Hieman tarkemmin katsottuani, niin onhan siinä tosiaan kieleke. Täyttö ja toistaiseksi ilman valituksia aiheesta.DBFI kirjoitti: ↑Ke 01.12.2021 08:20 Kuvassa näkyy kyllä tasotunnistimet mutta WIS-kuva on suoraan yläpuolelta ja siinä näkyy vaakasuuntainen kieleke säiliön sisällä ja sen on tarkoitus näyttää kylmän nesteen oikea täyttöaste. En viitsi mennä omasta tarkistamaan kun ei siinä vanhassa dieselissä ole tuollaista purkkia.![]()
Ostin patteriauton, ekat havainnot
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Valehtelin muuten taas. Onhan omassakin autossa samanlainen toinen nestesäiliö matalalämpöpiiriä varten, se toinen piiri taitaa olla pelkästään vesi-välijäähdyttimelle.
Omassa on vielä muovikatteet kummallakin puolella moottorin etunurkkia kuten taisi tässä EQC:ssäkin olla. Tyypillisenä facelift parannuksena nuo pienet kannet on jätetty pois, kiinniketapit on rungossa vielä entisellään. Olisi tuokin purkki saattanut osua silmään joskus.
Eikös muuten Arnon auto ole vielä takuun piirissä? Omasta mielestä täytön pitäisi mennä takuun piikkiin riippumatta siitä onko vajaatäytetty tehtaalla (ja kylmällä alkanut varoitella tasosta) tai onko vuotanut. Vastaava nesteen vajaus ei kyllä vaimon E plugarissa kuulunut takuuseen paikallisen merkkihuollon mielestä ekassa huollossa (jos oikeasti mitään vajausta olikaan, ei antanut varoitusta). En muista oliko matalalämpökierto vai bensamoottorin neste.
Omassa on vielä muovikatteet kummallakin puolella moottorin etunurkkia kuten taisi tässä EQC:ssäkin olla. Tyypillisenä facelift parannuksena nuo pienet kannet on jätetty pois, kiinniketapit on rungossa vielä entisellään. Olisi tuokin purkki saattanut osua silmään joskus.
Eikös muuten Arnon auto ole vielä takuun piirissä? Omasta mielestä täytön pitäisi mennä takuun piikkiin riippumatta siitä onko vajaatäytetty tehtaalla (ja kylmällä alkanut varoitella tasosta) tai onko vuotanut. Vastaava nesteen vajaus ei kyllä vaimon E plugarissa kuulunut takuuseen paikallisen merkkihuollon mielestä ekassa huollossa (jos oikeasti mitään vajausta olikaan, ei antanut varoitusta). En muista oliko matalalämpökierto vai bensamoottorin neste.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Olishan tuossa vielä kesään asti takuuta, mutta nyt ei jaksanut piipahtaa Vehossa tuhlaamassa aikaa pienen jutun takia.
Tosin, tänään huomasin että perä on tontissa ja auto varoittelee häiriöstä tasonsäädössä eli vierailu lienee edessä ensi viikolla.
Edit: maxi-sulake konehuoneesta oli palanut, perä taas ylhäällä ja matka jatkuu.
Tosin, tänään huomasin että perä on tontissa ja auto varoittelee häiriöstä tasonsäädössä eli vierailu lienee edessä ensi viikolla.
Edit: maxi-sulake konehuoneesta oli palanut, perä taas ylhäällä ja matka jatkuu.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
EQA:lla ajettu tähän mennessä 17 tkm ja keskikulutuksen 19.3 kw.
Jonkinverran tuohon sisältyy myös kärryn vetoa.
Jonkinverran tuohon sisältyy myös kärryn vetoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Hyvin näyttää virta siirtyvän.
Itselläni aika suppea kokemus super-latureista talvella, mutta huomannut loogisesti, että auto ottaa lämpimänä paremmin virtaa kuin kylmänä.
Silti tänään, auto lämpimästä ulos ja matka-ajoon pariksi tunniksi, sen jälkeen tunnin parkissa ja super-laturilla pääsi vain 55kwh-lukemaan latausvälillä 50-60%. Pakkasta kymmenisen astetta. Viistoista minuuttia kattelin hommaa ja totesin, että parempi ajaa 50kwh-laturiin, josta tuli 47kwh.
Itselläni aika suppea kokemus super-latureista talvella, mutta huomannut loogisesti, että auto ottaa lämpimänä paremmin virtaa kuin kylmänä.
Silti tänään, auto lämpimästä ulos ja matka-ajoon pariksi tunniksi, sen jälkeen tunnin parkissa ja super-laturilla pääsi vain 55kwh-lukemaan latausvälillä 50-60%. Pakkasta kymmenisen astetta. Viistoista minuuttia kattelin hommaa ja totesin, että parempi ajaa 50kwh-laturiin, josta tuli 47kwh.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ei kai ollut sellainen latausasema jossa useampi letku ja maksimi virta riittää vain jos ei ole muita autoja paikalla?Arno kirjoitti: ↑Ke 02.02.2022 20:32
Silti tänään, auto lämpimästä ulos ja matka-ajoon pariksi tunniksi, sen jälkeen tunnin parkissa ja super-laturilla pääsi vain 55kwh-lukemaan latausvälillä 50-60%. Pakkasta kymmenisen astetta. Viistoista minuuttia kattelin hommaa ja totesin, että parempi ajaa 50kwh-laturiin, josta tuli 47kwh.
Osaako auto muuten tällaisilla latauspaikoilla kertoa saatavilla olevan latausvirran lataajamäärän mukaan vai näyttääkö aina vain aseman maksimitehon?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Juurikin sellainen, tosin muita autoja ei ole samanaikaisesti sattunut kohdalle muutaman päivän testailun aikana. Olisikohan 65kwh isoin latauslukema, jonka olen autossa huomannut kun kesällä meni hyvin nopeasti päälle 100kwh nopeuteen.DBFI kirjoitti: ↑To 03.02.2022 08:18
Ei kai ollut sellainen latausasema jossa useampi letku ja maksimi virta riittää vain jos ei ole muita autoja paikalla?
Osaako auto muuten tällaisilla latauspaikoilla kertoa saatavilla olevan latausvirran lataajamäärän mukaan vai näyttääkö aina vain aseman maksimitehon?
Auto taitaa näyttää maksimin aina.. tarkistanpa kun näen seuraavan kerran jonkun lataamassa tällaisessa paikassa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko valistuneita veikkauksia milloin EQC saisi faceliftin? Jotain googlettelin, että menisi USA:n markkinoille vasta 2025 uudella malilla, eli jos nykyistä päivitetään niin kai pitäisi olla piakkoin jos facelift olisi about puolivälissä elinkaarta 2018-2025? Sitten oli vuodelta 2020 juttuja että 2022 tulisi julki facelift...
Sillä ajatuksella liikkeellä, että jos facelift tulisi lähiaikoina, se saattaisi vaikuttaa nykyisten hintatasoon käytettynä? Ovat perhana jopa hieman nousseet viime kuukausina. EQC kolisee kyllä kivasti omaan sektoriin preferenssien kohdalta: on hiljainen, laadukas fiilis kabiinissa ja hyvä suorituskyky. Eikä haittaa että on tuollainen "polttisauto sähköisellä voimalinjalla". Just sopivan perinteinen mutta riittävän moderni omaan makuun.
Olikos jo pidemmän aikavälin kokemuksia ketjun EQC-omistajilla?
Sillä ajatuksella liikkeellä, että jos facelift tulisi lähiaikoina, se saattaisi vaikuttaa nykyisten hintatasoon käytettynä? Ovat perhana jopa hieman nousseet viime kuukausina. EQC kolisee kyllä kivasti omaan sektoriin preferenssien kohdalta: on hiljainen, laadukas fiilis kabiinissa ja hyvä suorituskyky. Eikä haittaa että on tuollainen "polttisauto sähköisellä voimalinjalla". Just sopivan perinteinen mutta riittävän moderni omaan makuun.
Olikos jo pidemmän aikavälin kokemuksia ketjun EQC-omistajilla?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Tuliko EQC myyntiin jo 2018? Vehon hinnastossa 2018 joulukuulta ei mallia näy. Suomalainen wiki-sivusto sanoo 2019 mutta siellä on muutenkin paljon virheitä.
Perinteisellä 7 vuoden mallisyklillä neljä ensimmäistä vuotta pre-facelift ja loput kolme facelift mutta tuo 7 vuoden syklikin on eri malleilla vähän lipsunut viime aikoina.
Perinteisellä 7 vuoden mallisyklillä neljä ensimmäistä vuotta pre-facelift ja loput kolme facelift mutta tuo 7 vuoden syklikin on eri malleilla vähän lipsunut viime aikoina.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 179
- Liittynyt: Ti 23.07.2013 18:24
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
2023 tulee facelift ja ilmeisesti coupe malli. Kuvia liikkuu netissä naamioidusta coupe mallista .
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Siitä tämänpäiväinen testi.
Auto lämpimästä hallista ulos, ajoa n.200km ja ulkona pakkasta 15 astetta. Vaihteluväli latauksella 20min aikana 65-72kwh, paikkana Rovaniemen ja Tornion välissä sijaitseva Rieskapaikka. Laturin teoreettinen maksimi 225-250kwh (x2), Rechargen kaappi, ilmeisesti Kempowerin tekele(?).
Edit:
Päätinpä ladata aiotun 20 minuutin sijasta 30 minuuttia kun latausteho lähti nousuun. Viimeisen 10 minuuttia pyöri välillä 82-87kwh.
Auto lämpimästä hallista ulos, ajoa n.200km ja ulkona pakkasta 15 astetta. Vaihteluväli latauksella 20min aikana 65-72kwh, paikkana Rovaniemen ja Tornion välissä sijaitseva Rieskapaikka. Laturin teoreettinen maksimi 225-250kwh (x2), Rechargen kaappi, ilmeisesti Kempowerin tekele(?).
Edit:
Päätinpä ladata aiotun 20 minuutin sijasta 30 minuuttia kun latausteho lähti nousuun. Viimeisen 10 minuuttia pyöri välillä 82-87kwh.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Arno, To 03.02.2022 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Mikäs olikaan se auton maksimi, noin 100kw kuitenkin vain...Arno kirjoitti: ↑To 03.02.2022 15:15 Siitä tämänpäiväinen testi.
Auto lämpimästä hallista ulos, ajoa n.200km ja ulkona pakkasta 15 astetta. Vaihteluväli latauksella 20min aikana 65-72kwh, paikkana Rovaniemen ja Tornion välissä sijaitseva Rieskapaikka. Laturin teoreettinen maksimi 225-250kwh (x2), Rechargen kaappi, ilmeisesti Kempowerin tekele(?).

Mersuissa tosin taisi se latauskäyrä olla melko tasainen, tosin turhan korkealta varaustasolta latausta aloittaessa ei taida mersuillakaan ihan lähelle huippulukemia päästä edes kesällä. Kylmä tietysti myös kangistaa, vaikka ilmeisesti Mersu olikin niitä harvoja autoja, joissa akun lämmitys toimii navigoitaessa laturille.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kylmältä akulta latauksen alussa tuo kuulostaa. Näkeekö mistään ruudusta akun lämpötilaa? Luulisi toisaalta 200 km:n ajon jälkeen jo olevan pikalatauksen edellyttämässä lämpötilassa?RH kirjoitti: ↑To 03.02.2022 16:21Mikäs olikaan se auton maksimi, noin 100kw kuitenkin vain...Arno kirjoitti: ↑To 03.02.2022 15:15 Siitä tämänpäiväinen testi.
Auto lämpimästä hallista ulos, ajoa n.200km ja ulkona pakkasta 15 astetta. Vaihteluväli latauksella 20min aikana 65-72kwh, paikkana Rovaniemen ja Tornion välissä sijaitseva Rieskapaikka. Laturin teoreettinen maksimi 225-250kwh (x2), Rechargen kaappi, ilmeisesti Kempowerin tekele(?).![]()
Mersuissa tosin taisi se latauskäyrä olla melko tasainen, tosin turhan korkealta varaustasolta latausta aloittaessa ei taida mersuillakaan ihan lähelle huippulukemia päästä edes kesällä. Kylmä tietysti myös kangistaa, vaikka ilmeisesti Mersu olikin niitä harvoja autoja, joissa akun lämmitys toimii navigoitaessa laturille.
Eikös nuo kaikki täyssähkövempaimet kuitenkin latauksen aikana lämmitä akkua tarvittaessa, kestikö sitten tuon parikymmentä minuuttia?
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
110kwh on EQC:lle ilmoitettu maksimi. Tälläkin kertaa laitoin latauspaikan naviin Mersusta. Itse en ole tietoinen, että Mersu lämmittäisi akkua laturille suunnattaessa(?).RH kirjoitti: ↑To 03.02.2022 16:21 Mikäs olikaan se auton maksimi, noin 100kw kuitenkin vain...![]()
Mersuissa tosin taisi se latauskäyrä olla melko tasainen, tosin turhan korkealta varaustasolta latausta aloittaessa ei taida mersuillakaan ihan lähelle huippulukemia päästä edes kesällä. Kylmä tietysti myös kangistaa, vaikka ilmeisesti Mersu olikin niitä harvoja autoja, joissa akun lämmitys toimii navigoitaessa laturille.
Hmm.. itse en ainakaan ole tietoinen, että autosta näkisi akun lämpötilan. Aina se latauksen teho nousee kun auto tosiaan lämpenee, mutta ottaen huomioon tämän päivän testauksen, niin oudolta tuntuisi, jos auto/akku olisi "kylmä."DBFI kirjoitti: ↑To 03.02.2022 16:26 Kylmältä akulta latauksen alussa tuo kuulostaa. Näkeekö mistään ruudusta akun lämpötilaa? Luulisi toisaalta 200 km:n ajon jälkeen jo olevan pikalatauksen edellyttämässä lämpötilassa?
Eikös nuo kaikki täyssähkövempaimet kuitenkin latauksen aikana lämmitä akkua tarvittaessa, kestikö sitten tuon parikymmentä minuuttia?
Kesällä pari pidempää reissua tehnyt ja silloin "huonosti" ladatessa virtaa on tullut 80-85kwh ja kesken ajon pysähtyessä lataamaan niin sen 100-107kwh pitkän aikaa.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Taitaa olla vasta EQA,EQB ja EQS kun osaavat navikoitaessa lataukseen optimoida akun lämmön latausta varten lähestyessä kohdetta
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Hmm.. ihme, jos ei softapäivityksellä saisi samaa EQC:hen.
Tänään painelin saman matkan ja samassa paikassa auto lataukseen, nyt valitsin samaisesta pysähdyspaikasta lataus-option navista. Tällä kertaa virta siirtyy välillä 97-105kwh. Pakkasta 10 astetta.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Haiskahtaisi kyllä siltä, että osaa akun lämmön hallinnan...

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Miten tuo lataus-optio navissa valitaan? En ole erikseen moista optiota löytänyt, olen vain valinnut reitillä olevia latauspaikkoja navissa välipysähdyspaikaksi mutta navi ei ilmeisesti ymmärrä, että tarkoitus on oikeasti ladata, latausteho on ollut 55-60kW eli ei akun esilämmitystä.
EQC400 AMG -20
S205 200 4Matic -16
Audi Q5 -10
S205 200 4Matic -16
Audi Q5 -10
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Joko touchpadin vierestä "etsi latauspaikkoja"-napista tai navista voit hakea kohdetta ja sen jälkeen etsiä latauspaikan läheltä. Itse etsin usein kännykän MercedesMe-appsilla latauspaikan ja lähetän sen autolle.hanspond kirjoitti: ↑Pe 18.02.2022 15:59 Miten tuo lataus-optio navissa valitaan? En ole erikseen moista optiota löytänyt, olen vain valinnut reitillä olevia latauspaikkoja navissa välipysähdyspaikaksi mutta navi ei ilmeisesti ymmärrä, että tarkoitus on oikeasti ladata, latausteho on ollut 55-60kW eli ei akun esilämmitystä.
Idea on, että et pyydä autoa navigoimaan johonkin kohteeseen vaan latauspaikalle.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Päivitystä: Auto kävi määräaikaishuollossa 45 000 km kohdalla. Lysti ei kustantanut minulle mitään kun huolenpitosopimus kuuluu niihin EQC -malleihin, joita koristaa teksti 1886.
Näillä bensan ja dieselin hinnoilla käy jo vähän polttomoottoriväkeä sääliksi..
Näillä bensan ja dieselin hinnoilla käy jo vähän polttomoottoriväkeä sääliksi..
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Ei kannata, sääli on sairautta

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 621
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Kyllä sähköautoilijaa säälittää enemmän, kun sähkö loppuu asumattomalla taipaleella -30 asteen pakkasessa ja polttomoottorikäyttöinen aggregaatti on unohtunut kotiin.

Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Heh heh



Eiköhän sovita, että tämä vastakkainasettelu ei tulisi tänne foorumille asti. Autoja ne vaan on. Mersu on tehnyt hienoja polttomoottoriautoja ja nyt Mersu alkaa tehdä hienoja sähköautojakin, mitä mielestäni erityisesti todistaa se, että perinnevalmistajalla on ollut kykyä loihtia polttispohjaisista malleistaankin aivan käsittämättömän upeita sähköautoja, esim. just EQA JA EQC, jotka monista täysin ja alun alkaen sähköautoiksi suunnitelluista kilpailijoista poiketen onnistuvat mallikkaasti jopa talvisessa pitkän matkan taittamisessa lähes kesänopeudella, jossa siinäkin suurin matkan teon hidastuminen taitaa aiheutua mieluummin talvinopeusrajoitusten ja keliolosuhteiden kombinaationa syntyneestä alentuneesta keskinopeudesta kuin latausnopeudesta

Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Mites muut sähköllä liikkuvat, oletteko huomanneet että kun aikaisemmin Recharge-verkoston latureissa (usein mm. McDonald's, huoltoasemat) sai suurtehovirtaa hintaan 15,00€/h niin tätä nykyä hinta on 31,80€/h MercedesMe Charge:n kautta...
Katosi sitten sekin varsin edullinen bonus.
Katosi sitten sekin varsin edullinen bonus.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Onko puhtaasti aikavelotteinen lataus vielä yleistä? Eikö yleisesti ole siirrytty kWh-laskutukseen. Eihän bensaakaan makseta sen mukaan kuinka nopeasti litrat tankkiin tuikkaa. Aikaperusteinen maksu sitten päälle jos alueella muuten vain maksullisia parkkiruutuja.Arno kirjoitti: ↑To 14.04.2022 20:42 Mites muut sähköllä liikkuvat, oletteko huomanneet että kun aikaisemmin Recharge-verkoston latureissa (usein mm. McDonald's, huoltoasemat) sai suurtehovirtaa hintaan 15,00€/h niin tätä nykyä hinta on 31,80€/h MercedesMe Charge:n kautta...
Katosi sitten sekin varsin edullinen bonus.
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
On se vielä yleistä, mutta trendi ja viime aikojen muutokset vievät juuri tuohon suuntaan eli kWh-pohjainen laskutus ja mahdollinen aikaveloitus XX minuutin kuluttua (esim.45min aikajakson jälkeen).DBFI kirjoitti: ↑To 14.04.2022 21:13 Onko puhtaasti aikavelotteinen lataus vielä yleistä? Eikö yleisesti ole siirrytty kWh-laskutukseen. Eihän bensaakaan makseta sen mukaan kuinka nopeasti litrat tankkiin tuikkaa. Aikaperusteinen maksu sitten päälle jos alueella muuten vain maksullisia parkkiruutuja.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
-
- Mersumies
- Viestit: 3095
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Luonnollisesti latauksen hinta nousee, kun polttoaineiden hinta nousee. Yleinen harhaluulo tuntuu olevan, että polttoaineiden hinnannousu ei vaikuta sähköautoiluun hintaan.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Ostin patteriauton, ekat havainnot
Harmillista jos noin, sehän tulee viemään myös osan motiivaatiosta säästää kuuhun ylettyvän kasan kolikoita jotta pääsisi ajelemaan sähköllä... Siinä määrin kun sähkö tuotetaan suoraan tavanomaisilla polttoaineilla, tuo yhteys on selvä. Mutta mitä enemmän tulee esim. tasaista ydinvoimaa tai tuulisena päivänä ongelmaksi asti tuulivoimaa, niin sitä pitäisi saada hintaan joka ei heilu samassa tahdissa öljyn hinnan kanssa. Noh, markkinoiden toiminta ei ole täysin loogista muulloinkaan.
Sivusta seuranneena, jokaisen jota tämä sähköautoilu kiinnostaa (kaikkia meitä ehkä jossain määrin pitäisi?) niin hyvä kerrata nuo sähköopin ja energian varastoinnin pari perusjuttua:
- Latausteho: kW (kiloWatti) --> esim. kotona tyypillisesti lautauslaitteella voidaan päästä 11kW latausTEHOON käyttäen siihen 2-3 vaihetta sähköliittymästä. Rajoittavin tekijä on periaatteessa pääsulakkeen koko (Suomessa tyypillisesti 20-25A) ja tästä johdettuna "teho P = jännite U x virta I" eli esim. 1 kpl 16A sulakkeella saadaan max(!) 230V x 16A = 3680 W = 3,68 KW lataustehoa.
-Akun kapasiteetti: kWh (kiloWattitunti) --> esim. teoreettisesti lataamalla em. 3,68kW max-teholla (1-vaihe) 10h saadaan akuun siirrettyä ENERGIAA tuon 36,8kWh verran. Hybrideihin tuokin on ok (ajoakku esim. 5-25kWh) mutta EV:ihin taas ei (ajoakku esim. EQS taisi olla jo yli 100kWh?) Lukema on tietenkin teoreettinen, osa tehosta hukkuu häviöihin ja latauksen alussa eikä lopussa voi käyttää maksimitehoa, pääosan latauksesta kyllä (siksi esim. 30%->80% on saatu monesti varsin nopeaksi DC-suurtehoasemilla).
Niin, lopuksi vähän rokkia: paitsi että AC/DC on edelleen varsin nohevaa musiikkia niin siitä muistaa että ensimmäistä latausta käytetään kotilatauksessa (AC) kun taas suurtehoasemilla tulee tuutista sitä DC:tä jopa satojen kiloWattien TEHOlla...
Tulee kommenteihin heti pro-vaikutelma kun menee nämä yksiköt ym. kohdilleen...
Sivusta seuranneena, jokaisen jota tämä sähköautoilu kiinnostaa (kaikkia meitä ehkä jossain määrin pitäisi?) niin hyvä kerrata nuo sähköopin ja energian varastoinnin pari perusjuttua:
- Latausteho: kW (kiloWatti) --> esim. kotona tyypillisesti lautauslaitteella voidaan päästä 11kW latausTEHOON käyttäen siihen 2-3 vaihetta sähköliittymästä. Rajoittavin tekijä on periaatteessa pääsulakkeen koko (Suomessa tyypillisesti 20-25A) ja tästä johdettuna "teho P = jännite U x virta I" eli esim. 1 kpl 16A sulakkeella saadaan max(!) 230V x 16A = 3680 W = 3,68 KW lataustehoa.
-Akun kapasiteetti: kWh (kiloWattitunti) --> esim. teoreettisesti lataamalla em. 3,68kW max-teholla (1-vaihe) 10h saadaan akuun siirrettyä ENERGIAA tuon 36,8kWh verran. Hybrideihin tuokin on ok (ajoakku esim. 5-25kWh) mutta EV:ihin taas ei (ajoakku esim. EQS taisi olla jo yli 100kWh?) Lukema on tietenkin teoreettinen, osa tehosta hukkuu häviöihin ja latauksen alussa eikä lopussa voi käyttää maksimitehoa, pääosan latauksesta kyllä (siksi esim. 30%->80% on saatu monesti varsin nopeaksi DC-suurtehoasemilla).
Niin, lopuksi vähän rokkia: paitsi että AC/DC on edelleen varsin nohevaa musiikkia niin siitä muistaa että ensimmäistä latausta käytetään kotilatauksessa (AC) kun taas suurtehoasemilla tulee tuutista sitä DC:tä jopa satojen kiloWattien TEHOlla...
Tulee kommenteihin heti pro-vaikutelma kun menee nämä yksiköt ym. kohdilleen...

W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...