MB E320 . Hommasin tuollaisen hetken mielijohteesta kun tuntui niin edulliselta .
Auto oli tuotu Virosta marraskuu -20 ja ollut maassa jonkin aikaa sekä vaihtanut omistajaa kesän -21 jälkeen , otettu liikennekäyttöön 1.9.21 ja samalla haettu veropäätöstä erään henkilön toimesta . Itse kun olin ostamassa kyseistä autoa mainittiin että saa päästellä huoletta ja hakea lisä aikaa 3 kk jos ei halua rekisteröidä , itse kuitenkin vähän epäilin ja on jo jonkin aikaa edellisestä tuonti autosta että päätin kysellä . Konttorilla käskettiin soittaa verottajalle ja tein työtä käskettyä , sanottiin että vero päätös tullut ja autolla ei saa ajaa . Yritin saada henkilöä kiinni kuka hakenut päätöstä mutta ei mitään toivoa , yritin kaikki mahdolliset keinot. Posti ei anna tietoa asuuko enää kyseisessä osoitteessa eikä muutkaan , soittelin uudelleen verottajalle ja hän mainitsi että muuttunut tälle vuodelle auto verotus niin että se on henkilökohtainen ns veropankki. Jos hänellä on tälle vuodelle useita vastaavia veropetoksia niin vaikka saisinkin tämän auton päätöksen se ei menisi välttämättää tähän autoon vaan vanhimpaan ja tokaisi vielä perään että ehkä saattaa olla ja en sinuna maksaisi päätöstä vaikka saisinkin sen .
Onko ollut muilla vastaavaa ja ei taida olla muuta tehtävissä kuin laittaa pellolle / varaosiksi.
Älä särje tai pilaa. Hankit vaan tarvittavan mädän suomiauton josta otat tarvittavat korinosat saattaaksesi auton tieliikenteeseen. Jos et itse kehtoo, niin myy ehjänä jollekin joka uskaltaa.
Mutta joo. Törmäsin itse tähän samaan pattitilanteeseen kun meinasin ostaa "paperitonta" Cadillackia talviautoksi. Selvisi tosiaan että paperittomuus tässä tapauksessa tarkoitti veropäätöstä jonka henkilö oli kuollut ja kuolinpesällä ei mitään intressiä selvitellä asiaa. Kaiken kruunasi että koo'oo auto oli onnistuttu myymään pariin otteeseen paperittomana eri tahoille, jopa liikkeelle yhdessä välissä.
Nykyiset... '14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Olen kyllä etsinyt jotain kolaroitua tai konerikkoista mutta ihmetyttää tämä verotus juttu, luulis että olis järkevämpi saada verotuloja mutta näillä näkymin ei sitten.
Millaisilla papereilla ostit auton? Onko viron rekisteriote tallessa. Minulla on tuttu autojobbari Virossa niin saisikohan sen tultua uudestaan maahan? Ilmeisimmin VIN numero on verottajallamme tiedossa niin ei saa kai uudestaan verottaa...
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:45
Millaisilla papereilla ostit auton? Onko viron rekisteriote tallessa. Minulla on tuttu autojobbari Virossa niin saisikohan sen tultua uudestaan maahan? Ilmeisimmin VIN numero on verottajallamme tiedossa niin ei saa kai uudestaan verottaa...
On ote tallella , täs kyseli eräs virolainen ja meinas että voi olla hankala laittaa sieläkään takas liikenteeseen.
Ostin syyskuussa Teksasista auton, oisko tää nyt kolmas näkemättä ostettu. Eka oli 560SEC, toka oli 450 SEL 6.9 ja nyt tämä.
1929 Ford Model A Roadster, saapui kotiin aatonaattona. Noutokulut Austinista Houstoniin 380 euroa, välityspalkkio 400 euroa ja rahti 1500 euroa. Kulut muutama sata suomen päässä Finn-US terminaalissa plus tullaus. Tällä foorumilla ei enempää tästä
Viimeksi muokannut karra, La 25.12.2021 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:45
Millaisilla papereilla ostit auton? Onko viron rekisteriote tallessa. Minulla on tuttu autojobbari Virossa niin saisikohan sen tultua uudestaan maahan? Ilmeisimmin VIN numero on verottajallamme tiedossa niin ei saa kai uudestaan verottaa...
On ote tallella , täs kyseli eräs virolainen ja meinas että voi olla hankala laittaa sieläkään takas liikenteeseen.
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:56
1929 Ford Model A Roadster, saapui kotiin aatonaattona. Noutokulut Austinista Houstoniin 380 euroa, välityspalkkio 400 euroa ja rahti 1500 euroa. Kulut muutama sata suomen päässä Finn-US terminaalissa plus tullaus. Tällä foorumilla ei enempää tästä
Vähän huijarin suuntaan taipuvainen olisi voinut lastata jonkin noista taustalla näkyvistä?
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:56
1929 Ford Model A Roadster, saapui kotiin aatonaattona. Noutokulut Austinista Houstoniin 380 euroa, välityspalkkio 400 euroa ja rahti 1500 euroa. Kulut muutama sata suomen päässä Finn-US terminaalissa plus tullaus. Tällä foorumilla ei enempää tästä
Vähän huijarin suuntaan taipuvainen olisi voinut lastata jonkin noista taustalla näkyvistä?
Juupa, tuohon 400 euroon sisältyi että nouto hoiti sen noudon lisäksi auton tsekkauksen, noudettaessa. Ja Title katsottiin ennen noutoa valokuvan perusteella. Maksoin suomalaiselle tilille auton ja välittäjä hoiti loput. Silti vähän jännitti, vaikka oli pakkasnesteet vaihdettu niin oli syylärissä hyyhmää ja hilettä. Mut ei vaikuta että mikään ois mennyt rikki. Tuo korvaa ehkä sen viidenkympin villityksen moottoripyörän halajamisen. Tosin minulla lähempänä se kuudekympin kullitus.
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:56
Ostin syyskuussa Teksasista auton, oisko tää nyt kolmas näkemättä ostettu. Eka oli 560SEC, toka oli 450 SEL 6.9 ja nyt tämä.
1929 Ford Model A Roadster, saapui kotiin aatonaattona. Noutokulut Austinista Houstoniin 380 euroa, välityspalkkio 400 euroa ja rahti 1500 euroa. Kulut muutama sata suomen päässä Finn-US terminaalissa plus tullaus. Tällä foorumilla ei enempää tästä
Hemmetin komee aakkonen! Onko tästä overilla jotain lisää?
karra kirjoitti: ↑La 25.12.2021 15:56
Ostin syyskuussa Teksasista auton, oisko tää nyt kolmas näkemättä ostettu.
1929 Ford Model A Roadster, saapui kotiin aatonaattona. Noutokulut Austinista Houstoniin 380 euroa, välityspalkkio 400 euroa ja rahti 1500 euroa. Kulut muutama sata suomen päässä Finn-US terminaalissa plus tullaus. Tällä foorumilla ei enempää tästä
Hemmetin komee aakkonen! Onko tästä overilla jotain lisää?
sportsman kirjoitti: ↑Ti 14.01.2014 20:43
Tarrakilvet saa kun täyttää tullin maahantuonti lomakkeen ja ottaa siihen tullista leiman ja menee katsastuskonttorille,
josta saa sitten ne tarrakilvet. Tarrakilvissä on ehtona,että tullausilmoitus tulee jättää tulliin 5 päivän sisällä. Kilvet on
voimassa autoveropäätöksen eräpäivään saakka. ( max 3 kuukautta). Joskus autoveropäätöksen tulee jopa viikossa .....
Katsastuksen suhteen ei ole enää aikarajaa, siis ehtoa tarrakilvissä.
Nyt kun selvittelin verottajan sivuilta niin tämä asia jota sprtsman selvitti minulle 2014, jota en tiennyt silloin , oli googletuksen mukaan käytäntö jo 2009. Muistaakseni rekisteröin 450SEL 6.9in 2015 ja G500:n 2016.
Eli nykyään verottajalle netissä käyttöönottoilmoitus ja 5 pv sisällä autoveroilmoitus. Projektiautossa kun ei ole kilpiä eikä katsastusta niin pitää hakea siihen tarrakilvet. Mutta onko kolmen kuukauden sääntö edelleen voimassa? Jossain välissä ennen rekisteröintiä pitää tehdä rekisteröintikatsastus.
Ei käsittääkseni muutoksia, lähinnä hyvä huomioida ,että tarrakilpien käyttöoikeus loppuu autoveron lapun eräpäivään. Nykyisin taitaa autoveropäätös tulla kohtuullisen nopeasti, tietysti tuollaisen kohdalla voi hetken joutua odottamaan, mutta eikös tuohon ole nolla vero, sillä ei kai tuolloin ollut Suomessa autoveroa? Autoveropäätös pitää tietysti hakea.
Ei käsittääkseni muutoksia, lähinnä hyvä huomioida ,että tarrakilpien käyttöoikeus loppuu autoveron lapun eräpäivään. Nykyisin taitaa autoveropäätös tulla kohtuullisen nopeasti, tietysti tuollaisen kohdalla voi hetken joutua odottamaan, mutta eikös tuohon ole nolla vero, sillä ei kai tuolloin ollut Suomessa autoveroa? Autoveropäätös pitää tietysti hakea.
Nollaveropäätös tuli perjantaina kotiin. Onko se tarrakilpien voimassaolo sitten 2 viikkoa päätöspäivästä? Ihan vaan mielenkiinnosta ... kilvet on eri kaupungissa enkä pääse heti niitä hakemaan. Tosin en aio ajaakaan eli ihan sama ...
Selailin toteuneita autoveropäätöksiä ja silmiini osui tämä 50% jytky. Mikä selittää noin korkeaa veroprosenttia?
Ajoneuvo Tarke Kone Car age Ajokm/1000 Verotusarvo Veroprosentti
Mercedes Benz GL 550_____ 5D Maastohenkilöauto AUT 320kW Bensiini 7 V 0 KK_____ 98____ 71 108,00 €_____ 50%______ 35 554,00 €
Karkeasti vastattuna ikä. Kun auto on 2008 tai uudempi, niin veroprosentti määräytyy co-arvon perusteella. Tämä luo mielenkiintoisia tilanteita esim jos haaveiltu auton korimallin tuotanto osuu 2008 molemmin puolin, niin vero voi heitää vaikka kuinka. Hyvä esimerkki on tuo mun 216. Verossa on noin 5000€ eroa onko '07 vai '08.
Nykyiset... '14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Karkeasti vastattuna ikä. Kun auto on 2008 tai uudempi, niin veroprosentti määräytyy co-arvon perusteella. Tämä luo mielenkiintoisia tilanteita esim jos haaveiltu auton korimallin tuotanto osuu 2008 molemmin puolin, niin vero voi heitää vaikka kuinka. Hyvä esimerkki on tuo mun 216. Verossa on noin 5000€ eroa onko '07 vai '08.
Tämäkin on totta, mutta kyseessä on ilmeisesti -14 tai -15 mallin auto, eli 50% veroprosenttiin (korkein mahdollinen vero %) co2 päästöjen pitäisi olla 360 grammaa tai yli, mitä ne eivät todennäköisesti ole. Yhteen -12 malliseen GL500 autoon on ilmoitettu 269 gr. Omasta mielestäni tähän löytyy ratkaisu jo tuosta mallimerkinnästä eli GL550 , joten auto on upea ja himoittu jenkkimalli. Autolla ei todennäköisesti ole tästä johtuen EY-tyyppihyväksyntää eikä siten virallista co2 päästöarvoa, jolla auto olisi voitu verottaa. Autot joille ei ole EY-tyyppihyväksyntää verotetaan kokonaismassan mukaan. Tuon ikäiselle bensa-autolle määrätään 50% vero, jos sen kokonaismassa on 3288 kg tai enemmän. Kyseisen auton kokonaismassa liikkuu jotensakin noilla paikkeilla. Jenkkituonnin veroprosentti voidaan määrittää jotenkin myös CARB-mittauksen pohjalta, mutta siihen en ole tutustunut sen enempää. Olkaa varovaisia uudehkojen jenkkilotjakkeiden tuonnissa, luulen että tässäkin tapauksessa on kylmä hiki iskenyt, kun verottajan kirje on kolahtanut postilaatikkoon.
Karkeasti vastattuna ikä. Kun auto on 2008 tai uudempi, niin veroprosentti määräytyy co-arvon perusteella. Tämä luo mielenkiintoisia tilanteita esim jos haaveiltu auton korimallin tuotanto osuu 2008 molemmin puolin, niin vero voi heitää vaikka kuinka. Hyvä esimerkki on tuo mun 216. Verossa on noin 5000€ eroa onko '07 vai '08.
Tämäkin on totta, mutta kyseessä on ilmeisesti -14 tai -15 mallin auto, eli 50% veroprosenttiin (korkein mahdollinen vero %) co2 päästöjen pitäisi olla 360 grammaa tai yli, mitä ne eivät todennäköisesti ole. Yhteen -12 malliseen GL500 autoon on ilmoitettu 269 gr. Omasta mielestäni tähän löytyy ratkaisu jo tuosta mallimerkinnästä eli GL550 , joten auto on upea ja himoittu jenkkimalli. Autolla ei todennäköisesti ole tästä johtuen EY-tyyppihyväksyntää eikä siten virallista co2 päästöarvoa, jolla auto olisi voitu verottaa. Autot joille ei ole EY-tyyppihyväksyntää verotetaan kokonaismassan mukaan. Tuon ikäiselle bensa-autolle määrätään 50% vero, jos sen kokonaismassa on 3288 kg tai enemmän. Kyseisen auton kokonaismassa liikkuu jotensakin noilla paikkeilla. Jenkkituonnin veroprosentti voidaan määrittää jotenkin myös CARB-mittauksen pohjalta, mutta siihen en ole tutustunut sen enempää. Olkaa varovaisia uudehkojen jenkkilotjakkeiden tuonnissa, luulen että tässäkin tapauksessa on kylmä hiki iskenyt, kun verottajan kirje on kolahtanut postilaatikkoon.
Totta. Eipä tullut huomattua että jenkkimalli. Joo noinhan se menee sillon.
Nykyiset... '14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus... '07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6 ...Ja pienet sille!
Moi, onko foorumilaisille tuttu KA.BY sivusto, venäjän kieliseltä näyttää eikä venäjä oikein taivu. Jos Saksassa myynnissä olevan auton VIN-koodi löytyy tuolta kuvan kanssa niin pitääkö olla huolissaan
Onko kokemuksia auton rekisteröinnistä Saksassa tältä vuodelta? Itse hain auton viimeksi noin viisi vuotta sitten. Nyt olisi tarkoitus käydä taas ostoksilla Saksassa.
Kysyn vaan kun kauppiaat tarjoavat viiden päivän rekisteröintiä, joka ei riitä ajallisesti, tai sitten kahden viikon rekisteröintiä. Ennen onnistui viikon kilvet ja vakuutus ihan vaivattomasti kohtuuhintaan. Nyt tarjotaan 5-Tage Zulassungia pariin sataan ja kahta viikkoa kolmeen sataan?
Pitääkö jälleen hoitaa homma ihan itse alusta loppuun? Saksa kyllä onnistuu sen verran että asiat saan hoidettua, mutta onko siellä (taas) jotain sellaista maksua jota ei suomalaisella pankkikortilla pysty hoitamaan?
Tuntuu olevan aika tiukka linja tässä asiassa kun olen ostamassa Junge Sterneä Mersulta. Kolmen liikkeen kanssa olen neuvotellut, kukaan ei anna kilpiä myyntihintaan. Aikaisemmin tämäkin on onnistunut.
Nopeimmin olen saanut kilvet pikkukaupungista, puoli tuntia koko homma. Eniten aikaa kului yhtenä maanantaina Duisburgissa, kuusi tuntia.
Mutta sama kysymys edelleen, onko kokemuksia tältä vuodelta?
Mannheimistä 2023 elokuulta kokemusta, Ludwighafenissa vaadittiin osoite Saksaan tai notaarin vahvistama osoite Suomeen, ja heittäytyivät hankalaksi.
Lopuksi myyjä hoisi Mannheimin puolelta kilvet kuukaudeksi, ja siellä kelpasi Suomi osoite ilman ihmeellisiä papereita. Myyjä hoiti tunnissa asian. 150e tahtoi asian hoidosta. Ja kilvet sekä vakuutukset tietenkin.
Mennyt hieman vaikeaksi vaikka tuntisi käytännöt ja osaisi kielen. Ehdottomasti myyjälle jätät tämän asian, tai asiansa osaavalle agentille.
Onko jotain estettä teippikilpien mukaan ottamiselle jo Suomesta?
Viimeksi Ruotsista autoa noudettaessa tuo oli toimiva tapa. Ruotsalainen myyjä ruuvasi koeajon jälkeen kilvet irti ja ne jäivät hänen palautettavakseen. Me teippasimme konttorilta mukaan otetut teippikilvet ikkunaan ja ajoimme suomalaisen vakuutuksen turvin kotiin.
Kun VIN-koodi on tiedossa, eikö myös Saksasta noutava voi toimia samoin?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
bluelion kirjoitti: ↑Su 04.12.2022 19:52
Moi, onko foorumilaisille tuttu KA.BY sivusto, venäjän kieliseltä näyttää eikä venäjä oikein taivu. Jos Saksassa myynnissä olevan auton VIN-koodi löytyy tuolta kuvan kanssa niin pitääkö olla huolissaan
Jos vinni tosiaan löytyy tuolta ite jättäisin koko jutun.
740 GLE kirjoitti: ↑Ke 03.01.2024 18:35
Onko jotain estettä teippikilpien mukaan ottamiselle jo Suomesta?
Viimeksi Ruotsista autoa noudettaessa tuo oli toimiva tapa. Ruotsalainen myyjä ruuvasi koeajon jälkeen kilvet irti ja ne jäivät hänen palautettavakseen. Me teippasimme konttorilta mukaan otetut teippikilvet ikkunaan ja ajoimme suomalaisen vakuutuksen turvin kotiin.
Työkaveri kyseli minulta asiaa, eli miehensä oli kysellyt ruotsalaisista autoliikkeistä autoa, kolmesta - ja kukaan ei suostunut myymään suomalaiselle. Onko siellä joku uusi juttu nyt... vai oliko vaan osunut kolme mulkkua myyjää kohdalle.
Olivat kehottaneet ottamaan yhteyttä välitysfirmoihin, siis yksityiselle eivät suostuneet myymään.
Toin auton joulun alla sveduista ja sain pitää kilvet, myyjäliike ei halua niitä takaisinkaan edes!