OM 654

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

on onkos kone niin romu, mitä kirjoitellaan
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6287
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Missä niin kirjoitetaan? AInakin foorumuilla todellä vähän ollut juttua, suurin osa tuolla kun Tuikku on yrittänyt kutitella siitä vähän tehoja...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

no joo, riippuu vähän mista lukee ja toisaalta eihän esim 19 mallisia ole edes kovin paljoa ajettuja myynnissä.
Jotain oli venttiili ja nokkaongelmia alussa, mutta konehan taisi tulla jo 2016, niin luulisi jo lastentaudit olevan historiaa
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

hassua, että E mallissa on 1.6 diesel
carbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja carbon »

Täältä löytyy 272tkm ajettu OM654 (150hv 200d) vuosimallia 2019. Tähän mennessä ainoa murhe moottorissa on ollut turbo, joka piti viime kesänä vaihtaa 204tkm ajettuna. Turbo alkoi vislaamaan aika kovasti, ja oli myös hieman päästänyt öljyä läpi, minkä seurauksena herjasi nox-anturivikaa.

Vertailukohtana edellinen Mersu oli paljon haukutulla OM651:llä, siihen laitettiin ketjunkiristin ja vesipumppu 250tkm, ketjunkiristin uudemman kerran 425tkm ja kaksi suutinta 439tkm ajettuna. Vaihtoon auto meni n.470tkm ajettuna alkuperäisellä jakoketjulla ja turbolla.

Eli tiivistettynä omien kokemusten mukaan nämä uudemmat Mersun dieselit ovat mainettaan parempia. Nykyisellä on ajettu huolto-ohjelman mukaisella 25tkm öljynvaihtovälillä, edellisellä ajettiin 250tkm asti samoin, sen jälkeen tein itse väliöljynvaihdon eli siihen vaihdettiin öljyt sen jälkeen n.12-13tkm välein.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

kauhutarinat siis tuosta jakoketjun poikimisesta ( vaihtotyö 5000 €) 200 000 jälkeen siis hieman liioiteltuja. Toi 1.6L diesel E mallissa kuulostaa jotenkin alimitoitetulta, mutta onhan siitä kuitenkin 160 hv ja kuulemma oikeinkin vähäruokainen pirssi
carbon
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ti 15.02.2011 13:08

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja carbon »

En minä ainakaan tiedä, että OM654:ssa olisi jakoketjumurheita. OM651:ssä sitä vikaa kyllä oli ihan yleisesti, mutta minä pääsin tosiaan sinne 470tkm asti kahdella kiristimenvaihdolla.

Ja tuo 654 on 1,6-litrainen vain about 5/-19 jälkeen valmistetuissa 200d -malleissa, mullakin on tuo alkuvuodesta 2019 tullut auto vielä kaksilitrainen.
220d ja 300d ovat aina kaksilitraisia. Itsekin vähän tuota yks'kutosta vierastan, vaikka kyllä niitä paljon taksissakin on enkä niistäkään pahaa sanaa ole kuullut.
W213 E220d A 4matic Exclusive -22
S212 E350CDI A AMG-line/Avantgarde -13
W124 E300D A -95
W123 240D T6 -84
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

toi mistä kauppaa olen hieronut on huhtikuussa 2019 otettu käyttöön ja tiedot väittäisivät koneen olevan juurikin tuo 1.6 L
sinällään tuolla ei ole minulle niin suurta merkitystä, koska ajoltaan laite oli mitä mainoin ja mielestäni hiljaisempi kuin esim 2016 malli vaikka oli nastarenkaat alla
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Valitettavasti jossakin välissä on käynyt rikkinäinen puhelin efekti kun olet asiaa selvitellyt. Mekaanista iskutilavuutta ei voi muuttaa ohjelmamuutoksella, ei vaikka olisi miten pätevä kaveri. Saman tehon voi saada ohjelmamuutoksella kuin isommasta moottorista mutta ohjelmointikaapelin läpi moottoriin ei vaihdu yhtään mekaanista osaa mikä vaikuttaisi iskutilavuuteen
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

niin ja tehot on siis nuo 160 hv ja 194 hv, eikä 150 hv kuten jossain virheellisesti on mainittu
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

sitähän minäkin ihmettelin ja kysyin 2 er kertoo, mutta niin vaan väittivät
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

olishan se ihan todellä näppärää jos vaikka 2 litrasen vois muuttaa vaikka 3,5 litran tilavuuteen ihan tosta vaan
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

tämähän alkaakin vaikuttamaan todella mielenkiintoiselta ...
kankkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: Ti 19.10.2010 23:38

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja kankkis »

MeseMasa100 kirjoitti: Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Tais olla myyntimies vailla mitään teknistä tietämystä ja ymmärrystä
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

hän oli siis korjaamopäällikkö ja aloittanut 12 vuotta sitten mekaanikkona
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13240
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja DBFI »

MeseMasa100 kirjoitti: Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Helkkarin hyvä kun ihan Veholta löytyi tuollainen asiantuntija. Ihmettelen vaan kovasti että Tuikku ei ole keksinyt miten softalla muuttaisi iskunpituutta jos vaikka saisi kaksilitraisesta vaikkapa neljännes lisää tilavuutta. :wink:
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

:crazy: :crazy: mihinkään ei voi enää luottaa
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 585
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Eikö tojotalla tai hondalla ollut hiukan tuollainen systeemi ? Siinä viivästettiin imuventtiiliä jolloin prosessi muuttu otto-prosessista atkinsson prosessiksi. Eipä se oikeasti iskunpituutta muuttanut mutta voisi ajatella että efektiivistä iskua kylläkin.

Ennustus: jos joku keksii miten iskunpituutta muutetaan oikeasti lennossa ja niin että siitä on jotain hyötyäkin niin seuraavan Nobel palkinnon saaja on sitten selvillä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MeseMasa100 kirjoitti: Ma 14.03.2022 10:50 Nonni. Nyt on asiaa selvitelty ihan veholta ja sattuikin vielä henkilö jolla samanlainen mese.
Eli toi OM 654 kone on sama 2.0 L ja 1.6L, mutta softalla on vaan muutettu iskunpittuutta pienemmäksi, jonka saa pätevä kaveri muutettua takaisin. Silloin auto on 2.0L ja 194 hv. Nuo kauhujutut jakoketjuista ja muista remonteista on vahvasti liioiteltuja, koska vehon mukaan eniten on ollut ongelmia ad blue järjestelmän kanssa. Ei kun kaupoille...
Tästä joutuu nyt kommentoimaan, että väärin sammutettu, kun virheellisen päättelyketjun seurauksena päädyttiin silti oikeaan lopputulokseen :D

Tarina on sen verran holtiton, että arvaan jossain välissä käyneen kommunikaatiovirheen, jossa OM654 moottorin eri versiot menivät herttaisesti sekaisin? E-sarjalaisessa käytetty 220d nimittäin on ollut koko ikänsä suunnilleen parilitrainen. Sen sijaan E200d tuli markkinoille OM654 DE 20 tehorajoitettuna softavarianttina 04/2019 saakka. Siitä eteenpäin E200d on ollut OM654 DE 16 moottorilla.

OM654 DE 16 muuttaminen 2-litraiseksi ei onnistu pelkästään iskunpituutta softalla jatkaen vaan sen lisäksi pitää Starilla porata lohkoon myös 4 mm isommat reiät.

E200d on siis VIN-koodista pääteltävän syntymäpäivänsä perusteella joko 2-litrainen tai 1.6 litrainen. Jos oikesti haluaa ajaa 200d:lla, ennen vanhemman 200 d:n ostamista kannattaa silti selvittää jo valmiiksi ovatko bitin taluttajat onnistuneet jo cräckäämään moottorin ohjauksen kaksinkertaisen valvonnan, joka tekee OM654 sarjan mottoreiden softavirittelysta edeltäjiään vaikeampaa?

https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_654
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MeseMasa100 kirjoitti: Ma 14.03.2022 11:22 niin ja tehot on siis nuo 160 hv ja 194 hv, eikä 150 hv kuten jossain virheellisesti on mainittu
Nuo kaikki ovat oikein, mitattu vaan OM654 moottorin eri versioista.

Tehorajoitettu OM654 DE 20 tuotantosarjan alkupäässä oli 150 hv ja myöhemmin esitelty OM654 DE 16 on 160 hv.
Kummankin talakuukussa lukee "200d"

194 hv on "220d" version OM654 DE 20.

Näiden lisäksi on ainakin 163, 190, 239 ja 245 hv versiot eri mallitunnuksin.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

:?: kun 1.6 L ja 2.0 L koneissa on sylinterin ja männän halkaisija sama, niin onko muuta vaihtoehtoa, kun muuttaa iskun pituutta jotta saadaan eri tilavuus( siis jo tehtaalla)
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

MeseMasa100 kirjoitti: Ma 14.03.2022 13:51 :?: kun 1.6 L ja 2.0 L koneissa on sylinterin ja männän halkaisija sama, niin onko muuta vaihtoehtoa, kun muuttaa iskun pituutta jotta saadaan eri tilavuus( siis jo tehtaalla)
Mutta kun niissä ei ole sama poraus vaan 16 versio on pienennetty sekä porauksen että iskun suhteen. Moottori on siis sama OM654, mutta 20 versiossa on 4 mm isompi poraus kuin 16 lohkossa.

Katso yllä linkittämäni wikipediasivu.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

Eipä sitten ollut veholla kovin tarkkaa tietoa moottoreistaan
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

Asia siis viimein selvisi. Kiitos kaikille asiantuntijoille
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1211
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Iskun pituuttakaan ei voi muuttaa mitenkään muuten kuin vaihtamalla kampiakselin.
Jos siis se poraus olisikin ollut sama (mitä ei ole).
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja markoala »

Mun autossa on 150tkm. Ei ongelmia moottorissa. Huoltoväli Max 20tkm.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

olikohan tuolla 1.6 l mottorilla sitten haettu jotain päästö/polttoainesäästöjä, kun ei sitten kauaa kuitenkaan tehty
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 648
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Mistä sen OM654 DE 16 lyhytikäisyyden vielä tietää? Tuotannossa oleva moottori, esim. S213 facelift E200d.

Eikö pikemminkin se softalla kuristettu 1950-kuutioinen 200d vuosimalleissa 2017 - 2019 ollut keinotekoinen välivaihe? Syykin on ymmärrettävä, W/S213 pre-facelift oli ensimmäinen korimalli, joka sai uuden OM654 moottorin, joten mitään muita variantteja kuin 1950 cc ei ollut aluksi käytettävissä, joten eri versioiden toteuttaminen softaversioina oli valmistajalle houkuttelevaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
MeseMasa100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 13.03.2022 19:51

Re: OM 654

Viesti Kirjoittaja MeseMasa100 »

mitähän tuo max charge mittaristossa tarkoitta, kun välillä moottorijarrutuksessa menee vihreäksi
Vastaa Viestiin