Pakkovaihtoa en ole käyttänyt, mutta tosiaan vaihde 9 on tosiaan tarkoitettu moottoritienopeuksiin. Ei ole itsellä kovin paljoa käyttöä... vain hieman pidemmillä matkoilla.740 GLE kirjoitti: ↑La 21.08.2021 21:52Pakkovaihdolla hieman aiemminkin, mutta kyllä 9Geen isoin vaihde on mitoitettu selvästi moottoritien 120 rajoitukselle. Tuossa suhteessa se jatkaa siitä, mihin edeltäjän 7G-Tronic jäi. Eli kun 7Geellä loppuvat vaihteet sataseen ja sen jälkeen alkaa kierrokset nousta, 9Geellä on vielä yksi käytettävissä, jolla pudottaa 120 rajoituksella käyntinopeus vielä kerran 1500 tuntumaan.
W213 E-sarja topikki
Re: W213 E-sarja topikki
S213 -17, W212 -11
Re: W213 E-sarja topikki
Kaverin kanssa olikin tästä jo puhetta, että hänellä tekee tätä vilkuttelua automatiikan kanssa, tosin eri valmistajan autossa. Epäilen, että multibeamien kanssa kävisi samallalailla, koska lisävalo saisi liikennemerkit heijastamaan voimakkaammin ja automatiikka sammuttaisi sen yhden pikselin ja lisävalon jo aiemmin. Lisävalon heijastus häviäisi ja automatiikka sytyttäisi valot takaisin jne. Testaamallahan tuohon saisi varmuuden, mutta kun ei ole ohjeita toteutukseen, niin ei taida maksaa vaivaa alkaa tutkimaan. Tietenkin kun saisi vielä sen eteenpäin suunnatun ledin signaalin, niin sitten..740 GLE kirjoitti: ↑La 21.08.2021 20:43Minulla on siis pre-facelift, jossa xenonvalojen valonvaihtoautomatiikalla ei ole paljon käyttöä, koska automatiikka tekee paljon virheitä. Mutta silloin harvoin kun käytän ILS automatiikkaa, en ole huomannut virhevaihtoja, eli xenon ILS ei siis tulkitse heijastavia suunnistustauluja vastaantulijaksi. Tämä ei ole se syy, miksi yleensä vaihdan valot itse.
Tämä ei käsittääkseni takaa aiemmin pohtimamme Multibeamin kaikkien pikselien toiminnan perusteella sytytetyn lisävalon toimivuutta, koska Multibeam välttää tarkoituksella häikäisemästä kuljettajaa takaisin heijastuvalla valolla vaikka se ei liikennemerkkiä muuksi kulkijaksi luulekaan. Jos lisävalon toimintaehto on kaikki Multibeam kaikki pikselit käytössä, silloin liikennemerkin varjostus kohdassa 2:00 minuutin kohdalla sammuttaa lisävalopanelin jokaisen liikennemerkin kohdalla:
https://www.youtube.com/watch?v=sEVFoCvHN9U
Re: W213 E-sarja topikki
Väliaikatietona TT-Thermo moottorinlämmitin asennettu ja pikakoe 11 asteessa tehty. Asennus MB-Osalla tuntui onnistuneen kun ainakaan vielä ei mistään valu mitään ja tunti moottorin pysäyttämisen jälkeen paisuntasäiliön korkki sihahtaa avattaessa, eli paine tuntuu säilyvän hyvin.
Valmistajan mitoitusohje 1 kW lämmittimelle on 1 - 3 litran moottoreihin, joten OM654 on keskellä tuota speksiä. Pikakokeena 10 minuutin lämmitysjakso nosti auton mittaaman nesteen lämpötilan 11 asteesta 22 asteeseen.
Lisää mittaustietoa tulee pakkasten alkaessa.
Valmistajan mitoitusohje 1 kW lämmittimelle on 1 - 3 litran moottoreihin, joten OM654 on keskellä tuota speksiä. Pikakokeena 10 minuutin lämmitysjakso nosti auton mittaaman nesteen lämpötilan 11 asteesta 22 asteeseen.
Lisää mittaustietoa tulee pakkasten alkaessa.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Käyttöohjekirjasta luntattua:
Jo W212 osaa hoitaa erikseen HF-puhelimen ja mediastreamauspuhelimen, jotka voivat olla sama tai eri luuri. Tämän jälkeen on näköjään S/W213 lisätty perhekäytössä ihan kätevä ominaisuus eli kakkospuhelin. Jokaisella paritetulla puhelimella voi olla myös kakkospuhelin, joka määritellään tuota toista puhelinta paritettaessa. Samakin puhelin voi olla sekä ykköspuhelimena omana itsenään täysin toiminnoin että jonkin toisen autoon paritetun puhelimen kakkospuhelimena.
Ykköspuhelin toimii USIM-profiililla, jolloin puheluiden lisäksi myös puhelimen muistiin ja USIMille talletuvat puhelinluettelot, SMS:t ja viimeisten puheluiden listat ovat suoraan käytössä auton käyttöliittymässä. Kakkospuhelin näyttäisi toimivan pelkällä HF-profiililla, eli pystyy ottaamaan vastaan puheluita. Näiden lisäksi voi olla erikseen streamauspuhelin, josta soitellaan musaa auton kauiuttimiin.
Meillä tämän järjestelyn etu on siinä, että kun ollaan Rouvan kanssa yhdessä matkalla, hänen puhelimensa on yleensä takajalkatilassa käsilaukussa ja minun puhelin on takapenkillä takin taskussa. Kakkospuhelin mahdollistaa sen, että tulipa tuleva puhelu kumpaan tahansa, sen saa poimituksi rattinapeilla auton handsfreehen.
Jo W212 osaa hoitaa erikseen HF-puhelimen ja mediastreamauspuhelimen, jotka voivat olla sama tai eri luuri. Tämän jälkeen on näköjään S/W213 lisätty perhekäytössä ihan kätevä ominaisuus eli kakkospuhelin. Jokaisella paritetulla puhelimella voi olla myös kakkospuhelin, joka määritellään tuota toista puhelinta paritettaessa. Samakin puhelin voi olla sekä ykköspuhelimena omana itsenään täysin toiminnoin että jonkin toisen autoon paritetun puhelimen kakkospuhelimena.
Ykköspuhelin toimii USIM-profiililla, jolloin puheluiden lisäksi myös puhelimen muistiin ja USIMille talletuvat puhelinluettelot, SMS:t ja viimeisten puheluiden listat ovat suoraan käytössä auton käyttöliittymässä. Kakkospuhelin näyttäisi toimivan pelkällä HF-profiililla, eli pystyy ottaamaan vastaan puheluita. Näiden lisäksi voi olla erikseen streamauspuhelin, josta soitellaan musaa auton kauiuttimiin.
Meillä tämän järjestelyn etu on siinä, että kun ollaan Rouvan kanssa yhdessä matkalla, hänen puhelimensa on yleensä takajalkatilassa käsilaukussa ja minun puhelin on takapenkillä takin taskussa. Kakkospuhelin mahdollistaa sen, että tulipa tuleva puhelu kumpaan tahansa, sen saa poimituksi rattinapeilla auton handsfreehen.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Mietin mahdollisuutta vaihtaa kuskin ja apukuskin penkkejä keskenään. Hieman on kulumaa kuskin penkin reunassa ja apukuskin penkki on kuin uusi. Katselin penkkien alle, niin on peilikuvana kaikki kilkkeet, johdot yms. tuolla. Ja tietysti tuo sisäreuna on erilainen kuin ulkoreuna. Eli pitäisi varmaan jättää tuo kelkka paikalleen ja irroittaa pelkkä istuinosa. Onko kellään kokemusta tästä?
Edit: niin ja onhan noissa kai airbagit myös? Taitaa olla tekemätön paikka..
Edit: niin ja onhan noissa kai airbagit myös? Taitaa olla tekemätön paikka..
Re: W213 E-sarja topikki
Tätä kakkospuhelinominaisuutta ei ole 2017 mallissa. Saisikohan sen koodaamalla tolimintaan? Ideana hyvä.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 07.09.2021 20:45 Käyttöohjekirjasta luntattua:
Jo W212 osaa hoitaa erikseen HF-puhelimen ja mediastreamauspuhelimen, jotka voivat olla sama tai eri luuri. Tämän jälkeen on näköjään S/W213 lisätty perhekäytössä ihan kätevä ominaisuus eli kakkospuhelin. Jokaisella paritetulla puhelimella voi olla myös kakkospuhelin, joka määritellään tuota toista puhelinta paritettaessa. Samakin puhelin voi olla sekä ykköspuhelimena omana itsenään täysin toiminnoin että jonkin toisen autoon paritetun puhelimen kakkospuhelimena.
Ykköspuhelin toimii USIM-profiililla, jolloin puheluiden lisäksi myös puhelimen muistiin ja USIMille talletuvat puhelinluettelot, SMS:t ja viimeisten puheluiden listat ovat suoraan käytössä auton käyttöliittymässä. Kakkospuhelin näyttäisi toimivan pelkällä HF-profiililla, eli pystyy ottaamaan vastaan puheluita. Näiden lisäksi voi olla erikseen streamauspuhelin, josta soitellaan musaa auton kauiuttimiin.
Meillä tämän järjestelyn etu on siinä, että kun ollaan Rouvan kanssa yhdessä matkalla, hänen puhelimensa on yleensä takajalkatilassa käsilaukussa ja minun puhelin on takapenkillä takin taskussa. Kakkospuhelin mahdollistaa sen, että tulipa tuleva puhelu kumpaan tahansa, sen saa poimituksi rattinapeilla auton handsfreehen.
Re: W213 E-sarja topikki
Mulla on softaversio 04.80, mutta ei siihen saa kuin yhden puhelimen kerrallaan yhdistettyä.
Re: W213 E-sarja topikki
No niinpä tuo näyttää oievan. Ei anna asentaa toista puhelinta kakkospuhelimeksi, audiolaitteeksi kyllä.
Re: W213 E-sarja topikki
Mistä tuon versiotunnuksen näkee ilman työkaluja?
Järjestelmä -> tietoa järjestelmästä -> pläjäyttää näyttöön käyttöohjeen eikä mitään versiodataa?
Järjestelmä -> tietoa järjestelmästä -> pläjäyttää näyttöön käyttöohjeen eikä mitään versiodataa?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Dealer Menu, olikohan päävalikosta "vehicle" (toinen oikealta) ja nuppi pohjaan 10 s
(Vuoden vanhana toimi myös Engineering Menu, mutta sitten jollakin huoltokäynnillä löytyi action-listalta asetuspäivitys joka poisti tuon käytöstä)
(Vuoden vanhana toimi myös Engineering Menu, mutta sitten jollakin huoltokäynnillä löytyi action-listalta asetuspäivitys joka poisti tuon käytöstä)
Re: W213 E-sarja topikki
Kiitokset. Juuri tuo 3.75 näkyy olevan meidänkin autossa. Edellä mainittu kaksoispuhelinjärjestely tosiaan oikeasti toimii myös autossa oikeasti eikä vain käyttöohjeessa.
Alkaa vähitellen selvitä, miksi käyttöohjekirjaa tilatessa pitää antaa VIN-koodi tilauksen mukaan.
Alkaa vähitellen selvitä, miksi käyttöohjekirjaa tilatessa pitää antaa VIN-koodi tilauksen mukaan.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Mikä on auton valmistusvuosi?
Re: W213 E-sarja topikki
VIN koodin mukaan heinäkuussa 2018 valmistunut.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: W213 E-sarja topikki
Eikö se olekkaan ihan simppeli juttu toi AdBluen pois ohjelmointi OM654 koneeseen ? Jostain luin et kun on tuplaecu yms, ei se onnistukkaan. Onko jollain poistettu ja missä osaava poistaja ? Osaako joku muu kuin NM, "jysi" tuon tehdaslämppärin ohjelmoimaan, että lämmittäisi myös moottorin ?
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: W213 E-sarja topikki
Kyselin merkkihuollosta tuota tehdaslämppärin ohjelmointia ja siellä eivät ainakaan sitä tee. Voi kuulemma aiheuttaa moottorihäiriön ja suosittelivat letkulämmitintä 

Re: W213 E-sarja topikki
Merkkihuollon ohjeisiin kannattaa suhtautua varauksella
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Re: W213 E-sarja topikki
Ei ole ilmeisesti normaalihuollon ohjelmilla mahdollista. Siksi tuo onkin julkaistu kun tässä asiassa ei astuta kenenkään varpaille.
[/quote]
Laitoin sulle s-postia jysi.
[/quote]
Laitoin sulle s-postia jysi.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: W213 E-sarja topikki
E 300 ajovalojen kosteus. Millaisia kokemuksia löytyy? Onko valoja vaihdettu takuina?
Re: W213 E-sarja topikki
Merkkipaja (mäkelän kone) rupesi änkyröimään, ettei voi asentaa tt thermo 1000xc, koska letkuliittimet ei sovi. Alavesiletku 50mm ja lämmittimessä noin 20mm. Eihän tuossa pitäisi olla mitään ongelmaa? Täytyy varmaan viedä MB=osaan.740 GLE kirjoitti: ↑La 04.09.2021 15:51 Väliaikatietona TT-Thermo moottorinlämmitin asennettu ja pikakoe 11 asteessa tehty. Asennus MB-Osalla tuntui onnistuneen kun ainakaan vielä ei mistään valu mitään ja tunti moottorin pysäyttämisen jälkeen paisuntasäiliön korkki sihahtaa avattaessa, eli paine tuntuu säilyvän hyvin.
Valmistajan mitoitusohje 1 kW lämmittimelle on 1 - 3 litran moottoreihin, joten OM654 on keskellä tuota speksiä. Pikakokeena 10 minuutin lämmitysjakso nosti auton mittaaman nesteen lämpötilan 11 asteesta 22 asteeseen.
Lisää mittaustietoa tulee pakkasten alkaessa.
Re: W213 E-sarja topikki
Kun painat R-nappia ja siihen syttyy valo, voit ohjata repsikan penkkiä omista kuljettajan puolen hanikoista. Penkin lämmitys, ilmastointi, siirtely ym.
Re: W213 E-sarja topikki
Näkeekös 213-sarjalaisen ohjaamokuvista jotenkin helposti onko distronicia vai ei? Tämän varustelistauksessa ei moista mainita, mutta vaikea uskoa ettei sitä olisi: https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... c9d642bb8b
Jossain paketissahan se tulee myös, mutta ei tuolla listassa ole oikein sellaista pakettiakaan mainittuna
Vai onko niin että se on nykyään vakiona? (kuvittelin, että näissä on edelleen vakiona perusvakkari)
Jossain paketissahan se tulee myös, mutta ei tuolla listassa ole oikein sellaista pakettiakaan mainittuna
Vai onko niin että se on nykyään vakiona? (kuvittelin, että näissä on edelleen vakiona perusvakkari)
Re: W213 E-sarja topikki
Ei taida ratin kuvasta nähdä eroja. Ensinnäkin se kuva on niin epätarkka mutta veikkaisin että "näppäimien printit" on samoja distronicilla ja ilman. Distronicin ajoetäisyyskin säädetään ratin napeista niin ei voi viiksestä katsoa kuten aiemmin.tj86430 kirjoitti: ↑La 16.10.2021 12:14 Näkeekös 213-sarjalaisen ohjaamokuvista jotenkin helposti onko distronicia vai ei? Tämän varustelistauksessa ei moista mainita, mutta vaikea uskoa ettei sitä olisi: https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... c9d642bb8b
Jossain paketissahan se tulee myös, mutta ei tuolla listassa ole oikein sellaista pakettiakaan mainittuna
Vai onko niin että se on nykyään vakiona? (kuvittelin, että näissä on edelleen vakiona perusvakkari)
Maskin tähtikin taitaa olla jotain ihme ainetta kun "kromaus" on myös distronic-autoissa.
Kantakortissa distronic näkyy vielä omalla koodilla vaikka kuuluu johonkin pakettiin, ei se vakiovaruste ole ainakaan kaikilla markkina-alueilla, ei tainnut olla Suomessakaan.
EDIT: 23P ajoavustinpakettiin kuuluu 233 distronic.
Re: W213 E-sarja topikki
Jos on Distronic niin ohjauspyörässä pitäisi olla alla olevan kuvan mukainen nappi.tj86430 kirjoitti: ↑La 16.10.2021 12:14 Näkeekös 213-sarjalaisen ohjaamokuvista jotenkin helposti onko distronicia vai ei? Tämän varustelistauksessa ei moista mainita, mutta vaikea uskoa ettei sitä olisi: https://www.mercedes-benz.de/passengerc ... c9d642bb8b
Jossain paketissahan se tulee myös, mutta ei tuolla listassa ole oikein sellaista pakettiakaan mainittuna
Vai onko niin että se on nykyään vakiona? (kuvittelin, että näissä on edelleen vakiona perusvakkari)
Suomessa Distronicia ei käsittääkseni ole saanut erikseen vaan on tullut paketin mukana, jossa tulee kaistavahti ja ohjausavustin. Nuo lisävarusteet tunnistaa ainakin peilin yläpuolella tuulilasilla olevista stereo-kameroista. Linkin yksilössä näytti olevan yksi kamera, mikä viittaa siihen ettei autossa ole ainakaan em. pakettia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W213 E-sarja topikki
Saksassakin P20 tai 23P pakettien mukana tuo distronic. Ilmeisesti tuo kamera auttaa tunnistamaan kuten kuvasit.rzy kirjoitti: ↑La 16.10.2021 17:00
Jos on Distronic niin ohjauspyörässä pitäisi olla alla olevan kuvan mukainen nappi.
Suomessa Distronicia ei käsittääkseni ole saanut erikseen vaan on tullut paketin mukana, jossa tulee kaistavahti ja ohjausavustin. Nuo lisävarusteet tunnistaa ainakin peilin yläpuolella tuulilasilla olevista stereo-kameroista. Linkin yksilössä näytti olevan yksi kamera, mikä viittaa siihen ettei autossa ole ainakaan em. pakettia.
Tuollainen ratti meilläkin on mutta onko se sitten erilainen jos autossa ei ole Distronicia? Siitä myyntikuvasta en tunnista onko samanlainen ratti, vai saiko joku sen kuvan tarkempana näkyville?
Re: W213 E-sarja topikki
En saanut sitä kuvaa tarkennettua, mutta pitäisi olla alla olevan kuvan kaltaiset näppäimet ratissa kun ei ole Distronicia.DBFI kirjoitti: ↑La 16.10.2021 17:07 Saksassakin P20 tai 23P pakettien mukana tuo distronic. Ilmeisesti tuo kamera auttaa tunnistamaan kuten kuvasit.
Tuollainen ratti meilläkin on mutta onko se sitten erilainen jos autossa ei ole Distronicia? Siitä myyntikuvasta en tunnista onko samanlainen ratti, vai saiko joku sen kuvan tarkempana näkyville?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W213 E-sarja topikki
Suuret kiitokset avusta, kyllähän tuosta myyntikuvasta selvästi noilla tiedoilla näkee että Distronicia ei ole:
ei jatkoon
ei jatkoon
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.