Tulipa siis hommattua tuollainen S204 vm. -09 tuossa kuukauden päivät sitten. Mielestäni ihan hyvä ja jämäkkä peli vaikka mittarissa onkin jo 366tkm, ainakin verraten edelliseen käyttikseen -08 V70 Volvoon (285tkm).
Viikko sitten kuitenkin alkoi tapahtumaan kummia. Ihan työmatkalla ihan normaalisti liikennevaloista lähtiessä kun takapyörä sutaisi hieman tuli mittaristoon liuta virheilmoituksia:
-EBV, ABS, ESP inoperative
-Power steering malfunction
-Run Flat Indicator inoperative
Eli luonnollisesti ABS-jarrut ja ajonvakautus pois pelistä, ohjaus vähän epämääräisemmäksi ja jäykemmäksi (?) ja vakionopeudensäädin pois pelistä.
Katselin sitten Icarsoft mb v2.0 "gameboylla" mitä vikakoodeja auto sisältään antaa.
-5001 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5944 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
-5945 Control module N30/4 (Electronic Stability Program control module). internal fault
Koodit saa tietysti nollattua ja ABS ja huutomerkki valot sammutettua, mutta koodeista tuo 5001 uusii valojen kanssa heti nollauksen jälkeen jos vauhti nousee yli 20km/h tai pyörä ruopasee (paikallaan taitaa antaa jarrua vasten vähän ruopiakin). Muut koodit tulee sitten vähän milloin haluaavat.
Tutkin auton mukana tulleita papereita ja edellinen omistaja oli viime vuonna loppu syksystä käyttänyt autoa kahdesti pajalla samanlaisen vian takia. Papereissa oli korjaamon lausunto, mikä meni kutakuinkin "Vikakoodit nollattua. Vika ei uusiutunut koeajolla"

Icarsoftilla mitä tutkin ajonaikana niin:
-Jarrupolkimen anturista tulee ilmeisesti joka painalluksella ainakin joku signaali, koska sen toiminta näkyy normaalisti.
-Pyörien pyörimisnopeudet näyttää oikeilta eikä ainakaan silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Kääntökulma-anturi seuraa ratin liikkeitä eikä silminnähden huomaa mitään katkoja syötteessä.
-Jarrupaineet poljin paineesta riippuen ~0.17-200bar.
-Kiihtyvyysanturit seuraa niin pitkittäistä kuin sivusuuntaistakin kiihtyvyyttä järkevän oloisesti. Tosin arvojahan en tiedä mitä ne pitäisi suunnilleen olla.
Toimenpiteet joilla olen kokeillut vikaa poistaa:
-Takapyörien ABS-anturit visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-Kuskin puolen etu ABS-anturi visuaalisesti tarkastettu ja puhdistettu.
-ABS-yksikön, siis mistä jarruputken lähtee (N30/4?) sähköliittimen molemmat puolet puhdistettu.
-Yksikön sähköpurkki käytetty irti ja visuaalisesti tarkastettu / puhdistettu ettei mitään ylimääräistä ryönää ole purkissa tai yksikön "tuubeissa".
-Vikakoodeja luettu ja nollattu useita kertoja, sekä muutaman kerran ajettu "rig-testi" onnistuneesti mikä jälkeen kuitenkin lyö heti samat vikakoodit päälle.
Onko tässä nyt mitä muuta pientä helppoa näppärää tehtävissä millä voisi vikaa etsiä tai pois sulkea?
Oma epäilys kohdistuu ABS-yksikön moottoriin. Onko kukaan onnistunut vaihtamaan tuollaiseen rymppäyksellä kiinnitettyyn moottoriin hiiliä tai onko tietoa onko moottori modattavissa helposti pulttikiinnikkeisesi jos lähtee rymppejä aukomaan?
Muita mietteitä aiheesta muuta kuin, että "paskan ostit nän-nän-nää"

Niin ja jos Mouhijärvi, Nokia, Pirkkala (Ylöjärvi, Tampere, Hämeenkyrö) seuduilta löytyy Star-väkeä niin saa ilmoittautua jos kohtuullista korvausta vastaan olisit valmis omaa aikaasi käyttämään ja kanssani Starilla aihetta tutkimaan. Se kun varmaan voisi vielä tarkentaa noita vikakoodeja vai mitä olette mieltä?