Tuossa äsken aamutuimaan joutessani kiristelin etupyörän laakerit mersusta ku meinas vähän lonkkasta jo ku kahvaili, niin siinä purkiessani aloin ihmettelemään että mikä se pieni "kieli" siinä rasvakupin alla on? semmonen joka näyttää ihan joltain maadotushässäkältä ja lähtee nostamalla pois, se vastautuu sinne rasvakuppiin sit :\ mikä ihme se siis on?
Se kieli liittyy pyörännavan maadoitukseen. On ainakin abs-jarrullisissa vehkeissä tarpeellinen. Kuluttaa muuten pyöränlaakerin, jos sen jättää pois, ainakin näin ovat tietäjät kertoneet.
On aika vanha keksintö. Oli jo 123:ssa, saattaa olla vanhemmissakin – eihän tuo laakerikonstruktio ole tainnut hirveästi ajan myötä muuttua. Jossakin on puhuttu (WIS), että tuo liittyisi radion häiriönpoistoon "Kontaktfeder für Radioentstörung".
Roisto kirjoitti: Jossakin on puhuttu (WIS), että tuo liittyisi radion häiriönpoistoon "Kontaktfeder für Radioentstörung".
t.
Risto
tämmöstä en ole ennen kuullutkaan... on se vain kumma ettei muissa autoissa tarvi tämmösiä "häiriönpoistajia" ennemminki miellän lipareen abs:n maadoitukseen/jarrupalojen kuluneisuuden tunnistimien maadoitukseen.
Kuulostaa aivan järjettömältä... Häiriönpoistaja rasvakupin sisällä
Nooh, enempää asiasta tietämättä, olen hiljaa.. Itse muistaakseni heitin sen mäkeen kun vaihdoin laakerin... en pitänyt sitä mitenkään tarpeellisena.
Kyllä maadoitusliuska löytyy myös vanhemmista Mersuista ja oli aikanaan poista radiohäiriöitä, joita saattoi syntyä jarrujen staattisesta sähköstä.. Tosin silloin kuunneltiin AM-lähetyksiä eli pitkiä- ja keskipitkiä aaltoja, nykyisin FM-radioiden aikaan ei ole enää maadoituksella merkitystä, kuin jarrupalojen kulumisvaroittimen maadoituksena ja sekin saisi kyllä maata laakerien kautta. Laakerien säädön lisäksi kanttaa vaihtaa myös rasvat laakereihin. Ainakin uudempiin noin -00 ylöspäin Mersuihin. Omasta 202 meni etupyöränlaakeri ja Veholla vaihdatin uuden ja asentaja kertoi tarkastaneensa myös toisen etupyörän, mutta sanoi, että se oli jo vaihdettu aiemmin. Kertoili, että uudemmissa autoissa on tehtaalla laitettu liian kova rasva Suomen oloihin ja pakkasten tultua etupyörän laakereita vaihdetaan melko paljon uudehkoihin autoihin, jota ei ole ennen Mersuihin juurikaan tarvinnut tehdä.
Benediktus kirjoitti:Kyllä se on se häiriönpoistaja, ei muuta merkitystä!
Oikea vastaus ,, se on se häiriön poistaja eikä mikään muu !!
Lukee esim. korjausoppaissa tämä tieto ,jos on tullut selailtua...
****************************************************************
'***************************************************************
eli Auto oli
260 E w124 Automatic vm. -1988
Tässä on
[url=http://koti.mbnet.fi/heretic/Kuva%20004.jpg][u] Kuva !![/u][/url]
[url=http://koti.welho.com/thiltu10/Ensimm%e4iset-p%e4iv%e4t%20158.jpg]Tässä lisää ![/url]
Niin ja vaimolla ja mulla on kauppakassina Chrysler Grand Voyager v6 3,3 L ja se tykkää bensasta !! :)