Ylläpitolaturi
Ylläpitolaturi
Autossani on Defan 10A ylläpitolaturi. Nyt kuitenkin etähallinta herjaa aamuisin ettei akun jännite riitä käynnistämään polttoainelämmitintä. Näyttäisi että laturi kyllä lataa ja moottorin käynnistymisessä ei ole mitään ongelmaa. Ajan aika lyhyttä matkaa ja lämmitintä tulee käytettyä. Oletin kuitenkin että ylläpitolaturi ratkaisee sen ongelman. Auto on '17 V250 jossa on start/stop. Laturi on kytketty konehuoneen apuvirtaterminaaliin. Voisiko ongelma liittyä siihen että auto luulee akun olevan vailla vaikka näin ei ole ? Millaisia kokemuksia muila on ylläpitolaturista AGM ja start/stop autoissa ?
Re: Ylläpitolaturi
Akun kunto ilmeisesti ollut OK testattaessa, oliko lataustaso OK ?
Milloin ylläpitolaturia käytetään ja minkä aikaa, ellei se aamulla ole lataamassa akkua ?
Milloin ylläpitolaturia käytetään ja minkä aikaa, ellei se aamulla ole lataamassa akkua ?
wiimax.fi
Re: Ylläpitolaturi
Akku vaihdettu marraskuussa ja ainakin silloin lataustaso kunnossa. Pistorasia on kauko-ohjattava ilman kelloa, yleensä olen laittanut sen illalla päälle että olisi aamulla valmiina.
Re: Ylläpitolaturi
Oletko tarkistanut, että ylläpitolaturi toimii ja lataa akkua, ettei nyt olisi vaan jotain vikaa siinä.
wiimax.fi
Re: Ylläpitolaturi
Yleensä DEFAn laturissa on edes jonkinlainen indikointi siitä, onko akku täyteen ladattu ja toisaalta, onko älylaturi havainnut ongelman. Mitähän se laturi lataustuloksesta sinulle kertoo?
Lisätään: Onko sulla siitä laturista täsmällinen tyyppi?
Lisätään: Onko sulla siitä laturista täsmällinen tyyppi?
Re: Ylläpitolaturi
Siihen olen kallistumassa että jotain vikaa siinä on, ledin mukaan lataa ja näyttää lopulta täyttä. Laitteessa takuu ja olen menossa asennusfirmaan tilannetta selvittämään. Lähinä kiinnostaa se että onko kuvio periaatteessa toimiva että ko. laturia voi nykymersuissa käyttää. Laitteen tyyppi Defa ChargerKit 1210 Flex.
Re: Ylläpitolaturi
Ymmärsin, että tuo DEFA kykenisi akun lataukseen. Oletko mitannut sen napajännitteen yleismittarilla, kun se laturi näyttää täyttä? Onko se akku on vaihdettu, vai originaali?
Re: Ylläpitolaturi
Tässä on ilmeisesti sellainen tilanne että autossa on 2 akkua. Koska kyseessä on auto jossa on jarrutusenergian talteenotto ja start/stop ynnä muut modernit vermeet, kahden akun systeemikin pitää toteuttaa eri tavalla eli DC-DC tyyppisellä laturilla. Muu ei pitemmän päälle toimi kun jännite vaihtelee. Lopputuloksena on se että käyttöakku kuluu kun ei lataannut kunnolla ja levossa purkaantuu toiseen. Taitaa tuo yllöpitolaturikin yrittää ladata molempia yhtä aikaa. Ainakin testeri näyttää vähän alle 5A latausjännitteeksi levossa ja sen tehon pitäisi olla 10A parhaimmillaan.
Olisiko jokin tällainen tarpeen https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet ... /12548902/
Re: Ylläpitolaturi
On ilmeistä, että olet selvittänyt ratkaisun ja muutenkin jo huomattavasti valveutuneempi tulevan laturihankinnan kanssa kuin minä, joten jätän neuvomisen sikseen.