W212 220CDi -11 MAF vika
W212 220CDi -11 MAF vika
W212 220 CDi hävisi vedot ja vikakoodi P010100 eli MAF-vika. Vaihdoin ilmamassamittarin, mutta vika edelleen päällä eikä vetele. Icarsoftilla nollailen, mutta vika on heti päällä jo ennen käynnistämistä. Mikä neuvoksi...? Johtosarjako, vai ecu...?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Samat sävelet kuin kaikkiin muihinkin pilipalitesteri juttuihin eli Mersun testeriin ja osaava käyttäjä/vianhakija.
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
On vaarallista yleistää varsinkin täältä kotisohvalta, mutta YKSI vastaava vika aiheutui ahtopaineanturin offsetista... katso mitä paineanturit näyttävät keskenään kun moottori ei käynnissä. Muutoin sama kuin edellä eli starilla ja eteenpäin vikakoodin ohjeistamalla tavalla... erillisillä komponenttitesteillä ja livedataa ihmettelemällä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Hei!
-B5/4 (Low-pressure turbocharger boost pressure sensor) 1.00 bar
-B5/1 (boost pressure sensor) 0.99 bar
-B60 (Exhaust back pressure sensor) 1.06 bar
-Air mass 513 mg/Hub
Tuollaisia arvoja sain mun testerillä, onko niitä joita tarkoitit? Tuo ylimmäinen ei muutu vaikka paikallaan antaa kaasua.
Onko tuo alimmainen MAF:n antama arvo, onko järkevä?
Ahtopaineita ei autoni anna. Letkut on löysät vaikka polkee kaasua. Cooleri ym. ehjät, koitin paineilmalla....
Yksi paineanturi lienee maf:n vieressä, mutta missä muut? EPC:stä en löytänyt sellaista jossa olis anturien sijoittelut kuten omassani. (220 CDi -11)
-B5/4 (Low-pressure turbocharger boost pressure sensor) 1.00 bar
-B5/1 (boost pressure sensor) 0.99 bar
-B60 (Exhaust back pressure sensor) 1.06 bar
-Air mass 513 mg/Hub
Tuollaisia arvoja sain mun testerillä, onko niitä joita tarkoitit? Tuo ylimmäinen ei muutu vaikka paikallaan antaa kaasua.
Onko tuo alimmainen MAF:n antama arvo, onko järkevä?
Ahtopaineita ei autoni anna. Letkut on löysät vaikka polkee kaasua. Cooleri ym. ehjät, koitin paineilmalla....
Yksi paineanturi lienee maf:n vieressä, mutta missä muut? EPC:stä en löytänyt sellaista jossa olis anturien sijoittelut kuten omassani. (220 CDi -11)
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Monta ilmamassamittaria on vaihtaneen OM651:een turhaan autocomin ym testerien antaman vikakoodin perusteella, edelliselstä työpaikalta muistan kaksi sellaistakin tapausta kun asiakas kävi ostamassa ilmamassamittarin ja tuli kohta takuuseen kyselemään uutta. Sittenpä testattiin Starilla ja eikä sinnepäinkään ollut vika että ilmamassamittaria olisi tarvinnut vaihtaa.
wiimax.fi
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Voitko avata mistä vikaa vois etsiä? Täällä viisi viikkoa jono testiin....
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Pahus vie, kun en muista mikä osa noihin mainittuihin autoihin vaihdettiin tai millä ne tuli kuntoon 

wiimax.fi
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Joensuussa asun. Kai se pitäis kunnon testeri hommata itselle. Tietäisi vaan millainen jolla jotain tekis, eikä vuoden päästä olis viraton...
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
I carsoft lukee ymmärtääkseni jotenkin näitä. Koodi on näköjään kuitenkin väärin.
Arvoista nyt nähdään matalapaine ahtopaine anturin olevan rikki näin arvauksena. Niitähän näistä on kuulemma mennyt kuumilla keleillä. Kuten edellä toisessakin tapauksessa
Arvoista nyt nähdään matalapaine ahtopaine anturin olevan rikki näin arvauksena. Niitähän näistä on kuulemma mennyt kuumilla keleillä. Kuten edellä toisessakin tapauksessa
W213 220d +W242 electric drive
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 592773&z=6
Kiteellä ja outokummussa näyttäis ton kartan mukaan olevan testerit
Kiteellä ja outokummussa näyttäis ton kartan mukaan olevan testerit
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Matalapaineanturin vaihdoin ja nyt alkoi näyttää lukemia, mutta sama vikakoodi kuitenkin tulee edelleen, eikä ahtopaineita ollenkaan. MAF:n ja paineanturin johdotkin ECU:lle mittailin, että kunnossa ovat. Sen verran vielä tutkiskelin, että ahtopaineen ohjausventtiilille (boost pressure control flap) ei tule alipainetta. Laitoin letkuun alipainemittarin ja poljeskelin kierroksia, niin ei mitään eloa. Kokeilin vielä laittamalla letkun alipainekellosta ja imeskelin (näillä vammaisilla keuhkoillani) sitä kierroksilla, niin sain ahtopaineita vähän nousemaan. Alipaineen ohjaushan sille (vacuum line pressure transducer to boost pressure controller pass) on moottorin vasemmalla puolella niin hankalassa paikassa, että en lähtenyt irroittamaan ennen kuin on uusi venttiili kotona laittaa tilalle. Letkut ainakin näyttäis olevan ehjät ja paikallaan ja alipainetta on järjestelmässä. Nyt näyttää että vika on siinä venttiilissä tai sitten sen ohjauksessa... Nimim:Olenko Jäljillä?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Alipaineletku irti, tai halki?gemssy kirjoitti: ↑Su 01.08.2021 12:49
Matalapaineanturin vaihdoin ja nyt alkoi näyttää lukemia, mutta sama vikakoodi kuitenkin tulee edelleen, eikä ahtopaineita ollenkaan. MAF:n ja paineanturin johdotkin ECU:lle mittailin, että kunnossa ovat. Sen verran vielä tutkiskelin, että ahtopaineen ohjausventtiilille (boost pressure control flap) ei tule alipainetta. Laitoin letkuun alipainemittarin ja poljeskelin kierroksia, niin ei mitään eloa. Kokeilin vielä laittamalla letkun alipainekellosta ja imeskelin (näillä vammaisilla keuhkoillani) sitä kierroksilla, niin sain ahtopaineita vähän nousemaan. Alipaineen ohjaushan sille (vacuum line pressure transducer to boost pressure controller pass) on moottorin vasemmalla puolella niin hankalassa paikassa, että en lähtenyt irroittamaan ennen kuin on uusi venttiili kotona laittaa tilalle. Letkut ainakin näyttäis olevan ehjät ja paikallaan ja alipainetta on järjestelmässä. Nyt näyttää että vika on siinä venttiilissä tai sitten sen ohjauksessa... Nimim:Olenko Jäljillä?
EGR ei sulkeudu kunnolla, onko (milloin?) putsattu?
Ahtopaine ei oikein nouse, kun moottorissa ei ole kuormitusta.
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
EGR kenno oli irti, ei likainen ja vipu liikkuu hyvin. Letkut on kiinni. Letku kulkee ja on kiinnitetty moottorin takaa, vaikea tsekata. Alipaineita mittasin paikallaan kaasutellen, eikö siinä vielä ahtele?
Jatketaan tutkimuksia taas joku päivä....
Jatketaan tutkimuksia taas joku päivä....
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Mittailin vielä alipainemittarilla ajossa/vedossa, ei alipainetta sittenkään tule turbon ohjaus kellolle.
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Siihen toiseen pääsee käsiksi alta. Ylempi ruuvi on hahlossa, löysää vain. Toinen on mootyorin edessä ylhäällä.
W213 220d +W242 electric drive
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Sama yleistesterin vikakoodi ja vastaavat oireet, olikin coolerin jälkeen olevan putket alapinnalla n.2cm pitkä halkeama. Ei näkynyt yläpuolelta. Mutta putket lienee tarkistettu?
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
.
Egr vika.
Egr,n putki tukkoon ja ohjelman muutos
Tai egr venttiili kuntoon
Kun egr-venttiili vuotaa, näkee maffi ilman määrän piemempänä, alle alarajan ja luulee sen olevan rikki.
Egr vika.
Egr,n putki tukkoon ja ohjelman muutos
Tai egr venttiili kuntoon
Kun egr-venttiili vuotaa, näkee maffi ilman määrän piemempänä, alle alarajan ja luulee sen olevan rikki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Joo tarkistin ensimmäiseksi. Tukin putsarin liitoksesta ja laitoin paineanturin reiästä paineilmaa. Pysyy hyvin paine sisässä....
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Nyt on EGR-venttiili vaihdettu uuteen. Entinen oli hyvin kiinni (surahtaa aukikin sormilla kääntämällä) ja tiiviin näköinen, kevyt noki pinnassa vain. Sama vikakoodi edelleen (P010100). Turbon ohjausventtiili myös tuli vaihdettua. Nyt alkoi pysyä alipaineet järjestelmässä. Vaikuttaa näköjään moneen asiaan... Samalla putsailin imusarjan ja imuputken. Olihan kova jobi äkkinäiselle pyhäpäivänä...

MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Ei se ollut sitten EGR:ssäkään vika. Mites moottorin johtosarja, löytyykö jostain kaaviota? pääsis tutkimaan....
Vikakoodi ei lähde pois iCarsoftilla nollaamalla. Näyttää että "erase ok", mutta kun lukee uudelleen niin siellä on taas.
Vikavalo sammuu, mutta tulee takas toisella käynnistyksellä vikakoodinpoiston jälkeen.
OBD-puolella nollaamalla lähtee pois ja näyttää ettei vikoja, mutta kun käynnistämisen jälkeen vika näkyy taas....
(P010100 Mass air flow sensor 1 has malfunction)
Air mass näyttää tyhjäkäynnillä 498 mg/Hub, pajonko pitäisi näyttää?
Vikakoodi ei lähde pois iCarsoftilla nollaamalla. Näyttää että "erase ok", mutta kun lukee uudelleen niin siellä on taas.
Vikavalo sammuu, mutta tulee takas toisella käynnistyksellä vikakoodinpoiston jälkeen.
OBD-puolella nollaamalla lähtee pois ja näyttää ettei vikoja, mutta kun käynnistämisen jälkeen vika näkyy taas....
(P010100 Mass air flow sensor 1 has malfunction)
Air mass näyttää tyhjäkäynnillä 498 mg/Hub, pajonko pitäisi näyttää?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Eipä ole staria käytettävissä, iCarsoft vain....
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Missäpäin Suomea on sellainen paikka, jossa ei ole järkevän välimatkan päässä osaavaa korjaamoa jolla Star käytössä ?
Tulee niin kalliiksi ja työlääksi korjata ilman kunnollista testeriä.
Olen yrittänyt pääni puhki muistella mihin vika paikallistui noissa autoissa jotka mainitsin, mutta ei, ei muista.
Tulee niin kalliiksi ja työlääksi korjata ilman kunnollista testeriä.
Olen yrittänyt pääni puhki muistella mihin vika paikallistui noissa autoissa jotka mainitsin, mutta ei, ei muista.
wiimax.fi
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Joensuun lähellä asun. En löytänyt täältä staria.
Noista MAF.-arvoista ymmärsin aiemmista viesteistä, että liian pieni tämä mun auton n. 500 mg/Hub tyhjäkäynnillä, mutta nyt löysin jostain foorumilta että n. 300 mg/Hub olis oikea.... Eli liian suuri arvo mulla, miten on..?
Noista MAF.-arvoista ymmärsin aiemmista viesteistä, että liian pieni tämä mun auton n. 500 mg/Hub tyhjäkäynnillä, mutta nyt löysin jostain foorumilta että n. 300 mg/Hub olis oikea.... Eli liian suuri arvo mulla, miten on..?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Noin 300mg/Hub tosiaan oikea. Pystyy laskemaan kun tietää moottorin koon ja kierrosluvun.
Oma W203 OM646 antaa myös tyhjäkäynnillä n. 500mg/Hub (eli "liikaa") kunnes hieman antaa kaasua. Sitten tyhjäkäynti-ilmamassa on n.300mg/Hub. Starilla kannattaisi kyllä lukaista. Liian pieni läpivirtaava ilmamassa voi olla myös pakokaasun vastapaineanturin herja, jonka iCarsoft voi sekoittaa ilmamassamittarivikaan.
Oma W203 OM646 antaa myös tyhjäkäynnillä n. 500mg/Hub (eli "liikaa") kunnes hieman antaa kaasua. Sitten tyhjäkäynti-ilmamassa on n.300mg/Hub. Starilla kannattaisi kyllä lukaista. Liian pieni läpivirtaava ilmamassa voi olla myös pakokaasun vastapaineanturin herja, jonka iCarsoft voi sekoittaa ilmamassamittarivikaan.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
ICarsoft näyttää sammuksissa "oletuksenako" 636mg/Hub ja käynnissä n. 500. Kun laitan piuhan kiinni irtomaffiin niin käydessä 7-8 mg/Hub. Mikä tuohon lähtöarvoon sit vaikuttaa? Onko se vastapaine anturi tuo ilmanputsarin takana oleva paine-eroanturi vai joku muu ?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
En kyllä tuohon ICarsoftiin luottaisi, itsellä ei ainakaan stari näytä auto sammuksissa mitään ilmamassa-arvoja.
Käyttikset:
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
MB S213 200d -18
MB X253 300d -19
Harrastevehkeet:
MB R230 SL 500 -03 AMG 55 look
MB R129 SL 500 -96
MB R107 SL 300 -86
Entiset:
MB S212 E 350Cdi -10 Avantgarde
MB W211 E 320Cdi -03 Avantgarde
MB W203 C 220Cdi -06 Elegance
MB W210 E 220D -98 Classic
MB W124 E 200D -94
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Tämä näyttää... Onko ECU rikki? Maf teippaamalla sain arvot 300 pintaan, mutta sillä ei kulje sitäkään mitä muuten. Putsarin jälkeen map anturi on nyt vaihdettu lopulta oikeaan kun Hartikainen ensin myi väärän. Ei vaikutusta... Johtosarjakin auki ja vääntely ja kääntely käydessä ei vaikuta lainkaan arvoihin .
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05
Re: W212 220CDi -11 MAF vika
Yllättävä vika, mutta järkeenkäypä maf-arvojen osalta. Ilmanputsarin vaihtoa ei ollut kai koskaan kuitattu järjestelmään, ei ainakaan 8:aan vuoteen jonka on mulla ollut. Se kuittaamalla häipyi kaikki huolet... Joku Star on hommattava itselle näitten kanssa. Millainen ja mistä...?
MB W212 farmari 220 T CDi -11
MB W203 farmari 200 CDi -05
MB W203 farmari 200 CDi -05