R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Moikka vaan.
Oma projekti on vuodelta 1989 SL500, ja nyt liikenteessä ilmastointi sitten päätti olla enää reagoimatta mihinkään.
Siinä palaa punainen AUTO painike, mutta ei reagoi enää 1,2,3,4 nappeihin, tai mihinkään muuhunkaan nappiin. Lämpötilan säädin toimii, mutta 13c kohdalla puhaltaa kuumaa, 20c kohdalla normi, ja 30 kohdalla ei mitään eroa 20c kohdalla. Pitäskö tässä ruveta kaivelemaan Ebaysta käytettyä ilmastoinnin yksikköä? Niitä saa näköjään n. 200€:llä ihan mukavasti, vai mistä lähtisitte selvittämään ensin?
Sellainen olo jäi, että myös turvavyön merkkivalo ei enää syttyisi kojelautaan vaikka lähtisi parkista ilman turvavyötä. En sitten tiedä liittyvätkö yhteen, vai onko sain sattumaa.
Oma projekti on vuodelta 1989 SL500, ja nyt liikenteessä ilmastointi sitten päätti olla enää reagoimatta mihinkään.
Siinä palaa punainen AUTO painike, mutta ei reagoi enää 1,2,3,4 nappeihin, tai mihinkään muuhunkaan nappiin. Lämpötilan säädin toimii, mutta 13c kohdalla puhaltaa kuumaa, 20c kohdalla normi, ja 30 kohdalla ei mitään eroa 20c kohdalla. Pitäskö tässä ruveta kaivelemaan Ebaysta käytettyä ilmastoinnin yksikköä? Niitä saa näköjään n. 200€:llä ihan mukavasti, vai mistä lähtisitte selvittämään ensin?
Sellainen olo jäi, että myös turvavyön merkkivalo ei enää syttyisi kojelautaan vaikka lähtisi parkista ilman turvavyötä. En sitten tiedä liittyvätkö yhteen, vai onko sain sattumaa.
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Ilmastoinnissa on itsediagnosointi, josta ehkä voi jotain selvitä. Liitteenä on ohje ja vikakoodit (englanniksi).
Itse koettaisin paikantaa vikaa enkä vaihtaisi hintavia osia arvailemalla.
Itse koettaisin paikantaa vikaa enkä vaihtaisi hintavia osia arvailemalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Uuuu vielen dank!
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
nyt kävin vähän pyörittelemässä diagnostiikkaa.
melkein ainoat mitkä se antoi oikein mittaustuloksissa oli:
01 inside temperature
06 engine coolant temperature
A/C self diagnostic systems DTC read out antoi koodit:
73: A/C Compressor Signal,
75 Auxiliary Fan Signal, 1 st stage.
Tämän jälkeen tulikin sitten listaa:
4 Outside temperature sensor b10/5
6 Evaporator Temperature sensor b10/5
8 Heater Core Temperature sensor b10/6
10 U Heater Core Temperature sensor right
16 Center Air Vent Control Module n18/2r2 vilkuttaa lisänä 10U
18 Center Air Vent Feedback Potentiometer R23/3 vilkuttaa lisänä 10U
19 U Center Air Vent Feedback Potentiometer R23/3
20 Left Air vent control module N18/2r1 vilkuttaa lisänä 32U
22 Left Air vent feedback Potentiometer R23/1
24 Right Air vent control module N18/2r3
26 Right Air Vent Feedback Potentiometer R23/2 vilkuttaa lisänä 20U
31 U Automatic A/C Monovalve Y19
32 U Automatic A/C Monovalve Right
34 U Auxiliary Fan Signal 2nd stage
Välillä antoi valot taas yksikköön ja pystyi näppäilemään 1,2,3,4 tai vaikka 0 ym. Mutta se ei käynnistänyt mitään.
Moottoritiellä se alkoi sitten itsestään puhaltaa lämmintä ja reagoi kyllä keskeltä säädettyyn, että kuinka paljon mistäkin se puhaltaa.
Omituisia oireita.
melkein ainoat mitkä se antoi oikein mittaustuloksissa oli:
01 inside temperature
06 engine coolant temperature
A/C self diagnostic systems DTC read out antoi koodit:
73: A/C Compressor Signal,
75 Auxiliary Fan Signal, 1 st stage.
Tämän jälkeen tulikin sitten listaa:
4 Outside temperature sensor b10/5
6 Evaporator Temperature sensor b10/5
8 Heater Core Temperature sensor b10/6
10 U Heater Core Temperature sensor right
16 Center Air Vent Control Module n18/2r2 vilkuttaa lisänä 10U
18 Center Air Vent Feedback Potentiometer R23/3 vilkuttaa lisänä 10U
19 U Center Air Vent Feedback Potentiometer R23/3
20 Left Air vent control module N18/2r1 vilkuttaa lisänä 32U
22 Left Air vent feedback Potentiometer R23/1
24 Right Air vent control module N18/2r3
26 Right Air Vent Feedback Potentiometer R23/2 vilkuttaa lisänä 20U
31 U Automatic A/C Monovalve Y19
32 U Automatic A/C Monovalve Right
34 U Auxiliary Fan Signal 2nd stage
Välillä antoi valot taas yksikköön ja pystyi näppäilemään 1,2,3,4 tai vaikka 0 ym. Mutta se ei käynnistänyt mitään.
Moottoritiellä se alkoi sitten itsestään puhaltaa lämmintä ja reagoi kyllä keskeltä säädettyyn, että kuinka paljon mistäkin se puhaltaa.
Omituisia oireita.
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Sain sen verran selville, että MB WIS ASRA:n diagnostiikkaan koodi on AD83.40-P-6000D. Sillä löytää kaaviot ja ohjeet jokaisen pisteen tarkistukseen ja korjaukseen. Itse en osaa noin hienoja asioita tehdä niin varmaan alkaa olemaan Vehokamaa.
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Tulipa tuosta vaan mieleen omakohtainen kokemus parin vuoden takaa (ihan eri autosta kylläkin, ja tuoreemmasta v. 2012).
Eli juurikin vikalistat olivat pitkät kuin nälkävuosi ja mittariston varoitusvalot muistuttivat lähinnä joulukuusta...
Merkkikorjaamo luuli vian korjaavansa mutta 5km ajettua taas sama tilanne päälle...
Noh, syyllinen oli silloin tuo ulkolämpötilan anturi -> sen tietoa tarvitaan varmaan melkein kaikilla noilla toimilaitteilla ja jos se antaa jotain höpöhöpöjä niin kaikki nuo muutkin tuuttaavat silloin vikailmoituksia.
Vaihdoin sitten ko. temp-anturin itse, muistelen että sille tuli hintaa 8 ekee.
En sano että välttämättä olisi tuo, mutta tuosta listalta ne nyt vaan osuivat ekana silmään...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Joo! Toi voi olla hyvin pitkälle totta. Koska mulla ainakin mittaristossa oleva ulkolämpötilan ilmaisin näyttää ihan häränpyllyä, ja sen lisäksi vielä ilmastoinnin oma diagnostiikka. Voi olla että ne sekoilevat keskenään niin pahasti, että siinä olis joku oikosulku
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Lähtisin liikkeelle siitä ulkolämpötila-anturin vaihdosta. Ilmastoin diagnostiikkakin voi kaivata "oikeita lukemia"...
Äkkiä googlaamalla noita ainakin saa - ja varsin huokeastikin (?)
https://www.ebay.de/itm/403422400795?fi ... Sw0xdh6i0K
Äkkiä googlaamalla noita ainakin saa - ja varsin huokeastikin (?)
https://www.ebay.de/itm/403422400795?fi ... Sw0xdh6i0K
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: R129 1989 SL500 ilmastointi sekosi
Siel oli ainakin semmonen ihme sulake mennyt. Semmonen riemukaaren näkönen musta pitkä sulake. A0005452034. Sitten se ohitettiin se järjestelmä ja alkoi toimimiaan normaalisti. Antureista en osaa vielä sanoa.