Ei ne mersunkaan pultit ihan kaikkea kestä. Joskus satalankun aikaan piti useampi pultti uusia kun oli kumikorjaamolla kierretty kiinni. Tuskin ne nykymallien pultit sen vahvempaa tavaraa on. Onneksi useimmat kumikorjaamot nykyään tiukkaa pultit momentilla vaikka niillä ne pulttipyssyn momenttivarretkin on.tehodia kirjoitti: ↑Pe 26.11.2021 18:49Eräässä rengasliikkeessä laitettiin omiin autoihini yleensä tositiukkaan (kaikki muu siellä toimi oiikein hyvin). Viimeisellä kerralla en meinannut saada enää pultteja auki. Pultit, vanne ja kierteet kestivät kyllä. Mersun oma pyöränpulttiavain alkoi jo taipumaan, kun arvioin momentikisi lähemmäs 400 Nm, mutta aukesihan ne silti pitkän putken avulla. En ole enää kysellyt edes tarjousta renkaista tuosta liikkeestä. Vaikka muutenkin pyrin nykyään käyttämään rengasliikkeissä vain irtopyöriä, niin saa itse laittaa autoon.
Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
- punatulkku
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Öööö, siis tästä en kyllä nyt ymmärrä yhtään mitään...?740 GLE kirjoitti: ↑Pe 26.11.2021 22:35 Eipä nuo lähteneet Rouvan S213:n pyöränpultit irti kohtuukonsteilla noin kuukausi korin ruostesuojauksen jälkeen. Ei asiaakaan, että olisivat uskoneet 400 Nm sähkökäyttöistä pulttipyssyä. Kokeilin käsikäyttöisellä avaimella ja päätin etten riko selkääni tuon vertaisen vuoksi. Tiukassa istuvia pultereita varten ostetulla ja onneksi harvoin tarvitulla noin metrisellä vääntövarrella heitä jalkakyykkäilin auki. Soitin seuraavana päivänä palautteen mitattuani muutamat pultit työntömitalla. Kun en alustavassa tarkastuksessa löytänyt pilalle venytettyjä pultteja, niin tyydyin vain antamaan suullisen palautteen aiheesta.
Kerran tein aiemman Ceen kanssa tuon eri pulttisarjojen hölmöilyn itsekin. Tarvikevanteiden ja alkuperäisten pulttisarjat sekaisin ja kävin pikku kauppareissunkin kunnes takaisin tullessa ihmettelin hitaassa nopeudessa kuuluvaa outoa kilinää? Auto tunkille ja pyörittelemään, takaa kuuluu selvästin DING...DING...DING...DING...
Ylipitkät pultit törmäsivät seisontajarrukenkien palautusjousiin takanavan sisällä![]()
Selkein homma tuon momenttivarren ja eri momentteja vaativien eri autojen kanssa on selvästi vajaa momentti, jolla pyörät keskittyvät oikein, mutta vaativat momenttiavaimella vielä sen varttikierroksen lisää. W212 (130 Nm) ja S213 (150 Nm) kanssa toimii varsin hyvin joku noin 100 Nm momenttivarsi, jolla pultit saa ampua kiinni ja loput sitten momenttiin.
Ristiin kiristäen ja tähden tietenkin kohdalleen. Eli Volvot tulevat pajalle tuntia ennen Mersuja. Takaveto-Volvojen aikaa oli nimittäin mainoskuviin tapana tunkata auto ylös ja pyöritellä 740 Turbon 5-puolainen Draco-aluvanne asentoon, jossa venttiili on kello viidessä ja pölykapselin tekstit oikein päin. Tähdelliset tulevat sitten tuntia myöhemmin, venttiili kello kuuteen, tähti seisoo ryhdikkäästi kahdella sakarallaan ja mahdollinen Mercedes - Benz teksti oikein päin. Ja nyt joutuin ne napakapselit irti ja korjataan oikein päin jos on tullut paiskotuksi kiinni miten sattuu![]()

"Ristiin kiristäen ja tähden tietenkin kohdalleen. Eli Volvot tulevat pajalle tuntia ennen Mersuja. Takaveto-Volvojen aikaa oli nimittäin mainoskuviin tapana tunkata auto ylös ja pyöritellä 740 Turbon 5-puolainen Draco-aluvanne asentoon, jossa venttiili on kello viidessä ja pölykapselin tekstit oikein päin. Tähdelliset tulevat sitten tuntia myöhemmin, venttiili kello kuuteen, tähti seisoo ryhdikkäästi kahdella sakarallaan ja mahdollinen Mercedes - Benz teksti oikein päin. Ja nyt joutuin ne napakapselit irti ja korjataan oikein päin jos on tullut paiskotuksi kiinni miten sattuu

MB history:
W176 A180 aut. Business (9/2024 ->)
SLC 350 1975 aut. (6-2023 -> )
E200 CDI W212 aut. Avantgarde 2012 (~6.5 vuotta)
C200 C180 W204 man. Business 2008 (10kk.)
E270 CDI W211 aut. Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 man. Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 man. Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9 aut. Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
W176 A180 aut. Business (9/2024 ->)
SLC 350 1975 aut. (6-2023 -> )
E200 CDI W212 aut. Avantgarde 2012 (~6.5 vuotta)
C200 C180 W204 man. Business 2008 (10kk.)
E270 CDI W211 aut. Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 man. Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 man. Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9 aut. Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Mainoskuvaajat pysäköivät auton valitsemaansa kauniiseen paikkaan, tunkkaavat auton ylös, pyörittelevät etenkin 5-puolaiset vanteet asentoon, jossa ne näyttävät stabiileilta, 2 puolaa alaspäin ja 1 ylöspäin. Ja tietenkin logot oikein päin. Venttiilien paikkaa aina samaan "kelloaikaan" eivät kaikki kuvaajat jaksa säätää napakapseleille, mutta laitan pari kuvaa tuohon alle. Muistin näköjään ajan sen verran väärin, että myöhäistyin tunnilla siitä Volvon mainoskuvasta, joka otetaankin jo neljältä. Nykyisin näitä "tunkkauksia" tehdään aika usein kuvankäsittelyohjelmilla minkä seurauksena mainoskuvissa on silloin tällöin kokonaan venttiilittömiäkin vanteita.
Näitä on kiva bongailla esitteistä. Esimerkiksi W204 eri vuosimallien esitteitä varten ei ole käyty ottamassa uutta sarjaa täysin samoja kuvia täysin samoissa paikoissa täysin samoissa valaistusolosuhteissa, vaan vuosimallin päivittyessä uuden mallin eroja editoidaan vanhoihin kuviin.
Mutta periaatteena siis, että Volvot kuvataan ensin kello 16:00 (ks. venttiilin asento): Ja Mersut sitten kuudelta: Joudun tunnustamaan, että olen joskus kiireessä pysäköinyt Avantgardeni 5x2-puolaiset "väärään asentoon", mutta kyllä minä tosiaan yleensä renkaita vaihtaessani katson, että tähdet tulevat sentään oikein päin vanteen puoliin nähden ennen kuin ruuvaan pyörät kiinni autoon. Nimimerkkini autossa ne eivät ole koskaan väärin olleetkaan, kun omassakin ovat nuo 740 Turbon 5-puolaiset Draco aluvanteet, joissa logot ovat poikkeuksellisen suuret. Mersun osalta huomasin tuo mainoskuvien tavan sovittaa tähdet tuon alemman kuvan asentoon vasta paljon myöhemmin.
Ja nyt pelleily sikseen, kieli pois poskesta ja keskelle suuta
Se ristiin kiristys ei ollut vitsi, vaan en vedä peräkkäin järjestyksessä kiertäen niitä pultteja kiinni. Jos viisipulttisen kiristys alkaa kello 12 olevasta pultista, hyppään seuraavaksi yhden yli kello 5 kohdalla olevaan, sitten yhden pultin yli kello 10, sitten kello 2 ja viimeksi kello 7 oleva pultti. Nelipulttinen tietenkin suoraan vastakkaiset vuorotellen kiristäen.
Näitä on kiva bongailla esitteistä. Esimerkiksi W204 eri vuosimallien esitteitä varten ei ole käyty ottamassa uutta sarjaa täysin samoja kuvia täysin samoissa paikoissa täysin samoissa valaistusolosuhteissa, vaan vuosimallin päivittyessä uuden mallin eroja editoidaan vanhoihin kuviin.
Mutta periaatteena siis, että Volvot kuvataan ensin kello 16:00 (ks. venttiilin asento): Ja Mersut sitten kuudelta: Joudun tunnustamaan, että olen joskus kiireessä pysäköinyt Avantgardeni 5x2-puolaiset "väärään asentoon", mutta kyllä minä tosiaan yleensä renkaita vaihtaessani katson, että tähdet tulevat sentään oikein päin vanteen puoliin nähden ennen kuin ruuvaan pyörät kiinni autoon. Nimimerkkini autossa ne eivät ole koskaan väärin olleetkaan, kun omassakin ovat nuo 740 Turbon 5-puolaiset Draco aluvanteet, joissa logot ovat poikkeuksellisen suuret. Mersun osalta huomasin tuo mainoskuvien tavan sovittaa tähdet tuon alemman kuvan asentoon vasta paljon myöhemmin.
Ja nyt pelleily sikseen, kieli pois poskesta ja keskelle suuta

Se ristiin kiristys ei ollut vitsi, vaan en vedä peräkkäin järjestyksessä kiertäen niitä pultteja kiinni. Jos viisipulttisen kiristys alkaa kello 12 olevasta pultista, hyppään seuraavaksi yhden yli kello 5 kohdalla olevaan, sitten yhden pultin yli kello 10, sitten kello 2 ja viimeksi kello 7 oleva pultti. Nelipulttinen tietenkin suoraan vastakkaiset vuorotellen kiristäen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
- punatulkku
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma 07.01.2013 00:12
- Paikkakunta: Uusimaa
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
OK, kiitos selvennyksestä, nyt tajusin em. pointin, thx.
MB history:
W176 A180 aut. Business (9/2024 ->)
SLC 350 1975 aut. (6-2023 -> )
E200 CDI W212 aut. Avantgarde 2012 (~6.5 vuotta)
C200 C180 W204 man. Business 2008 (10kk.)
E270 CDI W211 aut. Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 man. Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 man. Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9 aut. Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
W176 A180 aut. Business (9/2024 ->)
SLC 350 1975 aut. (6-2023 -> )
E200 CDI W212 aut. Avantgarde 2012 (~6.5 vuotta)
C200 C180 W204 man. Business 2008 (10kk.)
E270 CDI W211 aut. Avantgarde 2004 (~8 vuotta)
C200 CDI W202 man. Classic 1999 (~2.5 vuotta)
C220 CDI W204 man. Elegance (~3 kk.)
Vaneo W414 1.9 aut. Ambiente 2004 (~2,5 vuotta)
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Protip tohon pulttihommaan. Pistää pienen nokareen pultin kierrepäähän tätä ni aukee seuraavassakin vaihdossa. Ja kiristys käsin ettei mee liian tiukalle, kun ei kerran sitä momenttiavainta kuitenkaan ole tai jaksa käyttää.
.
.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
eikö mersun pulteissa ole vähän niinkun valmiiks jo momentti äänen perusteella, kun on orkkispultit ja vanteet niin tietyssä kohtaa kiristäessä avaimella pultti ns. nirskahtaa ja yleensä tuossa kohtaa on momentti perstuntumalla riittävän kireällä.. aina lähtenyt aukikin ilman taistelua
W210 E320cdi
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.
wiimax.fi
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Jos nirskahtaa ni sillon jo metalli leikkaa, siihen vähä aikaa ja korroosiota niin voi aueta huonosti. Noi keraamiset pastat on aivan huippuja nykysellään. Pieni määrä ettei liikaa voitele, ja ainoostaa kierteen päähän, ei pultin kantaan, pysyy vähä "lukitusta".simoks kirjoitti: ↑Su 28.11.2021 10:00 eikö mersun pulteissa ole vähän niinkun valmiiks jo momentti äänen perusteella, kun on orkkispultit ja vanteet niin tietyssä kohtaa kiristäessä avaimella pultti ns. nirskahtaa ja yleensä tuossa kohtaa on momentti perstuntumalla riittävän kireällä.. aina lähtenyt aukikin ilman taistelua
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Joo ei ne kalliita ole. Tollanen vastaava halpis ittelläkin. Oli viimeks renkaita vaihtaessa 5 metrin päässä ja arvaat varmaan jaksoko sitä hakea - kyllähän tällänen osaa sen momentin käsituntumalla....dealer kirjoitti: ↑Su 28.11.2021 10:06 Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.

W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.amatoori kirjoitti: ↑Su 28.11.2021 10:47Joo ei ne kalliita ole. Tollanen vastaava halpis ittelläkin. Oli viimeks renkaita vaihtaessa 5 metrin päässä ja arvaat varmaan jaksoko sitä hakea - kyllähän tällänen osaa sen momentin käsituntumalla....dealer kirjoitti: ↑Su 28.11.2021 10:06 Näkyy olevan esim. Biltemassa momenttiavain 1/2" 40-210Nm hintaan 36,90 euroa. Tarkkuudesta en tiedä mutta varmasti riittävä renkaanpulteille.
Kannattaa jokin momenttiavain hankkia, ellei ole kokemuksen tuomaa näppituntumaa renkaanvaihtoon. Eikä se ole kokemuksen tuoma näppituntuma, jos on kymmeniä vuosia vetänyt aina pultit liian tiukalle tai renkaat irtoilee joka syksy / kevät.![]()
Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Täytyy kyllä sanoa että olen vain kerran elämässäni nähny kun ammattisälli käytti momenttiavainta rengastöissä, siis sellasta ihan oikeeta momenttiavainta eikä sitä pulttipyssyn momenttisäätöö..201202220 kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 01:12 Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.
Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.

W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Se sälli ei säästänyt aikaa jota muut sällit tekee aika on rahaa siellä laitatko kannenpultit pulttipyssyllä vai momenttiavaimella joten se oli ammattilainen ja muut amatöörejä teknisessä mielessä.amatoori kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 17:37Täytyy kyllä sanoa että olen vain kerran elämässäni nähny kun ammattisälli käytti momenttiavainta rengastöissä, siis sellasta ihan oikeeta momenttiavainta eikä sitä pulttipyssyn momenttisäätöö..201202220 kirjoitti: ↑Ma 29.11.2021 01:12 Siinähän se on se ero amatöörillä ja ammattitason renkaanpultin kiristäjällä, ammattilainen käyttää momenttiavainta.
Kerran on tältä amatööriltä unohtunut loppukiristää pultit sillä momenttiavaimella kahdesta renkaasta ja toisesta löystyikin muutaman kilometrin ajossa niin että melkein putosivat tielle ei ole sen jälkeen unohtunut.![]()
Jokainen saa laittaa ihan siihen omaan parhaaseen momenttiinsa jokaisen pultin erikseen mikäs siinä.
Ikinä ei ole tosiaan pultit irronnut jos on muistanut loppukiristää siinä vaiheessa kun rengas maassa kiinni mutta varmasti joka kerta kun ei ole ollut momenttiavainta olen kiristänyt varmasti liikaa.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Tässä oli minulla se momenttiavaimen alkuperäinen hankintamotiivi. Rouva kyllä osaa tarvittaessa vaihtaa renkaan, mutta elleivät pultit aukea hänen harteillaan ja auton mukana seuraavilla yleismallin avaimilla, niin minä saan kuunnella varsin turhautunutta ja sanavalmista naispuolista puhujaa

Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Meillä asia on ratkaistu niin että varapyöräkotelossa on riittävän pitkä jatkovarsi,jolloin voi vaikka maata vasten sen laittaa ja autoa siirtämällä avata pultit jos ei halua tehdä maastavetoja.740 GLE kirjoitti: ↑Ti 30.11.2021 22:53Tässä oli minulla se momenttiavaimen alkuperäinen hankintamotiivi. Rouva kyllä osaa tarvittaessa vaihtaa renkaan, mutta elleivät pultit aukea hänen harteillaan ja auton mukana seuraavilla yleismallin avaimilla, niin minä saan kuunnella varsin turhautunutta ja sanavalmista naispuolista puhujaa![]()
Momentilla olen joskus laittanut kiinni,mutta harvoin.
Tiedän että ylikiristän kun pulttikoneella ne kiinni ammun,mutta hyvin ne ovat silti auenneet eikä kierteitäkään ole hajonnut.
Ehkä tämä vaatii parin pultin hajoamista ennen kun ymmärtää siirtyä käyttämään momenttiavainta joka kerta

Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Ihan noin yleisenä havaintona; kirjoitin edellä lepo- ja liukukitkan erosta. Testasin huvikseni, kun olin kiristämässä pultteja muutenkin. Eli S211:n 14mm pultti, kierteeseen laitettu yhdessä aiemmassakin viestissä mainittua CRC Ceramic Pastea. Testi ei ole mitenkään tieteellisesti pätevä, kun testasin vain yhden pultin kanssa, mutta äkkituntumalta se on ihan uskottava.
Kiristin ensin muut pultit samasta pyörästä, sitten vähän löysäsin yhtä ja rupesin kiertämään sitä tasaisesti, siis nykimättä, niin kauan, että 130Nm lukemaan säädetty avain naksahti. Eli liukukitkan mukainen momentti tuli täyteen. Sitten rupesin jollain askeleilla laittamaan avaimeen lisää lukemia ja testasin, että naksahtaako avain ensin vai lähteekö pultti liikkeelle. 150Nm asti pultti pysyi paikallaan, 154Nm kohdalla se lähti liikkeelle. Jos olisi sellainen diginäytöllinen momenttiavain, niin tuo olisi suht helppo testata, että mitä se näyttää, kun pultti lähtee liikkeelle.
Varmaankin samasta syystä välillä käy niin, että kun vetää pultit kunnolla kiinni 90Nm momenttisauvalla, niin muutama niistä ei enää lähde liikkeelle 130Nm lukemaan säädetyllä momenttiavaimella. Silloin kun vääntää ensin pulttia vähän auki ja taas kiristää tasaisesti vääntäen, niin se menee kyllä pitemmälle kuin mihin se oli momenttisauvan jäljiltä jäänyt.
Kiristin ensin muut pultit samasta pyörästä, sitten vähän löysäsin yhtä ja rupesin kiertämään sitä tasaisesti, siis nykimättä, niin kauan, että 130Nm lukemaan säädetty avain naksahti. Eli liukukitkan mukainen momentti tuli täyteen. Sitten rupesin jollain askeleilla laittamaan avaimeen lisää lukemia ja testasin, että naksahtaako avain ensin vai lähteekö pultti liikkeelle. 150Nm asti pultti pysyi paikallaan, 154Nm kohdalla se lähti liikkeelle. Jos olisi sellainen diginäytöllinen momenttiavain, niin tuo olisi suht helppo testata, että mitä se näyttää, kun pultti lähtee liikkeelle.
Varmaankin samasta syystä välillä käy niin, että kun vetää pultit kunnolla kiinni 90Nm momenttisauvalla, niin muutama niistä ei enää lähde liikkeelle 130Nm lukemaan säädetyllä momenttiavaimella. Silloin kun vääntää ensin pulttia vähän auki ja taas kiristää tasaisesti vääntäen, niin se menee kyllä pitemmälle kuin mihin se oli momenttisauvan jäljiltä jäänyt.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 106
- Liittynyt: To 01.10.2020 08:36
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Omat autot olen kiristänyt momenttiavaimella 120nm kireyteen. Rasvaa ei kierteisiin suositella, mutta ei niitä ruosteeseenkaan kannata jättää. Esim. spray terva käy hyvin.
Re: Alumiinivanteiden kiristysmomentti?
Kertomastasi liuku- ja lepokitkan erosta pultin kiristämisessä olen täysin samaa mieltä, mutta teemme selvästi jotain eri tavalla koska havaintojemme mittasuhteet poikkeavat toisistaan.Nozki kirjoitti: ↑To 02.12.2021 01:05 Varmaankin samasta syystä välillä käy niin, että kun vetää pultit kunnolla kiinni 90Nm momenttisauvalla, niin muutama niistä ei enää lähde liikkeelle 130Nm lukemaan säädetyllä momenttiavaimella. Silloin kun vääntää ensin pulttia vähän auki ja taas kiristää tasaisesti vääntäen, niin se menee kyllä pitemmälle kuin mihin se oli momenttisauvan jäljiltä jäänyt.
Kuten itsekin sanoit, 130 Nm nimellismomenttiin kiristetty pultti lähti liikkeelle vasta 154 Nm voimalla. Uskotaan, vaikka en olekaan tätä itse kokeillut.
Oma momenttivarteni on juuri tuo 90 Nm enkä muista yhtään kertaa, ettei pultti olisi selvästi kiertynyt 130 - 140 Nm momentilla hieman lisää (eri autoissa eri momentit). Pitäisin tuota 90 Nm rajoitusta varsin sopivana esikiristyksenä pyöriä kiinnittäessä, kun sen jälkeen lisäkiristys momenttiavaimella menee aina yhdellä tasaisella vedolla otetta vaihtamatta perille saakka.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä