MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Heips!
Mikähän mahtaa vaivata MB W211 automaatin vaihteenvalitsinta (MERCEDES BENZ W211 E Class Automatic Gear Selection Lever, EMV), kun lämpimillä ilmoilla (helteellä) ei aina tunnista vaihteita, eikä anna vaihtaa. Mutta kuitenkin aina hetken kuluttua ja muutaman sammutuksen jälkeen alkaa toimimaan. Stari väittää että häiriö olisi juurikin tuossa valitsimessa. Onko mahdollisesti jokin tyyppivika/kontaktihäiriö. Miten korjataan?
yst tv. JoSaa
Mikähän mahtaa vaivata MB W211 automaatin vaihteenvalitsinta (MERCEDES BENZ W211 E Class Automatic Gear Selection Lever, EMV), kun lämpimillä ilmoilla (helteellä) ei aina tunnista vaihteita, eikä anna vaihtaa. Mutta kuitenkin aina hetken kuluttua ja muutaman sammutuksen jälkeen alkaa toimimaan. Stari väittää että häiriö olisi juurikin tuossa valitsimessa. Onko mahdollisesti jokin tyyppivika/kontaktihäiriö. Miten korjataan?
yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Vaihteenvalitsin auki ja kolvamaan optohaarukat uusiksi levylle, ne ajansaatossa irtoa levyltä ja tulee häiriöitä.
Yleensä korjantuu kolvaamalla.
Tai sitten uusi valitsin.
Yleensä korjantuu kolvaamalla.
Tai sitten uusi valitsin.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
OK, kiitos tiedosta!
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Nii. Tässäkin ongelma. Asia nyt tämmönen, että näytöltä hävisit vaihteiden merkit ja myös C/S. On ollut aikasemmin sama ongelma, että ensi matkan aloituksessa ei ollut mitään ongelma. Ja keskellä matka se jäi jumiin johonkin vaihteen. Kun pysäyhtin liikennevaloissa, tuntui että lähtin paikalta 4 vaihteella... Outo.. Ok. Nii silloin vaihdettiin itte vaihteenvalitsin. Tuli kuntoon ja kaikki ok. Nii nyt taas tuli sama ongelma ja se meni pahaksi tosi nopeasti. Näytöltä hävisit taas kaikki vaihteston liittyvat merkit. Vaihdettin ei saman koodin valitsin tilalle (kokeiluksi) ja Star testerin avulla huomattu, että kun laitettaan R N D vaihde, ei mitään hätä. Heti kun laitetiin P asentoon tuli vika. Vaihde N asentoon, muistista vikakoodien poisto ja heti kun mene P asentoon taas sama paska.
Vanhasta vaihteenvalitsimesta otetty se levy irti. Silmalla ei näke mitään halkeamia sensoreiden juotosliitoksissa. Suurennuslasillakin ei näke mitään outoa. Mutta vanha lopeti toiminnan. Näytti heti star testerilla myös, että valitsimessa vika. voin olla 100% varma, että ei ole kaatanut mitään nesteitä sinne päälle vahingossa.
Onko kenelläkään ideoida. Onko ainoa vaihtoehto vaihta koko mötikka tai miten. Saisko korjattu vielä.. Suomessa valitsimet käytettynä 350€ .... Silloin sain puolasta postikuluineen 130€
.
Vanhasta vaihteenvalitsimesta otetty se levy irti. Silmalla ei näke mitään halkeamia sensoreiden juotosliitoksissa. Suurennuslasillakin ei näke mitään outoa. Mutta vanha lopeti toiminnan. Näytti heti star testerilla myös, että valitsimessa vika. voin olla 100% varma, että ei ole kaatanut mitään nesteitä sinne päälle vahingossa.
Onko kenelläkään ideoida. Onko ainoa vaihtoehto vaihta koko mötikka tai miten. Saisko korjattu vielä.. Suomessa valitsimet käytettynä 350€ .... Silloin sain puolasta postikuluineen 130€

Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Ne ei näy silmällä ja harvoin luupilla edes, mutta kaikki jotka olen kolvannut on toiminut sen jälkeen.
Juoksutetta ja vähän uutta tinaa, joko kuumailma rework asemalla tai normi juottokolvilla tinaukset uusiksi kaikilta optohaarukoilta ja kaikkilta isommilta komponenteilta levyllä.
Toinen mikä kannattaa tarkistaa on TCU että sinne ei ole mennyt kapilaarina öljyä johtosarjaa pitkin. Tcu löytyy hantin jalkatilasta maton alta, neljä muovimutteria irti alumiinista ja kääntää lattialle itseä kohti. EGS52 tai EGS53 lukee purkissa.
Juoksutetta ja vähän uutta tinaa, joko kuumailma rework asemalla tai normi juottokolvilla tinaukset uusiksi kaikilta optohaarukoilta ja kaikkilta isommilta komponenteilta levyllä.
Toinen mikä kannattaa tarkistaa on TCU että sinne ei ole mennyt kapilaarina öljyä johtosarjaa pitkin. Tcu löytyy hantin jalkatilasta maton alta, neljä muovimutteria irti alumiinista ja kääntää lattialle itseä kohti. EGS52 tai EGS53 lukee purkissa.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Mä olen aina ihmetellyt suomalaista sisua ja nuukuutta. Käytettyä osaa väenvängällä tuupataan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Niinpä niin - rahamiehet on erikseen ja sitten kaikenmaailman harrastelijat!
Niin tuo minun aloittama kysely päätyi siihen, että romikselta hain "uuden". Nyt pelittää.
yst tv. JoSaa
Niin tuo minun aloittama kysely päätyi siihen, että romikselta hain "uuden". Nyt pelittää.
yst tv. JoSaa
ENTISET :
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
VW 1500, Käfer, vm 1968 zenitblau, v v 1977-81
W 110, 190 d, vm 1963 weiss, vuosina 1981-83
W 115, 220 d, vm 1970 rot, vuosina 1983-86
W 115, 200 d, vm 1976 coloradobeige, v v. 1987-92
W 123, 200 d, vm. 1985 riedgrün, vuosina 1992-02
W 201, 190 E, vm 1990 silvergrau, vuosina 2005-10
W 202, 220 D, vm. 1998 brilliantsilver, vuosina 2010
W 203, 220 cdi, vm. 2003 brilliantsilver, vuosina 2010-12
W 201, 190 d, vm. 1989 perlmuttgrau, vuosina 2002-16
W 220, 320 cdi, vm. 2003 kubanitsilver, vuosina 2012-2018
NYKYISET:
W 212, 220 cdi BlueEff, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2018-
W 221, 350 cdi BlueEFF, vm. 2010 palladium silver, vuosina 2021-
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
MJPfin kirjoitti: ↑To 09.09.2021 09:57 Ne ei näy silmällä ja harvoin luupilla edes, mutta kaikki jotka olen kolvannut on toiminut sen jälkeen.
Juoksutetta ja vähän uutta tinaa, joko kuumailma rework asemalla tai normi juottokolvilla tinaukset uusiksi kaikilta optohaarukoilta ja kaikkilta isommilta komponenteilta levyllä.
Toinen mikä kannattaa tarkistaa on TCU että sinne ei ole mennyt kapilaarina öljyä johtosarjaa pitkin. Tcu löytyy hantin jalkatilasta maton alta, neljä muovimutteria irti alumiinista ja kääntää lattialle itseä kohti. EGS52 tai EGS53 lukee purkissa.
Joo se on tarkistettu ja se on ollut täysin kuiva.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
No se oli silloin kaikesta nopeampi vaihtoehto ja halvin koska se meni rikki ihan paskana aikana. Nyt see käytetty meni myös rikki ja tyhmä heittin sen alkuperäisen roskiin koska ei ollut silloin yhtään tietoja, että niitä pysty kunnosta. Nyt vaan yritetään saada sen taas käyttökelvolliseksi. En jaksaa enää osta uutta. Rullattu 430 000 km

Uuden hinta noin 800€ alkaen...
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Noh, noh, t. p*rsaukinen joka osti käytetyn keppiyksikön 650 euroa halvemmalla kuin uusi olisi maksanut

wiimax.fi
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
ELKilter kirjoitti: ↑To 09.09.2021 09:30 Nii. Tässäkin ongelma. Asia nyt tämmönen, että näytöltä hävisit vaihteiden merkit ja myös C/S. On ollut aikasemmin sama ongelma, että ensi matkan aloituksessa ei ollut mitään ongelma. Ja keskellä matka se jäi jumiin johonkin vaihteen. Kun pysäyhtin liikennevaloissa, tuntui että lähtin paikalta 4 vaihteella... Outo.. Ok. Nii silloin vaihdettiin itte vaihteenvalitsin. Tuli kuntoon ja kaikki ok. Nii nyt taas tuli sama ongelma ja se meni pahaksi tosi nopeasti. Näytöltä hävisit taas kaikki vaihteston liittyvat merkit. Vaihdettin ei saman koodin valitsin tilalle (kokeiluksi) ja Star testerin avulla huomattu, että kun laitettaan R N D vaihde, ei mitään hätä. Heti kun laitetiin P asentoon tuli vika. Vaihde N asentoon, muistista vikakoodien poisto ja heti kun mene P asentoon taas sama paska.
Vanhasta vaihteenvalitsimesta otetty se levy irti. Silmalla ei näke mitään halkeamia sensoreiden juotosliitoksissa. Suurennuslasillakin ei näke mitään outoa. Mutta vanha lopeti toiminnan. Näytti heti star testerilla myös, että valitsimessa vika. voin olla 100% varma, että ei ole kaatanut mitään nesteitä sinne päälle vahingossa.
Onko kenelläkään ideoida. Onko ainoa vaihtoehto vaihta koko mötikka tai miten. Saisko korjattu vielä.. Suomessa valitsimet käytettynä 350€ .... Silloin sain puolasta postikuluineen 130€.
Monella purkamolla ei maksa 350€ jos viitsii soitella paikkoja läpi ja kysellä. Itsellä yksi varalla joka maksoi purkaamolta 70€ tai 80€,en muista enää.
Kai tuon saisi vielä korjattua. Omassakaan en nähnyt mitään,mutta juottamalla optot uudestaan hävisi viatkin.
Edit: profiiliin kannattaa laittaa sijaintitieto,edes suunnilleen kohdilleen. Saattaa helpottaa avun/osien saamista kun näkee jos toinen asuukin lähellä.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Noin olikin. Kollega sai viimeiksi optot juotettu uudestaan. Ja ihmejuttu. Se toimii taaszukka kirjoitti: ↑To 09.09.2021 18:33ELKilter kirjoitti: ↑To 09.09.2021 09:30 Nii. Tässäkin ongelma. Asia nyt tämmönen, että näytöltä hävisit vaihteiden merkit ja myös C/S. On ollut aikasemmin sama ongelma, että ensi matkan aloituksessa ei ollut mitään ongelma. Ja keskellä matka se jäi jumiin johonkin vaihteen. Kun pysäyhtin liikennevaloissa, tuntui että lähtin paikalta 4 vaihteella... Outo.. Ok. Nii silloin vaihdettiin itte vaihteenvalitsin. Tuli kuntoon ja kaikki ok. Nii nyt taas tuli sama ongelma ja se meni pahaksi tosi nopeasti. Näytöltä hävisit taas kaikki vaihteston liittyvat merkit. Vaihdettin ei saman koodin valitsin tilalle (kokeiluksi) ja Star testerin avulla huomattu, että kun laitettaan R N D vaihde, ei mitään hätä. Heti kun laitetiin P asentoon tuli vika. Vaihde N asentoon, muistista vikakoodien poisto ja heti kun mene P asentoon taas sama paska.
Vanhasta vaihteenvalitsimesta otetty se levy irti. Silmalla ei näke mitään halkeamia sensoreiden juotosliitoksissa. Suurennuslasillakin ei näke mitään outoa. Mutta vanha lopeti toiminnan. Näytti heti star testerilla myös, että valitsimessa vika. voin olla 100% varma, että ei ole kaatanut mitään nesteitä sinne päälle vahingossa.
Onko kenelläkään ideoida. Onko ainoa vaihtoehto vaihta koko mötikka tai miten. Saisko korjattu vielä.. Suomessa valitsimet käytettynä 350€ .... Silloin sain puolasta postikuluineen 130€.
Monella purkamolla ei maksa 350€ jos viitsii soitella paikkoja läpi ja kysellä. Itsellä yksi varalla joka maksoi purkaamolta 70€ tai 80€,en muista enää.
Kai tuon saisi vielä korjattua. Omassakaan en nähnyt mitään,mutta juottamalla optot uudestaan hävisi viatkin.
Edit: profiiliin kannattaa laittaa sijaintitieto,edes suunnilleen kohdilleen. Saattaa helpottaa avun/osien saamista kun näkee jos toinen asuukin lähellä.


Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Oliskohan miullakin tuo opto-tinaus-ongelma? Auto on siis W211 320cdi A Stw, kilsoja vaan 721tkm. Vaihdoin jarruvalokytkimen, kun ajattelin, että jarrutuksen jälkeen tuli tuo ilmiö: Ei vaihda suuremmalle, ei saa vakkaria päälle, koneen käydessä vain D ja N menee päälle, virrat sammuttaessa saa taas P:nkin päälle. Jotenkin noilla polanteisilla, kun auto tärisee, tulee ilmiö/vika taas päälle. Kommentteja?
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Voisi olla sama ongelma.
Saattaa alkaa hetkeksi toimimaan itsestään ja sitten taas seuraavalla ajokerralla ei toimi.
Saattaa alkaa hetkeksi toimimaan itsestään ja sitten taas seuraavalla ajokerralla ei toimi.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Onko kellään tietoa noista numeroista ja tyyppien eroista: Itselle tarjosivat tyyppiä A 211 267 32 24 , jonka korvaisi uusi A211 267 02 00;
A 211 267 31 24: ää olis ebayssa, mutta ei 267 32 24:a . Mikä mahtaa olla ero /toimiiko 31 24? Oman yksikön kyljissä en kyllä nähnyt mitään numeroita? Autohan on siis 320cdi A Stw 2003/2004, 5-lovinen tomaatti.
A 211 267 31 24: ää olis ebayssa, mutta ei 267 32 24:a . Mikä mahtaa olla ero /toimiiko 31 24? Oman yksikön kyljissä en kyllä nähnyt mitään numeroita? Autohan on siis 320cdi A Stw 2003/2004, 5-lovinen tomaatti.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
No, siis vaihteenvalitsin irroitukseen ja purkuun, hitto mikä homma, kun en aiemmin ollut tehnyt keskikonsolin avausta, Pelican Partsilla oli kyllä hyvät kuvat...Putsasin ja juottelin, sen minkä näin, oli onneksi kaasukolvissa todella pieni kärki, piikki oikeastaan. Tilasin myös uudet puslat ja tuon lukkorikan vaihdevipuun, yhteensä 9,09e merkkiliikkeessä. Tänään testiajoa, startteja etc. so far so good. Valitsimen koodi oli kuitenkin 267 31 24, joita on saatavissa.
Re: MB W211 AUTOM. VAIHTEENVALITSINHÄIRIÖ
Onko w211 paljonkin erilainen purkaa kun w203?
Siihen vaihtaa kepin tunnissa helposti tokalla kerralla, ensimmäisellä menee ehkä 1,5-2.
Pitäisi tuo oma sekaisin oleva keppi joskus purkaa ja juottaa uudestaan.
Siihen vaihtaa kepin tunnissa helposti tokalla kerralla, ensimmäisellä menee ehkä 1,5-2.
Pitäisi tuo oma sekaisin oleva keppi joskus purkaa ja juottaa uudestaan.