Vito 639 täristää
Vito 639 täristää
Missä vika? Vito on alkanut täristää nopeuksien ollessa 70-95 km/ sekä yli 110 km/h.Täristys ilmenee kun on nk. vetopäällä, kaasua löysättäessä tärinä poistuu. Tärinä jatkuu vaikka vaihtaa esim. vaihdetta pienemmälle nopeuden ollessa edm. Vito on vm -04 ja ajettuna 150 tkm.
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
vito500tkm kirjoitti:Eli hyvin kestää?? 150tkm.
Takarenkaan epätasapainohan resonoi kardaaniin.
Tarkasta nostamalla takapää ylös ja vauhtia pyriin se 80kmh.
Toinen tarkastaa että mikä vipottaa. Samalla tarkasta ristinivelet.
Nm. tein yhden yön turhaa työtä kun vika oli kuitenkin renkaassa.
Ok! Kiitos neuvoista. On varmaankin paikallaan lähteä paikallistamaan vikaa ensin siitä, että sulkee pois tuon takarenkaiden epätasapainomahdollisuuden. Lähtökohtaisesti siis vian paikallistaminen ensin nk. "pienimmästä pahasta".
Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.vito500tkm kirjoitti:Eli hyvin kestää?? 150tkm.
Takarenkaan epätasapainohan resonoi kardaaniin.
Tarkasta nostamalla takapää ylös ja vauhtia pyriin se 80kmh.
Toinen tarkastaa että mikä vipottaa. Samalla tarkasta ristinivelet.
Nm. tein yhden yön turhaa työtä kun vika oli kuitenkin renkaassa.
Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Jep.Tuli mieleen kun hinaus firma veti linja--autoa jossa luistos esto ja vetivät etupää ilmassa.Kaveri ihmetteli heti hinausta aloittaessaan kun jytkähtelee vastaan valtavasti.Ja kun hanttin paneminen loppui jonkin minuutin kulttua äijä honas mikä mättää mutta oli jo myöhäistä,jotain hajos.Tarina ei kerro että oliko linja-auto veto aikana käynnissä vai sammuksissa.Vonikka kirjoitti:Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Hieman uskomattomalta kuulostaa... Pakkoko sitä on ollut vetää virta päällä? Ja yleensä luistonestot ei toimi, jos a) kone ei käy b) vaihde ei ole päällä. Enempi tulee mieleen, että on jäänyt 'naulat'/kardaani paikalleen...atlas kirjoitti:Jep.Tuli mieleen kun hinaus firma veti linja--autoa jossa luistos esto ja vetivät etupää ilmassa.Kaveri ihmetteli heti hinausta aloittaessaan kun jytkähtelee vastaan valtavasti.Ja kun hanttin paneminen loppui jonkin minuutin kulttua äijä honas mikä mättää mutta oli jo myöhäistä,jotain hajos.Tarina ei kerro että oliko linja-auto veto aikana käynnissä vai sammuksissa.Vonikka kirjoitti:Nappaa luistonestot pois päältä niin ei kai ABSien pitäs tuohon vaikuttaa sitten enään..pönttö kirjoitti:Antaako Vito ottaa noin paljon vauhtia ylösnostettuihin pyöriin? Isommissa vehkeissä joskus joutunut koittamaan vähän vastaavaa tilannetta, eikä tahdo saada kierroksia, kun ABS:n pyörintänopeustiedot on erilaiset.
Tuo mitä joskus kokeiltiin pyörittää oli nelossarjan Scania, siinä ei ainakaan TC:n irtikytkentä auttanut. Ja kun ABS:n kanavat vertaavat muutenkin koko ajan toistensa arvoja, niin eipä siinä paljon luistoneston sammutus auta, jos 4 kanavaa näyttää nollaa ja kahdelta tulee pyörintänopeustieto.
Kuorma-autoissa on joku juttu en vain tiä mikä mutta aina niitä hinattaessa pitää ottaa kardaani irti nimimerkillä kaveri ajaa raskasta hinuria...pönttö kirjoitti: Hieman uskomattomalta kuulostaa... Pakkoko sitä on ollut vetää virta päällä? Ja yleensä luistonestot ei toimi, jos a) kone ei käy b) vaihde ei ole päällä. Enempi tulee mieleen, että on jäänyt 'naulat'/kardaani paikalleen...
Tuo mitä joskus kokeiltiin pyörittää oli nelossarjan Scania, siinä ei ainakaan TC:n irtikytkentä auttanut. Ja kun ABS:n kanavat vertaavat muutenkin koko ajan toistensa arvoja, niin eipä siinä paljon luistoneston sammutus auta, jos 4 kanavaa näyttää nollaa ja kahdelta tulee pyörintänopeustieto.
Ja Vitossa on olemassa valikko josta saa roll test moden päälle eli penkissä ajo ohjelman jolloin auton ei pitäisi vikuroida ja se antaa tehoa vaikka kaikki pyörät ei pyöri
"Screw you guys, I'm going home!" - Eric Cartman
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Ex - W639 Vito 120 cdi '09 Fast Orange
Vaihdelaatikon voitelu ei toimi, öljypumppu on (yleensä) sivuakselilla.Vonikka kirjoitti:Kuorma-autoissa on joku juttu en vain tiä mikä mutta aina niitä hinattaessa pitää ottaa kardaani irti nimimerkillä kaveri ajaa raskasta hinuria...
Toinen vaihtoehto on ottaa vetoakselit ulos, mutta siitä tulee omat ongelmansa, joten yleensä otetaan kardaani irti.
Re: Vito 639 täristää
onpa itsellani samanlaisia oireita Vitossa. Ajettu tosin 250th ja vaihdatin kardaaniin ristikot, kun olis ollut niin tosi kalliit kardaanin patkat vehossa (kyseessa pitka vito 3 osassa kardaani ja 600euroa kappale) Ristikot vaihtui natisti, mutta nyt ajatus etta se pitaisi jotenkin tasapainottaa, koska taryyttaa hiukan edelleen. Onko tietoa kenellakaan missa voisi tasapainottaa kardaania??herranja kirjoitti:Missä vika? Vito on alkanut täristää nopeuksien ollessa 70-95 km/ sekä yli 110 km/h.Täristys ilmenee kun on nk. vetopäällä, kaasua löysättäessä tärinä poistuu. Tärinä jatkuu vaikka vaihtaa esim. vaihdetta pienemmälle nopeuden ollessa edm. Vito on vm -04 ja ajettuna 150 tkm.
Kiitos Purde nopeasta vastauksesta. Pitaapa soittaa KO-MET oy lle ja tiedustella hintaa. Tuleepa varmaan kayntia Espoossa kesan paalle.purde kirjoitti:Espoon Juvanmalmilla KO-MET Oy
Kardaanit ja ristikot, oikaisu, lyhennys ym. ja tasapainoitus.
Juvan teollisuuskatu 10
02920 ESPOO
Puh. (09) 855 5671
GSM/040 537 8628
Tässä yksi hyvä vaihtoehto.

Re: Vito 639 täristää
Omassa W639 2004 autom. 150 tkm tuli vastaavantyyppinen vika. 70-85 kmh nopeudessa auto täristi melkoisesti (siis ihan helv..tisti). Renkaat painotettiin kahteen kertaan eri renkagasliikkeessä, eikä vika ollut niissä. Korjaamo ilmoitti vian olevan kardaanin ristikossa, ja se vaihdettiin, muttei vika silläkään vielä poistunut. Korjaamo olisi halunnut vaihtaa kaikki ristinivelet ja pelottelivat jo laatikkovialla. En ollut valmis niin kalliisiin remontteihin, vaan päätin vaihtaa itse kannatinlaakerit(jotka ei mielestäni olleet huonot) sekä vaihdelaatikon kumityynyn (olivat niin edulliset, että piti se ostaa varmuuden vuoksi). Tilasin osat Saksasta noin puoleen hintaan suomessa myytäviin varaosiin verrattuna (molemmat laakerit sekä kumityyny yht. 151 euroa kotiin toimitettuna) . Auto hieman ylös, jotta mahduin autona alle ja tutkimaan, miten homman tekis ulkona huonoilla työkaluillaroikan valossa. Mersussa käytetään erilaisia pultteja, joten jätin laakerivaihdon sikseen ja ajattelin hakea avaimet motonetista seuraavana päivänä. Kardaanista kiinni ja koitin heiluttaa vaihdelaatikkoa, muttei se mihinkään siinä heilunut. Kumityynyn päätin kuitenkin vaihtaa, kun niihin sopi tavalliset hylsyavaimet ja ne tuli tilattua samalla. Hieman tunkilla kannattelin vaihdelaatikkoa ja neljä pulttia auki ja se lähtikin helposti pois. Totesin kumin olevan yläreunastaan oleva irti. Ei se lopultakaan löysältä vaikuttanut. Uutta asentaessa jouduin tunkilla sentin verran laatikkoa nostamaan, jotta sain uuden paikoilleen. Siihen se jäi sentin ylemmäs, kun otin tunkin alas. Sitten koeajolle. Hämmästys oli sanoinkuvaamaton. Auto ei värissyt, ei tärissyt ja se kulki kuin veturi. En olisi ikinä uskonut vian olevan vaihdelaatikon tukikumissa. Kerron tämän, koska osa on helppo vaihtaa, eikä ole kallis ja sen pystyy varmasti vaihtamaan itse, jos auton saa sen verran ylös, että mahtuu alle. Enkä löytänyt vastaavaa vikapaikkaa kenenkään muun kirjoittaneen. Itselläni ongelma poistui tällä kertaa. 

Re: Vito 639 täristää
Vastaava ongelma poistui omastani yhden ristinivelen vaihdolla. Yleensä ongelma on joko kardaanin nivelissä tai kannatinlaakereissa.
Re: Vito 639 täristää
Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Vito 639 täristää
Mottorin ja laatikon tuki kumitmikzaa kirjoitti:Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

Re: Vito 639 täristää
Nyt olisi ne tukikumitkin vaihdettu. Ei vaikutusta. Voiko vetari tehdä semmosta ?
CDI203 kirjoitti:Mottorin ja laatikon tuki kumitmikzaa kirjoitti:Mulla olis semmonen onkelma -09 120cdi Vitossa että kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene. Käytin kardaanin juuri ko-met oy:ssa jossa vaihtoivat ristikot ja kannatinlaakerit + tasapainotus. Vika ei muuttunut yhtään... Mitä seuraavaksi kannattaa tarkistaa ?
Re: Vito 639 täristää
Tänään vaihdoin vetoakselit taakse ja täristys senku jatkuu... Mitä ihmettä ton vehkeen kanssa seuraavaksi kokeilisi..
Re: Vito 639 täristää
Hyvin sopii oireet turbiinivikaan. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm välein, tai jotenkin edes, ja huuhtelemalla ?kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene
wiimax.fi
Re: Vito 639 täristää
dealer kirjoitti:Hyvin sopii oireet turbiinivikaan. Laatikkoöljyt vaihdettu 60tkm välein, tai jotenkin edes, ja huuhtelemalla ?kun ajaa normaalisti 80km/h niin pelaa normaalisti mutta kun tulee mäki tai monttu niin alkaa satunnaisesti jyrisemään/tärisemään. Heti kun irrottaa kaasusta kaikki lakkaa. Nyt se on ruvennut rauhallisesti kiihdyttäessä tekemään myös samaa. Isoilla kierroksilla kiihdyttäessä ei ilmene
Öljyjen vaihdosta ei ole tietoa.. enään niitä ei taida hyödyttää vaihtaa ?
Re: Vito 639 täristää
dealer kirjoitti:Kannattaa vielä vaihtaa, lisäainetta sekaan (shudder fixx)
Vaihdoin öljyt ja laitoin tuota lisäainetta sekaan. Nyt loppu Jyrin. Onko tämä väliaikainen korjaus vai meneekö oikeasti tolla vain ?
Mitä olette mieltä jos ajan muutaman tuhannen kilsaa ja vaihdan taas öljyt niin saa suurinpiirtein ne kaikki vanhat öljyt sieltä pois. Jos laitan tuota lisäainetta silloin myös sekaan niin onko vaarallista ? Voiko sitä edes liikaa sinne laittaa ?
Re: Vito 639 täristää
Mulla tekee samaa ja kaveri kerto et on moottorinkumityynyistä et ne kannattaa tsekata...on kuulemma tyyppivika..varsinkin tos 120cdi:ssä..