Tässä Youtubea katsellessa tuli linkki vastaan saksalaisesta kaverista, joka valmistaa KE-jetteihin ilmamäärämittarin potentiometrejä. Noita ei erikseen käsittääkseni marmorilta saa, vaan pitää ostaa koko ilmamääräpömpeli, ja hinnan voitte arvata (Saksassa tällä hetkellä 1409,93 €).
Tämä uustuotanto-osa maksaa 38,50€, ja valmistaja antaa 5v takuun. Piti tilata tuollainen itellekin varastoon.
Mukana tulee kuvalliset asennus- ja viritysohjeet englanniksi ja suomeksi (tosin googlekääntäjäversio).
Tilasin tuollaisen muutama vuosi sitten "varastoon", kun halvalla sai. Eipä ole vielä tavinnut koskaan tuota osaa vaihtaa, ja KE-jeteillä menty 80-luvulta alkaen tähän päivään asti. Enimmillään yhdellä autolla 600tkm.
Veikkaan, että tuo on taas niitä osia, joita saa olla alituiseen vaihtamassa ja säätämässä sen jälkeen, jos joku tee-se-itse mies on mennyt tekemään omia parantelujaan, kyllästynyt, ja pistänyt auto kiertoon.
Oletettavasti noiden runsas tarjonta nettikaupoissa perustuu siihen, että kotinikkarit mielellään vaihtelevat "varmuuden vuoksi ja samalla kun nyt on auki" toimivia alukperäisosia yksi toisensa jälkeen uusiin tarvikeosiin, kun mahdollisten käyntihäiriöiden syitä ei löydetä. Näiden operaatioiden jälkeen on hienon systeemin alkuperäinen toimintavarmuus lopullisesti menetetty.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco” Entisöinti menossa
500 SEL -86 "Maxi" MR
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Mulla on 1989 SL500 326hp koneella. Ja siinä on tyhjäkäynnillä ollut tärinää / epäsymmetristä käyntiä. Ei anna oikeita arvoja kuulemma. Ilmaletkut ja liittimet vaihettiin, mutta auttaisko tuon yllä olevan osan vaihtaminen? Se ilmamäärämittari on sen verran hienomekaaninen laite, että sen avaaminen ja puhdistaminen on todella varovaista hommaa, niin en itse ainakaan uskalla siihen ruveta.