OM 654
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
OM 654
on onkos kone niin romu, mitä kirjoitellaan
Re: OM 654
Missä niin kirjoitetaan? AInakin foorumuilla todellä vähän ollut juttua, suurin osa tuolla kun Tuikku on yrittänyt kutitella siitä vähän tehoja...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
no joo, riippuu vähän mista lukee ja toisaalta eihän esim 19 mallisia ole edes kovin paljoa ajettuja myynnissä.
Jotain oli venttiili ja nokkaongelmia alussa, mutta konehan taisi tulla jo 2016, niin luulisi jo lastentaudit olevan historiaa
Jotain oli venttiili ja nokkaongelmia alussa, mutta konehan taisi tulla jo 2016, niin luulisi jo lastentaudit olevan historiaa
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
hassua, että E mallissa on 1.6 diesel
Re: OM 654
Täältä löytyy 272tkm ajettu OM654 (150hv 200d) vuosimallia 2019. Tähän mennessä ainoa murhe moottorissa on ollut turbo, joka piti viime kesänä vaihtaa 204tkm ajettuna. Turbo alkoi vislaamaan aika kovasti, ja oli myös hieman päästänyt öljyä läpi, minkä seurauksena herjasi nox-anturivikaa.
Vertailukohtana edellinen Mersu oli paljon haukutulla OM651:llä, siihen laitettiin ketjunkiristin ja vesipumppu 250tkm, ketjunkiristin uudemman kerran 425tkm ja kaksi suutinta 439tkm ajettuna. Vaihtoon auto meni n.470tkm ajettuna alkuperäisellä jakoketjulla ja turbolla.
Eli tiivistettynä omien kokemusten mukaan nämä uudemmat Mersun dieselit ovat mainettaan parempia. Nykyisellä on ajettu huolto-ohjelman mukaisella 25tkm öljynvaihtovälillä, edellisellä ajettiin 250tkm asti samoin, sen jälkeen tein itse väliöljynvaihdon eli siihen vaihdettiin öljyt sen jälkeen n.12-13tkm välein.
Vertailukohtana edellinen Mersu oli paljon haukutulla OM651:llä, siihen laitettiin ketjunkiristin ja vesipumppu 250tkm, ketjunkiristin uudemman kerran 425tkm ja kaksi suutinta 439tkm ajettuna. Vaihtoon auto meni n.470tkm ajettuna alkuperäisellä jakoketjulla ja turbolla.
Eli tiivistettynä omien kokemusten mukaan nämä uudemmat Mersun dieselit ovat mainettaan parempia. Nykyisellä on ajettu huolto-ohjelman mukaisella 25tkm öljynvaihtovälillä, edellisellä ajettiin 250tkm asti samoin, sen jälkeen tein itse väliöljynvaihdon eli siihen vaihdettiin öljyt sen jälkeen n.12-13tkm välein.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
kauhutarinat siis tuosta jakoketjun poikimisesta ( vaihtotyö 5000 €) 200 000 jälkeen siis hieman liioiteltuja. Toi 1.6L diesel E mallissa kuulostaa jotenkin alimitoitetulta, mutta onhan siitä kuitenkin 160 hv ja kuulemma oikeinkin vähäruokainen pirssi
Re: OM 654
En minä ainakaan tiedä, että OM654:ssa olisi jakoketjumurheita. OM651:ssä sitä vikaa kyllä oli ihan yleisesti, mutta minä pääsin tosiaan sinne 470tkm asti kahdella kiristimenvaihdolla.
Ja tuo 654 on 1,6-litrainen vain about 5/-19 jälkeen valmistetuissa 200d -malleissa, mullakin on tuo alkuvuodesta 2019 tullut auto vielä kaksilitrainen.
220d ja 300d ovat aina kaksilitraisia. Itsekin vähän tuota yks'kutosta vierastan, vaikka kyllä niitä paljon taksissakin on enkä niistäkään pahaa sanaa ole kuullut.
Ja tuo 654 on 1,6-litrainen vain about 5/-19 jälkeen valmistetuissa 200d -malleissa, mullakin on tuo alkuvuodesta 2019 tullut auto vielä kaksilitrainen.
220d ja 300d ovat aina kaksilitraisia. Itsekin vähän tuota yks'kutosta vierastan, vaikka kyllä niitä paljon taksissakin on enkä niistäkään pahaa sanaa ole kuullut.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
toi mistä kauppaa olen hieronut on huhtikuussa 2019 otettu käyttöön ja tiedot väittäisivät koneen olevan juurikin tuo 1.6 L
sinällään tuolla ei ole minulle niin suurta merkitystä, koska ajoltaan laite oli mitä mainoin ja mielestäni hiljaisempi kuin esim 2016 malli vaikka oli nastarenkaat alla
sinällään tuolla ei ole minulle niin suurta merkitystä, koska ajoltaan laite oli mitä mainoin ja mielestäni hiljaisempi kuin esim 2016 malli vaikka oli nastarenkaat alla
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Re: OM 654
Valitettavasti jossakin välissä on käynyt rikkinäinen puhelin efekti kun olet asiaa selvitellyt. Mekaanista iskutilavuutta ei voi muuttaa ohjelmamuutoksella, ei vaikka olisi miten pätevä kaveri. Saman tehon voi saada ohjelmamuutoksella kuin isommasta moottorista mutta ohjelmointikaapelin läpi moottoriin ei vaihdu yhtään mekaanista osaa mikä vaikuttaisi iskutilavuuteen
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
niin ja tehot on siis nuo 160 hv ja 194 hv, eikä 150 hv kuten jossain virheellisesti on mainittu
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
sitähän minäkin ihmettelin ja kysyin 2 er kertoo, mutta niin vaan väittivät
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
olishan se ihan todellä näppärää jos vaikka 2 litrasen vois muuttaa vaikka 3,5 litran tilavuuteen ihan tosta vaan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
tämähän alkaakin vaikuttamaan todella mielenkiintoiselta ...
Re: OM 654
Tais olla myyntimies vailla mitään teknistä tietämystä ja ymmärrystäMeseMasa100 kirjoitti: ↑Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
hän oli siis korjaamopäällikkö ja aloittanut 12 vuotta sitten mekaanikkona
Re: OM 654
Helkkarin hyvä kun ihan Veholta löytyi tuollainen asiantuntija. Ihmettelen vaan kovasti että Tuikku ei ole keksinyt miten softalla muuttaisi iskunpituutta jos vaikka saisi kaksilitraisesta vaikkapa neljännes lisää tilavuutta.MeseMasa100 kirjoitti: ↑Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
mihinkään ei voi enää luottaa
Re: OM 654
Eikö tojotalla tai hondalla ollut hiukan tuollainen systeemi ? Siinä viivästettiin imuventtiiliä jolloin prosessi muuttu otto-prosessista atkinsson prosessiksi. Eipä se oikeasti iskunpituutta muuttanut mutta voisi ajatella että efektiivistä iskua kylläkin.
Ennustus: jos joku keksii miten iskunpituutta muutetaan oikeasti lennossa ja niin että siitä on jotain hyötyäkin niin seuraavan Nobel palkinnon saaja on sitten selvillä.
Ennustus: jos joku keksii miten iskunpituutta muutetaan oikeasti lennossa ja niin että siitä on jotain hyötyäkin niin seuraavan Nobel palkinnon saaja on sitten selvillä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: OM 654
Tästä joutuu nyt kommentoimaan, että väärin sammutettu, kun virheellisen päättelyketjun seurauksena päädyttiin silti oikeaan lopputulokseenMeseMasa100 kirjoitti: ↑Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Tarina on sen verran holtiton, että arvaan jossain välissä käyneen kommunikaatiovirheen, jossa OM654 moottorin eri versiot menivät herttaisesti sekaisin? E-sarjalaisessa käytetty 220d nimittäin on ollut koko ikänsä suunnilleen parilitrainen. Sen sijaan E200d tuli markkinoille OM654 DE 20 tehorajoitettuna softavarianttina 04/2019 saakka. Siitä eteenpäin E200d on ollut OM654 DE 16 moottorilla.
OM654 DE 16 muuttaminen 2-litraiseksi ei onnistu pelkästään iskunpituutta softalla jatkaen vaan sen lisäksi pitää Starilla porata lohkoon myös 4 mm isommat reiät.
E200d on siis VIN-koodista pääteltävän syntymäpäivänsä perusteella joko 2-litrainen tai 1.6 litrainen. Jos oikesti haluaa ajaa 200d:lla, ennen vanhemman 200 d:n ostamista kannattaa silti selvittää jo valmiiksi ovatko bitin taluttajat onnistuneet jo cräckäämään moottorin ohjauksen kaksinkertaisen valvonnan, joka tekee OM654 sarjan mottoreiden softavirittelysta edeltäjiään vaikeampaa?
https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Re: OM 654
Nuo kaikki ovat oikein, mitattu vaan OM654 moottorin eri versioista.MeseMasa100 kirjoitti: ↑Ma 14.03.2022 11:22 niin ja tehot on siis nuo 160 hv ja 194 hv, eikä 150 hv kuten jossain virheellisesti on mainittu
Tehorajoitettu OM654 DE 20 tuotantosarjan alkupäässä oli 150 hv ja myöhemmin esitelty OM654 DE 16 on 160 hv.
Kummankin talakuukussa lukee "200d"
194 hv on "220d" version OM654 DE 20.
Näiden lisäksi on ainakin 163, 190, 239 ja 245 hv versiot eri mallitunnuksin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
kun 1.6 L ja 2.0 L koneissa on sylinterin ja männän halkaisija sama, niin onko muuta vaihtoehtoa, kun muuttaa iskun pituutta jotta saadaan eri tilavuus( siis jo tehtaalla)
Re: OM 654
Mutta kun niissä ei ole sama poraus vaan 16 versio on pienennetty sekä porauksen että iskun suhteen. Moottori on siis sama OM654, mutta 20 versiossa on 4 mm isompi poraus kuin 16 lohkossa.MeseMasa100 kirjoitti: ↑Ma 14.03.2022 13:51 kun 1.6 L ja 2.0 L koneissa on sylinterin ja männän halkaisija sama, niin onko muuta vaihtoehtoa, kun muuttaa iskun pituutta jotta saadaan eri tilavuus( siis jo tehtaalla)
Katso yllä linkittämäni wikipediasivu.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
Eipä sitten ollut veholla kovin tarkkaa tietoa moottoreistaan
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
Asia siis viimein selvisi. Kiitos kaikille asiantuntijoille
Re: OM 654
Iskun pituuttakaan ei voi muuttaa mitenkään muuten kuin vaihtamalla kampiakselin.
Jos siis se poraus olisikin ollut sama (mitä ei ole).
Jos siis se poraus olisikin ollut sama (mitä ei ole).
Re: OM 654
Mun autossa on 150tkm. Ei ongelmia moottorissa. Huoltoväli Max 20tkm.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
olikohan tuolla 1.6 l mottorilla sitten haettu jotain päästö/polttoainesäästöjä, kun ei sitten kauaa kuitenkaan tehty
Re: OM 654
Mistä sen OM654 DE 16 lyhytikäisyyden vielä tietää? Tuotannossa oleva moottori, esim. S213 facelift E200d.
Eikö pikemminkin se softalla kuristettu 1950-kuutioinen 200d vuosimalleissa 2017 - 2019 ollut keinotekoinen välivaihe? Syykin on ymmärrettävä, W/S213 pre-facelift oli ensimmäinen korimalli, joka sai uuden OM654 moottorin, joten mitään muita variantteja kuin 1950 cc ei ollut aluksi käytettävissä, joten eri versioiden toteuttaminen softaversioina oli valmistajalle houkuttelevaa.
Eikö pikemminkin se softalla kuristettu 1950-kuutioinen 200d vuosimalleissa 2017 - 2019 ollut keinotekoinen välivaihe? Syykin on ymmärrettävä, W/S213 pre-facelift oli ensimmäinen korimalli, joka sai uuden OM654 moottorin, joten mitään muita variantteja kuin 1950 cc ei ollut aluksi käytettävissä, joten eri versioiden toteuttaminen softaversioina oli valmistajalle houkuttelevaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 33
- Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51
Re: OM 654
mitähän tuo max charge mittaristossa tarkoitta, kun välillä moottorijarrutuksessa menee vihreäksi