W124 300TDT ilmastointivuoto
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
W124 300TDT ilmastointivuoto
Moi, mistä kannattaisi ruveta ilmastointi vuotoa etsimään 95vm S124'ssa?
Viime kesänä ilmastointi täytettiin ja toimi oikein hienosti kunnes noin 1,5kk jälkeen oli vuotanut kaikki aineet pihalle.
Autossa muistaakseni tuo R134 aine. Konehuoneen puolella kaikki letkut/liitokset näyttäisi olevan ehjiä. Voisiko olla kojelaudan sisällä vuoto?
Muistan viimekesänä tulevan sieltä semmoista navetan/märän koiranturkin hajua ja haju loppui heti kun ilmastointi oli aineet vuotanu pois, vai viittaako tuo vain likaiseen kennoon?
Järjestelmässä ei ilmeisesti väriainetta että pääsis tutkiin vuotokohtia valon kanssa.
Viime kesänä ilmastointi täytettiin ja toimi oikein hienosti kunnes noin 1,5kk jälkeen oli vuotanut kaikki aineet pihalle.
Autossa muistaakseni tuo R134 aine. Konehuoneen puolella kaikki letkut/liitokset näyttäisi olevan ehjiä. Voisiko olla kojelaudan sisällä vuoto?
Muistan viimekesänä tulevan sieltä semmoista navetan/märän koiranturkin hajua ja haju loppui heti kun ilmastointi oli aineet vuotanu pois, vai viittaako tuo vain likaiseen kennoon?
Järjestelmässä ei ilmeisesti väriainetta että pääsis tutkiin vuotokohtia valon kanssa.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Nuo vanhat letkut tahtoo vuotaa läpi. Silmämääräisesti ehjiä, mutta ovat täynnä mikrohalkeamaa. Sitä ei oikein muuten saa varmistettua, kuin että täyttää järjestelmän ja käy saippuaveden kanssa läpi kaikki letkut. Väriaine ei näy niin pienessä vuodossa. Omissa autoissa oli molemmissa tuo sama ongelma W124 ja W201.
Haju tulee suurimmalta varmuudelta raitisilmasuodattimista. Se kun tahtoo jäädä noista 124:sta vaihtamatta.
Haju tulee suurimmalta varmuudelta raitisilmasuodattimista. Se kun tahtoo jäädä noista 124:sta vaihtamatta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Joo, täytynee varmaan ottaa letkut irti ja teettää uudet Turun Hydroscandin putkitehtaalla, kun eikös noissa ollut pätkä letkua ja jonkumoiset metalliputket päissä taitoksien kera?EVO X kirjoitti: ↑Ma 21.03.2022 11:18 Nuo vanhat letkut tahtoo vuotaa läpi. Silmämääräisesti ehjiä, mutta ovat täynnä mikrohalkeamaa. Sitä ei oikein muuten saa varmistettua, kuin että täyttää järjestelmän ja käy saippuaveden kanssa läpi kaikki letkut. Väriaine ei näy niin pienessä vuodossa. Omissa autoissa oli molemmissa tuo sama ongelma W124 ja W201.
Auto on mulla käyttiksenä joten täytyy kattoa joku hyvä väli, että autoo vois hiukan seisottaa tai sit tulpata reijät siksi aikaa kun letkut irti.
Raitisilmasuodatin vaihdettu viime keväänä, vanha suodatin oli kyllä järkyttävän näköinen. Myöskin semmonen ilmastoinnin hajunpoistaja pommi autossa räjäytettiin mutta ei siitä apua ollut hajuun.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Niin, eiköhän nykyään tavata laittaa väriainetta, kun järjestelmä täytetään. Mutta siihen kai tarvii UV-valon ja mieluusti sen kanssa käytettävät lasit, että sen aineen näkee kunnolla. Jos on niin iso vuoto, että ihan paljaalla silmällä ilman UV:ta näkee vihreää väriainetta, niin se tavara on itse asiassa kompressoriöljyä eikä väriainetta.
En yhtään kiistä, etteikö se voisi olla letkuvika. Vaihtoehtona, oma kokemus oli sellainen, että raitisilmasuodattimista huolimatta höyristinkennon edustalla oli melkoinen määrä likaa (jotain osittain mullaksi muuttuneita havunneulasia jne.), joka oli tietysti sitten märkää aina kun ilmastointi on käytössä. Sen takia kai mennyt lopulta höyrystin puhki. Sitä likaa kyllä pystyi imuroimaan konehuoneen puolelta pienehköllä purkamisella, mikä varmaan auttaa siihen tunkkaisuuteen. Mun autossa väriaine kyllä näkyi sieltä höyrystimen alta, joskin purkamista sekin jonkin verran vaati, että sinne pääsi näkemään. Kun tietää mitä purkaa, niin muutaman minuutin homma se vaan on.
Sitten kun höyrystintä vaihdetaan, niin on vähän enemmän purkamista. Ai mistäkö tiedän...

Samallahan voi sitten vaikka lisätä vaimennusmateriaaleja, kuten itse tein.
En yhtään kiistä, etteikö se voisi olla letkuvika. Vaihtoehtona, oma kokemus oli sellainen, että raitisilmasuodattimista huolimatta höyristinkennon edustalla oli melkoinen määrä likaa (jotain osittain mullaksi muuttuneita havunneulasia jne.), joka oli tietysti sitten märkää aina kun ilmastointi on käytössä. Sen takia kai mennyt lopulta höyrystin puhki. Sitä likaa kyllä pystyi imuroimaan konehuoneen puolelta pienehköllä purkamisella, mikä varmaan auttaa siihen tunkkaisuuteen. Mun autossa väriaine kyllä näkyi sieltä höyrystimen alta, joskin purkamista sekin jonkin verran vaati, että sinne pääsi näkemään. Kun tietää mitä purkaa, niin muutaman minuutin homma se vaan on.
Sitten kun höyrystintä vaihdetaan, niin on vähän enemmän purkamista. Ai mistäkö tiedän...
Samallahan voi sitten vaikka lisätä vaimennusmateriaaleja, kuten itse tein.

W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Joo, katsotaan nuo letkut ensin ja vaihdetaan uudet tilalle vaikka ei puhki oiskaan. Jos ei auta niin täytyy kojelauta purkaa ja vaihtaa höyrystin ja samalla varmaan se lämppärin kennoki kannattaa vaihtaa ja tietysti äänieristää. Auto ehkäpä kesällä muuttumassa käyttöauton virasta harrasteeksi niin silloin viimestään joutaa sen koko kojelaudan purkaa. Vaan ois se kiva kun ilmastointi pelais niin ei olisi niin kuuma noilla nahkajakkaroilla.Nozki kirjoitti: ↑Ma 21.03.2022 12:19 Niin, eiköhän nykyään tavata laittaa väriainetta, kun järjestelmä täytetään. Mutta siihen kai tarvii UV-valon ja mieluusti sen kanssa käytettävät lasit, että sen aineen näkee kunnolla. Jos on niin iso vuoto, että ihan paljaalla silmällä ilman UV:ta näkee vihreää väriainetta, niin se tavara on itse asiassa kompressoriöljyä eikä väriainetta.
En yhtään kiistä, etteikö se voisi olla letkuvika. Vaihtoehtona, oma kokemus oli sellainen, että raitisilmasuodattimista huolimatta höyristinkennon edustalla oli melkoinen määrä likaa (jotain osittain mullaksi muuttuneita havunneulasia jne.), joka oli tietysti sitten märkää aina kun ilmastointi on käytössä. Sen takia kai mennyt lopulta höyrystin puhki. Sitä likaa kyllä pystyi imuroimaan konehuoneen puolelta pienehköllä purkamisella, mikä varmaan auttaa siihen tunkkaisuuteen. Mun autossa väriaine kyllä näkyi sieltä höyrystimen alta, joskin purkamista sekin jonkin verran vaati, että sinne pääsi näkemään. Kun tietää mitä purkaa, niin muutaman minuutin homma se vaan on.
Sitten kun höyrystintä vaihdetaan, niin on vähän enemmän purkamista. Ai mistäkö tiedän...
Samallahan voi sitten vaikka lisätä vaimennusmateriaaleja, kuten itse tein.![]()

Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Letkut tosiaan kannattaa uusia jokatapauksessa, vaikkei nyt juuri tällähetkellä vuotaisikaan. Hemmetin tympeää on tyhjätä/vuotaa aineet ulos ja purkaa ne uudelleen. Ne ei lopuksi kalliit ole teettää, niin onpahan sitten taas pitkäksi aikaa kunnossa. Ja sinne suodattimien alle kyllä kannattaa kurkata onko sinne päässyt jotakin eloperäistä maatumaan, jossakin se hajun lähde täytyy olla.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Jep. Silloin kun suodattimet vaihdoin, niin putsasin kaiken mitä siitä käsin näki. Eipä sielä juurikaan mitään ollut, mutta vanhat suodattimet oli todella pahassa kunnossa. Veikkaan itse, että tuola höyrystimen nurkilla on jotain paskaa tai pahimmassa tapauksessahan se voi olla homeessakin, ja se ei varmasti ole terveellistä ilmaa mitä sitten auton sisällä hengittää. Jokatapauksessa haju tuli vain kesällä silloin kun ilmastointia käytti.EVO X kirjoitti: ↑Ma 21.03.2022 13:21 Letkut tosiaan kannattaa uusia jokatapauksessa, vaikkei nyt juuri tällähetkellä vuotaisikaan. Hemmetin tympeää on tyhjätä/vuotaa aineet ulos ja purkaa ne uudelleen. Ne ei lopuksi kalliit ole teettää, niin onpahan sitten taas pitkäksi aikaa kunnossa. Ja sinne suodattimien alle kyllä kannattaa kurkata onko sinne päässyt jotakin eloperäistä maatumaan, jossakin se hajun lähde täytyy olla.
Hiukan taisi olla kilometrejä takana noilla vanhoilla suodattimilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Aineet sisälle --> hetkeksi käyntiin ja ilmastointi täysille että paine nousee --> sammutus ja piipparilla nuuhkaisee missä vuoto.
Just yhtään mitään muuta ei kannata tehdä vuodon etsimiseksi.
Just yhtään mitään muuta ei kannata tehdä vuodon etsimiseksi.
wiimax.fi
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Väriaineet ja UV lamput on korvattu aikojasitten edellämainitulla kylmäainehaistelijalla eli piipparilla.
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Pitäiskö vetää rasti johonkin seinään kun on näinkin erikoinen tapaus, että etrade tulee johonkin ilmastointia käsittelevään ketjuun kertomaan, miten joku asia tehdään, eikä niin kuin yleensä, että "ei sitä noin tehdä ja minä kyllä tiedän, miten sen tehdään, mutta en kerro"
Eniveis, en väitä, etteikö se noin olisi väriaineen osalta. Sitli minuutin googlettamisella kun katsoo vaikka kymmenen ensimmäisen ilmastointihuoltoja tekevän firman työnkuvauksia, niin niissä kuitenkin kerrotaan, että he laittavat UV-väriaineen täytön yhteydessä, että tuskin siitä ihan kokonaan on maailmassa luovuttu. En tiedä, en minä niitä täyttöjä enkä vuototutkimuksia tee, enkä meinaa ruvetakaan tekemään, että sinänsä aivan sama.
Eniveis, en väitä, etteikö se noin olisi väriaineen osalta. Sitli minuutin googlettamisella kun katsoo vaikka kymmenen ensimmäisen ilmastointihuoltoja tekevän firman työnkuvauksia, niin niissä kuitenkin kerrotaan, että he laittavat UV-väriaineen täytön yhteydessä, että tuskin siitä ihan kokonaan on maailmassa luovuttu. En tiedä, en minä niitä täyttöjä enkä vuototutkimuksia tee, enkä meinaa ruvetakaan tekemään, että sinänsä aivan sama.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Tollasella piipparilla tuosta 124 bensa matikista vuoto löytyi. Eli kaasu jota järjestelmään laitetaan oli käsittääkseni sellaista joka sisältää hitusen vetyä siis jos nyt oikein muistan. Sitä sinne niin että paine oli jotain 15bar. Sit tosiaan sellaisella piipparilla joka tuossa tapauksessa oli käsikapula kokoa yleismittari ja sen päässä taipuisan "letkun päässä" anturi. Sillä sit seuraamaan kylmäainelinjat.
Ulkona tuulessa se ei onnistu koska tuo kaasu leijuu minne sattuu. Mutta totta Pienenpieni vuoto paikallistui toiseen lauhduttimen letkuliitokseen. Täysin ehjän näköinen letku kaikinpuolin mutta siitä se sit vuoti. Näki ihan sit silminkin kun siihen laitettiin saippuavettä ni kupla sillon toinen tällön sieltä tuli.
En osaa sanoa olisiko sit väriaine tullu siitä minkä ajan kuluttua mutta tuolleen löytyi helposti. Tuo piippari ilmeisesti on kohtuullisen arvokas laite mutta kaasu kait ei maksa oikein mitään.
Lisätään nyt vielä et ollaan kartlla ni mähän muutin tuon järjestelmän toimimaan R134a:lla. Uusasin sit lauhduttimen, kuivaimen, läjän tiivisteitä ja käytin kompuran pois. Laskin siitä öljyt pois ja laitoin uudet sopivat tilalle kuten nm. Karel mua neuvoi. Sit täyttöön jossa huomattiin tuolla kaasulla reilumpi vuoto. Sen seurauksena uusasin painekytkimet ja uusi ponnistus. Sit löytyi tuo letkuliitos jonka uusasin. Nuo letkuthan ovat liki kytkimiä --> koeponnistus ja kun piippailuja ei saatu aikaan ni aineet sisuksiin. Se nyt on varmaa ettei se kaasu R134a:ta ollu eikä käsittääkseni mitään kylmäainetta lainkaan
Ulkona tuulessa se ei onnistu koska tuo kaasu leijuu minne sattuu. Mutta totta Pienenpieni vuoto paikallistui toiseen lauhduttimen letkuliitokseen. Täysin ehjän näköinen letku kaikinpuolin mutta siitä se sit vuoti. Näki ihan sit silminkin kun siihen laitettiin saippuavettä ni kupla sillon toinen tällön sieltä tuli.
En osaa sanoa olisiko sit väriaine tullu siitä minkä ajan kuluttua mutta tuolleen löytyi helposti. Tuo piippari ilmeisesti on kohtuullisen arvokas laite mutta kaasu kait ei maksa oikein mitään.
Lisätään nyt vielä et ollaan kartlla ni mähän muutin tuon järjestelmän toimimaan R134a:lla. Uusasin sit lauhduttimen, kuivaimen, läjän tiivisteitä ja käytin kompuran pois. Laskin siitä öljyt pois ja laitoin uudet sopivat tilalle kuten nm. Karel mua neuvoi. Sit täyttöön jossa huomattiin tuolla kaasulla reilumpi vuoto. Sen seurauksena uusasin painekytkimet ja uusi ponnistus. Sit löytyi tuo letkuliitos jonka uusasin. Nuo letkuthan ovat liki kytkimiä --> koeponnistus ja kun piippailuja ei saatu aikaan ni aineet sisuksiin. Se nyt on varmaa ettei se kaasu R134a:ta ollu eikä käsittääkseni mitään kylmäainetta lainkaan
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Typellähän näitä ilmastoinnin vuotoja tutkitaan. Tuntuma vain että typpi on ”paksumpaa” eikä pakene niin pienestä raosta kuin esim r134a
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Tuossa sinulla esimerkki miten piippari toimii ja lisää löytyy hakusanalla "Refrigerant Leak Detector".Nozki kirjoitti: ↑Ti 22.03.2022 18:59 Pitäiskö vetää rasti johonkin seinään kun on näinkin erikoinen tapaus, että etrade tulee johonkin ilmastointia käsittelevään ketjuun kertomaan, miten joku asia tehdään, eikä niin kuin yleensä, että "ei sitä noin tehdä ja minä kyllä tiedän, miten sen tehdään, mutta en kerro"
Eniveis, en väitä, etteikö se noin olisi väriaineen osalta. Sitli minuutin googlettamisella kun katsoo vaikka kymmenen ensimmäisen ilmastointihuoltoja tekevän firman työnkuvauksia, niin niissä kuitenkin kerrotaan, että he laittavat UV-väriaineen täytön yhteydessä, että tuskin siitä ihan kokonaan on maailmassa luovuttu. En tiedä, en minä niitä täyttöjä enkä vuototutkimuksia tee, enkä meinaa ruvetakaan tekemään, että sinänsä aivan sama.
https://www.youtube.com/watch?v=fMiv2fPfH6k
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Ilmasta on typpeä 78,1 %, niin tuskin se paksumpaa on, mutta kylmäaine on paineistettu kylmäainekiertoon, niin tuleehan se paineella reijästä ulos.
Typellä testates painetta tietenkin laitettava, mutta sitä taas ei voi tutkia piipparilla, eli se vain kertoo onko tiivis vai ei.
Jos kylmäainekierros on kuitenkin vanhaa kylmäainetta,ja testaa typellä, niin typpi ajaa sitä mahdollisesti reijästä ulos, niin piippari saattaa toimia.
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Joo, typellä voi kyllä paineistaa ja tulee jonkin verran käytettyä, mutta aina helpointa selvittää pienempiä vuotoja jos saa kylmäaineet sisään ---> piipparin nenä toimii.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Noniin. Auto kävi korjaamolla ja he yrittivät etsiä vuotoa juurikin tuommoisella laitteella missä oli tuo piippari, aine jota järjestelmään laitettiin taisi olla typpeä, heillä oli piipparin lisäksi myös jonkunlaiset lasit jolla voi nähdä vuodon.Jari Ke kirjoitti: ↑Ti 22.03.2022 19:10 Tollasella piipparilla tuosta 124 bensa matikista vuoto löytyi. Eli kaasu jota järjestelmään laitetaan oli käsittääkseni sellaista joka sisältää hitusen vetyä siis jos nyt oikein muistan. Sitä sinne niin että paine oli jotain 15bar. Sit tosiaan sellaisella piipparilla joka tuossa tapauksessa oli käsikapula kokoa yleismittari ja sen päässä taipuisan "letkun päässä" anturi. Sillä sit seuraamaan kylmäainelinjat.
Ulkona tuulessa se ei onnistu koska tuo kaasu leijuu minne sattuu. Mutta totta Pienenpieni vuoto paikallistui toiseen lauhduttimen letkuliitokseen. Täysin ehjän näköinen letku kaikinpuolin mutta siitä se sit vuoti. Näki ihan sit silminkin kun siihen laitettiin saippuavettä ni kupla sillon toinen tällön sieltä tuli.
En osaa sanoa olisiko sit väriaine tullu siitä minkä ajan kuluttua mutta tuolleen löytyi helposti. Tuo piippari ilmeisesti on kohtuullisen arvokas laite mutta kaasu kait ei maksa oikein mitään.
Lisätään nyt vielä et ollaan kartlla ni mähän muutin tuon järjestelmän toimimaan R134a:lla. Uusasin sit lauhduttimen, kuivaimen, läjän tiivisteitä ja käytin kompuran pois. Laskin siitä öljyt pois ja laitoin uudet sopivat tilalle kuten nm. Karel mua neuvoi. Sit täyttöön jossa huomattiin tuolla kaasulla reilumpi vuoto. Sen seurauksena uusasin painekytkimet ja uusi ponnistus. Sit löytyi tuo letkuliitos jonka uusasin. Nuo letkuthan ovat liki kytkimiä --> koeponnistus ja kun piippailuja ei saatu aikaan ni aineet sisuksiin. Se nyt on varmaa ettei se kaasu R134a:ta ollu eikä käsittääkseni mitään kylmäainetta lainkaan
No, vuotoa etsittiin ja etsittiin mutta mitään ei löytynyt, lopuksi laitettiin kylmäaineet ja väriaineet järjestelmään ja huudatettiin ilmastointia, että paineet olisi nousseet korkealle, tuloksetta.
Korjaamon porukka veikkaisi keulalla olevaa kennoa joka on aika huonokuntoisen näköinen, sekä siinä oli yksi kosteahko kohta.(liitteenä kuva)
Koitan nyt aluksi vaihtaa tuon keulan kennon kun ei kovin arvokas ole, sekä vaihdan kaikki letkut konehuoneen puolelle sekä kuivaimen ja paineanturit, sen jälkeen laitetaan kylmäaineet ja värit sisään ja katsotaan pysyykö. Jos ei pysy niin tutkitaan uudelleen vuotoa ja jos ei löydy niin ei varmaankaan vaihtoehtoja muutakuin ottaa kojelauta irti.

Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Pelkällä typellä haistellen ei onnistu aivan tyhjästä järjestelmästä, piippari ei sitä haista, pitää ensin täyttää kylmäainetta. Jos järjestelmä on muutenkin viallinen - niin kuin tuossa autossa nyt on jos ei nostanut paineita (?) vaikka on aineet sisässä - on helppo laittaa sillä typellä painetta kylmäainetäytön jälkeen niin että vuoto löytyy.
Tai kytkee kompuran päälle suoraan katkaisijan ohi.
Jos sisäkenno vuotaa niin piippari reagoi kojelaudan ilmasuuttimista tulevaan puhallukseen.
No kyllä korjaamo varmasti osasi tutkia, kommentit vaan edelliseen viestiin viitaten.
Jos mainittu 1,5 kuukauden aika jonka ilmastointi toimi oli sellainen että auto oli paljon ajossa ja niitä hellejaksoja, niin tämän vuodon korjaaminen saattaisi onnistua korjausaineella. Keulan kenno on sen näköinen, että suunnitelma sen vaihtamiseksi on hyvä. Kuivain samalla uusiksi.
Tai kytkee kompuran päälle suoraan katkaisijan ohi.
Jos sisäkenno vuotaa niin piippari reagoi kojelaudan ilmasuuttimista tulevaan puhallukseen.
No kyllä korjaamo varmasti osasi tutkia, kommentit vaan edelliseen viestiin viitaten.
Jos mainittu 1,5 kuukauden aika jonka ilmastointi toimi oli sellainen että auto oli paljon ajossa ja niitä hellejaksoja, niin tämän vuodon korjaaminen saattaisi onnistua korjausaineella. Keulan kenno on sen näköinen, että suunnitelma sen vaihtamiseksi on hyvä. Kuivain samalla uusiksi.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 118
- Liittynyt: To 29.08.2019 20:55
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Muistaakseni ensin täytettiin kylmäaineella yms.dealer kirjoitti: ↑Su 17.04.2022 08:23 Pelkällä typellä haistellen ei onnistu aivan tyhjästä järjestelmästä, piippari ei sitä haista, pitää ensin täyttää kylmäainetta. Jos järjestelmä on muutenkin viallinen - niin kuin tuossa autossa nyt on jos ei nostanut paineita (?) vaikka on aineet sisässä - on helppo laittaa sillä typellä painetta kylmäainetäytön jälkeen niin että vuoto löytyy.
Tai kytkee kompuran päälle suoraan katkaisijan ohi.
Jos sisäkenno vuotaa niin piippari reagoi kojelaudan ilmasuuttimista tulevaan puhallukseen.
No kyllä korjaamo varmasti osasi tutkia, kommentit vaan edelliseen viestiin viitaten.
Jos mainittu 1,5 kuukauden aika jonka ilmastointi toimi oli sellainen että auto oli paljon ajossa ja niitä hellejaksoja, niin tämän vuodon korjaaminen saattaisi onnistua korjausaineella. Keulan kenno on sen näköinen, että suunnitelma sen vaihtamiseksi on hyvä. Kuivain samalla uusiksi.
Oli ehkä vähän huonosti kirjoitettu toi mun vastaus, mutta tarkoitin, että olisi saatu vuoto esille järjestelmästä kun laitetaan ilmastointi päälle ja paineet nousee eli siis kyllä järjestelmässä paineet nousee.

Kyllä tuo 1,5kk oli lähes joka pv ajossa sekä yksi noin 2000km lapin reissukin siinä mukana ja oli juurikin nuo viime kesäkuun helleviikot siinä eli ilmastointi oli kovassa käytössä jatkuvasti.
Minkäslaista tuo korjausaine on ja miten se järjestelmään laitetaan? Uuden kennon ja kuivaimen yms tilasin jo ja ne vaihdetaan tässä kevään mittaan.
Nykyinen kalusto
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
S124 300TDT -95
W211 320cdi -03
Ex
S124 E320 Sportline -94
W124 300E -91
W211 270cdi amg styling -03
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Mulle kerto tuo "piipparikaveri" et hän ei laita korjausaineita vaikka pyytäisi eikä suosittele laittamaan sitä muuallakaan. Meinasi et se voi jonkin aikaa pelatakin silleen mut rikkoo lopulta muita paikkoja.
Typpeä se kaasu tuolla ei ollu sen muistan kun sitä kysyin.
Typpeä se kaasu tuolla ei ollu sen muistan kun sitä kysyin.
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Re: W124 300TDT ilmastointivuoto
Itsellä oli kans ongelmaa ilmastoinnin kanssa. Myös samainen kulkija.Ilmastointi ei mennyt päällle ollenkaan ja epäilin aineiden olevan kadonneen.
No tehtiin koeponnistus ja täytettiin. Ilmastointi lähti toimimaan.Sitten ensimmäinen lämmin päivä ja ilmastointi päällä. Jonkinlainen poksaus kuului ja sitten tuli paha käry kabiiniin. Väriaine oli tuolloin jo sisällä.Konehuoneesta katsomalla viistoon,oli laatikon päällä väriä. Tuomio oli selvä,höyrystin kaput.
Osasyy varmaan se,että edellinen ei ole käyttänyt raitisilmasuodattimia. Höyrystin moskan peitossa eikä ole päässyt kuivumaan.Toiset taitaa jättää suodattimet pois,ettei talvella höyrysty ikkunat? Voi olla tottakin,mutta itse ole yrittänyt pitää ja vaihtaakin silloin tällöin.
Aika iso homma purkaa,kun etupuolelta ei saa. Päätin kuitenkin tehdä,kun autoa tarkoitus pitää. Samalla vaihtui se lämppärin kennokin. Kaikki liitokset uusilla o-renkailla,uusi kuivain. Nyt on toiminut jo vuosia hyvin.Kai se seuraavaksi menee kenno nokalta,mutta huomattavasti helpompi vaihtaa.
No tehtiin koeponnistus ja täytettiin. Ilmastointi lähti toimimaan.Sitten ensimmäinen lämmin päivä ja ilmastointi päällä. Jonkinlainen poksaus kuului ja sitten tuli paha käry kabiiniin. Väriaine oli tuolloin jo sisällä.Konehuoneesta katsomalla viistoon,oli laatikon päällä väriä. Tuomio oli selvä,höyrystin kaput.
Osasyy varmaan se,että edellinen ei ole käyttänyt raitisilmasuodattimia. Höyrystin moskan peitossa eikä ole päässyt kuivumaan.Toiset taitaa jättää suodattimet pois,ettei talvella höyrysty ikkunat? Voi olla tottakin,mutta itse ole yrittänyt pitää ja vaihtaakin silloin tällöin.
Aika iso homma purkaa,kun etupuolelta ei saa. Päätin kuitenkin tehdä,kun autoa tarkoitus pitää. Samalla vaihtui se lämppärin kennokin. Kaikki liitokset uusilla o-renkailla,uusi kuivain. Nyt on toiminut jo vuosia hyvin.Kai se seuraavaksi menee kenno nokalta,mutta huomattavasti helpompi vaihtaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95