Glk 220 CDI turbon väljyys
Glk 220 CDI turbon väljyys
Tollanen ruotsintuonti, 2013 malli ja 140 tkm ajettu. Näkyi kaasuläpän kohdalla öljyvuotoa ja kun katsottiin turbo, sormin kii akseliin niin apaut pari milliä liikkuu akselin suuntaan. Oikein äänen pitää ku veti ja työnsi. Taitaa olla vaihtokuntoinen? Säteittäistä välystä ei ollu havaittavissa.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Akselin suuntaista välystä saa olla turbossa, mikä on liukulaakeroitu.
Öljy keskittää sen.
Joku raja toki, mutta käsin kokeiltuna saa "kolista" kyllä.
Öljyä sen sijaan imuputkistossa on aina, ihan uudellakin turbolla.
Se ei ole turbon laakerin kautta tullutta välttämättä , monessa autossa huohotus on imulinjaan.
Tästä en tiedä, mutta varmaa tässäkin kun vanhemmissakin on.
Öljy keskittää sen.
Joku raja toki, mutta käsin kokeiltuna saa "kolista" kyllä.
Öljyä sen sijaan imuputkistossa on aina, ihan uudellakin turbolla.
Se ei ole turbon laakerin kautta tullutta välttämättä , monessa autossa huohotus on imulinjaan.
Tästä en tiedä, mutta varmaa tässäkin kun vanhemmissakin on.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Niin, siis ei-aksiaalista eli sivuttaista välystä ei saa kyllä olla oikeastaan yhtään. Akesli saa "taipua" jos oikein vääntää, mutta varsinaista väljää ei saa olla.
Usein on kyllä jo siivet osuneet seinille myös, jos on, ja äänikin paha.
Usein on kyllä jo siivet osuneet seinille myös, jos on, ja äänikin paha.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Mitään poikkeavaa ääntä ei ole havaittu ja voimaakin on, jokusen kerran oon huomannu että hetkellistä tehottomuutta. Remontti tulossa ja ilmeisesti tarjolla on montakin eri tason vaihtoehtoa. Olisko heittää vinkkejä mitkä varmasti toimii ja mitä ei missään nimessä saa laittaa? Ei oo lastutettu eikä ole tarkoitus sille mitään tehdäkään, tavallista ajoa vaan.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Justiin toisin päin, radiaalivälystä voi olla ilman öljyä mutta aksiaalista päittäisvälystä ei saisi olla yhtään. Eli ei pitäisi sormin tuntua kun akselin suuntaisesti painaa, säteen suuntaan kyllä voi joitain kymppiä olla, normaali on luokkaa 0.2-0.4mm säteellä eli kokonaisvälys laidasta laitaan n 0.4-0.8mm
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Joo, juuri näin päin.MJPfin kirjoitti: ↑Pe 10.09.2021 22:58 Justiin toisin päin, radiaalivälystä voi olla ilman öljyä mutta aksiaalista päittäisvälystä ei saisi olla yhtään. Eli ei pitäisi sormin tuntua kun akselin suuntaisesti painaa, säteen suuntaan kyllä voi joitain kymppiä olla, normaali on luokkaa 0.2-0.4mm säteellä eli kokonaisvälys laidasta laitaan n 0.4-0.8mm
Anteeksi maalaisuuteni.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Tuo on siis selvä tapaus, akselin päästä mutterista sormin kii, työnsi niin liikkui selvästi sisäänpäin ja kuului pieni plop. Vetäessä ulospäin liike tuntui selvästi ja plop kun tuli jotain päin. Ääni ei ollut metallinen plop, kuin jotain kumia päin olis osunut.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Se ääni tulee luultavasti kompressorin öljytiivisteestä, on männänrengastyyppinen ja napsuu porauksessaan kun akseli liikkuu edestakas.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Oliko kaasuläpän luota öljyvuotoa ulos? Jos, niin on siellä sitten ahtopainevuotokin. Öljyä siellä tosiaan on lähes aina juuri huohotuksesta, eli jos tuo avauksen öljy löytyi sisältä putkia avaamalla, niin aika normaalia.
Edittiä: Tämä ei siis tietenkään liity mitenkään siihen päittäisvälykseen, huomiona vain.
Edittiä: Tämä ei siis tietenkään liity mitenkään siihen päittäisvälykseen, huomiona vain.
Re: Glk 220 CDI turbon väljyys
Kaasuläppäkotelon alta oli valutellut vähän alleen ja moottorin tukikumin päälle, ehkä jotain kymmeniä tippoja näkyvillä. Varmaan kuumalla kesällä ollut osuutta notkistamaan mustaa öljyä. Oon tolla ajanu nyt reilu 5 tkm, tikkua seuraamalla huomannut tosi pientä öljykulutusta. Hyvä huomio toi ahtovuoto.