Eli potilas on S212 vm.-10 M271 turbo koneella. Joskus n. 130t ajettuna alkoi antamaan vikakoodia kampi ja nokka-akselin synkronoinnista.
No auto vietiin pajalle(muistaakseni Heino motors) ja siellä laitettiin ketju + pyörät + kiristin uusiksi ja vikakoodit hävisi. Sitten n. 1,5-2v ja 30000-40000km kuluttua alkoi antamaan Delphillä luettuna vikakoodia:
0011 - Incorrect position of the intake camshaft
- Commanded position not reachable
- Permanent
ja välillä myös:
0016 - Camshaft sensor inlet, incorrect signal
- The signal comparison is faulty
- Intermittent
Välillä vikavalo syttyi ja sitten sammui omia aikojaan. No auto toimi, niin sillä ajeltiin vikakoodit aina leimalle nollattuna muutaman vuoden. No nyt 215000km mittarissa alkoi öljynsuodattimen jalka vuotamaan öljyä, niin päätettiin ottaa auto remonttiin. No nyt on ketju + pyörät + kiristin laitettu uusiksi. Ketju oli venynyt vähän reilun tappivälin/hampaan verran, muuten näytti ihan hyvältä. Jakomerkitkin oli aika hyvin kohdallaan.
No nyt antaa edelleen samoja koodeja, kuin ennen remonttia. Paikallaan kaasuttelemalla sain tulemaan myös koodin:
0017 - Camshaft sensor, the signal of Camshaft sensor is implausible in comparison
to the signal of Crankshaft position sensor
- The signal comparison is faulty
- Permanent
No käytettiin sitten auto vielä starin nokassa ja samaa koodia sieltäkin:
P001662 The position of the intake camshaft (cylinder bank 1) is implausible relative to the position of the crankshaft
. The signal comparison is faulty.
Eli imunokka olis käsittääkseni myöhäisellä? pakonokka ok. Ongelma vaan, että jakomerkit on kohdallaan... Katsoin sitten vielä anturin reijistä, niin eri kohdassa näyttäis olevan toi nokan tunnistin kohouma pako ja imunokassa kampiakselin ollessa O/T merkissä ja jakomerkit kohdallaan.
Luulis että liipasu tapahtus nousevalla tai laskevalla pulssilla, eli pakonokasta päätellen laskevalla. Imunokassa sen sijaan kohouma keskellä reikää. Periaatteessa toi starin lukema vois olla just anturin reijästä näkyvän verran myöhäsellä, jos liipasu olis laskevalla reunalla. Ei kyllä luulis nokankaan menevän rusetille vaikka kuinka olis kiristetty pyörää lukitusrautaa vasten. Hal-anturikin on vaihdettu varmuudeksi jossain vaiheessa ja on kolmelta viimeiseltä numerolta eri kuin alkup. ,mut ei luulisi vaikuttavan. Voisin tietty vielä vaihtaa pako ja imuanturit päittäin ja laittaa alkuperäisen takaisin.
Jos jollain ideoita mikä vois olla vikana, niin apuja otetaan kiitollisuudella vastaan. Ja jos joku viitsisi tarkistaa nokkapyörien kiristysmomentin(pitäs varmaan se klubijäsenyys hommata, et pääsis itse katsomaan
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)