No nyt on sitten varattu Ylivieskaan aika original webaston asennukseen. Kohta lämpeää kabiini ja moottori ilman ongelmia. Eteläsuomen liikkeet tarjoavat vain jälkiasennusmallia ilman mercedes me sovelluksen kautta ohjausta. Hermot meni tt-thermon kanssa leikkimiseen, flektit huutaa ja pari kertaa on vikavalo syttynyt.
Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
S206 300e 2022
W203 C55 AMG 2005
W203 C55 AMG 2005
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Nyt on C238 koodattu ja lämmittää sekä moottorin, että kabiinin. Mestari sääti myös ettei lähde käyntiin automaattisesti kuin 0c , tai sen alle. Kiitos "eräälle" harrastajalle.
Miksi muuten on tehtaalta lähtiessä näin tehty (koodattu) että lämmittää ainoastaan kabiinin ? Täysin järjetön.
Miksi muuten on tehtaalta lähtiessä näin tehty (koodattu) että lämmittää ainoastaan kabiinin ? Täysin järjetön.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Jotain päästöjuttuja...
Noin yleensä asian vierestä. Tämäkin ketju "vasta" kuusi vuotta vanha ja aivan hirveällä vauhdilla kiihtyvä murros menossa autoilussa. Itseltä lähti elokuussa tontilta (toistaiseksi) viimeisin webastovehje. Siinäkin muuten tehtiin kyseinen koodaus moottorin lämmittämiseksi heti uutena. Mutta, nyt kun tilalle on tullut sähkövatkainta, niin onhan kyllä kätevää, jopa näihin polttoainelämmittimiin verraten... Kännykkä-äpistä räpläät systeemit käyntiin samalla, kun keräilet kamppeitasi, alat vetää vaatteita niskaan ja kenkiä jalkaan, sitten siirryt pihamaalle ja autoon, joka jo puhkuu täysillä lämpöä, lämmittänyt siinä samalla lasit, peilit, penkit ja ohjauspyöränkin...
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Onkohan missään faktaa (tehtaan tietoa) syistä jättää moottori lämmittämättä? Suomessahan levisi "tieto" että EU6 normit kieltää moottorin lämmittämisen, myös sähkölämmittimillä jne. ja vikavalot syttyi jos yritti sähkölämmitintäkin käyttää. Sittemmin fakta on että moottoriohjainlaitteiden softaa paranneltiin ja vikavalot saatiin kuriin (ainakin pääsääntöisesti). Selvästi perättömällä tiedolla pestiin kädet ongelmasta.RH kirjoitti: ↑To 28.10.2021 09:41 Jotain päästöjuttuja...
Noin yleensä asian vierestä. Tämäkin ketju "vasta" kuusi vuotta vanha ja aivan hirveällä vauhdilla kiihtyvä murros menossa autoilussa. Itseltä lähti elokuussa tontilta (toistaiseksi) viimeisin webastovehje. Siinäkin muuten tehtiin kyseinen koodaus moottorin lämmittämiseksi heti uutena. Mutta, nyt kun tilalle on tullut sähkövatkainta, niin onhan kyllä kätevää, jopa näihin polttoainelämmittimiin verraten... Kännykkä-äpistä räpläät systeemit käyntiin samalla, kun keräilet kamppeitasi, alat vetää vaatteita niskaan ja kenkiä jalkaan, sitten siirryt pihamaalle ja autoon, joka jo puhkuu täysillä lämpöä, lämmittänyt siinä samalla lasit, peilit, penkit ja ohjauspyöränkin...
Moottorin lämmittäminenhän ei päämarkkina-alueilla ole ollenkaan "webaston" ostajien intressi vaan matkustajien mukavuus. Ainahan tehdaswebasto on ensisijaisesti lämmittänyt sisätilat ja vasta toissijaisesti moottorin. Puhdas veikkaus että tuo jälkimmäinen vaihe on jämähtänyt päälle siihen aikaan kun uusia EU6 normeja ei hallittu täysin ja moottorilämmitys jätettiin pois.
Tuo patteriautojen "webasto" kiinnostaa enemmän, oletko yrittänyt selvittää/arvioida paljonko sähköä kuluu sisätilojen kohtuulliseen esilämmitykseen pikkupakkasella (miksei kovemmallakin)? Selvää että esilämmitys toimii ja kannattaa kun auto on roikassa mutta kai täyssähköautolla karkaa ajomatkasta siedettävä lovi vaikka matkan päällä auton esilämmittäisi pelkästään akusta?
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Saako tuon alkuperäisen Webaston automaattikäynnistyksen jostain pois?
Jotenkin typerää että vehje lähtee päälle auton käynnistyksen yhteydessä vaikka ulkolämpötila reilusti plussalla.
Jotenkin typerää että vehje lähtee päälle auton käynnistyksen yhteydessä vaikka ulkolämpötila reilusti plussalla.
230 C 1978
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
En jaksanut selata kaikkia viestejä mutta minusta aiemmin mainittiin ettei uudemmista saa koodattua automaattikäynnistystä pois mutta lämpötilarajaa sai pudotettua. Omassa lähtee tehtaan jäljiltä kun ulkolämpö laskee nollan alle. Vielä 2006 mallisessa sen sai star'illa koodattua manuaalikäynnistykselle.
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Omassa tuo automaattinen käynnistysraja on +10 astetta. On kyllä raivostuttavan korkealle säädetty, kun välillä tuo käynnistys jää huomaamatta.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Sen saa osaava staarilla koodattua 2 asteen pykälillä +12 - -5C tjsp. Mulle eilen säädettiin se 0, mutta silti käynnisty tänään ajon jälkeen kun seiso parkissa 1h, vaikka lämpömittari näytti yli +40c, todella typerää. Sain kuitenkin se mitä halusinkin, että Webasto lämmittää myös moottorin cabiinin lisäksi.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Juu. Ei mitään faktatietoa mistään, mutta itsellä ainakin 2019 mallin TDI volkkarissa tuo muutos tehtiin heti uutena, kuten myös sitä edeltäneessä 2017 mallin TSI:ssä. Sitä edeltänyt 2015 TSI toimi vielä "vanhanaikaisesti" niin, ettei mitään päivityksiä tarvittu, vaan auto lämmitti moottorinkin ihan heti uudesta alkaen. Tuosta 2017 vehkeestä en enää muista, mutta tuo viimeisin laitettiin toiminaan niin, että ensin menee pääosa lämmityksestä konehuoneen puolelle ja sitten vasta kabiiniin. Ei sinne koskaan viime talven pahimmillakaan pakkasilla tarvinnut palelemaan mennä sellaisen noin ½ tunnin esilämmittämisen jälkeen ja kone oli aina jo silloin lämminnyt. Mitään vikavaloja mikään noista koskaan....DBFI kirjoitti: ↑To 28.10.2021 10:00
Onkohan missään faktaa (tehtaan tietoa) syistä jättää moottori lämmittämättä? Suomessahan levisi "tieto" että EU6 normit kieltää moottorin lämmittämisen, myös sähkölämmittimillä jne. ja vikavalot syttyi jos yritti sähkölämmitintäkin käyttää. Sittemmin fakta on että moottoriohjainlaitteiden softaa paranneltiin ja vikavalot saatiin kuriin (ainakin pääsääntöisesti). Selvästi perättömällä tiedolla pestiin kädet ongelmasta.
Tuo patteriautojen "webasto" kiinnostaa enemmän, oletko yrittänyt selvittää/arvioida paljonko sähköä kuluu sisätilojen kohtuulliseen esilämmitykseen pikkupakkasella (miksei kovemmallakin)? Selvää että esilämmitys toimii ja kannattaa kun auto on roikassa mutta kai täyssähköautolla karkaa ajomatkasta siedettävä lovi vaikka matkan päällä auton esilämmittäisi pelkästään akusta?
Oman empiirisen tutkimuksen mukaan se esilämmitys ei vaikuta toimintamatkaan sitä eikä tätä. Järkeillyt niin, että se sama lämmitysenergia menisi kuitenkin kohta liikkeelle lähtiessä, vaikka hyppäisi kylmää autoon. Pojan kanssa, joka pari viikkoa sitten sai ajokortin, harjoiteltiin viime viikonloppuna talviajorutiineja, kun auto oli sopivasti pihassa, pakkasta pari astetta ja lasit tulevassa jäässä. Meni suurin piirtein näin:
-ovet auki
-etsi lumiharja, jääskrapa ja sulatuslitkupullo
-tätä et tarvitse =skrapa
-tätä voit joskus vähän tarvita = harja
-tätä voit myös tarvita ja tosi vähän annosteltuna=de-icer, jolla siis ajovalot on näppärä suihkaista äärimmäisen pienellä
suhauksella suliksi, eikä alkaa kraapimaan muovilyhtyjä...
Ja jos mitään näistä ei tarvita, rutiini on seuraava:
-Istu autoon
-Kytke virrat
-Kytke kaikki lämmitykset täysille ml. etu- ja takalasi, peilit
-Odota puolitoista-kaksi minuuttia
-Sammuta ylimääräiset lämmitykset
-Laita lämmityslaite normilämpötilaan automaatille
-Pese tuulilasi
-Lähde liikkeelle
Tässähän siis menee aikaa suurin piirtein saman verran kuin siinä auton ympäri pyörimisessä ja lasien raappimisessa...
Itsellä ei muuten ole tapata roikottaa autoa laturissa kiinni ja kikkailla jollain lähtöaika-ajastuksilla ja -lämmityksillä. Mulla on 11kw latauslaite, jota käytetään tarpeen mukaan. Helpompaa on lähtiessä sisällä laittaa äpistä lämmöt päälle ja suksia liikkeelle .
E: Ja ennen kuin joku alkaa hieroa sitä hernettä sieraimiin, niin tuo kuvassa roikkuva harrastemersu kuuluu edelleen kalustoon, eikä ihan pikavauhtia ole mihinkään lähdössä
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Tällä viikolla automaattikäynnistys tapahtui iltapäivällä, vaikka aurinko "lämmitti" autoa ja ulkolämpötila oli +12.tony kirjoitti: ↑To 28.10.2021 15:17Sen saa osaava staarilla koodattua 2 asteen pykälillä +12 - -5C tjsp. Mulle eilen säädettiin se 0, mutta silti käynnisty tänään ajon jälkeen kun seiso parkissa 1h, vaikka lämpömittari näytti yli +40c, todella typerää. Sain kuitenkin se mitä halusinkin, että Webasto lämmittää myös moottorin cabiinin lisäksi.
Onkohan Turun seudulla osaavaa koodaajaa tuohon Webastoon? Tuo automaattikäynnistyksen lämpötilaraja pitäisi saada alemmaksi ja samalla moottorille pitäisi saada jatkossa hieman lämmitystä.
S205 facelift AMG Line, 2019
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Ex:
S204 250 CDI 4MATIC, 2013
S204 200 CDI, 2011
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Vikakoodeja ei ole tullut. On sitten webasto ollut vain hetken tai sen 30min päällä mitä kaukarilla pisimmillään on tarjonnut.
Lämpötilan laskiessa noin -5asteeseen moottorin lämmöt nousee vielä sinne +80c ja kapiinikin on lämmin.
Tänään -13c moottorin lämmöt noussu 30min käytön jälkeen kolme pykälää ja sisätilat sen verran viileät, että jos auto olisi ollut pois katoksesta ei lasit olisi varmaankaan sulaneet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S205 220d -15
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Tutkittua ja kokeiltua: W205 faceliftissä on Webaston tekemä Webasto eli niissäkin tuo venttiilin pois koodaus toimii.
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Toimiiko siis vain faceliftissä?
Webaston automaattikäynnistys ei muuten kytkeydy economy moodissa. Jos ei tykkää ecolla ajella muuten niin voi omaan ajomoodiin ohjelmoida lämppärin ecolle
230 C 1978
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Meninpä tuossa taas itsekin sekaisin... olisi pitänyt kirjoittaa "ja niissäkin tuo pois koodaus toimii". Webaston tekemiähän nämä on kaiketi ollut alusta asti, kokemusta on vain yhdestä W205 faceliftista. Jostakin (foorumilta?) tuli kai alunperin tuo tieto että w205:ssä ei toimisi. Joku kun kokeilee maailman vanhimmassa W205:ssa niin saadaan asiaan varmuus.
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Täällä olis yks 2014 käyttöönotettu S205 tehtaan webastolla. Tähän asti menty irrotetulla töpselillä, mutta jos haluat kokeilla tuota pois koodausta niin ilmoittaudun vapaaehtoiseksi. Itse vaikutan pk-seudulla, mutta ei ole ongelma ajella Saloon.jysi kirjoitti: ↑La 11.12.2021 11:42Meninpä tuossa taas itsekin sekaisin... olisi pitänyt kirjoittaa "ja niissäkin tuo pois koodaus toimii". Webaston tekemiähän nämä on kaiketi ollut alusta asti, kokemusta on vain yhdestä W205 faceliftista. Jostakin (foorumilta?) tuli kai alunperin tuo tieto että w205:ssä ei toimisi. Joku kun kokeilee maailman vanhimmassa W205:ssa niin saadaan asiaan varmuus.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
ex: CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Mites W212 2011 tehdaswebasto. Nyt kun sen vihdosta viimein sain korjattua, niin miten se nyt toimii moottorin lämmityksen suhteen. Moottori ei tunnu lämpenevän, onko webasto ollut liian vähän aikaa päällä tai liian kovat pakkaset. Miten tuon aparaatin nyt pitäsin toimia. Sisätilat kyllä lämpiää komeesti. On puhetta vesiventtiileistä ja ohjelmoinnista jne jne...
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Kaikkihan nuo lämmittää tehdaskuntoisena ensisijaisesti kabiinin ja vasta kun kabiini on tavoitelämmöissä niin avataan iso kierto ja moottorikin alkaa lämmetä. Tämä jälkimmäinen vaan puuttuu uusimmista malleista mutta ei voi koskea vielä 2011 mallista.
Vähän auttaa jos sisälämmöt säätää 16 asteeseen (pykälä alinta ylemmäs, muuten kytkee talvellakin pelkän jäähdytyksen) mutta pitää se vesiventtiili muokata tavalla tai toisella jos haluaa moottorille kunnolla lämpöä.
Vähän auttaa jos sisälämmöt säätää 16 asteeseen (pykälä alinta ylemmäs, muuten kytkee talvellakin pelkän jäähdytyksen) mutta pitää se vesiventtiili muokata tavalla tai toisella jos haluaa moottorille kunnolla lämpöä.
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Hienoa, että Jysi sai ohjelmoitua myös W205 faceliftistä vesiventtiilin pois käytöstä. Myös vanhempien W205 mallien vesiventtiilien Y16 poistaminen käytöstä täytyy onnistua koodamalla, koska lämmitin sama kuin facelift malleissa. Eli tämä on mahdollista lähes kaikissa uudemmissa Mersun eri malleissa, joko koodaamalla tai simulaattorilla. Tarvitaan vaan oikeat softat sekä testerit. Tähän toimenpiteeseen ei tarvita aina edes Mersun testeriä. Joissain malleissa se onnistuu lisälämmittimien valmistajien omilla testereillä, jos on käytettävissä sen ammattitason softat.
Vanhemmissa W205 malleissa 2014-2018 tuo lisälämmitystoiminnon poistaminen lähes kokonaan talvikäytöstä ei ole mielestäni kovinkaan hyödyllistä. Toki sen automaattisen käynnistyksen lämpötila-arvojen muokkaaminen itselle sopivaksi on tietysti hyvä asia. Tehdas on kuitenkin suunnitellut tuon automaattisen lisälämmitintoiminnon näihin uudempiin malleihin lähinnä sen takia, että kylmillä ilmoilla saavutetaan moottorin optimaalinen käyntilämpötila mahdollisimman nopeasti.
Tuo Webaston tuottama 5,0 kW:n lisälämpö nopeuttaa todella merkittävästi jäähdytinnesteen lämpötilan nousua, varsinkin uudemmissa automalleissa. Joten moottorin oikea käyntilämpötila tarkoittaa myös pienempää polttoaineen kulutusta, josta seuraa myös pienemmät päästöt ja myös vähemmän hajonneita Nox -antureita. Lisälämmön tuomaa mukavuutta tietysti unohtamatta. Näissä W205 facelift malleissa tuli myös uudemman mallin Nox -anturit, joten niissä tuo ongelma on poistunut tai ainakin vähentynyt.
W205 malleissa käytetty M-B Webaston Thermo Top Evo mallin lämmitin ei normaalikäytössä juuri nokeennu tai karstoitu, jos sen CO2 säädöt ovat oikein. Eli lyhyet tai hetkelliset lisälämmityskäytöt eivät vaikuta sen huoltamiseen tai kestävyteen käytännössä juuri mitenkään. W205 Webastoissa on jatkuva jäähdytinnesteen lämpötilan säätö ja lämmitin lähtee täydelle teholle jo noin minuutin kuluttua käynnistämisestä. Jäähdytinnesteen saavutettua 80 asteen lämpötilan se tiputtaa asteittain tehoa, kunnes 90 asteen maksimilämpötila on saavutettu.
Käytettäessä W205 Webastoa pysäköintilämmittimenä sen lämmitysajan kesto on yleensä 10-20 minuttia, riippuen tietysti sen hetkisestä ulkoilman lämpötilasta. Yleensä Webaston polttoaineen kulutus jää alle 1 desilitran per lämmityskerta. Joten varsinkin kovilla pakkasilla esilämmityksestä saatava säästö polttoaineen kulutukseen on varmasti huomattavasti suurempi kuin tuo 1 desilitra. Edyllyttäen tietysti, että tuo Y16 vesiventtili on poistettu käytöstä, jotta Webaston tuottama lämpö menee myös moottorille. Webaston lyhytaikaisissa lisälämmitintoiminnoissa sen polttoaineen kulutus mitataan lähinnä millilitroissa, koska silloin toimitaan usein vain osateholla. Mikäli kyseessä on ilman esilämmitystä tapahtuva lisälämmitystoiminto, silloin mennään taas täydellä teholla tuonne 80 asteeseen.
W205 malleissa kuten yleensä Mersun lisälämmittimet on asennettu vesikierron paluupuolelle, joten OEM lämmittimen jälkiasennuksessa jätetään tuo vesiventtiili asentamatta. Tällöin Webaston tuottama lämpö menee ensin mottorille ja sen jälkeen lämmityslaitteen kennolle sisätilan lämmitykseen. Käytännössä moottorille menee noin 55-60 % lämmöstä ja loput sitten sisätilan lämmitykseen. Pieni osa lämmöstä menee tietysti taivaan tuulin lämpövuotoina ja -hävikkinä.
Kaikkiin Mersun polttomoottorilla varustettuihin malleihin voidaan jälkiasentaa polttoainetoiminen OEM lisälämmitin, vaikka tehdas ei olisi sitä tarjonnut uutena kyseessä olevaan malliin. Tämä on siis mahdollista myös hybridi ja AMG malleihin jne. Edyllyttäen, että tehtaalta on saatavissa lisälämmittimen asennuksessa tarvittavat softat. Joskus autotehtaat tekevät myös tarvittaessa autokohtaisia softia lisälämmittimelle, jos heillä on myös intressi testata tietyn OEM lisälämmittimen toimintaa kyseisessä automallissa. Varsinkin, kun Mersun OEM lisälämmittimet eivät tunnetusti sytytä moottorin vikavaloja, vaikka nillä lämmittäisi moottoria niin kauan kuin akussa riittää virtaa.
Usein syy siihen, että esim. Mersu ei tarjoa polttoainetoimista lisälämmitintä johonkin malliin uutena. On vain yksinkertaisesti se, että lisälämmittimelle tarkoitetulla paikalla voi olla esim. hybridi malleissa 5,0 kW:n sähkövastus tai AMG malleissa usein toinen öljynlauhdutin on kyseisessä paikassa.
Vanhemmissa W205 malleissa 2014-2018 tuo lisälämmitystoiminnon poistaminen lähes kokonaan talvikäytöstä ei ole mielestäni kovinkaan hyödyllistä. Toki sen automaattisen käynnistyksen lämpötila-arvojen muokkaaminen itselle sopivaksi on tietysti hyvä asia. Tehdas on kuitenkin suunnitellut tuon automaattisen lisälämmitintoiminnon näihin uudempiin malleihin lähinnä sen takia, että kylmillä ilmoilla saavutetaan moottorin optimaalinen käyntilämpötila mahdollisimman nopeasti.
Tuo Webaston tuottama 5,0 kW:n lisälämpö nopeuttaa todella merkittävästi jäähdytinnesteen lämpötilan nousua, varsinkin uudemmissa automalleissa. Joten moottorin oikea käyntilämpötila tarkoittaa myös pienempää polttoaineen kulutusta, josta seuraa myös pienemmät päästöt ja myös vähemmän hajonneita Nox -antureita. Lisälämmön tuomaa mukavuutta tietysti unohtamatta. Näissä W205 facelift malleissa tuli myös uudemman mallin Nox -anturit, joten niissä tuo ongelma on poistunut tai ainakin vähentynyt.
W205 malleissa käytetty M-B Webaston Thermo Top Evo mallin lämmitin ei normaalikäytössä juuri nokeennu tai karstoitu, jos sen CO2 säädöt ovat oikein. Eli lyhyet tai hetkelliset lisälämmityskäytöt eivät vaikuta sen huoltamiseen tai kestävyteen käytännössä juuri mitenkään. W205 Webastoissa on jatkuva jäähdytinnesteen lämpötilan säätö ja lämmitin lähtee täydelle teholle jo noin minuutin kuluttua käynnistämisestä. Jäähdytinnesteen saavutettua 80 asteen lämpötilan se tiputtaa asteittain tehoa, kunnes 90 asteen maksimilämpötila on saavutettu.
Käytettäessä W205 Webastoa pysäköintilämmittimenä sen lämmitysajan kesto on yleensä 10-20 minuttia, riippuen tietysti sen hetkisestä ulkoilman lämpötilasta. Yleensä Webaston polttoaineen kulutus jää alle 1 desilitran per lämmityskerta. Joten varsinkin kovilla pakkasilla esilämmityksestä saatava säästö polttoaineen kulutukseen on varmasti huomattavasti suurempi kuin tuo 1 desilitra. Edyllyttäen tietysti, että tuo Y16 vesiventtili on poistettu käytöstä, jotta Webaston tuottama lämpö menee myös moottorille. Webaston lyhytaikaisissa lisälämmitintoiminnoissa sen polttoaineen kulutus mitataan lähinnä millilitroissa, koska silloin toimitaan usein vain osateholla. Mikäli kyseessä on ilman esilämmitystä tapahtuva lisälämmitystoiminto, silloin mennään taas täydellä teholla tuonne 80 asteeseen.
W205 malleissa kuten yleensä Mersun lisälämmittimet on asennettu vesikierron paluupuolelle, joten OEM lämmittimen jälkiasennuksessa jätetään tuo vesiventtiili asentamatta. Tällöin Webaston tuottama lämpö menee ensin mottorille ja sen jälkeen lämmityslaitteen kennolle sisätilan lämmitykseen. Käytännössä moottorille menee noin 55-60 % lämmöstä ja loput sitten sisätilan lämmitykseen. Pieni osa lämmöstä menee tietysti taivaan tuulin lämpövuotoina ja -hävikkinä.
Kaikkiin Mersun polttomoottorilla varustettuihin malleihin voidaan jälkiasentaa polttoainetoiminen OEM lisälämmitin, vaikka tehdas ei olisi sitä tarjonnut uutena kyseessä olevaan malliin. Tämä on siis mahdollista myös hybridi ja AMG malleihin jne. Edyllyttäen, että tehtaalta on saatavissa lisälämmittimen asennuksessa tarvittavat softat. Joskus autotehtaat tekevät myös tarvittaessa autokohtaisia softia lisälämmittimelle, jos heillä on myös intressi testata tietyn OEM lisälämmittimen toimintaa kyseisessä automallissa. Varsinkin, kun Mersun OEM lisälämmittimet eivät tunnetusti sytytä moottorin vikavaloja, vaikka nillä lämmittäisi moottoria niin kauan kuin akussa riittää virtaa.
Usein syy siihen, että esim. Mersu ei tarjoa polttoainetoimista lisälämmitintä johonkin malliin uutena. On vain yksinkertaisesti se, että lisälämmittimelle tarkoitetulla paikalla voi olla esim. hybridi malleissa 5,0 kW:n sähkövastus tai AMG malleissa usein toinen öljynlauhdutin on kyseisessä paikassa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Nyt oli webastogurulta selkeä ja ymmärrettävä selostus. respect. Eli, se olekkaan niin paha kuin luulin tuo webaston jatkuva käynnistyminen. Veneessä Wallas ja siinä on tärkeää, että antaa sen palaa vähintään 15min käynnistyksestä, muuten karstottuu ihan älyttömästi, sanoivat Nallen venehuollosta, joka huoltaa juuri wallas lämmittimiä.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
W209 240 CLK
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Löytyykö Jyväskylän seudulta osaajaa joka ohjelmoisi v. 2018 S213 tehdaswebaston/eberin lämmittämään myös moottorin?
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Mites tuon w212 2011 mallin tehdaswebaston vesiventtiili. Mitäs sille on tehtävissä tai pitäisi tehdä?
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Tähän tt-thermon asennukseen on keinot myöskin, herkkiä nuo uudemmat om651. Autolle pitää kertoa lämmittimen olevan lämmön lähteenä.. sama ongelma se tuolla webastolla olisi jos ei koodaa.Devi82 kirjoitti: ↑To 21.10.2021 17:31No nyt on sitten varattu Ylivieskaan aika original webaston asennukseen. Kohta lämpeää kabiini ja moottori ilman ongelmia. Eteläsuomen liikkeet tarjoavat vain jälkiasennusmallia ilman mercedes me sovelluksen kautta ohjausta. Hermot meni tt-thermon kanssa leikkimiseen, flektit huutaa ja pari kertaa on vikavalo syttynyt.
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Missä tämä koodattava lämmitinoptio sijaitsee, moottorin eculla? En muista kyseiseen törmänneeni, mutta ei ole hirveästi tarvinnut OM651 kanssa leikkiäkään....
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Jatkaisin lisäkysymyksellä: miksi auto ei voi olla valmiiksi koodattu "TT-thermolle tai webastolle"? Ei se auto kuitenkaan tiedä milloin TT-thermoa on käytetty, miksi sitten ei varautuisi lisälämmitykseen joka kerta? Tuskin autoa kuitenkaan koodataan joka aamulle sen mukaan onko lämmitin käytössä vai ei.
- webastoguru
- Vakiokalustoa
- Viestit: 175
- Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Mitä uudempi moottorimalli on kyseessä, valitettavasti sen enemmän siinä on myös eri antureita ja yhä enemmän myös ohjelmasuojattuja moottorinohjainyksiköitä. Joiden ohjelmointi tai vikakoodien poisto onnistuu vain tehdasyhteyksillä olevalla merkkitesterillä. Samalla myös antureiden mittaustoleranssit pienenee koko ajan ja sen vaikeammaksi menee myös moottorin lisälämmittäminen muulla kuin alkuperäisellä OEM lisälämmittimellä.
Varsinkin muutaman vuoden päästä voimaan tuleva EURO 7 -päästönormi vaatii todella kalliita ja monimutkaisia ratkaisuja moottoritekniikalta. Jää siis nähtäväksi onnistuuko EURO 7 moottorien lämmitys enää esim. letkulämmittimillä tai yleismallin lisälämmittimillä.
Mersun OEM lisälämmitin ei välttämättä tarvitse mitään koodauksia kaikissa autoissa. Se toimii myös ilman koodauksia useissa Mersun malleissa, joissa on vaikka tuo OM651 moottori. Ei tule vikakoodeja ja moottoria voi lämmittää vaikka tuomiopäivään asti ilman vikavaloja auton mittaristossa.
Kaikki uudemmat Mersun OEM lisälämmittimet ovat joko CAN tai LIN -väyläohjattuja, joten auton omat ohjainyksiköt tunnistaa sen välittömästi. Eli käytännössä auton eri ohjainyksiköt ja lisälämmittimen ohjainyksikkö keskustelevat koko ajan keskenään lämmitystapahtuman aikana. Joten esim. moottorinohjausyksikkö tietää lämmityksen tulevan auton lisälämmittimeltä, eikä eri antureiden poikkeamat mittausarvoissa aiheuta täten vikakoodeja tai vikavalojen syttymisiä auton mittaristoon.
Ohjelmoinilla taas saadaan kaikki Mersun uusimmat eri auto- ja moottorimallit, autossa olevat lisälämmittimen ajastintoiminnot, kauko-ohjaimet ja esim. Mercedes me -puhelinohjaukset toimimaan yhdessä lisälämmittimen ja eri ohjainyksiköiden kanssa.
Mikäli tuossa TT-Thermo lämmittimessä olisi esim. pieni sähköinen ohjainyksikkö, jossa olisi tiettyyn automalliin tarkoitettu softa olemassa. Samalla tavalla kuten esim. Mersun omissa 5,0 tai 5,2 kW:n sähkötoimisessa lisälämmittimessä, mitään lisäohjelmointeja ei välttämättä tarvisi tehdä. Se olisi silloin kytketty auton väylään ja toimisi samalla tavalla kuten OEM sähkötoimiset lisälämmittimet.
Varsinkin muutaman vuoden päästä voimaan tuleva EURO 7 -päästönormi vaatii todella kalliita ja monimutkaisia ratkaisuja moottoritekniikalta. Jää siis nähtäväksi onnistuuko EURO 7 moottorien lämmitys enää esim. letkulämmittimillä tai yleismallin lisälämmittimillä.
Mersun OEM lisälämmitin ei välttämättä tarvitse mitään koodauksia kaikissa autoissa. Se toimii myös ilman koodauksia useissa Mersun malleissa, joissa on vaikka tuo OM651 moottori. Ei tule vikakoodeja ja moottoria voi lämmittää vaikka tuomiopäivään asti ilman vikavaloja auton mittaristossa.
Kaikki uudemmat Mersun OEM lisälämmittimet ovat joko CAN tai LIN -väyläohjattuja, joten auton omat ohjainyksiköt tunnistaa sen välittömästi. Eli käytännössä auton eri ohjainyksiköt ja lisälämmittimen ohjainyksikkö keskustelevat koko ajan keskenään lämmitystapahtuman aikana. Joten esim. moottorinohjausyksikkö tietää lämmityksen tulevan auton lisälämmittimeltä, eikä eri antureiden poikkeamat mittausarvoissa aiheuta täten vikakoodeja tai vikavalojen syttymisiä auton mittaristoon.
Ohjelmoinilla taas saadaan kaikki Mersun uusimmat eri auto- ja moottorimallit, autossa olevat lisälämmittimen ajastintoiminnot, kauko-ohjaimet ja esim. Mercedes me -puhelinohjaukset toimimaan yhdessä lisälämmittimen ja eri ohjainyksiköiden kanssa.
Mikäli tuossa TT-Thermo lämmittimessä olisi esim. pieni sähköinen ohjainyksikkö, jossa olisi tiettyyn automalliin tarkoitettu softa olemassa. Samalla tavalla kuten esim. Mersun omissa 5,0 tai 5,2 kW:n sähkötoimisessa lisälämmittimessä, mitään lisäohjelmointeja ei välttämättä tarvisi tehdä. Se olisi silloin kytketty auton väylään ja toimisi samalla tavalla kuten OEM sähkötoimiset lisälämmittimet.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Otin myös tuon johdon irti, moottori lämpenee nyt alle 20 minuutin neljään palkkiin, aikaisemmin ei edes 50 minuutin lämmitys näkynyt lämpömittarissa ollenkaan.
Sisätilat lämpenee riittävästi mutta sen verran viileämpää on että mielellään laittaa keinonahan kanssa penkinlämppärin päälle, ennen ei ollut tarvetta.
Sisätilat lämpenee riittävästi mutta sen verran viileämpää on että mielellään laittaa keinonahan kanssa penkinlämppärin päälle, ennen ei ollut tarvetta.
230 C 1978
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Ostettaessa käytettyä diesel-henkilöautoa tulee muistaa, että päästöissä käytetty Euro-luokitus on käänteinen eli mitä pienempi Euro-luokka, sen parempi dieseli.
Olen matkalla kohti parempaa Euro3 -luokalla.
Diesel
Luokitus Voimaantulo CO
NOx HC ja NOx PM PN
Euro 1 Heinäkuu 1992 3,16
- 1,13 0,18 -
Euro 2 Tammikuu 1996 1
- 0,7 0,08 -
Euro 3 Tammikuu 2000 0,66
0,5 0,56 0,05 -
Euro 4 Tammikuu 2005 0,5
0,25 0,3 0,025 -
Euro 5a Syyskuu 2009 0,5
0,18 0,23 0,005 -
Euro 5b Syyskuu 2011 0,5
0,18 0,23 0,005 6×1011
Euro 6 Syyskuu 2014 0,5
0,08 0,17 0,005 6×1011
https://www.autotuojat.fi/uutishuone/au ... astoluokat
Olen matkalla kohti parempaa Euro3 -luokalla.
Diesel
Luokitus Voimaantulo CO
NOx HC ja NOx PM PN
Euro 1 Heinäkuu 1992 3,16
- 1,13 0,18 -
Euro 2 Tammikuu 1996 1
- 0,7 0,08 -
Euro 3 Tammikuu 2000 0,66
0,5 0,56 0,05 -
Euro 4 Tammikuu 2005 0,5
0,25 0,3 0,025 -
Euro 5a Syyskuu 2009 0,5
0,18 0,23 0,005 -
Euro 5b Syyskuu 2011 0,5
0,18 0,23 0,005 6×1011
Euro 6 Syyskuu 2014 0,5
0,08 0,17 0,005 6×1011
https://www.autotuojat.fi/uutishuone/au ... astoluokat
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
Tässäkin topikissa on mainittu asiasta ja muuallakin löytyy juttua että W205:ssa olisi erillinen vesikierto lisälämmittimelle.
Tänään auton alla muissa asioissa rymysin ja olin katsovinani että tuon toisen paisarin alapuolella olisi jäähdytin, joka vaikutti vesikiertoiselle välijäähdyttimelle, olin hämärässä katsovinani että myös ahtoputki olisi tuohon mötikkään mennyt.
https://forums.mbclub.co.uk/threads/wha ... or.249828/
Eli olisiko tuo toinen paisari sittenkään Webastoon liittyvä?
Tänään auton alla muissa asioissa rymysin ja olin katsovinani että tuon toisen paisarin alapuolella olisi jäähdytin, joka vaikutti vesikiertoiselle välijäähdyttimelle, olin hämärässä katsovinani että myös ahtoputki olisi tuohon mötikkään mennyt.
https://forums.mbclub.co.uk/threads/wha ... or.249828/
Eli olisiko tuo toinen paisari sittenkään Webastoon liittyvä?
Re: Lämmittääkö W205 Webasto moottoria
En tiedä mitä haet webaston vesikierrolla, kyllä se moottorin ja lämmityslaitteen paisarissa pakko on olla osana. Muuten pitäisi olla lämmönvaihdin välissä.
Mistä moottorista puhut? Oma 2014 mallinen OM642 on vesivälijäähdyttimellä, samoin näyttää OM654 olevan 213:ssa. Se on matalalämpöpiirissä kiinni. Autosta riippuen siinä muutakin roinaa.
Mistä moottorista puhut? Oma 2014 mallinen OM642 on vesivälijäähdyttimellä, samoin näyttää OM654 olevan 213:ssa. Se on matalalämpöpiirissä kiinni. Autosta riippuen siinä muutakin roinaa.