Vian kohteen on 87 vuosimallin mersu, joka on varustettu m102 koneella . Ongelma on seuraavanlainen, eli auto käynnistyy hyvin mutta sammuu parin sekunnin päästä. Sama juttu vaikka painaisi kaasua (nostaa kyllä kierroksia, mutta sammuu silti heti). Kävin yleismittarilla mittaamassa, että virrat pumpulle katoaa välittömästi kun auto käynnistyy. Auton saa kuitenkin käyntiin ja pysymään käynnissä, kun antaa pumpulle jatkuvaa virtaa. Tällöinkin tyhjäkäynti on todella heikkoa, ja tuntuu että tukehtuu liialliseen bensan määrään ja savuttaa todella paljon. Eli mikähän voisi katkaista virran bensansyötölle heti käynnistyttyä?
Seuraavia osia vaihdettu/kokeiltu toimivasta mersusta
-yj-rele
-bensapumpunrele
-uusi bensapumppu
-tulpat
-virtalukonpohja
W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Bensapumpun rele tarvitsee kierroslukutiedon, jotta se pitää pumpun päällä. Jos rpm tieto loppuu, 1 sek kuluttua pumppu sammuu. Käsittääkseni kierrostieto tulee sytytyksenohjausyksiköltä (EZL), mutta en osaa sanoa mistä rpm mitataan. Joka tapauksessa, jos auto ei pysy käynnissä, sammuu tietysti pumppukin.
Onko kaikki ruiskun letkut paikallaan ja ehjiä? Tuleeko kunnollinen kipinä? Virranjakaja, tulpanjohdot, puola?
Onko kaikki ruiskun letkut paikallaan ja ehjiä? Tuleeko kunnollinen kipinä? Virranjakaja, tulpanjohdot, puola?
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Eikä kierrosluku mitata vauhtipyörän anturalta, joka on startin yläpuolella moottorin lohkossa heti kytkinkopan sauman vieressä. Ilmanputsari pois ja sieltä se löytyy, kun kahtelee. Anturita menee pyöreä koaksiaali syttyyksikölle. Yleismittarilla voi mitata vastuksen, mutta en muista mitä pitäisi olla ja startatessa pitäisi näkyä voltti tai hertzi alueella selkeä lukema.
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
126:ssa muistaakseni noin kilo-ohmin verran. W124 230 CE:ssä lienee vakiona kierroslukumittari? Jos EZL:ltä puuttuu kierroslukutieto, niin ei kierroslukumittarikaan toimi, ja diagnoosi on selvä.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Ja rpm tiedon toiminnan voi mitata myös bensapumpun releen pohjasta. Kierrostieto tulee releen nastaan TD, joka on relepohjassa nro 10. Relepohjan paikkojen 10 ja 11(maa) välillä pitäisi olla yli 10V jännite startatessa. Mutta kerran auto käynnistyy hetkeksi, niin mahdollisesti jokin muu vika sammuttaa auton ja pumppu sammuu?
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Jos käynti on noin surkeaa kun auto pidetään väkisin käynnissä antamalla pumpulle suoraan virtaa, ja kaikki edellä luetellut on kokeiltu toimivasta autosta, niin kyllä kierrostieto/sytytyksen vahvistin on vahvin ehdokas syypääksi. Ensin mittaus koaksiaalin päästä ja jos se on kuunnossa, niin sitten vaan, jos käytettävissä on toimiva vastaava auto, niin siitä vaan kokkeilemaan boksia siitä. Ei tarvitse edes irrtottaa viallisesta autosta kuin pistokkeet ja laittaa niihin toinen boksi kiinni, niin selviää.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Toi vois kuulostaa syylliseltä, koska auto kun on "käynnissä" niin ei kierroslukumittari ei hievahdakkaan. Pitää tässä kokeilla sitten niitä vaihtaa. Ihan offtopikkina kysymys, eli onko normaalia että tyhjäkäyntimoottori on koneen takaosassa pystyssä? Kaikissa muissa se on ollut siinä määräjakajan vieressä.
Re: W124 230CE käynnistyy, mutta sammuu heti.
Ainakin omassa rassissa tk-moottori on 3-4 pytyn välissä, tuettuna kumiholkilla imusarjaan.




