W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Kävi pakkasilla niin että auto ilmoitti öljymäärän vähyydestä ja pyysi lisäämään öljyä. No lorautin ehkä vajaan litran lisää, mutta nyt se pyytää vähentämään sitä. Oman mittarinsa mukaan öljyä on tyhjäkäynnillä 7,5 l, kierroksia nostamalla putoaa alle 7l. Mittatikkua ei ole, saako ylimääräistä öljyä ilmaistua jostain pois vai onko ainut keino pohjaroppu?
Kävin vielä ajamassakin, ajossa öljymäärä vaihteli 6,7-8,5 l välillä. Seuraavassa valikossa näytti vielä n, -0,7...-1,0 l maksimiöljymäärään. Voikohan tällä kuitenkin ajaa turvallisesti tälläkin öljymäärällä?
Kävin vielä ajamassakin, ajossa öljymäärä vaihteli 6,7-8,5 l välillä. Seuraavassa valikossa näytti vielä n, -0,7...-1,0 l maksimiöljymäärään. Voikohan tällä kuitenkin ajaa turvallisesti tälläkin öljymäärällä?
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Pohjapropusta pois. Sekoileekohan anturi ? Jos pyytää lisää ei litralla saa ylitäyttöä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Eikö näissä ole enää paikkaa huollossa käytettävälle mittatikulle moottorin suojamuovien alla?
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Juu, varmaankin oli anturihärö; ei vaan Jouluaattoaamuna rouvalle startannut vaan huuti lisää öljyä. No sitä sitten vaan unenpöpperössä lisäsin, sitten tulikin seuraava soitto 15 km päästä kun ilmoittikin jo liiasta määrästä..
S213 E400 D 4Matic
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
W463 G270 cdi
Ex S213 E220cdi all Terrain
Ex.W212 E350 cdi 4matic
Ex. CLK 230 Kompressor cabriolet
Ex W210 E320 cdi
Ex W126 S260
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Ei ole
Ja on tarkka öljymäärästä, tyyliin +-0.5l optimista
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 496
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
on tuo öljytikun pois jättö kyllä kuningasidea. Idea joka on toiminut toistasataa vuotta. Ja joku kuvittelee että sähköanturi sen korvaa.
W212 E350cdi
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Kuvittelee joku että sähkömoottorikin korvaa polttomoottorin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Aiemminhan autossa oli sentään öljytikun putki ja tason sai tarkistettua erikseen hankittavalla tikulla. Oli kyllä itselle uutta tietoa tuo koko öljytikun putken pois jättäminen. Onhan näitä moottoreita sen verran kauan liikenteessä ollut että olisi pitänyt jotain juttua silmiin osua.Nurmituomas kirjoitti: ↑Ti 28.12.2021 10:36 on tuo öljytikun pois jättö kyllä kuningasidea. Idea joka on toiminut toistasataa vuotta. Ja joku kuvittelee että sähköanturi sen korvaa.
Ne ensimmäisen sukupolven öljytasoanturithan reistaili mennen tullen ja ohje oli tarkistaa öljytaso tikulla. Mitenkäs tässä uudessa tarkistetaan onko anturi kunnossa? Odotetaan että moottori menee rikki vai päästetäänkö öljyt kanisteriin ja kaadetaan mittauksen jälkeen takaisin kuukauden välein.
WIS ohjeen mukaan propusta päästetään öljyt enkä varaosakirjastakaan mitään öljytikun putkea tai vastaava löytänyt. Onko mitään muuta konstia tarkistaa jos ei luota tasoanturiin?
-
- Mersumies
- Viestit: 2351
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Jos autossa olisi öljytikku, kaikki viat antureihin liittyen jäisivät pois korjaamoilta joten sitä ei voi antaa kuluttajan vastuulle. Tätäkään viestiketjua ei olisi.DBFI kirjoitti: ↑Ti 28.12.2021 10:58Aiemminhan autossa oli sentään öljytikun putki ja tason sai tarkistettua erikseen hankittavalla tikulla. Oli kyllä itselle uutta tietoa tuo koko öljytikun putken pois jättäminen. Onhan näitä moottoreita sen verran kauan liikenteessä ollut että olisi pitänyt jotain juttua silmiin osua.Nurmituomas kirjoitti: ↑Ti 28.12.2021 10:36 on tuo öljytikun pois jättö kyllä kuningasidea. Idea joka on toiminut toistasataa vuotta. Ja joku kuvittelee että sähköanturi sen korvaa.
Ne ensimmäisen sukupolven öljytasoanturithan reistaili mennen tullen ja ohje oli tarkistaa öljytaso tikulla. Mitenkäs tässä uudessa tarkistetaan onko anturi kunnossa? Odotetaan että moottori menee rikki vai päästetäänkö öljyt kanisteriin ja kaadetaan mittauksen jälkeen takaisin kuukauden välein.
WIS ohjeen mukaan propusta päästetään öljyt enkä varaosakirjastakaan mitään öljytikun putkea tai vastaava löytänyt. Onko mitään muuta konstia tarkistaa jos ei luota tasoanturiin?
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Ehkä ne anturit ei kuitenkaan mene rikki yhtä usein kuin moottoriin pitää vaihtaa öljyt. Tuo proppuratkaisuhan tarkoittaa sitä että moni harrastaja ei saa omassa tallissa öljyjä vaihdettua. Pitäisi saada auto nosturille tai montulle?
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Miksei saisi vaihdettua, eikö autoa voi tunkata ylös ja valuttaa propun kautta öljyt pihalle? Näin tein itse vuosia, joskus jopa ulkona parkkipaikalla, ennen imuvaihtajan hankkimista. Onhan se öljynvaihto imuvaihtajalla mukavampaa ja helpompaa, mutta mahdollista ilmankin.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Kai sen auton voi ajaa vaikka ojan päälle ettei tarvitse edes tunkata. Ölytkin valuu mukavasti näkymättömiin (hetkeksi ainakin) jos ei osu astia alle . Näistä pitää vaan ottaa ensin pohjapahvi propun kohdalta pois. Kaikki mahdollista mutta veikkaisin että moni imuvaihtajaan tottunut jättää homman korjaamoille.Nippe kirjoitti: ↑Ti 28.12.2021 13:45 Miksei saisi vaihdettua, eikö autoa voi tunkata ylös ja valuttaa propun kautta öljyt pihalle? Näin tein itse vuosia, joskus jopa ulkona parkkipaikalla, ennen imuvaihtajan hankkimista. Onhan se öljynvaihto imuvaihtajalla mukavampaa ja helpompaa, mutta mahdollista ilmankin.
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Tämä onnistuu helpostikin, mutta jos haluaisi ottaa jäteöljyt astiaan ja kuumasta OM654 moottorista vaihtaa niin propun kautta ottamista voi kuvailla valuttamisen sijasta vaikka räjäyttämiseksi. No ei ehkä sentään, kokeilkaa itseNippe kirjoitti:Miksei saisi vaihdettua, eikö autoa voi tunkata ylös ja valuttaa propun kautta öljyt pihalle?
wiimax.fi
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Kertooko nämä uudemmat autot miten paljon öljyä pitäisi lisätä/vähentää? Vai tuleeko näissä vain pelkkä geneerinen teksti, että öljynpinta on alle suositusten?
Toinen kysymys mikä itseäni on myös omassa autossani askarruttanut on se, että osaako auto kertoa (mittariston välityksellä), jos öljynpinnan mittaukseen käytettävä anturi vikaantuu? Varmasti vikavalo syttyy, jos esim. johto on poikki/irti, mutta entäs sellainen tilanne, että anturi näyttää samaa lukemaa koko ajan? Vikahan voisi tällöin olla mekaaninen (olettaen että anturissa on koho?) tai sähköinen (oikosulku anturin sisällä). Haisteleeko anturi öljyn loisketta ajettaessa ja päättelee tästä, että anturi toimii?
Vielä täytyy lisätä, että ainakin W/S211:ssä mittariston kautta tehtävä öljypinnan tarkastus vaatii kyllä pitkää pinnaa. Ei voi tehdä auton käydessä ja sammutettaessa pitäisi odottaa. Nopeammin tuon katsoisi avaamalla konepellin ja nostamalla mittatikun... Vaan kun ei ole tikkua moottoritilassa edes 17 vuotta vanhassa autossa. Onneksi se "huoltotikku" löytyy takakontista. Toki vaatii viitseliäisyyttä poistaa moottorin suojamuovi(t) operaatiota varten. Samalla on tietysti aina hyvä tarkistaa suutinpoteroiden tilanne
S211 320CDI 2004
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
S210 220CDI 1999
W124 200D 1989
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Semoinen kanttaa pitää mielessä se ylitäyttö on oikeasti huono asia,
palaa pois lisää nokikuormaa hitupönikää ja kattiin mitkä ei sittä varsin riemuisaan ole
palaa pois lisää nokikuormaa hitupönikää ja kattiin mitkä ei sittä varsin riemuisaan ole
Mökkillä
'
'
-
- Mersumies
- Viestit: 2767
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Ei nuo anturit tikkua korvaa. Meidän Actroksesta 70tkm ajettu, tarkistin mittariston kautta öljyt ja ilmoitti, että öljymäärä Ok. lisää 4litraa öljyä..... olisikohan varoitellut lainkaan
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Korjaamo valikosta löytyy näyttö mikä näyttää + tai - määrää öljyn optimitasoonS.S.S kirjoitti: ↑Ke 29.12.2021 12:10Kertooko nämä uudemmat autot miten paljon öljyä pitäisi lisätä/vähentää? Vai tuleeko näissä vain pelkkä geneerinen teksti, että öljynpinta on alle suositusten?
Toinen kysymys mikä itseäni on myös omassa autossani askarruttanut on se, että osaako auto kertoa (mittariston välityksellä), jos öljynpinnan mittaukseen käytettävä anturi vikaantuu? Varmasti vikavalo syttyy, jos esim. johto on poikki/irti, mutta entäs sellainen tilanne, että anturi näyttää samaa lukemaa koko ajan? Vikahan voisi tällöin olla mekaaninen (olettaen että anturissa on koho?) tai sähköinen (oikosulku anturin sisällä). Haisteleeko anturi öljyn loisketta ajettaessa ja päättelee tästä, että anturi toimii?
Vielä täytyy lisätä, että ainakin W/S211:ssä mittariston kautta tehtävä öljypinnan tarkastus vaatii kyllä pitkää pinnaa. Ei voi tehdä auton käydessä ja sammutettaessa pitäisi odottaa. Nopeammin tuon katsoisi avaamalla konepellin ja nostamalla mittatikun... Vaan kun ei ole tikkua moottoritilassa edes 17 vuotta vanhassa autossa. Onneksi se "huoltotikku" löytyy takakontista. Toki vaatii viitseliäisyyttä poistaa moottorin suojamuovi(t) operaatiota varten. Samalla on tietysti aina hyvä tarkistaa suutinpoteroiden tilanne
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
Tuumailin tässä että onko OM654 herkempi syömään öljyä kuin esim. OM651 (oli aiemmin omistamani C-mersun keulilla)? Nykyisen auton kanssa kävi niin että maalis-huhtikuun vaihteessa kävi määräaikaishuollossa (aj. 24tkm) ja elokuussa huuteli lisää öljyä kun mittarissa oli 35tkm. Sama kävi edellisessä E 220d -17 kun öljyt oli vaihdettu noin 15tkm sitten (tämä tosin talvipakkasilla). Ajokilometrejä tuossa -17 oli silloin varmaankin luokkaa 50-55tkm. Molemmat OM654 huollettu merkkiliikkeessä. Itse huollettuna OM651:ssä öljymäärä ei koko aikana juurikaan laskenut huoltovälin aikana tikusta tarkistettuna ja ajokilometrejä oli loppuvaiheessa 220tkm.
S213 220d 4matic -20
Re: W213 220CDI OM654 öljymäärän vähennys
On. Loppuu yleensä kuulemma 75tkm paikkeilla tuo kulutus..
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e