Riittääkö valoteho?
- tovayryn
- Tuningspesialisti
- Viestit: 2153
- Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Kyllä tuo vaan mukavasti turvallisuuden tunnetta lisäsi kun ajelin kuopio-kajaani väliä perjantai-lauantiana pimeässä. Ei tarvii olla sydän kurkussa että milloin se hirvi tulee, kun näkee vähän kauemmas lisäpitkillä.
X253 glc350e
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi
www.alvastonauto.fi
Hirvionnettomuuksista sen verran että suurimmassa osassa kuolemaan johtaneista hirvikolareista on hirvi tullut auton tai moottoripyörän eteen siten että jarrutusjälkiä ei ole. Elukka siis yllättää vaarallisimmin tulemalla eteen "kohdalla" eikä siten että se pällistelee keskellä tietä autoa vartoentovayryn kirjoitti:Kyllä tuo vaan mukavasti turvallisuuden tunnetta lisäsi kun ajelin kuopio-kajaani väliä perjantai-lauantiana pimeässä. Ei tarvii olla sydän kurkussa että milloin se hirvi tulee, kun näkee vähän kauemmas lisäpitkillä.

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Muistelen että eräällä toisella foorumilla käsiteltiin tätä rele asiaa ja sillä huomattiin olevan erittäin suuri vaikutus valotehoon kun niihin laitettiin releet. Olen itsekkin kironnut mersun huonoja valoja ja nokalla onkin Boschin 225:t ja 100W tuikuilla tietenkin (sellaiset niissä tuli mukanakin uutena), arvokkaathan ne oli 6 vuotta sitten ruotsista ostettaessa, noin 500 markkaa maksoivat pari, mutta kyllä on ollut sijoitus sen arvoinenkin. muutamassa edellisessä autossa on olleet keulassa myös Bosch Profit sumuvalot (perhanan isot pöntöt) ja niiden valoteho on hakannut jokaisessa autossa auton omat pitkät kirkkaudessa ja pidemmälle näkemisessä ja ei häikäise vastaantulevaa jos on oikein säädetty sumuvalot. Taitavat asentua tuonkin keulalle heti leimaamisen jälkeen, kytkentä vain pitänee tehdä siten ettei pala auton omien sumuvalojen kanssa yhtäaikaa.
Viikonloppuna täytynee väsätä auton omille valoille releet ja katsoa kuinka paljon vaikuttaa...
Viikonloppuna täytynee väsätä auton omille valoille releet ja katsoa kuinka paljon vaikuttaa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
100w:set ei pidemmän päälle hyvät
jos polttimon lähivalonkin watti määrä on sallittua suurempi niin se ajan kanssa kyllä tummentaa umpiota,varsinkin jos auto ei ole vauhdissa......ajoviima viilentää hiukan.
muistaakseni on kyllä myynnissä myös 55/100w polttimoitakin,ja jos pitkiä käyttää (talvisaikaan) esim 80km\h nopeuksissa niin tuskinpa se aiheuttaa
mitään tuhoa umpiolle....... paksummat johdot ois myös hyvä laittaa
jos meinaa 100wattiset keulalle "ympätä".
Itse kyllä suosittelisin liävaloja,sillä ne parantavat kyllä oleellisesti
valotehoa..... esim nuo boremanin uudet sinilasiset näyttävät olevan tehokkaat
ja HUOMATTAVASTI edullisemmat kuin bossin vastaavat......
-itse onnellisessa asemassa koska omistaa mb vm-75 jossa saa käyttää sekä lisäpitkiä että lisälyhyitä- 8)
muistaakseni on kyllä myynnissä myös 55/100w polttimoitakin,ja jos pitkiä käyttää (talvisaikaan) esim 80km\h nopeuksissa niin tuskinpa se aiheuttaa
mitään tuhoa umpiolle....... paksummat johdot ois myös hyvä laittaa
jos meinaa 100wattiset keulalle "ympätä".
Itse kyllä suosittelisin liävaloja,sillä ne parantavat kyllä oleellisesti
valotehoa..... esim nuo boremanin uudet sinilasiset näyttävät olevan tehokkaat
ja HUOMATTAVASTI edullisemmat kuin bossin vastaavat......
-itse onnellisessa asemassa koska omistaa mb vm-75 jossa saa käyttää sekä lisäpitkiä että lisälyhyitä- 8)
Huomasin Biltemanin kuvastossa tuommoisen valonvahvistimen.
"Korvaa auton alkuperäisen johdotuksen ja releet, kun haluat käyttää voimakkaita polttimoita, 100 W tai sitä suurempia. Helppo asentaa auton alkuperäisiin lamppuliitäntöihin. Toimitetaan sarjana, johon sisältyvät johdotus, kaksi relettä (30 A) sekä asennusohje." Hinta 22 euroa
tuotenumero 42680
Onko kenelläkään kokemusta tuommoisesta laitteesta ?
Mika
"Korvaa auton alkuperäisen johdotuksen ja releet, kun haluat käyttää voimakkaita polttimoita, 100 W tai sitä suurempia. Helppo asentaa auton alkuperäisiin lamppuliitäntöihin. Toimitetaan sarjana, johon sisältyvät johdotus, kaksi relettä (30 A) sekä asennusohje." Hinta 22 euroa
tuotenumero 42680
Onko kenelläkään kokemusta tuommoisesta laitteesta ?
Mika
MB S211 E220CDI Avantgarde -09
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
MB S203 220 cdi -02
MB W201 2,3 Sportline
Joskus laitoin yhteen nissvaageniin tuollaisen.Mikaz kirjoitti:Huomasin Biltemanin kuvastossa tuommoisen valonvahvistimen.
"Korvaa auton alkuperäisen johdotuksen ja releet, kun haluat käyttää voimakkaita polttimoita, 100 W tai sitä suurempia. Helppo asentaa auton alkuperäisiin lamppuliitäntöihin. Toimitetaan sarjana, johon sisältyvät johdotus, kaksi relettä (30 A) sekä asennusohje." Hinta 22 euroa
tuotenumero 42680
Onko kenelläkään kokemusta tuommoisesta laitteesta ?
Mika
Helppo kytkeä, ja ainakin japaninraudassa parani valoteho noilla.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Mainiot sumarit
Itse olen kaipaillut 123:sta tuttua 80-luvun valojen suomikytkentää. Tuolloin sumarit eivät saaneet palaa pitkien kanssa. Tästä seurasi automaattisesti, jotta sumarit oli valmiiksi kuin tehty apupätkiksi. Erinomaisen valaistuksen aikaan saamiseksi riitti apukaukovalojen lisäys
Sanokaa mitä sanotte, niin mersussa (ainakin 123, 124, 126 seka 201) on hyvät sumuvalot. Näin on ainakin suomalaisessa sadesäässä, engalntilaisesta hernerokkasumusta ei ole kokemuksia.
Nyt kun on ollut koko syksy pelkkää vesikeliä (jos ei taivaalta, niin ainakin suolatulta tieltä), niin sumarit ovat olleet arvossaan. Ne helpottavat oleellisesti kohdatessa vastaantulija. Tien penkka, jonka mukaan tuolloin pitää tähtäillä, on mukava nähdä kirkkaasti. Eikä noista risteysajossakaan haittaa ole, näkee mihin on menossa (paremman valaistuksen saa vain kääntyvillä valoilla ála citroen).
PS. Kun tässä kiireet hieman hellittää, niin suomikytken sumarit ja lisään apupitkät perheen molempiin biileihin....

Sanokaa mitä sanotte, niin mersussa (ainakin 123, 124, 126 seka 201) on hyvät sumuvalot. Näin on ainakin suomalaisessa sadesäässä, engalntilaisesta hernerokkasumusta ei ole kokemuksia.
Nyt kun on ollut koko syksy pelkkää vesikeliä (jos ei taivaalta, niin ainakin suolatulta tieltä), niin sumarit ovat olleet arvossaan. Ne helpottavat oleellisesti kohdatessa vastaantulija. Tien penkka, jonka mukaan tuolloin pitää tähtäillä, on mukava nähdä kirkkaasti. Eikä noista risteysajossakaan haittaa ole, näkee mihin on menossa (paremman valaistuksen saa vain kääntyvillä valoilla ála citroen).
PS. Kun tässä kiireet hieman hellittää, niin suomikytken sumarit ja lisään apupitkät perheen molempiin biileihin....

Terveisin
Tero
Tero
Kaukovalot näyttävät 100 metriä, lähivalot 30 metriä ja "sumarit" muutaman metrin.
http://www.kaleva.fi/html/JTpage452499.html

http://www.kaleva.fi/html/JTpage452499.html
wiimax.fi
Joo, jos on kyse puskurin alle asennetusta sumarista kuten useimmissa merkeissä onkin. Esim Opelissa (Astra) ei tosiaan saa kuin n. 5 metriä näkymään eikä sen sumareita käytä hullukaan, mersussa asia on toisin.dealer kirjoitti:Kaukovalot näyttävät 100 metriä, lähivalot 30 metriä ja "sumarit" muutaman metrin.![]()
http://www.kaleva.fi/html/JTpage452499.html
Omassa on sumari suunnattu oikein -1%. Valokeila on leveämpi kuin lähivalossa, ja kantama aika lailla sama, pelkillä sumareilla voi huoletta ajaa pimeässä (kuka nyt niin tekisi), katsastuksessa on aika tarkistettu valot ja oikein on säädetty.
Mersun sumareiden vahvuus on se että ne on samassa umpiossa ajovalojen kanssa, ja kun sumarit säädetään samalla laskulla kuin ajovalot niin se on siinä. Toki valo on enemmän hajautettu, rihlatusta lasista johtuen, mutta kauas se silti kantaa. Otanko oikein pimeällä kuvan jos ei uskota ?

näin... mersun sumarit jopa teholtaankin hyvät. oikein suunnattuna ei häikäise vastaantulijoita EIKÄ itseä. liian lähelle suunnattuna ne kyllä häikäisee itseäkin (lue. tehdasasetus)Mauri H. kirjoitti:Joo, jos on kyse puskurin alle asennetusta sumarista kuten useimmissa merkeissä onkin. Esim Opelissa (Astra) ei tosiaan saa kuin n. 5 metriä näkymään eikä sen sumareita käytä hullukaan, mersussa asia on toisin.dealer kirjoitti:Kaukovalot näyttävät 100 metriä, lähivalot 30 metriä ja "sumarit" muutaman metrin.![]()
http://www.kaleva.fi/html/JTpage452499.html
Omassa on sumari suunnattu oikein -1%. Valokeila on leveämpi kuin lähivalossa, ja kantama aika lailla sama, pelkillä sumareilla voi huoletta ajaa pimeässä (kuka nyt niin tekisi), katsastuksessa on aika tarkistettu valot ja oikein on säädetty.
Mersun sumareiden vahvuus on se että ne on samassa umpiossa ajovalojen kanssa, ja kun sumarit säädetään samalla laskulla kuin ajovalot niin se on siinä. Toki valo on enemmän hajautettu, rihlatusta lasista johtuen, mutta kauas se silti kantaa. Otanko oikein pimeällä kuvan jos ei uskota ?
AKE ohje 79/208/2004:
4.1 Lähivalaisimet
. . . . .
Valaisevan pinnan vähimmäiskorkeuden (=heijastimen alareunaan mitattuna) tulee olla 500 mm . . .
Ajovalojen suuntauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisimen ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on testeissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin.
4.2 Kaukovalaisimet
. . . . .
Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
. . . . .
4.3 Etusumuvalaisimet
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaan ajoradan valaisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
. . . . .
Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä.
. . . . .
4.1 Lähivalaisimet
. . . . .
Valaisevan pinnan vähimmäiskorkeuden (=heijastimen alareunaan mitattuna) tulee olla 500 mm . . .
Ajovalojen suuntauksessa on noudatettava auton valmistajan ohjeita Lisäksi 14.6.1995 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa vaaditaan laite, jolla voidaan kuorman mukaan säätää valaisimen ja ajoneuvon suhteellista asentoa (ei kuitenkaan silloin, jos auton alusta on testeissä todettu riittävän jäykäksi). Alkusäätö kuljettajan ollessa kuormana on yleensä 1-1,5% alaspäin.
4.2 Kaukovalaisimet
. . . . .
Kaukovalaisinten lähettämä valo on suunnattava eteenpäin eikä se saa häiritä kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti heijastumalla.
. . . . .
4.3 Etusumuvalaisimet
Etusumuvalaisimella tarkoitetaan valaisinta, jota käytetään parantamaan ajoradan valaisemista sumussa, lumisateella ja rankkasateella.
. . . . .
Sumuvalojen tulee sijaita vähintään 250 mm maanpinnan yläpuolella eikä mikään valaisevan pinnan piste saa olla korkeammalla kuin lähivalaisimen valaisevan pinnan korkein piste. Etusumuvalaisimet on suunnattava eteenpäin siten, että ne eivät häikäise tai häiritse muita tienkäyttäjiä.
. . . . .
Joo kyllähän toi Bilteman valovahvistinsarja on ihan toimiva peli. Vajaassa kymmenessä minuutissa sen kytkee ja ero on uusien polttimoiden kanssa kuin yöllä ja päivällä.
Lisävaloista vielä sen verran että itselläni oli aiemmin tänä talvena Boschin 225 bluet, vaihdoin ne nyt noihin Britaxin tuikkuihin. Yllätyin sillä itse ainakin pidän näiden kuviosta enemmän. Alusta leveämpi ja aivan riittävän pitkä. Ainoa miinuspuoli Boschilaisiin on ettei näissä ole ylätukirautojen reikää siinä kuoressa. Mutta pitänee porata. Suosittelen!
Lisävaloista vielä sen verran että itselläni oli aiemmin tänä talvena Boschin 225 bluet, vaihdoin ne nyt noihin Britaxin tuikkuihin. Yllätyin sillä itse ainakin pidän näiden kuviosta enemmän. Alusta leveämpi ja aivan riittävän pitkä. Ainoa miinuspuoli Boschilaisiin on ettei näissä ole ylätukirautojen reikää siinä kuoressa. Mutta pitänee porata. Suosittelen!
Kaveri toi ruotsista justa 225 bochilaiset 100w polttimoilla.Pulttasin R-kilven takaa läpite w201:en rintapeltiin valoraudan.Voi kiisus kun näkee!!Kyltit killottaa vastaan et häikäsee.Kaverilla on suomalaiset samanlaiset bluet ja tuntuu noi omat kyl kirkkaammalta.Nois ruottalaisissa ei ollu referenssi lukua lasissa ollenkaan.
Eikä maksanut mahottomasti.Valot+polttimot+valorauta+rele 100 eeroa.Relen maadotus kyl epäonnistu.Jäi pitkät päälle,rele jumiin,käänsin virrat pois ja tien sivuun valot ei sammunut (tietenkään) ja naapurin emännältä kehut.Tuli nimittäin vastaan 


Pirssi w210
näissä halppis releissä auttaa kun käyttää kopan auki ja kiristää sitä palautus jousta. joissaki malleissa on jousi joissakin pelkkä jännityksessä oleva kuparilevyn palanen... tähänkin auttaa kun hieman vääntää lisää jännitystä siihen pellin palaseen.. eikä jää päällePerttu K kirjoitti:Tahtoo halpoja releitä käytettäessa olla 100W polttimot liikaa. Itselläkin jotui relettä naputtelemaan, että sai valot pois päältä. Enkä ole ainoa. Laatureleillä ei ongelmaa. Ainahan voi käyttää tuplareleitä.
