Piti oikein raapia päätä. Mutta en muista käyneeni kenenkään Inkoolaisen kanssa keskustelua Motonetistä. No, sama pää kesät, talvet.
Mutta vielä enemmän piti raapia kun... meillä on KE-jettejä ollut käyttöautoina ässämersuissa 80-luvun loppupuolelta tähän päivään asti. Toistakymmentä kappaletta. Yli 30 vuotta. Ikinä ei ole ongelmia ollut. Kerran on EHA :a jouduttu säätämään ja pari kertaa on bensapumpun rele sanoutunut irti. Vuoden seisotus johti kerran yhdessä autossa siihen, että lisäilmaventtiili jumitti. Öljyllä tokeni.
Mutta ei noita voi vielä ongelmiksi sanoa. Sytkien vahvistimia on mennyt muutama, ja muita sytkän osia. Enin, vajaa 600tkm ajettu 260 SE toimii vieläkin ongelmitta. Ennen marraskuuta se täytyy taas katsastaa. Josko siinä nyt olisi ekan kerran päästöissä jotakin heittoa? Epäilen. Sen verran nätisti käy.
K:ssa on suuttimia kulunut loppuun ja kerran on ohjauspainesäädin hajonnut. Bensapumppu jätti kerran tielle. Eli ei ole K:kaan huono.
Ei, tämä ei ole liioittelua. Vielä uskomattomammaksi tämä menee kun kerron, että yhdestäkään näistä ei ole koskaan hajonnut tai tarvinnut edes koskea siihen surullisen kuuluisaan ylijännitesuojareleeseen. Ei ikinä. Älkää kysykö miten se on mahdollista, mutta totta se on. En meinaa uskoa sitä itsekään, kun täältä jatkuvasti saa lukea mitä ihmeellisimmistä ongelmista.
Ehkä se on mahdollista sen takia, ettei näitä ole koskaan kukaan tumpelo säätänyt tai ”korjaillut”. Näitä haukkuvat yleensä ne, jotka eivät vaan osaa eikä ymmärrä. Ei tarvita kuin yksi poropeukalo ”huoltamaan” ja seuraavaksi naapurin Rane vähän tekemään parannuksia, niin aletaan olla pisteessä, jossa Jetronicit haukutaan porukalla syvimpään manalaan.
Meillä oli pienoinen riemuvoitto muutama viikko takaperin, kun kaverin k-jetti saatiin toimimaan. Edellinen omistaja oli kyllästynyt 500 SEL:n kanssa taisteluun, kun ei sitä koskaan saatu käymään kunnolla. Purin määränjakajan, ja syy selvisi. Mäntä oli jäänyt vuotamaan jonkun kotinikkarin rempan jäljiltä. Kerrassaan paska vehje!
En osaa muita vinkkejä heittää kuin nämä: ei ikinä yhden yhtäkään varaosaa näihin mistään motonetistä, ebay:sta, biltemasta tms. putiikista, ellei ole satavarma siitä mitä on tekemässä. Ja jos ei osaa, niin ei koske. Ja jos se toimii, niin sitten ei ainakaan koske. Eli halpoja tarvikeosia ei puuhastelumielessä tungeta moottoriin jonkinlaisina ennaltaehkäisevinä toimenpiteinä! Silloin tulee varmasti ongelmia.
Bensan seassa käytän usein n. 0,5% 2-öljyä, ja kerran kaudessa Forte-käsittely. Mekaniikka kun tykkää voitelusta.