W639 outo ojaus ongelma.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Peku211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 29.12.2019 14:55

W639 outo ojaus ongelma.

Viesti Kirjoittaja Peku211 »

Moikka! Eli -07 mallinen 4x4 vito ja ohjaus meni hitaassa vauhdissa kääntäessä yhtäkkiä jäykäksi ja ikäänkuin pykältäväksi. Nostin etupään ylöspäin ja kääntelin renkaasta pyöriä puolelta toiselle jolloin jostain kuului kurluttavaa ääntä. Katsoin tehostin säiliöön jossa nestepinta oli yli merkkinsä.

Laitoin auton käyntiin ja kääntelin rattia puolta toiselle ja mitenkään ihmeelliseltä se ei tuntunut, mutta tehostin oli ruutannut korkkinsa välistä öljyä pihalle lammikoksi asti :evil: No minkäs teet, otin etupään alas ja siirsin autoa niin nyt se ohjas toimii normaalin tuntuisesti.
Missähän on vika ja kuinka se korjataan kun en usko sen nyt itsestään kuntoonkaan tulleen vaan mahdollisesti uusi ja pahenee jollakin aikataululla.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2638
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: W639 outo ojaus ongelma.

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

Peku211 kirjoitti: Ti 26.04.2022 17:49 Moikka! Eli -07 mallinen 4x4 vito ja ohjaus meni hitaassa vauhdissa kääntäessä yhtäkkiä jäykäksi ja ikäänkuin pykältäväksi. Nostin etupään ylöspäin ja kääntelin renkaasta pyöriä puolelta toiselle jolloin jostain kuului kurluttavaa ääntä. Katsoin tehostin säiliöön jossa nestepinta oli yli merkkinsä.

Laitoin auton käyntiin ja kääntelin rattia puolta toiselle ja mitenkään ihmeelliseltä se ei tuntunut, mutta tehostin oli ruutannut korkkinsa välistä öljyä pihalle lammikoksi asti :evil: No minkäs teet, otin etupään alas ja siirsin autoa niin nyt se ohjas toimii normaalin tuntuisesti.
Missähän on vika ja kuinka se korjataan kun en usko sen nyt itsestään kuntoonkaan tulleen vaan mahdollisesti uusi ja pahenee jollakin aikataululla.
Tehostimessa saattoi olla liian vähän öljyä ja aika varma tapa saada loputkin pihalle on käännellä käsin renkaita auton ollessa ilmassa. Josakin syystä moni tehostimenpumppu tekee noin.

Lisää öljyä ja koeajolle. tehostimen öljymäärä on erittäin tarkka. Vähänkin ilmaa kierrossa niin pumppu ääntelee tai takertelee vaikka tikusta katsoen olisi ylärajassa (ilmakuplat turvottavat öljymäärää). Jos temppuilee vielä niin voi kokeilla laittaa hieman lisää. Saahan sen pois jos lisäys ei auta.

Lisäyksenä, usein hitaassa vauhdissa jäykän ja takertelevan ohjauksen syynä voi olla luistava moniurahiha. Joko vedestä märkänä tai öljysumusta/dieselistä liukas.
Omassa dieselissä huurteisena pakkasaamuna muutaman kerran nykinyt kun kylmä moniurahihna luistaa.
Vastaa Viestiin