airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Kävin eilen farkun kanssa katsurilla, ja katsuri kysyi tiedänkö miten autoa pitää nostaa. Olin hieman hölmistynyt, jolloin hän kertoi, että airmaticia pitäisi nostaa aina pussien alta eikä kylkien nostokohdista. Ekaa kertaa kuulin moisen väitteen. Kommentteja?
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Ei tuossa ole mitään perää. Mitäköhän ongelmaa kaveri näki normaalissa nostossa?
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Oli ilmeisesti jotenkin sitä mieltä, että airmatic voi hajota siitä.DBFI kirjoitti:Ei tuossa ole mitään perää. Mitäköhän ongelmaa kaveri näki normaalissa nostossa?
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Se Airmatic voi kyllä mennä rikki autoa nostettaessa, voihan se mennä rikki vaikka autoa ei nostetakaan. Kai väite kuitenkin koskee itse ilmapussien hajoamista? Pussissahan voi heikko kohta osua palkeen taitteeseen tms. autoa nostettaessa mutta jos tuota pelkää niin mitenkäs autolla uskaltaa ajaa vauhdilla kun jousitus voi mennä laidasta laitaan silloinkin.
Airmatic ohjainyksikkö tunnistaa auton tunkkaamisen ylös ja (yleensä) ja jossain vaiheessa lopettaa ilman pois päästämisen. Ei kai tuota olisi tehty jos systeemi hajoaa pyörien noustessa ilmaan. Enemmän olisin huolissani tukivarsien kolhuista kun autoa nostetaan sieltä nostopisteiden sijasta (ei ehkä suuri huolenaihe mutta suurempi kuin tuo katsastusmiehen mainitsema).
Airmatic ohjainyksikkö tunnistaa auton tunkkaamisen ylös ja (yleensä) ja jossain vaiheessa lopettaa ilman pois päästämisen. Ei kai tuota olisi tehty jos systeemi hajoaa pyörien noustessa ilmaan. Enemmän olisin huolissani tukivarsien kolhuista kun autoa nostetaan sieltä nostopisteiden sijasta (ei ehkä suuri huolenaihe mutta suurempi kuin tuo katsastusmiehen mainitsema).
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: To 28.06.2012 23:06
- Paikkakunta: Lahti
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Ei ainakaan ollut mitään ongelmaa kun nostin omalla tunkilla luukuista ei ainakaan herjannut mitään.
-ex W124 300TE -91
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
-exW204 320 CDI-08
-ex W124 300E -85
ex-W220 320 CDI -04
ex-W211 320 -03
-W201 200d -91
-w211 220cdi -03
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
En ruvennut katsurin kanssa aiheesta sen enempää keskustelemaan, mielessäni kyllä ajattelin että kaipa asiasta olisi esim. ohjekirjassa maininta jos autoa ei saisi nostopisteistä nostaa. Tuota omaa on kyllä nosteltu sekä tunkilla että hallinosturilla lukuisia kertoja juurikin nostopisteistä, katsuri oli ensimmäinen joka nosti tukivarsista. Höpinöistä jäi sellainen kuva, että koko juttu perustui jonkun toisen asiakkaan kokemuksiin.
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Kai se voisi liittyä sellaiseenkin tilanteeseen jossa Airmatic jää pohjaan eikä nosta autoa ylös vaikka laittaa virrat päälle ja painaa Airmaticin eri nappeja. En nyt muista yksityiskohtia mutta yhdessä huoltotiedotteessa oli maininta siitä että systeemi pitää herättää Star'illa tai sitten huijata antureita ensin tunkilla. Mitään ei tuossa mene rikki mutta asiakkaan mielestä auto meni katsastuksessa rikki jos jousitus jää pohjaan ja pitää käydä huollossa selvittämässä ongelmaa (jos tuo ongelmatilanne nyt voisi tulla ihan katsastuskonttorin nosturilla jollakin todennäköisyydellä).
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Tulipas tänään vaihdettua renkaat W212 airmaticciin. Tein vaihdon ihan perinteiseen tapaan nurkka kerrallaan tunkin kanssa. Nyt vaihdon jälkeen keula ihan tapissa yläasennossa, mutta perä vaikuttaa normaalilta. Auto herjaa malfunctionia ja "stop car too low". Auto ilmeisesti hieman sekaisin keulan asennosta kun ei suostu laskemaan sitä lainkaan. Millä/miten tilanteen saa korjattua?
Auto siis E250 diesel 4matic Airmaticilla.
Auto siis E250 diesel 4matic Airmaticilla.
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Itse laitan korotetun maavara asentoon, ei ei sekoile niin helposti, kun vaihtaa renkaita yksi nurkka kerrallaan
Ehkä auttaa, jos yrittää ajaa auton yläasentoon?
Ehkä auttaa, jos yrittää ajaa auton yläasentoon?
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Näin minäkin tein, eli laitoin korotettuun asentoon ja yritin myös ajaa vaihdon jälkeen yläasentoon uudestaan, mutta ei vaikuttanut keulaan mitenkään.
-
- Mersumies
- Viestit: 669
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Joku säätöanturin tanko mennyt nostettaessa irtipoikki (tai johdot/liitin), jos auto luulee olevansa liian matala ja oikeasti on ylikorkealla.
2007 R 320cdi
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Onneksi ongelma ratkesi vähemmän dramaattisella tavalla. Riitti kun liruttelin tolppien yläpäästä ylimääräiset ilmat pois, niin alkoi toimimaan taas normaalisti ja varoitukset hävisi samalla.Huttiainen kirjoitti: ↑Su 22.08.2021 16:28 Joku säätöanturin tanko mennyt nostettaessa irtipoikki (tai johdot/liitin), jos auto luulee olevansa liian matala ja oikeasti on ylikorkealla.
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Vieläkö samaa ongelmaa ollut tuon tapauksen jälkeen ja miten sait ilmaa poistettua etupään tolpista? Itsellä tapahtui täysin sama tilanne renkaanvaihdon yhteydessä. Auto piti hinata korjaamolle rengasliikkeestä kun keula ei laskenut millään.
S212 350CDI -14
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Arvauksia lähinnä.
Korkeuden säätö linkut kannattaa voidella spray öljyllä renkaiden vaihdon yhteydessä. Airmatic niitä on jokakulmassa.
Kompura kannattaa huoltaa ennen kuin tulee ongelmia. Lähinnä vesi voi aiheuttaa venttiilien hapettumista, eli jumivat ehkä siitä syystä
Renkaiden vaihdon ajaksi voi auton nostaa maasto-ajo asentoon. Silloin ei yleensä tule ongelmia, kun nostaa autoa renkaat ilmaan. Airmatic saattaa sekoilla muuten.
Ilman voisi saada pois konehuoneen puolelta iskarin yläpäästä, kun löysää ilmajousen letkun liitintä. (En itse ole kokeillu)
Korkeuden säätö linkut kannattaa voidella spray öljyllä renkaiden vaihdon yhteydessä. Airmatic niitä on jokakulmassa.
Kompura kannattaa huoltaa ennen kuin tulee ongelmia. Lähinnä vesi voi aiheuttaa venttiilien hapettumista, eli jumivat ehkä siitä syystä
Renkaiden vaihdon ajaksi voi auton nostaa maasto-ajo asentoon. Silloin ei yleensä tule ongelmia, kun nostaa autoa renkaat ilmaan. Airmatic saattaa sekoilla muuten.
Ilman voisi saada pois konehuoneen puolelta iskarin yläpäästä, kun löysää ilmajousen letkun liitintä. (En itse ole kokeillu)
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Ei kai auto sano että alusta alhaalla pelkästään sen takia että venttiilit on hapettuneet. Hapettuneet venttiilit voi vuotaa, ei tahattomasti pitää keulaa taivaissa. Mahdollisia syitä outoon toimintaan taisi jo edellä tullakin tarpeeksi.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Pe 26.01.2024 20:15
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Terve
Ite nostellu renkaan vaihtojen/ muiden nostojen taholta helmojen nostovahvikkeiden kohdilta ei mitään ongelmia.
Auto ml 166 airmatic.
Ite nostellu renkaan vaihtojen/ muiden nostojen taholta helmojen nostovahvikkeiden kohdilta ei mitään ongelmia.
Auto ml 166 airmatic.
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 621
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Tänään pyörähdin airmatikin takia Veholla ja sanoivat sen ohjaukseen tulleen päivitys jonka pitäisi vähentää kosteuden kerääntymistä järjestelmään. Tietysti jäi kysymättä mihin vuosimalleihin auttaa...
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
No tähän olisi kyllä mielenkiintoista saada jotain lisäselvitystä, millaisen muutoksen ohjauksessa pitäisi auttaa?
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 621
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
airmatikin ohjauksen siis. ei auton ajettavuuden.
puhaltaa kovemmalla paineella ilmaa järjestelmästä ulos ja useammin. näin ymmärsin.
puhaltaa kovemmalla paineella ilmaa järjestelmästä ulos ja useammin. näin ymmärsin.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Kyllä, silcan määrä on niin pieni ettei millään poista loputtomasti kaikkea kosteutta tuloilmasta, kuivaimen läpi menevä "kierrätysilma" kuivattaa sitä myös.
Jos vaikka ilmajousitus vuotaa ja kompura pelkästään tuottaa uutta ilmaa suuria määriä niin kyllästää myös kuivaimen nopeasti kosteudella.
Jos vaikka ilmajousitus vuotaa ja kompura pelkästään tuottaa uutta ilmaa suuria määriä niin kyllästää myös kuivaimen nopeasti kosteudella.
W166 250CDI -12 exw447 114CDI -15 exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
exS205 180CDI -16 exW212 220CDI -14 exS211 320CDI -07 exW124 300D -91 exS211 320CDI -04 exW202 230K -96 exS124 300D -87
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
edittiä, niin joo jos se ilmasäiliö kompuran jälkeen pidetään korkeammassa paineesta ainan kun avataan purkuventtiili, niin sitten saadaan korkeampi paine mutta luulisi taajentuvan ilman vatkaamisen vaan heikentävän asiaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
No joo johan on juttu, mutta on niitä täällä pajalla niin paljon nosteltu normisti ilman mitään sen kummempia temppuja eikä
mitään ongelmia.
mitään ongelmia.
Re: airmatic renkaanvaihto tai muu nostaminen
Ongelmista puheen ollen, muistan kun joskus vaihdoin 211 etupäähän jotain niveltä ja sitten irtoamista auttaakseni löin vasaralla johonkin kohtaan pyöräntuentaa - ehkä raidepäätä vaihdoin - niin noin vain tipahti (tuhannen euron) iskarista se mötikkä johdon varaan roikkumaan mikä siinä iskarin kyljessä oli 

wiimax.fi