Moro
W124 manuaali-ilmastoinnilla, puhallinnopeudet 1-3 hävisi yht´äkkiä. Pelkkä 4 nopeus toimii. Ei herää säädintä ränkkäämällä, 4 nopeus kuulostaa normaalilta. Syy ilmeisesti etuvastuksessa? Vai voiko olla jokin muu vian aiheuttaja?
Etuvastuksen löysin tuulilasin alta kuskin puolelta, mutta mistäs kautta tuo purkautuu? Käsi ei meinaa mahtua väliin, enkä nähnyt kiinnitysruuveja ympärillä...?
Kiitos
W124 puhaltimessa toimii vain 4-nopeus
Re: W124 puhaltimessa toimii vain 4-nopeus
Alakautta sisäkautta
tutki ensin olisiko katkaisijassa vikaa ?

wiimax.fi
Tänks.
Käytin katkaisijaa irti, puhdistin kontaktit ja mittasin että kontakti syntyy kun nastat yhdistyvät....
Ei toimi ei...
Se on mentävä alakautta sisäkautta sitten vastukselle...
Dodii...
Sisäkautta alakautta etuvastuksen mutterit auki, heleppo homma. Työasento on hieman ilkeä, kun joutuu kuskin jalkotilassa makaamaan
Tästä oli yllättävän vähän juttua foorumeilla (tai en osannut löytää), joten tässä jotain infoa...
Manuaali-ilmastoitu W124, etuvastus löytyy kuskin puolelta konehuonetta jarrutehostimen läheltä tuulilasin alta. Sen kiinnitysruuvit menevät pellin läpi ja mutterit löytyvät sisäpuolelta. Kuskin jalkotilasta pitää purkaa suojamuovit pois jotta liittimen ja kiinnitysmutterit pääsee näkemään ja irrottamaan. Minun piti irrottaa kuvassa näkyvän johtonipun muovinen kouru, jotta sain kuvassa näkymättömän mutterin avattua. Liitin pitää myös irrottaa, sen jälkeen vastuksen saa konehuoneen puolelta pois. Pienistä kämmenistä ei ole haittaa tässä touhussa. Itse en sellaisia omista, joten rystyset on vereslihalla remontin jälkeen
Minulla syy oli katkennut 3-nopeuden vastus. Sain sen korjattua. Vastusta oli korjattu ennenkin, sen muovialusta oli osittain halki ja jouduin liimaamaan sen ehjäksi. Lisäksi kontaktiliuskat olivat ruosteessa, eli olisiko vastus saanut vettä joskus. Myös alapuolelle kiinnittyvä liitin oli ottanut kuumaa jossain vaiheessa.
Vastus toimii niin, että 1-nopeudella jännite menee kaikkien kolmen vastuslangan läpi, 2-nopeudella kahden langan läpi, 3-nopeudella yhden langan läpi ja 4-nopeus ohittaa vastukset.
Katkaisijalta 1-nopeus nastaan 1, 2-nopeus nastaan 3, 3-nopeus nastaan 4 ja täysi vauhti nastaan 2. Viides liitin on maa.
Ulkomaisilta foorumeilta löytyi erilainen sijainti esivastukselle. Sen mukaan vastus olisi puhaltimen kotelossa, puhaltimen alla. Onko automaatti-ilmastoinnissa sitten näin, en tiedä...?
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... sistor.htm
Sisäkautta alakautta etuvastuksen mutterit auki, heleppo homma. Työasento on hieman ilkeä, kun joutuu kuskin jalkotilassa makaamaan

Manuaali-ilmastoitu W124, etuvastus löytyy kuskin puolelta konehuonetta jarrutehostimen läheltä tuulilasin alta. Sen kiinnitysruuvit menevät pellin läpi ja mutterit löytyvät sisäpuolelta. Kuskin jalkotilasta pitää purkaa suojamuovit pois jotta liittimen ja kiinnitysmutterit pääsee näkemään ja irrottamaan. Minun piti irrottaa kuvassa näkyvän johtonipun muovinen kouru, jotta sain kuvassa näkymättömän mutterin avattua. Liitin pitää myös irrottaa, sen jälkeen vastuksen saa konehuoneen puolelta pois. Pienistä kämmenistä ei ole haittaa tässä touhussa. Itse en sellaisia omista, joten rystyset on vereslihalla remontin jälkeen

Katkaisijalta 1-nopeus nastaan 1, 2-nopeus nastaan 3, 3-nopeus nastaan 4 ja täysi vauhti nastaan 2. Viides liitin on maa.
Ulkomaisilta foorumeilta löytyi erilainen sijainti esivastukselle. Sen mukaan vastus olisi puhaltimen kotelossa, puhaltimen alla. Onko automaatti-ilmastoinnissa sitten näin, en tiedä...?
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... sistor.htm
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.