w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoKo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 04.03.2019 07:28

w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

Tässä nyt muutama vuosi eletty tämän B200c NGT:n kanssa.
Dieselillä tuli ajettua yli 30v, ja nyt sitten ihmetellään bensakoneen kanssa.

Mutta siis, huolto historiaa tutkiessani heräsi epäilys ,että tullppia ei ole vaihdettu.
Niinpä tuumasta toimeen, youtuubbi video löytyi aiheesta, tosi ei ihan sama auto mutta melkein sama kone.
Tässä B mallissa imuputki menee koneen päältä, niin ettei homma onnistu sitä irroittamatta.
No pienen jumpan jälkeen oli puolat kaikki näkyvillä. Videolla puola lähti ihan nätisti vetämällä irti.
No ruuvit irti ja eipä lähteny. Ei noussu edes vähän voimaa käyttämällä.
Ei noussu käsin vetämällä, otin sitten ison ruuvarin jolla kampesin ja samalla toisella kädellä vedin.

Lopulta puola sitten nousi ylös, oli kumman näköinen puolan runko nokinen ja tahmanen. Puhalsin paineilmalla tuplan reijän ja rupesin sovittamaan tulppa avainta. Koitin käsin tarttuuko avain tuppaan... ja kas tullppa oli ihan löysällä pyöri ihan sormin.
Otin tulpan pois ja se oli ihan nokinen koko tulppa. Kierteet oli mustat ylös saakka samaten koko yläosa.
Sama homma kolmen muun tulpan kanssa. Kaikki oli löysällä.

No sain tulpat vaihdettua, ja puolia takaisin laittaessani huomasin että 4 sylnterin puolan kuori oli murtunut irroituksessa, tuumin heti mahtaako enää toimia.

No, kun laitoin käyntiin, niin kävi heti vajaalla ja moottorin vika valo päälle.

Siitä sitten nettiin etsimään puolaa ja vikakoodinlukijaa. Puolia ei ollut motonetissä, mutta autodocilla oli, saman tien tilaukseen. Tilasin varmuuden vuoksi 4 kpl.
Viakoodin lukijan pistin myös tilaukseen (icarsoft mb v2.0).
Tolla scannerilla pääsin lukemaan koodit ja sylinteri 4 misfire yms. yhteensä 5 koodia.
No kaikki viittasi sylinteri 4:een, sama jonka puolan runko murtui.

Puolat saapui eilen (perjantaina). Vaihdoin syl. 4:n puolan. Uutta ja vanhaa puolaa vertaillessani. huomasin että vanhan puolan varressa, oli noin 5 cm pituinen sininen kumiletkun palanen. Pistin sen uuteen puolaan.

Kone lähti käyntiin ja kävi hyvin. Sammutin ja scannasin koodit. Kaikki koodit oli historic tilassa, mutta tämä iCarsoft i niitä suostunut poistamaan.
Pistin konee käyntiin ja luin koodit koneen käydessä. Nyt 4 koodia oli historic tilassa ja yksi jäi current tilaan.

Eli nyt on "P030085 Combustion misfiring has been detected. There is a signal above the permissble limit value." tämä nyt ei osoita mitään sylinteriä.

Ajoin lenkin scanneri kiinni ja yhdellekkään sylinterille ei tullut vikakoodia ajon aikana. Onko toi P030085 joku yleiskoodi, joka jää päälle kunnes nollataan? Vai onko vielä jotain vikaa?
Auto käy ja kulkee normaalisti.

Huomenna pitäisi olla hyvä keli, taidan vaihtaa loputkin puolat.
Avatar
JarkkoKo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 04.03.2019 07:28

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

No niin nyt on kaikki puolat vaihdettu.
Vikavalo vaan palaa koetalussa. Kone käy hienosti ja vetää hyvin. Kone käy nyt mututuntumalla paremmin kuin vanhoilla tulpilla.
Pitäisi nyt saada noi koodit nollattua. Tämä iCarsoft MB 2.0 ei niitä suostu nollaamaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Oliko tuossa joku kysymys vaiko vain kommentti muille tiedoksi?
Avatar
JarkkoKo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 04.03.2019 07:28

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

Kai varmaan tiedoksi miten homma eteni. Ei oo kukaan kommentoinu tota aloitusviestiä. Eli edellen tämä koodi tulee:
"P030085 Combustion misfiring has been detected. There is a signal above the permissble limit value."
Onkohan tämä sellanen koodi koka pitää nollata ennen kuin katoaa? Autolla on tänään ajettu ja viisi kertaa käynnistetty.
Vai onko vielä joku vika päällä?
Avatar
JarkkoKo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 04.03.2019 07:28

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

Noniin tämä on sitten tiedoksi kun touhuatte näiden "uudempien" kanssa. Nämä vikakoodit eivät nollaannu itsestään.
Tämäkin koodi piti vaan nollata. Korjaamolla oli Autocomin laite millä sai nollattua.
Vikaa ei siis enää ollut vaan auto on kunnossa, toistaiseksi.
Pitää kattella jos löytys parempi vikakoodin lukija tähän kotikäyttöön. Saa vinkata, mitään parin tonnin vehjettä en osta...
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja moska »

Koititko nollausta syttyvirta päällä, kone ei käynnissä?
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
JarkkoKo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 04.03.2019 07:28

Re: w246 Tulpanvaihto ja seurauksena vikakoodi yms....

Viesti Kirjoittaja JarkkoKo »

Jep, niin se Icarsoft kehotti tekemään.
Vastaa Viestiin