W123 M104
W123 M104
Vuodesta 2013 asti on tullut ajeltua tuommosella 1984 200D:llä. Nyt keväällä oli sitten hyvää aikaa päivittää uudempaa moottoria siihen. Ei sillä, että kakssatasessa jotain vikaa olisi vaan aivan tekemisen ilosta Päästinpä tällä nyt ainakin käyttövoimaverosta eroon. Kuvia on mukava katella niin laitetaan niitä paljon. Tekniikka on väyrysestä peräisin, 2.8 M104 ja laatikko oli 722.5, jonka tilalle aika nopeasti vaihtui 722.6. Moottorinohjaimena on Maxxecu sport.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rrainer, Ma 12.10.2020 22:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W123 M104
Yllättävän helpolla tekniikka sopi satakakskolmoseen. Moottorin alta palkista otin pienen siivun pois, että sai konetta vähän taaksepäin. Kiinnikkeet piti tehdä uudet, mutta väyrysen kumet oli vielä oikein käyttökelpoiset. Myöhemmin toinen niistä päästi öljyt ulos ja sen joutui uusimaan. Ei varmaan ois haitannu jos ois molemmat uusinu. Satasen luokkaa kappale
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Tekniikka istahti paikoilleen niin pääsi tekemään johtosarjaa, letkuja ja muuta pientä. Diisselin alkuperäisen kaasuvivuston korvasin väyrysen vaijerikaasulla. Moottorinohjain on maxxecu ja käytössä on alkuperäset anturit moottorin puolella. Konehuone ei ole ikääntyny kovin arvokkasti, joten hiekkapuhallus ja maalaus oli tarpeen. Minähän en silikoonimutkista suostunu maksamaan, joten imuputki valmistui monelle tutunnäköisestä tuotteesta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rrainer, Ma 12.10.2020 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W123 M104
Vaihdelaatikko tosiaan oli aluksi 722.5 eli 722.3 ylivaihteella. Tässä oli mielenkiintoinen vika, että pakki ei toiminut kylmänä, mutta laatikon lämmettyä toimi normaalisti. Sitähän purettiin ja vaihdeltiin levyjä ja tiivisteitä, mutta ei se siitä kummentunu (tästä ketju tekniikkapuolella jos kiinnostelee). Tilalle tuli sitten 722.6 ofgearin ohjaimella. Alunperin rönttä oli manuaalilaatikolla, joten keppiyksikkö piti sovitella ja kytkinpoljin ottaa pois. Keppiyksikössä passasi vasemmapuoleiset reiät suoraan röntän alkuperäisiin, helpotti suuresti Muitakin tämmösiä samanlaisia osia tuli vastaan jotka sopi suoraan tai pienellä viilauksella väyrysestä vanhukseen. Mersulla harrastajaystävällistä suunnittelua.
722.5 on huomattavasti alkuperäistä laatikkoa pitempi, joten sille piti tehdä koriin kiinnikkeet. 722.6 sopi sitten näihin muistaakseni vaihteiston kiinnikkeen muokkaamisella. Kiinnike on alkujaan myös väyrysestä. Maxxecussa on mukava ominaisuus, jolla saa mittariston android-laitteeseen. Pitihän sellainen sitten laittaa, että saa ihmetellä numeroita ajaessa. Tein C-kasettiin kiinnikkeen, jossa tabletti pysyy magneeteilla. Saa näppärästi tabletin pois eikä jää jälkiä mitään imukuppitelineitä näköselle. Kuvan vaihdekepin ostin jostain purkuväyrysesta. Nykyään on muistaakseni W202:n keppiyksikkö, joka on pienempi. Sen ympäriltä pitäisi vielä tuo "väliaikainen" pahvilevy korvata pysyvämmällä ratkasulla. Vaihteiston ohjainmenki voisi yrittää upottaa sitten siihen, että olisi siistimmän näköinen.
722.5 on huomattavasti alkuperäistä laatikkoa pitempi, joten sille piti tehdä koriin kiinnikkeet. 722.6 sopi sitten näihin muistaakseni vaihteiston kiinnikkeen muokkaamisella. Kiinnike on alkujaan myös väyrysestä. Maxxecussa on mukava ominaisuus, jolla saa mittariston android-laitteeseen. Pitihän sellainen sitten laittaa, että saa ihmetellä numeroita ajaessa. Tein C-kasettiin kiinnikkeen, jossa tabletti pysyy magneeteilla. Saa näppärästi tabletin pois eikä jää jälkiä mitään imukuppitelineitä näköselle. Kuvan vaihdekepin ostin jostain purkuväyrysesta. Nykyään on muistaakseni W202:n keppiyksikkö, joka on pienempi. Sen ympäriltä pitäisi vielä tuo "väliaikainen" pahvilevy korvata pysyvämmällä ratkasulla. Vaihteiston ohjainmenki voisi yrittää upottaa sitten siihen, että olisi siistimmän näköinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Miten kardaanin pituuden sovitus? Onko jo leimattu uudelle tekniikalle?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W123 M104
Penkissä säädettiin ohjelmat kohdilleen. 197 hevosta sieltä tuli. Aikalailla siis mitä mersu vakiokoneesta lupaakin. Vaikka 722.6:ssa ylivaihde onkin, niin kierrokset matka-ajossa lähesty kolmea tuhatta satasen vauhdissa. Siitä voidaan kiittää 200D alkuperäistä perää 3.92-välityksellä. Löysin W126 perän 2.47 välityksellä ja asentelin sen paikoilleen. Menee muuten suoraa, mutta se kolmio on isompi kuin pikkuperässä. Kuten laskeskelin, niin hyvin tipahti kierrokset alemmaksi. Turhan pitkä välitys kuitenki, kun ehti jo vähän tottua entiseen. Viidennen vaihteen käyttöalue alkaa jostain satasen jälkeen ja kolmosella mennään jo satakuuskymmentä. 3.08 voisi olla sitten seuraava yritys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Leimalla päästiin ongelmitta. Verrokkina samankorinen 280. Samalla polttoaineeksi muutettiin etanoli, niin sai valtiolta parinsadan euron muutostuen. Etanolianturin asentelin tuohon keväällä ja vaihdoin letkut etanolin kestäviin. Ei ole kuitenkaan vielä tullu kokeiltua miten sillä toimisi. Tekniikan entinen omistaja oli kuulemma ajellu pelkällä etanolilla alkuperäisellä moottorinohjauksella. Kone siis toiminee etanolillakin, kunhan säätää kartat kohdilleen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Siisti käyttis
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W123 M104
Mielenkiintoinen Projekti, tämä seurantaan!
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: W123 M104
Asiallinen ja siisti asennus
Tarkoitatko "kolmiolla" perän kiinnitysristikkoa, johon tulee kardaani kumilaippoineen kiinni?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: W123 M104
Juu samasta kolmiosta puhutaan.hismajestics kirjoitti: ↑Ke 23.12.2020 18:05 Asiallinen ja siisti asennus
Tarkoitatko "kolmiolla" perän kiinnitysristikkoa, johon tulee kardaani kumilaippoineen kiinni?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Kaikenlaista pikkuhommaa on tullu tehtyä. Ofgearin vaihdelaatikonohjainta varten hitsasin kardaanille neljä hammasta ja laitoin väyrysen abs(?)-anturin lukemaan niitä. Ofgear meni vikatilaan jos renkaat suti vaihdon aikana ja tällä pääsi siitä eroon. Ratin taakse laitoin vaihteenvaihtonapit. Taitaa olla W212:sta.
Ruostehommia on päässy tekemään takakelkan ympäriltä. Vaikeahan nuita on korjata, jos ei kelkkaa tiputa pois. Tuon kotelon pellin vaihdoin ja muualta mistä ei hitsata tarvinu hion ruosteet pois. Sitten rostoppia, maalia ja massaa päälle, kotelonsuojat sisälle. Tiiä sitten kuinka se tuolla massan alla ruostuu, mutta menkööt ensiapuna siihen asti, että joskus saa takakelkan puotettua pois ja tehtyä paremmin.
Ruostehommia on päässy tekemään takakelkan ympäriltä. Vaikeahan nuita on korjata, jos ei kelkkaa tiputa pois. Tuon kotelon pellin vaihdoin ja muualta mistä ei hitsata tarvinu hion ruosteet pois. Sitten rostoppia, maalia ja massaa päälle, kotelonsuojat sisälle. Tiiä sitten kuinka se tuolla massan alla ruostuu, mutta menkööt ensiapuna siihen asti, että joskus saa takakelkan puotettua pois ja tehtyä paremmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut rrainer, Ke 29.12.2021 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W123 M104
Puolat vaihdoin NGK punaisiin vag-puoliin. En ollu varma mahtuuko muovikansi pisimpien kanssa, joten otin keskimittaiset. Etummainen puola osuu vähän kanteen, mutta mahtuu olemaan kuitenkin. Alkuperäinen nopeusmittari ei toimi 722.6 laatikon kanssa, niin patentoin sitä vähän ja laitoin servon pyörittämään neulaa ja trippimittarin tilalle pienen näytön. Siihen saa näkyville nopeuden lisäksi vaikka kilometrit ja mitä nyt keksiikään. Eculta tulee arduinolle nopeustieto, jolla sitten ohjataan mittaria. Nopeus heittelee vähän, eli olisko siellä jotain häiriöitä tai koodissa vielä hieromista. Vaatii siis vielä jatkokehitystä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Vaihdekepin ympärille tein vanerista levyn. Selvä parannus aiempaan pahviseen verrattuna. Siihen pitää vielä musta tarra laittaa päällysteeksi ja vaihdekepin ympärille joku reunus vaikka 3D-tulostaa niin saa senkin raon piiloon.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Niitä on olemassa seppiä. Mutta sitten on myös seppiä Aika huikeaa!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W123 M104
Makea peli edelleenkin
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: W123 M104
Asiallinen laite kyllä ja värikin on yksi parhaista tähän koppaan! Itsellä kanssa pohdinnassa tuo M104 + 722.6 konversio. Kuinka se oikein menee kytkinkopan osalta jos loota on esim. 270CDI:stä?
G320 kurz '96, 300SL-24 '92, 300CE ´90, 190E '88 MR
Re: W123 M104
270cdi vaihteisto menee m104 perään heittämällä. Itsellä m104 perässä s500 vaihteisto johon joutuu vaihtamaan turbiini kopan esim. tästä 270cdin:n vaihteistosta
Re: W123 M104
Vaihdekepin levyn tein loppuun. Kepin reunuksesta voisi ehkä toisen version vielä tulostaa, kun tuo reuna vähän irvistää. Aivan hyvä muuten, jos vaan dcfix pysyy kiinni eikä ala kuplimaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Hyvää työtä, tämä ketju mennyt täysin ohi. Nyt seurataan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W123 M104
Tein mittarin valmiimmaksi. Taustat on vesileikattu rosterista ja maalattu mattamustalla. Asteikot niihin on tulostettu uv-tulostimella. Moottoreina on muistaakseni X27.168, jotka taitaa olla aivan tämmöseen tarkotettukin. Väyrysen mittarin neulat sopi suoraa niihin. Kannatti ottaa talteen:D Pitänee vielä vaihtaa tai maalata alkuperäiset neulat, niin sopivat yhteen keskenään. Aivoina arduino mega klooni, joka kuuntelee moottorinohjainta can-väylää pitkin. Alkuperäisen kellonsäätöruuvin alla on potikka mistä voi pyöritellä mitä tietoja haluaa näytöltä katella. Nyt siinä taitaa olla öljynpaine, nesteen lämpö, kulutus ja muuta tämmöstä. Kierrosmittari liikkuu sulavasti, mutta nopeusmittarista näkee askeleet, eli tarvii vielä hieman säädellä. Elektroniikkakin mahtui sopivasti pieneen laatikkoon mittarin taakse. Tuli aivan hyvä.
Leimalla käytiin elokuussa. Sitä varten vaihdoin taakse uudet bilsteinin iskarit. Olihan se toisella puolella jo aikansa pompottanut.
Leimalla käytiin elokuussa. Sitä varten vaihdoin taakse uudet bilsteinin iskarit. Olihan se toisella puolella jo aikansa pompottanut.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W123 M104
Hyvää jälkeä tulee, missäs päin suomea tämä W123 liikkuu?rrainer kirjoitti: ↑Ke 14.09.2022 17:09 Tein mittarin valmiimmaksi. Taustat on vesileikattu rosterista ja maalattu mattamustalla. Asteikot niihin on tulostettu uv-tulostimella. Moottoreina on muistaakseni X27.168, jotka taitaa olla aivan tämmöseen tarkotettukin. Väyrysen mittarin neulat sopi suoraa niihin. Kannatti ottaa talteen:D Pitänee vielä vaihtaa tai maalata alkuperäiset neulat, niin sopivat yhteen keskenään. Aivoina arduino mega klooni, joka kuuntelee moottorinohjainta can-väylää pitkin. Alkuperäisen kellonsäätöruuvin alla on potikka mistä voi pyöritellä mitä tietoja haluaa näytöltä katella. Nyt siinä taitaa olla öljynpaine, nesteen lämpö, kulutus ja muuta tämmöstä. Kierrosmittari liikkuu sulavasti, mutta nopeusmittarista näkee askeleet, eli tarvii vielä hieman säädellä. Elektroniikkakin mahtui sopivasti pieneen laatikkoon mittarin taakse. Tuli aivan hyvä.
Leimalla käytiin elokuussa. Sitä varten vaihdoin taakse uudet bilsteinin iskarit. Olihan se toisella puolella jo aikansa pompottanut.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976