W108 Bagged Touhuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Vähän lisää taas tutkittu puolaa odotellessa.Virranjakajan alipainekello taitaa olla jumissa.Minulla tuli auton mukana muutama käytetty vara virranjakaja ja niissä oli myös kellot yhtä jumissa,sai sormenpäät punasena painaa kellon vipua,että liikkuu mihinkään,joten tuskin jaksaa alipaineellakaan liikkua ( imemällä putkesta ei tapahtunut myös mitään liikettä jakajassa ). Tilasinpa tämänkin nyt uuden.
Venttiilit pitäisi myös säätää, tai katsoa rakotulkilla läpi ainakin.Löytyisiköhän joltain säätöohjetta venttiileille (m130)?
Merseedespents
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Puola ei vaikuttanut käyntiin juurikaan.Tänään tuli mieleen tarkistaa maadoitukset ja olihan nuo nyt aika heikossa kunnossa.Moottorin maadoitus ja liitin aivan maalissa,ruosteessa ja likaa jne.No tämä akun maadoitus on kyllä varmasti ruosteisin vähään aikaan ja kaapeli aikalaill ehtoo puolella.Putsasin teräsharjalla ja hiomalla kaikki kunnolla,että varmasti on kunnossa niiltä osin.Sattuikin hyllyssä olemaan uusi kunnollinen kaapeli jäänyt pystylampun korjauksista yli,joten sen laitoin paikalleen.Käyntiin en nyt kokeillut,josko olisi jotain vaikuttanut.

Kuva
Merseedespents
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja karra »

vk00 kirjoitti: Ti 01.02.2022 18:44
Autohan on 2.8l koneella/automaattiloota,mustat nahat ja kattoluukku mainittavia juttuja.Historiasta ei sen koommin ole tietoa kuin,että Ruotsista tuotu joskus ja olikohan 10v seisonut käyttämättä tallissa.Nyt kaksi kesää ollut ajossa,jona aikana myös ilma-alusta asennettu.Autossa oli ollut myös jotain käyntihäiriöitä,mitkä pitäisi olla kunnossa tällähetkellä.
Täähän onkin kutoskoneinen, luulin jostain että ns raidmersu sähköruiskukasilla :P . Mites mekaaninen ruisku, jos on ollut kaksi kesää ajossa niin se varmaan toimii oikein, vaikkakin oli seisonut 10 vuotta. Seisotus on tulle myrkkyä. Normaalisti, etenkin nykybensalla pitäisi parin kk välein käyttää ettei ruutan sisukalut talmaannu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

karra kirjoitti: Pe 29.04.2022 11:00
vk00 kirjoitti: Ti 01.02.2022 18:44
Autohan on 2.8l koneella/automaattiloota,mustat nahat ja kattoluukku mainittavia juttuja.Historiasta ei sen koommin ole tietoa kuin,että Ruotsista tuotu joskus ja olikohan 10v seisonut käyttämättä tallissa.Nyt kaksi kesää ollut ajossa,jona aikana myös ilma-alusta asennettu.Autossa oli ollut myös jotain käyntihäiriöitä,mitkä pitäisi olla kunnossa tällähetkellä.
Täähän onkin kutoskoneinen, luulin jostain että ns raidmersu sähköruiskukasilla :P . Mites mekaaninen ruisku, jos on ollut kaksi kesää ajossa niin se varmaan toimii oikein, vaikkakin oli seisonut 10 vuotta. Seisotus on tulle myrkkyä. Normaalisti, etenkin nykybensalla pitäisi parin kk välein käyttää ettei ruutan sisukalut talmaannu.
Eilen kirjoittelin,että putsailin nuo maadoitukset ja vaihdoin kaapelit.Tänään vielä vaihtelin plussa kaapelinkin,kun näytti osittain niin huonolta.Ainakin virtapuoli alkaa olla nyt uusittu suht hyvin.Kokeilin sitten käyntiin,niin eihän se luvannutkaan,ei varmaan ole saanut maita juurikaan,koska nyt sytkä oli aivan pielessä ja purkkia kääntämällä reilusti rupesi käymään jo kivemman.Huomenna jatketaan vielä venttiilien parissa ja säädetään sytytys kohdalleen,sekä öljyt ja nesteet vaihdan ja jotai tiivisteitä.

Turkin poika laittoi kuvan vanteista, oli saanut valmiiksi.Kuulemma myöhästyy toimitus muutaman päivän ramadan takia :wtf: :thumbup:

Kuva
Viimeksi muokannut vk00, Pe 13.05.2022 00:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Merseedespents
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 432
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja moska »

Eihän laturin tuotolle ole sinällään rajaa, kunhan on riitttävä. Elikkä 35a laturin tilalle voi llaittaa vaikka 180A jos se vaan sinne sopii. toki voi kiilaremmi olla ihmeissään jos sen kautta aletaan kovin kovia tehoja repimään. Tuon vesiletkun kumminkin vaihtaisen johonkin alkuperäisempään, kun tuo on varmaankin jokin yleistarivike ja aika pahan näköinen. Ainakin omaan silmään karttaa pahasti.


Nuo vanteet on kyllä jotain :thumbup: :thumbup:
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

moska kirjoitti: Pe 29.04.2022 22:48 Eihän laturin tuotolle ole sinällään rajaa, kunhan on riitttävä. Elikkä 35a laturin tilalle voi llaittaa vaikka 180A jos se vaan sinne sopii. toki voi kiilaremmi olla ihmeissään jos sen kautta aletaan kovin kovia tehoja repimään. Tuon vesiletkun kumminkin vaihtaisen johonkin alkuperäisempään, kun tuo on varmaankin jokin yleistarivike ja aika pahan näköinen. Ainakin omaan silmään karttaa pahasti.


Nuo vanteet on kyllä jotain :thumbup: :thumbup:
Joo se on hieno haitariputki :) ...Syylärin pinnasta en edes kehtaa kuvaa laittaa,ihmeesti siellä nesteet pysyy (toistaiseksi) :D ..kunhan sais nyt eka käymään ja kulkemaan jotenkin asiallisesti,niin alkaa sitten katselemaan siistimmäksi paikkoja :thumbup: ..Kiitos,kyllä tuollasia meinasin pystäriin jossain vaiheessa tilailla vastaavia, mutta jäi tekemättä.Tähän oli pakko saada.
Merseedespents
basa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:57

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja basa »

Pentat on kyllä 👌🏻 itsellä on kans työnalla semmoiset ihan suomalaisella tekijällä.
Eroa nuilla ja mun vanteilla tulee olemaan että keskiö kasataan mulla lipan ja kannun väliin. Itseä on aina häirinnyt jollaintapaa tuo tr custom wheelssin ja tt polishin tyyli kasata lipan päälle tuo keskiö.
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 975
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja joskami »

Täytyy sanoa et hienot vanteet tulossa w108

Kukas näitä Suomessa tekee? Joskus pari vuotta löysin yhden vanteen tekijän. Mut yhteystiedot olen hukannut. Tarvisi tehdä 3.os 18" vanteisiin uudet keskiöt 15" secin orkkis vanteista.
basa kirjoitti: La 30.04.2022 13:37 Pentat on kyllä 👌🏻 itsellä on kans työnalla semmoiset ihan suomalaisella tekijällä.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
basa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:57

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja basa »

joskami kirjoitti: La 30.04.2022 14:58 Täytyy sanoa et hienot vanteet tulossa w108

Kukas näitä Suomessa tekee? Joskus pari vuotta löysin yhden vanteen tekijän. Mut yhteystiedot olen hukannut. Tarvisi tehdä 3.os 18" vanteisiin uudet keskiöt 15" secin orkkis vanteista.
basa kirjoitti: La 30.04.2022 13:37 Pentat on kyllä 👌🏻 itsellä on kans työnalla semmoiset ihan suomalaisella tekijällä.
Joni kilpelä. Facebookissa nimellä jii koo.
Se on koneistanu mulle Mersun kasireikäset jo aikasemmin kun tein niistä 3 osaiset. Ja nyt työn alla tosiaan pentat. Todellakin voin suositella sitä, on paljo tehny splittejä ja muita vannemuutoksia, ainoa vaan että tekee muiden työn ohessa ja vanteita silläkin jonossa joten aikataulut voi venyä aika pitkiksi. 😁
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

basa kirjoitti: La 30.04.2022 13:37 Pentat on kyllä 👌🏻 itsellä on kans työnalla semmoiset ihan suomalaisella tekijällä.
Eroa nuilla ja mun vanteilla tulee olemaan että keskiö kasataan mulla lipan ja kannun väliin. Itseä on aina häirinnyt jollaintapaa tuo tr custom wheelssin ja tt polishin tyyli kasata lipan päälle tuo keskiö.
Kiitos.Liekkö se on helpompi tehdä tuohon päälle sitten? Saako kysellä paljonko kustantaa Suomessa teettää,tai alkaako summa millä numerolla?, jos et halua paljastaa :shh:
joskami kirjoitti: La 30.04.2022 14:58 Täytyy sanoa et hienot vanteet tulossa w108

Kukas näitä Suomessa tekee? Joskus pari vuotta löysin yhden vanteen tekijän. Mut yhteystiedot olen hukannut. Tarvisi tehdä 3.os 18" vanteisiin uudet keskiöt 15" secin orkkis vanteista.


Kiitos 👍

Tänään menikin reipas 10h tallilla,mutta saatiin tulostakin aikaiseksi.Venttiilejä ei säädelty,koska oli säätömutterit aivan pirun tiukat ja itsellä ei mitään käryä pitääkö siinä aukoa joku lukitus ensin? No,venttiilit oli kuitenkin ihan ok säädöissä,toki pientä heittoa,mutta ei pitäisi vaikuttaa käyntiin.
Sitten vaihtelin Ngk tulpat Boschiin ja siinä samalla huomasi taas,kuten viikko sitten tulppia vaihdellessa,että 1 2 3 oli ok,mutta 4 märkä ja 5 6 nokiset.

Sitten kaasareiden ihmettelyä ja takimmainen heilui jonkunverran edestakaisin,kun kahdella kädellä liikutti,joten otettiin se pöydälle ja kaikki auki mikä lähti,koska edellinen omistaja oli tilaillut tiivkstesarjaa ja löytyi sieltä pääsuutinta yms. osaa myös.Ei muutakun kaasari takasin paikalleen ja johan tärähti käymään kaikilla.Koeajon kautta takaisin talliin ja loput hilut kiinni,jonka jälkeen auto starttaa,mutta ei lähde käyntiin.Puola oli tulikuuma ja joku aikaa siinä ihmeteltiin,niin tajuttiin edellinen omistaja on vetänyt ilma-alustan herätteen Puolalle...se irti sieltä ja taas toimii :).Ajelin autolla tuossa reipas 30min lenkkiä ja hyvin pelasi.

Konehuonetta
Kuva

Puristuspainemittaus oli aika hyvä
Kuva

Ratti meni paikoilleen
Kuva

Laitetaan nyt yksi ulkokuva,nämä ei vielä ihan turkinpojan pentat ole :mrgreen:
Kuva

Starttaus ja toimii! (Kuvaa painamalla pitäisi aueta videoklippi)

Kuva
Merseedespents
basa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.12.2012 15:57

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja basa »

basa kirjoitti: La 30.04.2022 13:37 Pentat on kyllä 👌🏻 itsellä on kans työnalla semmoiset ihan suomalaisella tekijällä.
Eroa nuilla ja mun vanteilla tulee olemaan että keskiö kasataan mulla lipan ja kannun väliin. Itseä on aina häirinnyt jollaintapaa tuo tr custom wheelssin ja tt polishin tyyli kasata lipan päälle tuo keskiö.
Kiitos.Liekkö se on helpompi tehdä tuohon päälle sitten? Saako kysellä paljonko kustantaa Suomessa teettää,tai alkaako summa millä numerolla?, jos et halua paljastaa :shh:

Hintahan koostuu kuin paljo pitää koneistaa ja hitsaamaan. Mullehhan ei tuu siis kuin koneistetut keskiöt, lipat kannut ja kaikki muut mitä tarvii hommaan itse tai hyödynnän omia varastoja (paljon kertynyt kaikkea lippoja ja pultteja).
Kasireikäsen koneistus kustansi noin 600e. Tosiaan tapauskohtainen joka vannesarjalle mitä koneistaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja karra »

Kaasarit! Allekirjoituksessa lukee että SE joten luulin ruiskuksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

karra kirjoitti: Su 01.05.2022 13:16 Kaasarit! Allekirjoituksessa lukee että SE joten luulin ruiskuksi.
Aivan,täytyypä korjata :thumbup:
Merseedespents
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Noniin.Vappucruisingit käyty ajelemassa.Aamulla lähdin hakemaan autoa tallilta ja starttaa kyllä,mutta ei inahdakkaan..voi perkele mikä paskakasa tuli tuumailtua,kun ei vaan lupaa vaikka kuinka kokeilee.Soittelin sitten kaverille,että mikähän nyt tuli ja vinkkasi,että pakko olla virtalukon pohja tai joku vastaava,kun kaikki osat vaihdettu muuten ja eilen toimi vielä nätisti.
Heiluttelin sitten virtalukkoon tulevaa pistoketta ja hörähti käyntiin heti.Täytyy siis seuraavaksi tutkia sinne suuntaan.Siitä kuitenkin koko päivä tuli ajeltu ja toimi kyllä kivasti.Onhan siinä kaikkea pientä tekemistä,mutta pystyypähän ajella.

Aika tonttiinhan toi painuu ja melko härski on noin kapeilla vanteilla :)

Kuva
Merseedespents
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Osaako joku sanoa mikä pötikkä tuossa laatikon kyljessä on ja mistä/millainen tiiviste sinne tulee,saisiko itse tehtyä vai saako jostain tilattua? Kokeilin saksan sivuja katsella ja soitin myös KL,mutta ei taas oikein tuottanut tulosta.Vuotaa vain hieman laatkkkoöljyä ihan varresta ja joku oli kätevästi liimamassalla kokeillut korjata :crazy: Omassa talli ahdas ja nosturia puuttuu,niin ei pääse auton alle tutkimaan kunnolla.Ensiviikonloppuna taas mahis mennä nosturille mutta olisi kiva olla aina mahdollisimman paljon osia mukana sinne :wink:

Kuva
Merseedespents
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Jarruremonttia pääsi tekemään,kun satulat rupesivat takaa jumittamaan.Ei ollutkaan ihan helppo homma saada satuloita,koska Suomessa myydään eioota ja saksansivuilta saa,mutta hintaa 267€/kpl (35mm mäntä).Suuremmilla männillä yli 300€.Tiivistesarjojakaan ei oikein tahtonut Suomesta löytyä.Jälkeenpäin löysin KL sivuilta,että sinne menee w124/201 35mm tiivisteet.Tiskillä myivät eioota näillekin kun olin aiemmin kysellyt.

No sinne kävi kuitenkin w123/114/126 satulat.Männät on näissä 38mm ja sisempi muoto hieman erilainen,sekä jarruputki tulee hiukan eri kohtaan.Hintaa jäi 59.90€/kpl + n.20€ palat/asennussarja.
Vanteetkin tulivat haettua ja mitä nyt nopeasti tarkistelin,niin ei ainakaan maalijäljellä voi kehua,koska roskia oli reilusti joissain vanteissa,sekä pultinreikien sivut ei ole saaneet kunnolla maalia,kehäpultit on halkaissut maali/lakkapintaa kiristysvaiheessa ja taisi jossain ollut livennyt porakonekkin lakkapinnalle,keskikupit puuttuivat kokonaan ,vaikka piti hintaan kuulua,sisäkehien piti olla mustat ja ovat harmaat.Eli sanomista löytyy,vaikka hinta on suht kova kyseisille tuotteille.Jätin vanteet rengasliikkeeseen ja toivotaan,että olisi kuitenkin suorat ja ilmat pysyisi sisällä :).

Öljyt ja nesteet tuli moottoriin vaihdettua myös.Toi vaihdelaatikon anturi tai mikälie sai myös uuden kumitiivisteen sisään menevään osaan ja varteen tiivisteliima+kupariprikka.

Kuva satuloiden eroista.
Kuva
Merseedespents
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3660
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Mulla olis noita vanhanmallin Amg lätkiä kun teetin niitä aikanaan omaan käyttöön. Jos noissa siis sama keskireikä kun aidoissa AMG pentoissa.
Hyvännäköset vanteet kuvissa, et ole ensimmäinen joka on vähän mutissut työnlaadussa näissä ulkomaan spliteissä.

Kuva
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja vk00 »

EVO X kirjoitti: Ma 09.05.2022 21:03 Mulla olis noita vanhanmallin Amg lätkiä kun teetin niitä aikanaan omaan käyttöön. Jos noissa siis sama keskireikä kun aidoissa AMG pentoissa.
Hyvännäköset vanteet kuvissa, et ole ensimmäinen joka on vähän mutissut työnlaadussa näissä ulkomaan spliteissä.

Kuva
Näissä on joku ihmekoko,ei käy mersun oma 75mm vai mikä se on ja kokeilin toisien pentojen kuppia mikä ei myös sopinut.Kyselin kuppien perään ja lupaili,että olisi tälläviikolla minulla,mutta eipä ole mistään UPS tms tullut mitään vahvistuksia..
Merseedespents
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3660
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: W108 Bagged Touhuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu noi penta kupit on 59/60mm ulkoa ja 55mm muistaakseni siitä kiinnityskehältä. Uudemmat 75mm ei käy ja kinukit myy väärällä designilla sekä kuppia, että logoa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 200D -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Vastaa Viestiin