Airmatic ongelmat (yleisesti)
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Niin pihalla uusista tuulista, en tuosta E-ABC:sta ollut kuullutkaan. Veikkaisin kuitenkin että AK47 viittasi ABC:lla perinteiseen hydraulisesti ohjattuun jousitukseen. Markkinamiehet vaan on laittaneet lyhenteille inflaation. Olihan jo 213-korisessa ABC ilma-alusta, joskin taisi lyhenne avattuna olla Air Body Control.
Paineilmalla ei mitenkään saa sellaisia nopeita ja tarkkoja jousipainemuutoksia mitkä hydrauliikalla onnistuu. Sanoisin että tuossa E-ABC:ssa "vanhanaikaisen" ABC-jousituksen teräsjousi on korvattu ilmajousella. Itse aktiivinen osuus on perinteinen hydraulinen, hydraulipaine vaan tehdään sähkömoottoreilla moottorilta voiman ottavan hydraulipumpun sijaan.
Hydrauliikan ohjaus vaan on entisestään kehittynyt antureineen ja kameroineen, mielenkiintoinen paketti.
Paineilmalla ei mitenkään saa sellaisia nopeita ja tarkkoja jousipainemuutoksia mitkä hydrauliikalla onnistuu. Sanoisin että tuossa E-ABC:ssa "vanhanaikaisen" ABC-jousituksen teräsjousi on korvattu ilmajousella. Itse aktiivinen osuus on perinteinen hydraulinen, hydraulipaine vaan tehdään sähkömoottoreilla moottorilta voiman ottavan hydraulipumpun sijaan.
Hydrauliikan ohjaus vaan on entisestään kehittynyt antureineen ja kameroineen, mielenkiintoinen paketti.
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Noniin, tänään kävin vapaapäivän kunniaksi Raaseporissa J&M Techillä huollattamassa kompuran ja vaihdattamassa venttiilin + suodattimen (S212). Voin lämpimästi suositella paikkaa, erittäin vahvaa ammattitaitoa ilmajousituksiin liittyen ja mielestäni hinnaltaan edullinen ja toiminnaltaan ripeä paikka. Sain tunnin kestäneen huollon ajaksi sijaisautonkin maksutta, niin pääsin tutustumaan kylään.
S212 -15 220 Bluetec 9G, 944S -88
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
MB S212 4 matic. Edestä näyttää olevan ilmajousen suojakumi hajonnut, onko kumia mahdollista vaihtaa vai ajellaanko niin kauan kun tolppa toimii ja vaihdellaan sitten kokonaan uuteen..?
S205 C250d 4matic -15
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
Ex S212 350cdi 4matic -12
Ex W210 270cdi -00
Ex W202 C180 -94
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
ei se herkkua oo kun vauhdista/matkalla mojahtaa ja tipahtaa linttaan... sitä en osaa sanoo saako korjattua
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
X164 näytti että vasen takanurkka matalana ja vaihdoin pussin sinne mutta ei ehkä auttanutkaan. Samaan tasoon edelleen hakeutuu, arviolta 5 cm matalammalle kuin oikea takanurkka. Korkeussensorin linkut oli melko jämäkässä kunnossa mutta ainakin hetkellisesti sain ne elvytettyä, ei vaikutusta silläkään. Jos tuohon uuden sensorin laittaa niin pitääkö se jotenkin koodata sisään vai meneekö vaan heittämällä uusi tilalle?
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Ei niitä antureita tarvii koodata, tasokalibrointi pitäisi tehdä mutta ilmankin varmaan pääsee alle 5 sentin virheeseen. Oletko varma että vika ei ole muualla. Oliko pussissa vuoto?
-
- Mersumies
- Viestit: 538
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Starilla voi testata jokaisen nurkan erikseen.Droc Rewop kirjoitti: ↑To 21.10.2021 22:34 X164 näytti että vasen takanurkka matalana ja vaihdoin pussin sinne mutta ei ehkä auttanutkaan. Samaan tasoon edelleen hakeutuu, arviolta 5 cm matalammalle kuin oikea takanurkka. Korkeussensorin linkut oli melko jämäkässä kunnossa mutta ainakin hetkellisesti sain ne elvytettyä, ei vaikutusta silläkään. Jos tuohon uuden sensorin laittaa niin pitääkö se jotenkin koodata sisään vai meneekö vaan heittämällä uusi tilalle?
Nouseeko vasen ollenkaan? Jos venttiili on jumissa, ilma ei mene läpi.
Kompuran voisi myös varmuudeksi huoltaa (vaihtaa?), voi olla vettä ja likaa suodattimet täynnä. Vesi rikkoo sitten venttiilit myös ajan kanssa. Tai koko kompura tuhoutua, jos ilma ei mene läpi.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Nousee ja pysyy mutta vaikuttaa olevan kokoajan matalammalla kuin oikea. Kun nostaa ylimpään asentoon niin nousee kyllä, pitää vielä tutkia mittanauhan kanssa tarkemmin mikä ero on missäkin asennossa. Staria mulla ei ole ja tuo iCarsoftin lukia ei näytä kovin järkeviä arvoja airmatic kohdassa.EemeliErkki kirjoitti: ↑Pe 22.10.2021 12:20 Starilla voi testata jokaisen nurkan erikseen.
Nouseeko vasen ollenkaan? Jos venttiili on jumissa, ilma ei mene läpi.
Kompuran voisi myös varmuudeksi huoltaa (vaihtaa?), voi olla vettä ja likaa suodattimet täynnä. Vesi rikkoo sitten venttiilit myös ajan kanssa. Tai koko kompura tuhoutua, jos ilma ei mene läpi.
En ole varma mistään. Pussia epäilin ensin koska on ainut alkuperäinen ja vaikutti että esim. viikonlopun aikana oli laskenut lisää, joskaan ei ihan pohjaan koskaan. Uusi pussi oli hyllyssä niin laitoin sen paikalleen eikä nyt ainakaan vaikuta siltä että itselleen vajoaisi. Korkeus vaan eri kokoajan.
Onko tietoa, yrittääkö pysäköity auto asettaa itsensä vaakatasoon aina pinnasta huolimatta? En ole ihan varmuuteen tuosta päässyt.
-
- Mersumies
- Viestit: 538
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Etupää asettuu vaakatasoon. Takapää voi olla eri korkeudella.
Mittaa vaikka esim. pyörän keskeltä lokasuojan reunaan. Tasaisella olisi paras vertailla.
Mittaa vaikka esim. pyörän keskeltä lokasuojan reunaan. Tasaisella olisi paras vertailla.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 75
- Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20
Re: Airmatic ongelmat (yleisesti)
Nyt ehdin vähän mittailemaan. Lähtötilanteessa auto seissyt noin viikon.
Ennen starttia: 420 / 435 mm
Startin jälkeen: 470 / 480 mm
Korotus 1: 500 / 510 mm
Korotus 2: 525 / 535 mm
Korotus 3: 550 / 560 mm
Käänsin auton 180 astetta
Korotus 3: 550 / 580 mm
Normi : 470 / 450 mm
Ei tästä paljoa muuta tainnut viisastua kuin että pitää löytää tasaisempi paikka testata.
Ennen starttia: 420 / 435 mm
Startin jälkeen: 470 / 480 mm
Korotus 1: 500 / 510 mm
Korotus 2: 525 / 535 mm
Korotus 3: 550 / 560 mm
Käänsin auton 180 astetta
Korotus 3: 550 / 580 mm
Normi : 470 / 450 mm
Ei tästä paljoa muuta tainnut viisastua kuin että pitää löytää tasaisempi paikka testata.