ensiautoksi w124

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
veikka1337
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 05.02.2022 20:16

ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja veikka1337 »

Kortin saanti lähentelis ja autoo pikku hiljaa kahottava. Mietinnässä 6 koneella oleva ei niin väliä onko bensa vai diesel mutta jos diesel niin pakuna. Minkälaista vikaa näistä yleensä löytyy ja onko w124 järkevä hommata kun ei ole autojen laitosta läheskään kokemusta vai tekemällä oppisi?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1357
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tervetuloa Foorumille.
veikka1337 kirjoitti: La 05.02.2022 20:24Minkälaista vikaa näistä yleensä löytyy ja onko w124 järkevä hommata kun ei ole autojen laitosta läheskään kokemusta vai tekemällä oppisi?
Vikana alkaa yleisesti olemaan ikä, eli aikalailla kaikkeen saa varautua. Moottoreista karkeasti sanottuna dieselit ovat erittäin varmatoimisia, bensoissa käyntihäiriöt yleisempiä. Käyttövoimasta riippumatta, suurimpana vikana on ruoste.
Minkälaista summaa olet ajatellut autoon käyttää? Näiden hintahaitari kun alkaa olemaan 1000€-20000€ :)

Auton huoltamisen/korjaamisen oppii kyllä opettelemalla ja tekemällä. W124 on siihen hommaan ihan kiitettävä auto, kulutusosat ovat edullisia ja niitä on hyvin saatavilla. Purkuautoja löytyy. Perushuollot ja korjaukset ovat melko yksinkertaisia toteutta. Tämä ja naapurifoorumi + ulkomaan foorumit + youtube ovat täynnä erilaisia korjaustopicceja. Pitkälti riippuu omasta tahtotilasta, onko valmis opettelemaan. Jonkinlainen työskentelytila olisi hyvä olla ja työkalut tietysti.
Omasta mielestäni W124 ei kannata hankkia (ainakaan käyttöautoksi), jos ei ole valmis autoiluun ja sen huoltoon/korjaukseen perehtymään.

Foorumeilla on metsästetty satalankkuja, hakemalla löydät varmasti enemmänkin.
viewtopic.php?t=207165
viewtopic.php?t=188034
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 652
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Tarjonta on varmaan vähentynyt siitä, kun meillä hankittiin nuorimmaiselle W124 250D opiskelija-autoksi, mutta ei se autona mitenkään hölmö vaihtoehto ole. Meillä Volvoperheen oletusarvoiset valinnat eivät sopineet tuohon tilanteeseen, koska opiskelupaikka löytyi lähes 600 km etäisyydeltä, mikä ei ole vanhan bensa-Volvon ominta aluetta ja diesel-volvot ovat tuossa hintaluokassa jo tyypillisesti raunioina.

Uudemmista Golf, Mondeo, Toyota ja W202 dieseleistä ei löydetty kohtuuhintaan kunnollista yksilöä, joten kauas opiskelemaan lähdössä ollut bongasi itse tuon itseään vanhemman korimallin. Meillä ollut auto oli vähän erikoistapaus, koska meille tullessaan uskottavaa ajomäärää oli takana vain 330.000 km ja kaksi edellistä omistajaa olivat kumpikin ajaneet autollaan kymmenisen vuotta pitäen siitä koko ajan hyvää huolta, minkä seurauksena se oli lähtiessä poikkeuksellisen hyvässä kunnossa. Yleisperiaatteena pätee, että kun ostaa valmiiksi ehjän, riittää kun korjaa itse rikkomansa. Hyvin hoidetun ja rehellisen W124:n kanssa välttämättä paha rasti. W124 ostamisen vaikeus on siinä, että hyviä yksilöitä on enää vähän ja niistä kilpailee nuoruutensa unelma-autoa muistelevat ikämiehet, joilla on valmiutta maksaa mitä omistaja hoksaa pyytää.

Autoon mielestäni kannattaakin perehtyä sen verran, että opettelee tekemään (vaikkapa merkkikerhon ammattilaisten ohjeistamana) ainakin määräaikaishuollot itse. Se ei ole vaikeaa eikä maksa paljon.

Tuon ikäiseen autoon joutuu varmasti tekemään välillä jotain lisätöitä, mutta se on tässä hintaluokassa odotusarvo auton mallista riippumatta. Siksi oma ehdotukseni on kääntää Nettiauton hinnasto oikein päin, eli kalleimmasta alkaen ja ostaa niin hyvä kuin suinkin mahdollista. Meidän ostostrategiamme oli vaparidiesel manuaalivaihtein ja tähtäin suoraan valmiiden kymppitonnin museoautojen jälkeen alkavaan seuraavaan ei virheettömien mutta poikkeuksellisen hyvin säilyneiden ryhmään. Silloin sai alle neljällä tonnilla tunnollisesti huolletun ja myös sisältä siistin auton, jonka ulkonäkö oli edelleen tasolla, jolla puhdas ja vahattu auto taksiaseman ohi ajettaessa sai jutustelun katkeamaan ja kuskit seuraamaan katseella ryhdikkäästi ohitse lipuvaa Kiertotähteä. En tiedä, mitä tuon kuntoiset autot maksavat nykyisin, mutta se oli puolta halvempi kuin valmiit näyttelyautot. Koska auton mukana tuli mapillinen huoltohistoriaa, jatkoimme samaan malliin, tosin määräaikaishuollot kotitallissa tehden. Tämä oli tarpeen jo senkin vuoksi, että paljon ajava ei halua tinkiä luotettavuudesta.

Sen auton hankinta meni muuten sen verran pommiin, että ammattiinsa valmistunut ex-opiskelija ajoi samalla Kiertotähdellä vielä pitkään työllistymisensäkin jälkeen, koska hänellä kesti vuosia selvittää minkä uudemman auton uskaltaa ostaa oikeasti hyvän W124:n tilalle!

Satalankun viimein poistuessa (manuaalivaihteisen viimeisen vuosikerran facelift S203 OM646 dieselin tieltä) yllätyin kun oletin auton lähtevän museointiaihioksi. Autoa puhelimessa kysellyt kaveri tuntui tietävän kyseisen mallin ja kyseli hyvin asiantuntevasti kertoen hakeneensa juuri tällaista yksilöä. Auton seuraava kuljettaja olikin vielä nuorempi vasta valmistunut ammattimies, joka oli saanut työpaikan kaukaa kotoa ja tarvitsi luotettavan auton halvalla ja tuli katsomaan autoa W124 mallin hyvin tuntevan isänsä konsultoimana. Silloin 470.000 km ajettu Satalankku lähti vielä kerran vetämään reilusti keskimääräistä suurempaa ajomäärää eikä minulla ainakaan ole syytä epäillä etteikö se olisi siitä myös selvinnyt jos auton hoito jatkui tuon yksilön siihenastisen perinteen tasolla.

Vaikeutena saattaa olla se, että oikeasti hyvä menee niin kalliiksi, että samaan rahaan saa jo yhtä hyvän S/W203:n tai jotain muuta kiinnostavaa?
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja epk »

en ostaisi ensi autoksi. Katselin hyvän 211/203/204, sellaisen saa pienen etsinnän jälkee 2-4k.
mörkö2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: Su 09.01.2011 14:42

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja mörkö2 »

W124 oli meidän eka Mersu ja pakko todeta, että 1350€ hintaan saatiin kyllä käyttökelpoinen auto. Ajoimme sillä yli 100 t km ja ei paljon korjata tarvinnut. Tämä oli vuonna 2010 ja lopulta kaaran kohtaloksi koitui ruoste. Hyödynsimme siitä kuitenkin osia seuraavaan Mersuun (W124 farkku 300D 87) ja kaverin 250D,hen.. Loppuauto myytiin vielä ajokuntoisena eräälle niitä purkavalle taholle.
Nyt on pihalla 1miljuuna 16 tuhatta ajettu 87 250D ja kyllä silläkin työmatkailu rujosta ulkomuodosta huolimatta onnistuu...
Kyllä esim W203 tai W211 ovat selvästi mukavampia, mutta W124 osat ja ylläpito tulee halvaksi. Auto on kuitenkin semiharrasteauto, joten mitä tahansa voi tulla eteen.. Eti kohtuu hyvä 200D tai 250D ja pidä sitä mahdollisimman hyvin. Näin vanhalla ajaminen päivittäin vaatii jo harrastuneisuutta... :thumbup:
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3660
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Komppaan muita, W124 oli hyvä auto, mutta valitettavasti ikä aiheuttaa todella hankalia ongelmia. Ei välttämättä kalliita, mutta vaikeita diagnosoida. Paljon harmaita hiuksia aiheuttaa haprastuneet kumiosat ja muut tiivisteet. Myös iäkäs elektroniikka on nykyään hankalaa. Edelleen kunnossa olevana hyvä auto, mutta ne varmat vuodet taisi mennä
10-15v sitten näissä. Harrasteautoksi hyvä, ja harrastajalle vielä käyttöautoksikin. Kuten tuolla jo mainittiin niin oikeasti hyvä ja toimiva 124 maksaa jo niin paljon, ettei sen hankkiminen käyttöautoksi ole järkevää.
Itse katselisin Facelift mallin 203:sta tai vähän isommalla budjetilla 204:sta. W211 unohtaisin kalliiden korjausten ja ylläpitokulujen vuoksi. Ja sitten taas kohtuu kilsoilla olevan hyvän Facelift 211:n hinnalla saa jo paljon modernimman mersun kuten 212 tai 204.
Jokatapauksessa 90-lukuiset unohtaisin käyttöautona tuolla kokemuksella. Sen voin luvata, että kaikissa uudemmissakin malleissa on ongelmaa ja varmasti tulee niitä lisää. Diesel ehkä kaikenkaikkiaan käyttövarmempi ja halvempi lopulta kun autot on halvempia, tarjontaa enemmän ja korjaukset hivenen halvempia kun bensassa. Ihan nyt esimerkkinä vaikka jakoketjuongelmat.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja epk »

mä en ymmärrä miksi jengi vauhkoo että 211 kallis korjata ja ylläpitää, moni sanoo että prefassu ihan totaalisen kamala auto ja vikainen kuin mikä :lol: Niitäkin tässä itsellä ja ystäväpiirissä ollut kymmeniä ja vuoskausia, kaikki olleet pirun tyytyväisiä, luotettava auto ja halpa ylläpitää. Osa kuin osa, mikään ei maksa yhtään mitään, käytettyä ja uutta osaa saa pikkurahalla.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos välttämättä haluaa uudempaa ajokkia jota voi sitten testerillä näppäillä, niin tällä hetkellä rahalle saanee parhaiten vastinetta kun ostaa prefacelift 211:n. En näe mitään syytä välttää niitä, yhtä hyvä jos ei vähävikaisempikin malli kuin uudemmat rottelot. Purkuosaa joka puolella.
Toinen vaihtoehto on facelift 203 joita vielä löytyy kohtuullisen vähillä ruosteilla.
Facelift 211 toki myös, mutten näe järkeä maksaa sellaisesta paljon enempää kuin vanhemmasta mallista, varsinkaan nyt kun vanhemman jarruyksikön takuu on 25 vuotta.
Alkupään 204 taas sisustaltaan ikävä (tämä vain mielipide toki) + taka-apurungon ruostumisineen ja rattilukkovaivoineen ja ... no, jos ei tarvitse maksaa yhtään enempää kuin vastaavan kuntoisesta vuotta paria vanhemmasta 203:sta niin ehkä ? En ole seurannut hintoja, ei ole kiinnostanut.

Kaikissa edellä mainituissa ylivoimaisen hyvänä puolena 124:ään verraten sekä aktiivinen että passiivinen turvallisuus.

Toki 124:llä pääsee vähemmillä remonteilla kuin millään edellisistä jos malttaa etsiä kelvollisen yksilön.
Toimintatonni toki hetki alkuun varattuna, kuten uudempiinkin malleihin. Purkuosia on joka puolella ja viat helppoja löytää ja korjata. Jos ei satalankkua saa ajokuntoon ei kannata haaveilla uudemman mallin ylläpitämisestä omin voimin, korjaamot toki auttaa tarvittaessa mallista riippumatta.
Yksi seikka mikä myös puoltaa 124:ää on se, että niillä vedellään käyntiin nuo uudemmat mallit tai annetaan niille lisävirtaa sitten kun eivät enää omin voimin liiku, mistä milloinkin johtuen.

Kaikki edellä kirjoitettu koskee dieselmalleja, bensakoneisia ei jaksa ruotia.
wiimax.fi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 652
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

epk kirjoitti: Su 06.02.2022 20:03 mä en ymmärrä miksi jengi vauhkoo että 211 kallis korjata ja ylläpitää
Ei aivan noin, vaan vertailukohteena on ikäluokka, jonka vielä hyllyssä olevat varaosat myydään pois jos joku niistä vielä jotain haluaa maksaa. Kun rakenteessa ei ole turboa, ei tietokonetta, ei CDI suuttimia, railipaineen säädintä eikä jousituksessa ilmapusseja jne. ja suuttimia ja hehkuja saa satasellä kourallisen, niin ei se tarkoita muiden autojen kalleutta, vaan että hyvän W124 / Volvo 940 tyylilajin autojen ylläpitokustannuksille ei voi pärjätä millään tämän vuosituhannen autolla.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3660
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja EVO X »

epk kirjoitti: Su 06.02.2022 20:03 mä en ymmärrä miksi jengi vauhkoo että 211 kallis korjata ja ylläpitää, moni sanoo että prefassu ihan totaalisen kamala auto ja vikainen kuin mikä :lol: Niitäkin tässä itsellä ja ystäväpiirissä ollut kymmeniä ja vuoskausia, kaikki olleet pirun tyytyväisiä, luotettava auto ja halpa ylläpitää. Osa kuin osa, mikään ei maksa yhtään mitään, käytettyä ja uutta osaa saa pikkurahalla.

211 on ylivoimaisesti kallein auto ylläpitää mitä mulla on koskaan ollut. 2kpl niitä oli aikanaan. Ja jos se oli vikaherkkä jo kymmenen vuotta sitten niin ei ne nyt ainakaan parempaan ole ajan ja kilometrien karttuessa muuttunut. Toki se ero nykyään on, että purkuosat ei maksa mitään silloiseen verrattuna. Muistan kuinka 211->204 siirtyessä kulut aikanaan lähes puolittui. Niitten välissä oli käyttöautona 124/250D 120tkm ja 1,5v ajan. Se oli taasen auto mihin on siinä ajassa mennyt eniten rahaa. Sitä korjattiin moninkertaisesti auton hintaan nähden. Heittämällä paras auto mitä on ollut on tuo S213 mikä on pihassa.

Mutta,
211 oli hyvä auto ajaa, ei siinä mitään. Facelift mikä isällä oli 60-200tkm välin oli hyvinkin luotettavan oloinen toisin kuin nuo prefacet mitä itsellä oli. Henkilökohtaisesti jäi vaan niin paska maku 211:stä etten voi mitenkään suositella sitä kenellekään.
204 preface on sisältä kamala, olen samaa mieltä. Ulkoa varsinkin AMG paketilla nätti peli. Facelift ihan eri fiilis sisällä ja paljon hienompi ulkoa. 203 preface oli ehkä paskin auto mitä on itsellä koskaan ollut yleisesti, kaverilla taas oli 203 FL 9-vuotta ja hienosti toimi. Toki nuokin taitaa aika rytökasoja olla suurin osa.

Kaikenkaikkiaan vähän täytyy olla harrastusmieltä jos Mersun ostaa. Jos ei halua autoharrastusta niin täytyy ostaa Toyota.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3151
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

EVO X kirjoitti: Su 06.02.2022 20:36 Henkilökohtaisesti jäi vaan niin paska maku 211:stä etten voi mitenkään suositella sitä kenellekään.
Täällä toinen saman kohtalon kokenut. :mrgreen:

124:n on ihan kelpo laitos ensiautoksi. Tekniikka on tyyliin "maamoottorista seuraava", oppii ja etenkin pystyy korjaamaan lähes kaiken itse, varsinkin dieselmalleissa joissa (hieman karrikoiden ilmaistuna) monimutkaisin sähkölaite on sisävalo. Ja jos siihen nyt ei ihan katastrofaalista vikaa tule, niin ne korjaukset on halpoja. Sillä samalla hinnalla mitä 211:ssä taistelee yhen kerran airmaticin kanssa, korjaa 124:sta melko monesta kohtaa. Mukavuusvarusteita 124:ssa ei tietenkään ole niin paljon kuin uudemmissa. Jos haluaa toimivan ilmastoinnin, sähkölasit, penkinlämmittimet ja vakkarin, niin joutuu hetken etsimään. Mutta; sitten taas toisaalta, tarviiko siinä ensi autossa niin perhanasti niitä varusteita ollakaan?

Ostat vaan 124:n, sillä opit ajamisen niksit talviliukkaillakin. Eikä tartte ostaa sitä priimakuntoista, niitä niksejä opetellessa se kuitenkin lipeää hyppysistä ja sitten harmittaa kaikkia kun hyvä yksilö meni paaliin. :) Niitä perseraiskattuja paskojakin toki kannattaa välttää myös... Muutaman tonnin budjetilla saa jo oikein mainion ensikulkineen.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja epk »

ihan sivukommenttina, eikö 124:ssa tarvitse ikinä vaihtaa kansipahvia, perämurikkaa, asd+tasonsäätö palloja kalliine iskareineen, ostaa ilmastoinnin kompuraa ja kennoa, vaihtaa ikkunamoottoreita, confort boxia , tapella 6kpl alipainemokkuloiden kanssa+keskuslukitus pumpun kanssa, vaihtaa koko pakoputkistoa, hitsata tunkinreiät, ostaa kattoluukun moottoria ja itse luukun kiskoja jne yms :D nähän vaan on niitä halpoja ja mukavia prokkiksia :D
Injectionstw
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 28.09.2007 10:33

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Injectionstw »

Voi valita sedan malli w124 ilman tasonsäätöä eikä myöskään ASD. Ilmastointi ei välttämätön. Jos kattoluukku ei toimi niin ei ole välttämätön varsuste. Voi vaihtaa ikkunaveivit. Kansipahvi yleensä vaihdettu jo. Takakelkan etukiinnityspisteet ehkä seikka joka vaatii eniten töitä näissä. Tunkinreikien kunto pääsee tarkastamaan luukuista. Kyllä työkalut pitää pysyä käsissä näissä mutta mahdollista kyllä oppia näitä ruuvvaamaan. Mahdollisia ylläpitämään niin kauan kuin koria on olemassa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17606
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja dealer »

epk kirjoitti: Ma 07.02.2022 06:21 ihan sivukommenttina, eikö 124:ssa tarvitse ikinä vaihtaa kansipahvia, perämurikkaa, asd+tasonsäätö palloja kalliine iskareineen, ostaa ilmastoinnin kompuraa ja kennoa, vaihtaa ikkunamoottoreita, confort boxia , tapella 6kpl alipainemokkuloiden kanssa+keskuslukitus pumpun kanssa, vaihtaa koko pakoputkistoa, hitsata tunkinreiät, ostaa kattoluukun moottoria ja itse luukun kiskoja jne yms :D nähän vaan on niitä halpoja ja mukavia prokkiksia :D
Yksikään noista vioista ei jätä välille eikä estä (tai monikaan edes vaikeuta) ajamista, listassa on tosin monta kohtaa joista en ole kuullutkaan että vikaantuminen olisi jotenkin tavallista 124:ssä.
Virtalukon patruunan kun vaihtaa aikanaan (jos alkaa yhtään tökkiä) eikä katkaise vetaria niin vaikea on tien päälle jäädä.
Poika asuu Lahdessa ja oli joulun aikaan täällä käymässä, lähdettyään soitti kotimatkalta että mikähän mersuun tuli kun ABS valo syttyi ja valot himmeni. Totesin että se ei lataa ja kerroin että luultavimmin laturista hiilet lopussa / ohjeistin asiassa, no siellä oli Jyväskylään matkaa kai parikymmentä kilometriä --> ajoi Jyväskylän motonetiin, osti lataussäätimen (9,99€) ja vaihtoi liikkeen pihassa, ristipäämeisseli löytyi autosta.
wiimax.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5386
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pakardinen kirjoitti: Su 06.02.2022 22:45
EVO X kirjoitti: Su 06.02.2022 20:36 Henkilökohtaisesti jäi vaan niin paska maku 211:stä etten voi mitenkään suositella sitä kenellekään.
Täällä toinen saman kohtalon kokenut. :mrgreen:

124:n on ihan kelpo laitos ensiautoksi. Tekniikka on tyyliin "maamoottorista seuraava", oppii ja etenkin pystyy korjaamaan lähes kaiken itse, varsinkin dieselmalleissa joissa (hieman karrikoiden ilmaistuna) monimutkaisin sähkölaite on sisävalo. Ja jos siihen nyt ei ihan katastrofaalista vikaa tule, niin ne korjaukset on halpoja. Sillä samalla hinnalla mitä 211:ssä taistelee yhen kerran airmaticin kanssa, korjaa 124:sta melko monesta kohtaa. Mukavuusvarusteita 124:ssa ei tietenkään ole niin paljon kuin uudemmissa. Jos haluaa toimivan ilmastoinnin, sähkölasit, penkinlämmittimet ja vakkarin, niin joutuu hetken etsimään. Mutta; sitten taas toisaalta, tarviiko siinä ensi autossa niin perhanasti niitä varusteita ollakaan?

Ostat vaan 124:n, sillä opit ajamisen niksit talviliukkaillakin. Eikä tartte ostaa sitä priimakuntoista, niitä niksejä opetellessa se kuitenkin lipeää hyppysistä ja sitten harmittaa kaikkia kun hyvä yksilö meni paaliin. :) Niitä perseraiskattuja paskojakin toki kannattaa välttää myös... Muutaman tonnin budjetilla saa jo oikein mainion ensikulkineen.
Täälä kans niin samat kokemukset preface 211, oli runsaasti vikaa. w212 200cdi:stä kun hyppäs w211 270cdi:n rattiin niin fiilis oli sama kun olisi massikan vääntäny käyntiin. Ronksronksronksronks. Sama 5g automaatti kuminauha kun 212 se oli huomattavasti parempi.
S124 300TE
W124 300D
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ja sen virtalukonpatruunan saa korjattua ni ei tartte alkaa sarjoittamaan koko lukkosarjaa :wink:

Mielestäni 124:n kun vaan ostaa valmiiksi ehjän niin edessä on huolettomia kilometreja paljon eikä tosiaan matkaa pysäyttäviä vikoja juuurikaan tule eikä ainakaan yllättäen. Ei ole moottorivikavaloja vikakoodeineen. ASD:ssä tai ABS:ssä jos on niin niissä on melki ne vakioviat eikä nuitakaan voi sanoa heikoiksi. Mulla on 124:n ollu ajoautoina yli 20v ja edelleen ovat täysin ajoautoja ainakin minulle.

Se siinä sit on että valmiiksi ehjillä on hintalappu. Turvallisuudessa on pointti mutta muu mukavuus on sitä mitä kukin sellaiseksi laskee. En todellakaan kaipaa ajotietokonetta yhtään mihinkään ja joku taas pitää sitä aivan ehdottomana varusteena.

Sanoisinkin niin että ittelle vakkari, ilmastointi ja keskuslukko ja ehkä sähkölasit. Talvella Matic on kyl erityisen kiva :wink: Valoja saa helpolla jokaikiseen kulkineeseen keulille niin että varmalla näkee. Ilmastointi tai keskuslukko onkin jo hankaleempi juttu. Vakkarin nyt saa laitettua kohtuudella.

Itte en äkkiä keksi syytä miksi pitäisi 124:set jättää pois käytöstä. Helppoa sekä yksinkertaista tekniikkaa korjata jos sellaista ilmenee.

Mutta, tämä on vaan mun mielipide eikä todellakaan ole yleispätevä millään lailla. Tyttärelle ostin 2004 V40 volvon 2l bensana 1500€. Vakkari ilmastointi puolinahat ajotietokone keskuslukko peruutuskamera ja kaikki toimii. Kulkee minusta yllättävän vähällä eikä näkyvää ruostetta missään. Aivan loistoauto ollu ainakin täähän mennessä. Mut jos reisun lähtee ni EI sit sillä :)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 652
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

epk kirjoitti: Ma 07.02.2022 06:21 ihan sivukommenttina, eikö 124:ssa tarvitse ikinä vaihtaa kansipahvia, perämurikkaa, asd+tasonsäätö palloja kalliine iskareineen, ostaa ilmastoinnin kompuraa ja kennoa, vaihtaa ikkunamoottoreita, confort boxia , tapella 6kpl alipainemokkuloiden kanssa+keskuslukitus pumpun kanssa, vaihtaa koko pakoputkistoa, hitsata tunkinreiät, ostaa kattoluukun moottoria ja itse luukun kiskoja jne yms :D nähän vaan on niitä halpoja ja mukavia prokkiksia :D
Itsellä kokemusta vain yhdestä autosta, mutta yhtään noista toimenpiteistä ei tehty siihen mennessä kun auto lähti seuraavalle kuskille 470.000 km jälkeen.

Kynnyspellit ostin autoa näkemättä kun harrastajakaverilla oli jäänyt käyttämättä. Niin jäivät meilläkin ja toivottavasti JariKe löysi niille hyvän sijoituspaikan :D

Yllättävää sinänsä, koska kori ei ollut kuitenkaan virheetön ja hitsasin yhden paikan kynnyskotelon päätyyn takalokasuojan sisällä.
Aina vaan 212, nyt S212
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti: Ma 07.02.2022 06:21 ihan sivukommenttina, eikö 124:ssa tarvitse ikinä vaihtaa kansipahvia, perämurikkaa, asd+tasonsäätö palloja kalliine iskareineen, ostaa ilmastoinnin kompuraa ja kennoa, vaihtaa ikkunamoottoreita, confort boxia , tapella 6kpl alipainemokkuloiden kanssa+keskuslukitus pumpun kanssa, vaihtaa koko pakoputkistoa, hitsata tunkinreiät, ostaa kattoluukun moottoria ja itse luukun kiskoja jne yms :D nähän vaan on niitä halpoja ja mukavia prokkiksia :D
Hei, ostakaa C126. Omassa W126 SECissä nuo on kaikki vielä edessä, ajettu 320t + :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Alkaa 124:ssakin olla jo jotkut osat kiven alla. Tai no, jos löytyykin, niin sitten on hinta ihan posketon.

Ongelma autossa on nimenomaan vanhuus - korjaat jotain ja siinä sivussa hajoaa jokin vanha, kovettunut muoviosa, liitin, letku jne. Tämä on tietenkin rähmäkäpälyyttä itseltä mutta harva 20-30v vanha osa kestää enää yhtään taittelua tms.

Summa summarum, hermot pitää olla kunnossa kun näiden kanssa pelaa!
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1223
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kukaan ei puhu väyrysestä mitään :) ,oletuksena tietysti että sellaista ruosteetonta ei enää löydä.Omani ostin 10v sitten ja olen edelleen lumoutunut.Alusta oli ja on hienokuntoinen eikä muutoinkaan ruoste ole ollut ongelma,toki pikkurupia fiksattu.Tekniikassa ei ole ollut mitään korjattavaa vaikka kilsoja 370t.Eli ollut huoletonta ajoa naurettavilla kustannuksilla.Eiköhän vastaavia selviytyjiä ole muitakin saatavilla.Itse tajusin varhaisessa vaiheessa, ettei tästä hinta-laatusuhde voi parantua,kun ruoste oli raiskannut hintatasonkin jo 10v sitten.Hyväkuntoista W210:ä voi suositella sekä ensimmäiseksi että viimeiseksi autoksi :)

W211 ei ole kokemusta,mutta muutoin omien kokemusten perusteella MB prefaceliftejä turhaan oletusarvoisesti karsastetaan.Ei kilometrit ja vuosimallit saisi olla määräävä tekijä,kun haetaan hyvää autoa..hyvä historia ja aiempi huolenpito sitäkin enemmän.

W124 varmasti kiva ensiautonakin,mutta kuten aiemmin todettu,hyväkuntoisesta klassikosta joutuu maksamaan enemmän kuin ehkä haluaisi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Lrppa1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 17.10.2016 08:44

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Lrppa1 »

Ari kirjoitti: Ti 08.02.2022 18:54 Kukaan ei puhu väyrysestä mitään :) ,oletuksena tietysti että sellaista ruosteetonta ei enää löydä.Omani ostin 10v sitten ja olen edelleen lumoutunut.Alusta oli ja on hienokuntoinen eikä muutoinkaan ruoste ole ollut ongelma,toki pikkurupia fiksattu.Tekniikassa ei ole ollut mitään korjattavaa vaikka kilsoja 370t.Eli ollut huoletonta ajoa naurettavilla kustannuksilla.Eiköhän vastaavia selviytyjiä ole muitakin saatavilla.Itse tajusin varhaisessa vaiheessa, ettei tästä hinta-laatusuhde voi parantua,kun ruoste oli raiskannut hintatasonkin jo 10v sitten.Hyväkuntoista W210:ä voi suositella sekä ensimmäiseksi että viimeiseksi autoksi :)
W210 on siitä hyvä malli, että osatarjontaa löytyy hyvin. Hintataso alkaa varmaan olla pohjimmillaan. Toki ikä alkaa siitäkin tehdä enemmän harrasteauton, mutta kiinnostusta omatoimiseen korjaamiseen ja huoltamiseen on niin vähintäänkin varteenotettava vaihtoehto :thumbup: esim. 1500e-2000e saa jo paljon vaihtoehtoja. W124 tuo alkaa olla hinnat alkaen.

Jos kutoskonetta haluaa, niin M104/OM606 alkaa olla jo harvinainen väyrysen nokalla, etenkin M104. Molempia pistetty paljon lihoiksi ja kone johonkin muuhun koppaan, mikä sinänsä vähän sääli. CDI-koneisia on paljon enemmän jäljellä.
W210 E230 -97
S202 C180 -99
itarumaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Pe 05.06.2020 17:56

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja itarumaa »

Osta sellainen jossa on ABS, ESP ja luistonesto. Lisäävät paljon turvallisuutta varsinkin maantiellä. Ehdotan siis CLK coupe mallia, kutoskoneella niin on kauniit äänet ja kaipa niitä jostain (ehkä) löytyy myös ruosteettomana. w124 sedan on jo aika vanhan ja väsyneen näköinen muutenkin, coupe ja avo ovat ne hienot mallit, mutta mistäpä niilä löytäisi kohtuuhintaan, avoa varsinkaan.
tähtisumu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 31.01.2011 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja tähtisumu »

Jos haluaa perehdyttää tuoretta kuskia ikääntyneen auton rassaamiseen, niin vanha mersu voi olla siihen ihan hyvä ratkaisu.

Itse en kuitenkaan tuollaista autoa laittaisi tuoreelle kuskille. Ihan vaan siksi että aktiivinen ja passiivinen turvallisuus on noista päivistä kehittynyt todella paljon.

W211 on siinä suhteessa pari vuosikymmentä edellä. Ja sitäkin voi rassata sydämensä kyllyydestä, jos sopiva yksilö osuu kohdalle :D
.
e-class
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5385
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Löytykös se täähän ratkaisu
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1493
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Wikke »

No mie voin kyllä suositella W124:ää ensiautoksi, jos sellaisen hyväkuntoisen löytää. ASD on plussaa talviajoa ajatellen. Ensimmäinen oma auto oli W124 ja se oli auto jolla vielä jollain lailla oli tuntumaa tiehen ja keliin - osasi ajaa kelin mukaan. Näillä nykyhärpättimillä ei ole mitään tuntua tiehen ja keliin, on vain sokeasti luotettava autoon. Vertauksena, mulla oli joskus Audi 100 quattro (C4), siinä oikeasti tunsi tien ja auton kyvyt, vaikkei auto nyt niitä tunnokkaimpia aikalaisia ollutkaan - 80 km/h talvirajoitus tuntui naurettavalta. Nykyinen 2020 Subaru Outback on auto, joka kyllä menee kelissä kuin kelissä mutta kaiken elektroniikan takaa en oikein ole saanut vieläkään kaivettua esiin sitä samaa tuntumaa minkä sai noissa vanhemmissa. W124:llä on tullut ajettua kaikissa olosuhteissa ja auto oli heti kuin hansikas, persuuksissa tunsi kelin ja auton rajat. Ja auto pysyi kontrollissa jos perä pääsi irti. Ja täytyy vielä sanoa, että F10 BMW takavetoisena on talvipöpperössä varmemman tuntuinen kuin uusi Subaru Outback nelivedolla - ajotuntumalla on suuri merkitys.

Turvallisuus on uudemmissa autoissa eri tasolla, mutta ei joku W124 ihan huono nyt kuitenkaan ole. Pääasia on että oppii ajamaan siten ettei joudu liikenteessä vaarallisiin tilanteisiin. Joku hirven kanssa tapahtuva kohtaaminen voi olla sellainen ratkaiseva tilanne mutta en tiedä onko nykyautoja juuri kehitetty sellaiseen kummemmin mitä vanhempia (ehkä Volvo)?

Tänään kävin Oulussa reissun ja tuossa Oulu-Kemi välillä tuli monta autoa jotka ajoivat lumipyryssä pelkillä päivävaloilla ilman takavaloja, ja yksi nuori tyttö (näin hänen kasvonsa taustapeilistä) ajoi niin lähellä perää 100km/h vauhdissa että alkoi ihan hirvittää. Tämmöiseen ehkä pitäisi enemmän kiinnittää huomiota.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja RH »

Lankut oli hyviä autoja aikanaan ja ovat vieläkin, harrasteina :D .
Meillä juniori on ajokortin saatuaan säästänyt viime kesän kesätienesteistään toistaiseksi vielä leijonanosan viimeisen 4kk aikana ajamalla iskän sähkövatkaimella... :wink: .
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Jos korkeammat voimat suinkin suovat, niin tässä keväällä tulee 100 000 kilometriä täyteen W124 ratissa, 230 koneinen -92 Coupè. Tosiaan ikä ja ruoste noissa on isoimmat huolenaiheet. Olen saanut korjata lasinnostinta ja kattoluukkua, takaluukun lukkoa, lämmityslaitteen puhallinta, ajovalojen tasonsäädintä, huohotinletkuja, jarrusatuloita, hapettuneita sulakkeita, vilkkuviikseä, mittaristoa, bensatankin anturia, syöpynyttä bensaputkea, pakoputkea jne. ja kopassa alkoi olla sen verran ruostetta että auto tuli maalattua. KE-jet saattaa myös aiheuttaa päänvaivaa, mutta alkuhankaluuksien jälkeen sekin on toiminut lähes moitteetta. W124 vikojen korjaamiseen löytyy ohjeita netistä pilvin pimein ja osat ovat erittäin edullisia. Tämän ikäinen auto on väkisinkin "käyttöharraste". Yhtään puslaa, iskaria, niveltä tai laakeria en ole joutunut vaihtamaan. Takajousi piti uusia kun oli alapäästä katki. Ainoan kerran mersu jätti tielle kun vetoakseli jysähti poikki, oli ruostunut niin ohkaiseksi ettei enää kestänyt rauhallista liikennevaloista lähtöä. Bensaa kuluu seka-ajossa pk-seudulla 10-11 litraa satasella.

Kuten edellä on jo todettukin, kannattaa ostaa paras mihin budjetti venyy. Itselläni se ei aikanaan venynyt 300-moottoriseen joka kyllä vie autoa paljon keveämmin eteenpäin kuin "maamoottori" 230. Mutta silti sattui löytymään niin hyvä yksilö että en ostostani kadu. Auto on ollut pääasiassa talvikäytössä joten ilmastointia en ole kaivannut, ja jostain syystä ajotuntuma on sellainen ettei vakionopeudensäädinkään tunnu välttämättömältä. Kesällä kattoluukun raottaminen toimii "köyhän miehen ilmastointina" noin +20 asteeseen saakka, lämpötilan mennessä sen yli alkaa tulla sisällä lämmin. Pitkälle ajomatkalle hyvässä kelissä en keksi parempaa autoa.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Juho »

1995 tai vanhempi kaikki rempat pystyy lähes tekemään itse ja osia saa. Monta W124 ollu nyt ajossa W111 220 S 1963 ja vaimolla W123 300D 1982 koko talven ollu hyvin toimii. Sitä vanhempi sen helpompi laittaa mut osat kalliimpia, peltityöhän ei maksa oikeastaan mitään jos itse hitsaa ja kun ajaa vanhoilla Mersuilla niin laitteeet kannattaa ostaa, mutta toisaalta pystyy myymää aina voitolla vaikka ajaa sata tuhatta. Jos on vaan leimassa ja kulkee .ja jo viiskyt luvun Mersukin kulkee se nmitä Suomessa saa ajaa
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3151
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juho kirjoitti: Su 27.02.2022 22:32 ja jo viiskyt luvun Mersukin kulkee se nmitä Suomessa saa ajaa
Ja se tunnelma, älä unohda tunnelmaa! :)
Kyllä tuo oma s123:n saa minut niin hyvälle mielelle, ettei se vaimon, pirun riivaama s211:n millonkaan.
Paitsi ehkä rekan ohituksessa. Ja kuumalla kesäkelillä... :mrgreen:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: ensiautoksi w124

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Kyllä minä päätin että ikinä en osta enää mitään uudempia autoja ja W124 palasin takaisin. Kyllä mitä karvalakimpi on nii varmana toimii ja paljon halvempaa ku uudemmilla meno. Kaikki suhteellista mutta itse päätin näin.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin