Teboilin m-öljyille korvaava
Teboilin m-öljyille korvaava
Alkais taasen olla 10t lähestymässä ja kun sattuneesta syystä Teboilin öljyt on pois suljettu mahdollisuus ni pitäis miettiä mitä laittaisi. Niin ja mopili ei käy kuten se mun mielipide varmaan on jo selkeytynyt tässä vuosien varrella
OM602, 603 ja 606 Dieselit kyseessä ja alkuperäisiä ahdettuja joista nuo 6pyttyset lievästi piristettyjä 7mm Mynäläisillä jne. 602:nen on pidetty alkuperäisessä kunnossa.
Vaunuahan mä vetelen kesäisin ja kärryäkin joten aika-ajoin mosat työskentelee ihan tosissaan pl tuo 602:nen. Siinä kun ei ole cooleria ni sillä en vetele.
Nyt siis pitäisi keksiä soppeli moottoriöljy jota alkaisi käyttää.
Niin joo eli Tehoilin Super HPD 5 W40 ja nyttemin 10 W40 ollu käytössä (tuon 5 W40 saatavuus kun heikkeni täällä joku vuosi sitten)
OM602, 603 ja 606 Dieselit kyseessä ja alkuperäisiä ahdettuja joista nuo 6pyttyset lievästi piristettyjä 7mm Mynäläisillä jne. 602:nen on pidetty alkuperäisessä kunnossa.
Vaunuahan mä vetelen kesäisin ja kärryäkin joten aika-ajoin mosat työskentelee ihan tosissaan pl tuo 602:nen. Siinä kun ei ole cooleria ni sillä en vetele.
Nyt siis pitäisi keksiä soppeli moottoriöljy jota alkaisi käyttää.
Niin joo eli Tehoilin Super HPD 5 W40 ja nyttemin 10 W40 ollu käytössä (tuon 5 W40 saatavuus kun heikkeni täällä joku vuosi sitten)
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Jotain joka sisältää fosforia ja sinkkiä, eli on merkattu sopimattomaksi hiukkassuodattimille. Esim Mobilin 3000 mutta jos kerta se ei kelpaa ni Shellilläkin on sitä HX8 nimistä öljyä. Itellä ei oo kokemusta Eurol PLX 5w40 öljystä mutta hinnan puolesta se olis aika houkutteleva valinta.
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Nuissa 124:ssa tosiaan ei ole sellaisia hiukkassuotimia että se asettelisi m-öljyille mitään vaatimuksia. Mutta joo Mobil tosiaan ei ole vaihtoehto ja siitä on kyllä ihan kokemustakin joten ei perustu pelkkään mutuun Mähän en ennen tuota "kokemusta" mitään muuta käyttänykkään kuin ralliformulaa. Nyt se keplaa moottorisahan teräketjuöljyksi mutta ei sitten muuhun
Tuo hinta ei mielestäni ole se ensisijainen öljyn valintaan vaikuttava tekijä lainkaan. Käyttämäni 5 W40 taisi olla jotain 130 - 150€ 20l pönttö. 10 W40 taisi olla jossain 80€ kieppeillä tms.
Mä kun oon nuitten kanssa hiukan kuutamolla niin mikä funktio moottoriöljyssä on fosforilla ja sinkkillä?
Tuo hinta ei mielestäni ole se ensisijainen öljyn valintaan vaikuttava tekijä lainkaan. Käyttämäni 5 W40 taisi olla jotain 130 - 150€ 20l pönttö. 10 W40 taisi olla jossain 80€ kieppeillä tms.
Mä kun oon nuitten kanssa hiukan kuutamolla niin mikä funktio moottoriöljyssä on fosforilla ja sinkkillä?
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Joo nimenomaan pointtini siis onkin että mikäli hiukkassuodatinta ei autossa ole, niin silloin ei kannata käyttää öljyä joka sopii DPFlle.
Syynä se että hiukkaspöntöille sopivat öljyt (MB luokitus 229.5x) eivät sisällä fosforia ja sinkkiä, jotka ovat tehokkaita lisä-aineita moottorin kulumista vastaan. DPF ei niistä kahdesta lisä-aineesta tykkää ja menee herkemmin tukkoon jos käyttää niitä sisältävää öljyä.
Ilmeisesti DPF-ystävällisissä öljyissä käytetään fosforin ja sinkin sijaan jotain muita lisä-aineita ja olen päässyt käsitykseen etteivät ne välttämättä olisi yhtä tehokkaita kuin fosfori ja sinkki ja maksavat enemmän, tai ainakin kun olen bobistheoilguy -foorumia lukenut niin siellä porukka näitä kahta lisä-ainetta ylistää. Eli silloin käytännössä maksaa enemmän huonommasta öljystä jos sellaista autoon laittaa jossa ei DPF ole.
Joku moottoriöljykemisti osaisi varmaan selittää analyyttisemmin ja paremmin mutta pääpiirteittäin noin
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Käviskö Valvoline? Aika paljon noussut öljyjen hinnat. 19,90€/5L Allclimate nyt 27,90€.
GLC 220d 4matic 2016
BMW i3 2019
BMW i3 2019
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Meillä on käytetty Castrol Magnatec:iä niin C3 (5W/40), C2 (5W/30), A3/B4 (5W-40) kuin A5 (5W-30) -versioinakin. Tuo A3/B4 -versio (5W/40) näkyy maksavan Prismassa 34,90€/ 4L.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/castrol ... orioljy-4l
Alunperin käyttö aloitettiin kokeilulla kun käytössä ollut GM- bensakone vei Dexos2 -öljyä noin 1 - 2L /1000km.
Magnateciin siirtymisen jälkeen öljynkulutus tipahti lukemaan 0,3L/1000km ja on pysynyt siinä yli 85 000km.
https://www.prisma.fi/fi/prisma/castrol ... orioljy-4l
Alunperin käyttö aloitettiin kokeilulla kun käytössä ollut GM- bensakone vei Dexos2 -öljyä noin 1 - 2L /1000km.
Magnateciin siirtymisen jälkeen öljynkulutus tipahti lukemaan 0,3L/1000km ja on pysynyt siinä yli 85 000km.
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Omissa mersuissa olen käyttänyt TB, Valvoline, Mobil, Total, Neste, Castrol, Champion jne...
Kaiman "mobilkauhu" liittyy johonkin markettiöljyllä sattuneeseen juttuun, ei sen perusteella tarvitse öljymerkkiä tuomita.
En enää muista mikä öljy (merkkiä enkä viskositeettia) oli aikoinaan sellainen, että öljynvaihdon jälkeen huomasin 124:n öljynpaineiden jäävän kuumana selkeästi alemmas kuin edellisillä öljyillä. Saattoi olla jopa Nesteen öljyä jota oli silloin työpaikalla hanasta tarjolla jonkin aikaa.
Satalankkujen osalta onkin tavallaan helppoa vertailla öljyjä tuon yhden asian osalta kun on painemittari, ei tarvitse arpoa onko öljy liian ohutta jossain lämpötilassa tai ei.
Kaiman "mobilkauhu" liittyy johonkin markettiöljyllä sattuneeseen juttuun, ei sen perusteella tarvitse öljymerkkiä tuomita.
En enää muista mikä öljy (merkkiä enkä viskositeettia) oli aikoinaan sellainen, että öljynvaihdon jälkeen huomasin 124:n öljynpaineiden jäävän kuumana selkeästi alemmas kuin edellisillä öljyillä. Saattoi olla jopa Nesteen öljyä jota oli silloin työpaikalla hanasta tarjolla jonkin aikaa.
Satalankkujen osalta onkin tavallaan helppoa vertailla öljyjä tuon yhden asian osalta kun on painemittari, ei tarvitse arpoa onko öljy liian ohutta jossain lämpötilassa tai ei.
wiimax.fi
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Rasiaan kaluston diesel moottoriöljy, siinä on riittävästi dinosauruksia ja muita vitamiineja pienemmillekkin moottoreille.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Tuo ZDDP eli sinkkidialkylditiofosfaatti. Se on tärkeintä moottoreille, joissa on työntötangot ja laahaavat nostimet. Ja kun niitä sattuu olemaan paljon tuolla Ämöriikassa, niin Bob tietty nostaa ne korkeammalle kuin täällä Suomessa tarvitsee. Kaiken lisäksi myös nuo uudemmat öljytkin tosiaan sisältävät vastaavia lisäaineita, vaikka ne ei enää noita ZDDP olekaan.
ACEA C-jotain on vähempituhkaisia = hiukkasloukkukelpoja kuin ACEA A-jotain ja B-jotain. ACEA B4 on sitten dieselin longlife.
Noissa "Diesel"-nimetyissä öljyissä oli ennen isompikin ero, eli puhdistusteho, mutta nykyisten synteettisten aikakautena se ei ole enää oleellinen ero, kaikki ovat puhdistavia.
RK-öljyt on sitten oma lukunsa. Ne on pitkän vaihtovälin öljyjä, mutta joukossa on paljon ei-synteettisiä, koska oletuksena on, että kylmäkäynnistyksiä tulee harvoin.
ACEA C-jotain on vähempituhkaisia = hiukkasloukkukelpoja kuin ACEA A-jotain ja B-jotain. ACEA B4 on sitten dieselin longlife.
Noissa "Diesel"-nimetyissä öljyissä oli ennen isompikin ero, eli puhdistusteho, mutta nykyisten synteettisten aikakautena se ei ole enää oleellinen ero, kaikki ovat puhdistavia.
RK-öljyt on sitten oma lukunsa. Ne on pitkän vaihtovälin öljyjä, mutta joukossa on paljon ei-synteettisiä, koska oletuksena on, että kylmäkäynnistyksiä tulee harvoin.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Toi Teboilin Super HPD mielestäni oli juurikin enempi raskaalle kalustolle tarkoitettua. Hyvääkö vaiko huonoako? No en osaa kehua mutta en moittiakaan. Viskositeetti siinä ei kyl mielestäni muutu ainakaan noilla metreillä.
Mobilin Rally Formula 5 w50 se oli ja sehän tosiaan oli jo tuolloin markettiöljyä kuten dealer totesi. Lootaan mä seuraavaksi laitan ko merkin 220:stä kun sille osastolla öljyjä vaihdan Sielläkin on ollu Teboilin Dextron II luokituksen öljyt täähän asti.
Kait tuota Teboiliakin vielä saisi jos haluaa mutta periaate nyt pistelee hanttiin kaikessa missä lukoili on takana
Noh,, Täytyypi tuumailla mitä mosaan seuraavaksi laittaa.
Mobilin Rally Formula 5 w50 se oli ja sehän tosiaan oli jo tuolloin markettiöljyä kuten dealer totesi. Lootaan mä seuraavaksi laitan ko merkin 220:stä kun sille osastolla öljyjä vaihdan Sielläkin on ollu Teboilin Dextron II luokituksen öljyt täähän asti.
Kait tuota Teboiliakin vielä saisi jos haluaa mutta periaate nyt pistelee hanttiin kaikessa missä lukoili on takana
Noh,, Täytyypi tuumailla mitä mosaan seuraavaksi laittaa.
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Ennemmin 320 joka on edes osin synteettinen, se 220 on kuuskytlukua...
Rally Formula nyt ei ole hyvä oikein mihinkään enää. Liian laaja viskositeetti = erittäin runsas lisäaineistus. Eikä siitä kuuman pään 50 ole mitään hyötyä meidän ilmastossa ja normaalissa ajossa. Perinneöljy, jota ikäihmiset ostaa tavan vuoksi.
RK-öljyjen suhteen kannattaa huomioida se, missä lämpötiloissa autoa käynnistellään. Plussan puolella ei ongelmia, mutta ympärivuotiseen käyttöön syytä pikkusen katsoa viskositeettia & kylmäjuoksevuutta tarkemmin. Öljynä niissä ei ole mitään vikaa, kun puhutaan vanhoista saastelaitteettomista ha-moottoreista. Uudemmassa kalustossa HA- ja RK-vaatimukset kulkikin eri teitä, ja RK-öljyt ei ole enää edes edullisia, jos edes saa kuluttajapakkauksissa.
Rally Formula nyt ei ole hyvä oikein mihinkään enää. Liian laaja viskositeetti = erittäin runsas lisäaineistus. Eikä siitä kuuman pään 50 ole mitään hyötyä meidän ilmastossa ja normaalissa ajossa. Perinneöljy, jota ikäihmiset ostaa tavan vuoksi.
RK-öljyjen suhteen kannattaa huomioida se, missä lämpötiloissa autoa käynnistellään. Plussan puolella ei ongelmia, mutta ympärivuotiseen käyttöön syytä pikkusen katsoa viskositeettia & kylmäjuoksevuutta tarkemmin. Öljynä niissä ei ole mitään vikaa, kun puhutaan vanhoista saastelaitteettomista ha-moottoreista. Uudemmassa kalustossa HA- ja RK-vaatimukset kulkikin eri teitä, ja RK-öljyt ei ole enää edes edullisia, jos edes saa kuluttajapakkauksissa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Jari Nysten
- Mersumies
- Viestit: 579
- Liittynyt: Ti 26.10.2010 14:58
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
320 luistelee dextron 2 askeissa, eikä kuulu yhteenkään mersuun.
E500 4Matic S211 -04 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
400SE W140 -93 RE85 (eFlexFuel)
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää. DIII-G on täysin DII ja Suffix-A korvaava tuote. Itse asiassa aitoa DII ei enää edes saa, koska valaanrasvan käyttö kiellettiin.
Ja koko Dexron'han on General Motors speksejä, ja DIII tuli 90-luvun alussa juurikin tuotekehityksenä korvaamaan aiemmat.
Ja koko Dexron'han on General Motors speksejä, ja DIII tuli 90-luvun alussa juurikin tuotekehityksenä korvaamaan aiemmat.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
-
- Mersumies
- Viestit: 2359
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin. Vähänkin kylmemmällä säällä viskositeetin huomasi käynnityksessä kun moottori kävi selkeästi raskaammin ja kankeammin.Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ma 16.05.2022 21:35
RK-öljyjen suhteen kannattaa huomioida se, missä lämpötiloissa autoa käynnistellään. Plussan puolella ei ongelmia, mutta ympärivuotiseen käyttöön syytä pikkusen katsoa viskositeettia & kylmäjuoksevuutta tarkemmin. Öljynä niissä ei ole mitään vikaa, kun puhutaan vanhoista saastelaitteettomista ha-moottoreista. Uudemmassa kalustossa HA- ja RK-vaatimukset kulkikin eri teitä, ja RK-öljyt ei ole enää edes edullisia, jos edes saa kuluttajapakkauksissa.
Märkäkytkimille tuntui olevan juuri oikeaa öljyä.
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Joo joskus meitsi oppi kantapään kautta kattoon tarkemmin mitä öljyä talveksi laittaa.
Tykkäsin käyttää w124 om603 vaparissa TB Power Plus 15w40 lähinnä siitä syystä kun tuntui pitävän kuumanakin koneen öljynpaineet muita öljyjä paremmin mutta myös hinnan vuoksi kun tais olla vaan jotain 3€/L.
Intistä piti iltavapaille lähteä ja ulkona oli muistaakseni noin -25°C. Aluksi ei startti suostunut juuri lainkaan pyörimään ja joutui toisesta autosta antaan apuvirtaa että oli jotain toivoa. Oli semmonen vartin mittanen operaatio saada käymään, jos olis ollu vähäki kylmempi niin olis jääny iltavapaat pitämättä xD
Tykkäsin käyttää w124 om603 vaparissa TB Power Plus 15w40 lähinnä siitä syystä kun tuntui pitävän kuumanakin koneen öljynpaineet muita öljyjä paremmin mutta myös hinnan vuoksi kun tais olla vaan jotain 3€/L.
Intistä piti iltavapaille lähteä ja ulkona oli muistaakseni noin -25°C. Aluksi ei startti suostunut juuri lainkaan pyörimään ja joutui toisesta autosta antaan apuvirtaa että oli jotain toivoa. Oli semmonen vartin mittanen operaatio saada käymään, jos olis ollu vähäki kylmempi niin olis jääny iltavapaat pitämättä xD
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
"Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin"
katselin just traktoriin öljyjä ja tuota 15w-40 ei suositella alle -10 asteeseen. liian paksua tuo 15W pää siinä.
sen taulukkoa katsoessa. 5W on -30 , 10W on -20 ja 15W -10
kannattaa mennä huoltokirjan mukaan eikä alkaa soveltamaan nykyvillitykseen ohuista öljyistä, ei vanhoja koneita ole tehty ohuille öljyille. ei ne osaa tiivistää välyksiään jos käyttäjä päättää ohentaa öljyä.
katselin just traktoriin öljyjä ja tuota 15w-40 ei suositella alle -10 asteeseen. liian paksua tuo 15W pää siinä.
sen taulukkoa katsoessa. 5W on -30 , 10W on -20 ja 15W -10
kannattaa mennä huoltokirjan mukaan eikä alkaa soveltamaan nykyvillitykseen ohuista öljyistä, ei vanhoja koneita ole tehty ohuille öljyille. ei ne osaa tiivistää välyksiään jos käyttäjä päättää ohentaa öljyä.
W212 E350cdi
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Korjaamolla ei pidä laittaa 320:ia vanhan mersun automaattiin, kun tulee ongelmia ja korjaamo väittää että oikeat öljyt on laitettu niin asiakas voi sanoa että höpöhöpö, ei suosittele auton eikä öljyn valmistaja 320:ia.Juhani kirjoitti:Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää.
wiimax.fi
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Taas syvä huokaus...E200kompressor kirjoitti: ↑Ma 16.05.2022 22:38 Vuosia sitten käytin perheen arkiautoissa Mobil MX 15W-40 Delvac:ia 20L pöntöissä ostettuna kun se sopi kaikkiin muihinkin laitteisiin. Vähänkin kylmemmällä säällä viskositeetin huomasi käynnityksessä kun moottori kävi selkeästi raskaammin ja kankeammin.
Märkäkytkimille tuntui olevan juuri oikeaa öljyä.
Ajoviimajäähdytteisen moottoripyörän öljy käy kesäisessä kaupunkiajossa autoja selvästi korkeammissa lämpötiloissa. Toisaalta Delvac RK-öljynä on tarkoitettu ihan muuhun, eli tasaisena ja matalampana pysyvään lämpötilaan.
No mitä tapahtuu kun öljy käy liian kuumana? Viskositeetti-indeksiä parantavat pitkäketjuiset polymeerit alkavat pilkkoutua, ja öljy ohenee. Samalla muodostuu karstaa, kun öljy (tai oikeammin sen lisäaineet) "palaa pohjaan".
Vesijäähdytteinen ei ole niin ronkeli, mutta silti kysmys miksi? Kun itse laskeskelin mahdollista kustannussäästöä, niin halvimmaksihan tuli polyolesteripohjainen huippuöljy, kalleimmaksi muka halpa perusmineraali, koska vaihtoväli on eri. Työlle en laskenut hintaa, suodattimelle kyllä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1326
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Kuten sanottu, DIII-G on täysin DII ja Suffix-A korvaava tuote. Vanhalla 220 on vielä MB-Approval, ja veikkaisin, että olisi OES-tuotekin, joka tietysti helpottaa vanhan speksin roikottamista. Kuinka kauan, jää nähtäväksi, koska hintaeroa noilla on enää 5%, ja DIII on kuitenkin monikäyttöisempi.dealer kirjoitti: ↑Ti 17.05.2022 08:17Korjaamolla ei pidä laittaa 320:ia vanhan mersun automaattiin, kun tulee ongelmia ja korjaamo väittää että oikeat öljyt on laitettu niin asiakas voi sanoa että höpöhöpö, ei suosittele auton eikä öljyn valmistaja 320:ia.Juhani kirjoitti:Höpöhöpö, sitten on askissa vikaa. Ainoa ero on siinä, että DII = 220 on ikivanhaa 60-lukulaista mineraalia, DIII = 320 on osasynteettisenä selvästi kestävämpää.
Ja kannattaa muuten päivittää välillä osaamistaan, Bevossa 236.7 on mukana myös DIII-öljyjä. Ja melko monta DII joiden saatavuus on jo poistunut.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Kuten yritin selventää; aivan sama, miten hyvin jokin öljy jonkun mielestä sopii jonnekin ellei sillä ole hyväksyntää ja öljynvaihdon jälkeen tulee ongelmia + auton omistaja hoksaa tarkistaa asian korjaamo kusessa.
wiimax.fi
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Mitähän eroja on noissa mersun esim. Amerikan moottoreissa? Kun esim M271-moottorille Euroopassa käy "melkein mikä vaan öljy" (229.3 - 229.52), mutta muualla vain 229.5?Juhani Halmeenmäki kirjoitti: ↑Ma 16.05.2022 11:44 Tuo ZDDP eli sinkkidialkylditiofosfaatti. Se on tärkeintä moottoreille, joissa on työntötangot ja laahaavat nostimet. Ja kun niitä sattuu olemaan paljon tuolla Ämöriikassa, niin Bob tietty nostaa ne korkeammalle kuin täällä Suomessa tarvitsee. Kaiken lisäksi myös nuo uudemmat öljytkin tosiaan sisältävät vastaavia lisäaineita, vaikka ne ei enää noita ZDDP olekaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 497
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
tuon ilmajäähypyörien öljyongelma on tunnettu ja monesti kompensoitu 3t öljynvaihtoväleillä. äänestä päätellen noissa pyörissä voi olla hyvä vaihtaa jopa aiemmin jos keittää öljyt kaupunkiajossa tms.
W212 E350cdi
Re: Teboilin m-öljyille korvaava
Mopilin rallyformula 5w50 ei ole hyvä öljy mihinkään mersuun kuten olet huomannut mutta sen 0w40 on ihan eri öljyä ja sopii hyvin pensamoottoreihin mutta tässähän dieseli kyseessä katso mitä valmistaja suosittaa käyttöohjekirjasa.Jari Ke kirjoitti: ↑Ma 16.05.2022 19:44 Toi Teboilin Super HPD mielestäni oli juurikin enempi raskaalle kalustolle tarkoitettua. Hyvääkö vaiko huonoako? No en osaa kehua mutta en moittiakaan. Viskositeetti siinä ei kyl mielestäni muutu ainakaan noilla metreillä.
Mobilin Rally Formula 5 w50 se oli ja sehän tosiaan oli jo tuolloin markettiöljyä kuten dealer totesi. Lootaan mä seuraavaksi laitan ko merkin 220:stä kun sille osastolla öljyjä vaihdan Sielläkin on ollu Teboilin Dextron II luokituksen öljyt täähän asti.
Kait tuota Teboiliakin vielä saisi jos haluaa mutta periaate nyt pistelee hanttiin kaikessa missä lukoili on takana
Noh,, Täytyypi tuumailla mitä mosaan seuraavaksi laittaa.