200cdi e 2004vm
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
200cdi e 2004vm
Mistä selvittämään vikaa
Ladattu agm akku kiinni autoon ja samantien akun jännite putoaa 12.8-> 12.4v eli lyö maihin joku koko ajan?
Laturi ollut irti yön ei vaikutusta sulakkeet mitattu ei ohivuotoa, pihtimittari akulla kulutus 0.020a eli ok.
Mistäs nyt vikaa selvittämään kun akku aamulla kaput.
Ideoita kaivataan?
Ladattu agm akku kiinni autoon ja samantien akun jännite putoaa 12.8-> 12.4v eli lyö maihin joku koko ajan?
Laturi ollut irti yön ei vaikutusta sulakkeet mitattu ei ohivuotoa, pihtimittari akulla kulutus 0.020a eli ok.
Mistäs nyt vikaa selvittämään kun akku aamulla kaput.
Ideoita kaivataan?
Re: 200cdi e 2004vm
Sulla oli hetki sitten pitempikin kuvaus aiheesta tässä?
No kuitenkin, tilanne ymmärtääkseni on niin, että on kokeiltu useammalla akulla ja ilmeisesti ne akut ovat ehjiä ja nyt kuitenkin sitten käy niin, että kun akku on täyteen ladattu illalla, niin aamulla se on tyhjentynyt, jos se on kytkettynä autoon.
Ja koska akku on kuitenkin luultavasti joku ihan normaalikokoinen auton akku, niin sitähän ei 0,02A kulutus millään vedä tyhjäksi muutamassa tunnissa.
- Joko akku on kuitenkin viallinen (luultavasti ei ole), tai sitten
- virrankulutuksen mittaus on mennyt jotenkin pieleen tai sitten
- virran kulutus muuttuu jossain vaiheessa yön aikana ja sitä rupeaakin kulumaan reippaasti. Tämä ei kuulosta äkkiseltään loogiselta, jos 12,8V ladatun akun jännite putoaa heti 0,4V verran, kun sen kytkee autoon. Sanoisin, että 0,02A kuluttava kuorma ei pudota jännitettä kertalaakista noin paljoa. Mutta se on kyllä kai mahdollista, että jos auton väylässä on jotain erikoista vikaa, niin virtaa kuluu heti sammuttamisen jälkeen jonkin verran ja kun jonkin aikaa on kulunut, niin sitten joku muu määrä.
Eli, oma arvaus olisi, että kyllä se kuluttaa reippaasti enemmän kuin mitä mittaus näyttää. Mittarissa tai mittaustavassa jotain asiaankuulumatonta?
No kuitenkin, tilanne ymmärtääkseni on niin, että on kokeiltu useammalla akulla ja ilmeisesti ne akut ovat ehjiä ja nyt kuitenkin sitten käy niin, että kun akku on täyteen ladattu illalla, niin aamulla se on tyhjentynyt, jos se on kytkettynä autoon.
Ja koska akku on kuitenkin luultavasti joku ihan normaalikokoinen auton akku, niin sitähän ei 0,02A kulutus millään vedä tyhjäksi muutamassa tunnissa.

- Joko akku on kuitenkin viallinen (luultavasti ei ole), tai sitten
- virrankulutuksen mittaus on mennyt jotenkin pieleen tai sitten
- virran kulutus muuttuu jossain vaiheessa yön aikana ja sitä rupeaakin kulumaan reippaasti. Tämä ei kuulosta äkkiseltään loogiselta, jos 12,8V ladatun akun jännite putoaa heti 0,4V verran, kun sen kytkee autoon. Sanoisin, että 0,02A kuluttava kuorma ei pudota jännitettä kertalaakista noin paljoa. Mutta se on kyllä kai mahdollista, että jos auton väylässä on jotain erikoista vikaa, niin virtaa kuluu heti sammuttamisen jälkeen jonkin verran ja kun jonkin aikaa on kulunut, niin sitten joku muu määrä.
Eli, oma arvaus olisi, että kyllä se kuluttaa reippaasti enemmän kuin mitä mittaus näyttää. Mittarissa tai mittaustavassa jotain asiaankuulumatonta?
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Pihtimittari akun kaapelissa joten eiköhän tuo näytä kulutuksen oikein
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
3akulla kokeiltu 2agm 1normiakku tehot 95-105ah. Jonkun johdon oikosulkua epäilyksessä mutta mikä voisi noin ison jännitteen tippumisen aiheuttaa?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Tarkennuksena kun akku kytketään kiinni niin tulee välitön jännitteen alenema ja akun jännite alkaa tippumaan eli kun vähän ajan päästä mittaa niin jännite alentunut ja edelleen pihtimittari näyttää sitä 0.020a vaan.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Eli tietäjille nyt probleema voiko maihin ottava johto aiheuttaa noin ison jännitteen aleneman? Ja koneen ja rungon välinen maakaapelikin uusittu että ei siinä ongelmaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Huohottimen lämmitin vielä tutkimatta olisiko siinä arvoituksen ratkaisu voiko aiheuttaa tuollaista?
Startin plus kaapeli akulta?
Onko jollain ollut vastaavaa vikaa en ainakaan ole nähnyt vaikka lueskellut näitä
Startin plus kaapeli akulta?
Onko jollain ollut vastaavaa vikaa en ainakaan ole nähnyt vaikka lueskellut näitä
Re: 200cdi e 2004vm
Ei pelkkä maihin ottava johto tee mitään ellei sen toinen pää ole kiinni jännitteessä, suoraan tai jonkin toimilaitteen kautta tms. Tarkoitan että selitä tarkemmin minkälaista johtoa pohdit?200/270cdi kirjoitti: ↑To 03.03.2022 18:36 Eli tietäjille nyt probleema voiko maihin ottava johto aiheuttaa noin ison jännitteen aleneman? Ja koneen ja rungon välinen maakaapelikin uusittu että ei siinä ongelmaa.
Jos se kulutus on 20 mA niin ei se akku yön aikana notkahda. Ja jos on suora johto maihin niin akku kyllä tyhjenee mutta pihtimittari (toimiva) ei näytä 20 mA. Tai sitten mittaat pihdillä AC virtaa.
Re: 200cdi e 2004vm
EDIT: DBFI oli ehtinyt vastata sillä välin kun kirjoittelin alla olevaa, mutta joo, samoilla linjoilla ollaan hänen kanssaan (tälläkin kerralla).
No joo, jos jännitteinen johto ottaa kiinni auton koriin, niin varmasti kuluu sähköä ja paljon. Se kyllä yleensä johtaa joko johdon kuumenemiseen / sulamiseen tai sulakkeen kärähtämiseen. Johto tai sulake ei ole kärähtänyt tässä tapauksessa rikki / poikki, koska kulutus jatkuu aina vaan. Mutta tuollainekin kulutus näkyy siinä, mitä virtamittari näyttää.
Eli jos mittaa virran määrän heti akkukengän jälkeen plussakaapelista (vai lähteekö siitä samasta akkukengästä useampia, niistä jokaisesta erikseen sitten), niin kyllä siinä pitää näkyä kaikki sellainen kulutus, joka tyhjentää akkua riippumatta siitä, mikä laite tai vika siellä auton sähkölaitteissa akkua tyhjentää. Joka tapauksessa se tyhjenee sitä akun kaapelia pitkin johonkin, joten sitä pitkin virta menee mihin sitten meneekin. Niin no voi sen yhtä lailla mitata miinuskaapelistakin, ei kai sillä mitään väliä ole, kun suljetusta virtapiiristä on kyse.
No joo, jos jännitteinen johto ottaa kiinni auton koriin, niin varmasti kuluu sähköä ja paljon. Se kyllä yleensä johtaa joko johdon kuumenemiseen / sulamiseen tai sulakkeen kärähtämiseen. Johto tai sulake ei ole kärähtänyt tässä tapauksessa rikki / poikki, koska kulutus jatkuu aina vaan. Mutta tuollainekin kulutus näkyy siinä, mitä virtamittari näyttää.
Eli jos mittaa virran määrän heti akkukengän jälkeen plussakaapelista (vai lähteekö siitä samasta akkukengästä useampia, niistä jokaisesta erikseen sitten), niin kyllä siinä pitää näkyä kaikki sellainen kulutus, joka tyhjentää akkua riippumatta siitä, mikä laite tai vika siellä auton sähkölaitteissa akkua tyhjentää. Joka tapauksessa se tyhjenee sitä akun kaapelia pitkin johonkin, joten sitä pitkin virta menee mihin sitten meneekin. Niin no voi sen yhtä lailla mitata miinuskaapelistakin, ei kai sillä mitään väliä ole, kun suljetusta virtapiiristä on kyse.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Onkos linjoilla mb star testerin omistajaa hki, espoo, vantaa uusimaa joka tutkinut mersun synkkää sielun elämää enemmänkin joka osaisi analysoida tuloksia että tämän tähdenkin viasta saisi informaatiota asiantuntijalle maksetaan analyysista 

Re: 200cdi e 2004vm
Kipinöikö kun laittaa akunkenkää paikalleen ? Siis huomattavasti ? Josko pihtimittari ei näytä oikein. Eihän se tuolla kulutuksella akkua tyhjennä. Sähköinen lisälämmitin aiheuttaa yleensä tuota ollessaan oikosulussa, kulutus n. 20A
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Olisko tässä sähköinen lisälämmitin? Kun löytyy ihan oikea kello webastokin. Tuota pihtimittari juttua mietittiinkin kun ei näytä kuin toista a puolta niin jos laturin diodeissa jotain kuitenkin olisi että ei muuta virtaa.. Niin miljoona juttua jo kokeiltu niin
Pientä kipinää ei mitään huomattavaa
Pientä kipinää ei mitään huomattavaa
-
- Mersumies
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: 200cdi e 2004vm
Niin näyttääkö se mittari akunkaapelista mitattuna dc-vrtaa?200/270cdi kirjoitti: ↑To 03.03.2022 22:17 Olisko tässä sähköinen lisälämmitin? Kun löytyy ihan oikea kello webastokin. Tuota pihtimittari juttua mietittiinkin kun ei näytä kuin toista a puolta niin jos laturin diodeissa jotain kuitenkin olisi että ei muuta virtaa.. Niin miljoona juttua jo kokeiltu niin
Pientä kipinää ei mitään huomattavaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Pihtimittari mittaa vain ac virtaa. Dc puuttuu
Re: 200cdi e 2004vm
Niin, kyllähän se toki on DC virtaa, jota mitata pitäisi tässä tapauksessa. Eli mitattu tulos ei ole se, mitä virtaa todellisuudessa liikkuu.
Käsittääkseni Webaston olemassaolo ei vaikuta sähköisen lisälämmittimen olemassaoloon. Eikös se lämmitin näissä lämmitä nimenomaan sisään puhallettavaa ilmaa tarvittaessa, ei siis moottoria? Joku paremmin tietävä voi sen vahvistaa tai korjata.
Käsittääkseni Webaston olemassaolo ei vaikuta sähköisen lisälämmittimen olemassaoloon. Eikös se lämmitin näissä lämmitä nimenomaan sisään puhallettavaa ilmaa tarvittaessa, ei siis moottoria? Joku paremmin tietävä voi sen vahvistaa tai korjata.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Ok. Jatkamme harjoituksia kun lainaamme monipuolisempaa pihtimittaria kun ei taida normi yleismittarin 10a puoli kestää mittailla tuollaisia virtoja hajoamatta jos vika tuossa
Re: 200cdi e 2004vm
Juu on se saähkövastuspaketti dieseleissä aina siellä. Ja virtausmittushan tuossa jo selvisikin. Ei se nyt vältätättä yli 10 A vedä, jos siellä on jokin muu oikosessa kuin se lisälämmitin. Vanha akku kyllä urvahtaa yön yli jo muutaman amppeerin vuodollakin. Mutta mitä sitä suotta riskeeraamaan yleismittaria, halppispihdit ei paljoa maksa esim Biltemassa, niiden tarkkuus vaan ei ole kovin valtava, mutta sen eron siellä näkee meneeko satoja milliamppeereita vai amppeereita.
Toisaalta tuollainen amppeeriluokan virta jo pitäis alkaa näkyä sulakkeiden yli mitatessakin jännitetekniikalla.
Toisaalta tuollainen amppeeriluokan virta jo pitäis alkaa näkyä sulakkeiden yli mitatessakin jännitetekniikalla.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Nyt oikea mittari ja kulutus 6.9A mikäs tuon luokan virtaa vois syödä? Sulakkeet tosiaan mitattu ihan asiaan kuuluvalla mittarilla mikä sulakepaikka liittimellä varustettu eikä syytä sieltä löydy eli joku mikä ei ole sulakkeisiin liittyvä olisi hakusessa? Vai onko piilossa vielä jotain sulakepaikkoja noiden 3lisäksi mitkä mersun kuskin koetaulun laidan paperista löytyy?
Re: 200cdi e 2004vm
He huohottimen lämmitin on helppo kokeilla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
.....
Viimeksi muokannut 200/270cdi, Ma 07.03.2022 14:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
..........
Viimeksi muokannut 200/270cdi, Ma 07.03.2022 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 200cdi e 2004vm
Mistä startin yläuolelta? Kuka niin on sanonut? W211:ssä ja samaikäisissä/uudemmissa se lämmitin on ilmastointikanavassa. Koko etukonsoli purkuun ja silleen...200/270cdi kirjoitti: ↑Ma 07.03.2022 11:10 Huohottimen lämppäri ehjä. Täällä nyt sitä lämmitintä startin yläpuolella haetaan![]()
edittiä en muista mutta muistelen

W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Vai lisälämppärin johto vänkärin jalkatilasta F68 irti?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Onkos tämä etu-prefuseboksi hankala saada esiin apparin jalkatilasta lattian alla vai missä sijainti?
Re: 200cdi e 2004vm
No siellä ja on helppo. Juutube auttaa jossei itse keksi miten...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: 200cdi e 2004vm
Ainakin -06 w203 om646 on tuo lisälämmitin startin yläpuolella lohkossa.MiHe kirjoitti: ↑Ma 07.03.2022 14:08Mistä startin yläuolelta? Kuka niin on sanonut? W211:ssä ja samaikäisissä/uudemmissa se lämmitin on ilmastointikanavassa. Koko etukonsoli purkuun ja silleen...200/270cdi kirjoitti: ↑Ma 07.03.2022 11:10 Huohottimen lämppäri ehjä. Täällä nyt sitä lämmitintä startin yläpuolella haetaan![]()
edittiä en muista mutta muistelenettä lämppärin syöttö menis sieltä etu-prefuseboksin kautta, sieltä vois mittailla kukajohto laittaa amppeerit läpi-
Oma meni oikoseen 9,5 vuoden vanhana jolloin otin virtajohdon lämmittimeltä irti ja tulppasin.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Startin vaihdon yhteydessä tämä selvisi että ei ole konehuoneessa tämä lämmitin vaan koetaulun alla kapinetissa ja apparin jalkatilasta täytyy purkaa esteet pois ja sieltä löytyy paikka mistä f68 irti ja virrat poikki tuolta hökytykseltä
Re: 200cdi e 2004vm
No totta kai on, W203:ssa. aitaa olla lähes ainoa missä se on siellä. Väykyssä se on konehuoneen eutosassa. Tämä on edelleen käsittääkseni W211. No sinänsä sanoin väärin kun puhun iästä, itse lasken W210/W203 samaan 'ikäluokkaan', W211 ja W204 samaan, noinniinkuin tekniikkansa puolesta kun ovat 'samanikäisiä'
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: La 25.08.2018 20:28
Re: 200cdi e 2004vm
Tosiaan siitä vaan f68 kaapeli irti niin häviää akun purku ongelmat suosittelen muillekin jos epämääräistä akun purku ongelmaa niin kannattaa kokeilla