levitti valokuvion siedettäväksi. Ilman reeded-linssejä valokuvio on tyypillinen vähän karkeatekoisen LED-panelin lähialuetta korostava kapea ja putkimainen. Valoa sinänsä on ihan kohtuudella, mutta valokuvio ei ole Lazerin parhaita menestystarinoita.Ari89 kirjoitti: ↑Ke 18.08.2021 13:09 Ainakin tuommonen maskiin kiinnitettävä valosarja on saatavilla x-mersuun ja eihän tuo maski taida paljon erota allterrainin maskista. Ulkonäöstä en sitten ole aivan varma.
https://www.lumise.fi/lisavalot/lisaval ... escription
E-sarjan All Terrainin nokalle olen nähnyt asennettuna mielestäni varsin siistit panelit säleikön vaakalamellien väliin. Miten olisi 2 x Lazer Linear Elite 6? Helpointa tosin olisi yksinkertaisesti pultata yksi isompi Linear kilpitelineeseen, mutta sen joutuis asentamaan kilven alapuolelle.
Kun on tottunut johonkin Lazerin Linear ja X-Visionin Genesis sarjan tapaiseen poikkeuksellisen hyvin hallittuun valokuvioon, on vaikea vaihtaa enää vanhanaikaiseen lähialueen lumikelissä puhki polttavaan vanhaan valaisimeen. Noissa parhaiden panelien leveissä ja tasaisissa valokuviossa hienointa on minusta se, että kun värilämpötila on sovitettu auton omiin valoihin, maisema ratin takaa ei näytä lisävaloilta ollenkaan. Lisävalot jatkavat siitä mihin auton omat valot lopettavat ja vaikutelma on kuin ei olisi lisävaloja ollenkaan vaan ainoastaan poikkeuksellisen tehokkaat kaukovalot ilman mitään varjoja ja korostuksia. Kun kaukovalon teho työnnetään riittävän kauas eikä lähialueelle lisätä turhaa valotehoa, silloin lähivaloille vaihtaessa vain poistetaan se kauas suunnattu valo, jolloin lähivalon alueella valovoimakkuus muuttuu niin vähän, että ei tunnu kuin vetäisi säkin päähän. Hyvin toteutetut isotkin valot toimivat vakiolähivalojen tasavertaisena parina.
Valaistusvoimakkuus puolittuu suhteessa etäisyyden neliöön, joten mikä tahansa valovirta katoaa maastoon ilman huippuvalopisteitä, kun se viedään hieman kauemmas. harvat valaisimet onnistuvat tässä tuomatta haitallista lisää liian lähelle.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Eco asetuksella vaihde 9 menee itsellä päälle noin 118 km/h nopeudessa ja putoaa pois noin 114 km/h nopeudessa.
S213 -17, W212 -11
Re: W213 E-sarja topikki
Multibeameihin saa hieman lisää kantamaa, kun säätää korkeutta umpioiden ruuveista. Useimmissa autoissa vakiovalot ovat suunnatut hieman liian alas.740 GLE kirjoitti: ↑Ma 16.08.2021 12:37 Multibeam valot ovat vakiovaloiksi hyvät ja niiden adaptoituvuus toimii loistavasti, mutta kantamaa ja vähän leveyttäkin puuttuu kun S-sarjan Ultra High Beam LEDejä ei Eemeliin saa.
Jos tuo tilanne alkaa vaivata syksyn mittaan, joudun luopumaan vanhasta suosikistani X-Vision Genesis, joka on väärän värinen. Saman valaisimen Optibeam Commander kopio kylmemmällä värilämpötilalla olisi muuten hyvä, mutta jo pienin versio on varsin kookas eikä käsittääkseni hyvin varustetun auton säleikön keskiosaa kestä peittää etteivät avustimet sokeudu kun LED paneli jää niiden eteen?
Vaihtoehdoksi jää siron panelin sovittaminen rekisterikilven alle. Olisiko Lazerin Linear Elite 12 tai 18 sopiva?
En pane vastaan, jos löydät keulasta vapaan tilan, johon leveän kyljelleen kaadetun ovaalin muotoisen valokuvion antavan panelin mahtuu asentamaan siististi? Ainakaan meillä X-Vision Genesis 1300 kattokaiteiden välissä ei ole vaihtoehto.
S213 -17, W212 -11
Re: W213 E-sarja topikki
Pakkovaihdolla hieman aiemminkin, mutta kyllä 9Geen isoin vaihde on mitoitettu selvästi moottoritien 120 rajoitukselle. Tuossa suhteessa se jatkaa siitä, mihin edeltäjän 7G-Tronic jäi. Eli kun 7Geellä loppuvat vaihteet sataseen ja sen jälkeen alkaa kierrokset nousta, 9Geellä on vielä yksi käytettävissä, jolla pudottaa 120 rajoituksella käyntinopeus vielä kerran 1500 tuntumaan.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä