123:een paremmat penkit?
123:een paremmat penkit?
Mulla on MB 240 D -82. En raatsisi luopua autosta vielä, mutta 20 v. ja 650 000 km ovat tehneet auton etupenkeistä ja kohta mun selästäni selvää.
Vaihtaisin etupenkit mielelläni uudempiin. Joko mersun käytettyihin tai jonkin toisen auton käytettyihin penkkeihin. Vaihto pitäisi olla kohtuu yksinkertainen eikä tarvitsisi maksaa paljon. Kuskin käsinojasta en mielelläni luopuisi, mutta mieluummin siitä, kuin menen toiseen selkäleikkaukseen.
Onko kokemuksia penkin vaihdosta?
Tsuppari
Vaihtaisin etupenkit mielelläni uudempiin. Joko mersun käytettyihin tai jonkin toisen auton käytettyihin penkkeihin. Vaihto pitäisi olla kohtuu yksinkertainen eikä tarvitsisi maksaa paljon. Kuskin käsinojasta en mielelläni luopuisi, mutta mieluummin siitä, kuin menen toiseen selkäleikkaukseen.
Onko kokemuksia penkin vaihdosta?
Tsuppari
Tuota tuota, Helsingissä toimii hyvä penkkikorjaamo, eli mesta joka verhoilee ja ryhdistää kosahtaneita sitzejä, sitä voisin nyt aluksi ehdottaa.. En just nyt muista, että mikä oli firman nimi, voi olla se joka toimii Limingankadulla (korjatkaa te jotka tiedätte) , varmaan löytyy myös muualta suomenmaasta vastaavia. Itselläni on 230E:ssä ryhdistetyt tuolit ja on ihan mukavat!
Kyynärnojasta ei tarvitse muuten luopua se on koottavaa ja purettavaa mallia eli kaiketi jokaisessa mersun (w123) istuimessa on kiinnitysreijät sitzin rungossa. Muistaakseni kahdella mutterilla sitten kiristellään...?

Kyynärnojasta ei tarvitse muuten luopua se on koottavaa ja purettavaa mallia eli kaiketi jokaisessa mersun (w123) istuimessa on kiinnitysreijät sitzin rungossa. Muistaakseni kahdella mutterilla sitten kiristellään...?

Itse olen parantanut muutaman w123:n penkin laittamalla vääntöjousituksen tilalle normaalit kierrejouset esim.w115:sta. Operaatio on aika helppo eikä muutosta näe päällepäin. No jotkut on kyllä ihmetelleet ryhdikkäitä penkkejäni, epillen jopa mittarilukemaa ruuvatun ylöspäin puolimiljoonaa 

Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Kiitos vinkeistä, vaikka Helsinki on vähän kaukana täältä Jyväskylästä. Kaipaisin penkkiin paremman jousituksen lisäksi myös enemmän sivuttaistukea ja varsinkin ristiselän tukea.
Sen vuoksi olen pohtinut, onnistuisiko penkkien vaihto jostain toisesta automerkistä. Alkuperäinen penkki tuntuu siltä, että se on mieluummin isoille miehille kuin tällaisille 70 kiloisille.
Sen vuoksi olen pohtinut, onnistuisiko penkkien vaihto jostain toisesta automerkistä. Alkuperäinen penkki tuntuu siltä, että se on mieluummin isoille miehille kuin tällaisille 70 kiloisille.
Äkkipäin tulee mieleen, että voisit jonain lauantaina tehdä aamupäiväretken Venetmäen purkaamoon Viialaan -- siellä on ilmeisesti parhaillaankin pitkä rivi W123:n penkkejä, jotka vaan odottavat ostajaansa.
Uskoakseni muuten tavallinenkin ammattitaitoinen huonekalukorjaaja/verhoilija osaa kyllä taikoa penkkiin uutta ryhtiä, kunhan tarkat neuvot/toiveet hänelle kerrot.
Uskoakseni muuten tavallinenkin ammattitaitoinen huonekalukorjaaja/verhoilija osaa kyllä taikoa penkkiin uutta ryhtiä, kunhan tarkat neuvot/toiveet hänelle kerrot.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
- dieselflosse
- Valvoja
- Viestit: 1617
- Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Penkin ryhdistämisestä
Tervehdys!
Tämä ei oikein auta tuossa perusongelmassa, eli istujan ja penkin epäsynkassa, mutta muuten käynee vinkkinä.
Eräs verhoilijatuttuni (tekee nykyään muita hommia) kertoili verhoomojen fiksaavan mersujen penkkejä vanerinpalalla ja supelonilla. Tällä lähinnä fiksaantuu istuinosan jousien katkeilut yms.
Ensin tietysti puretaan penkki ja sen jälkeen asennetaan rungon pohjalle vaneri. Mersun penkin rungon alareuna on pokattu sopivasti sisään päin, jolloin vanerille on kuin tehty hylly.
Näin muodostunut 'laatikko' sitten vain täytetään superlonin palasilla haluttuun kovuuteen.
Tietenkin selkänojaakin voi toppailla laittelemalla päällysteen alle haluttuihin kohtiin tuota käytännöllistä superlonia. Selkänojan sisään pääsee käsiksi irroittamalla sen takapuolella olevan potkumuovin. Muovi on kiinni parilla ruuvilla alhaalta.
Jos päälikankaat ovat ehjät, niin tietyissä rajoissa penkin voi muotoilla mieleisekseen.
Tämä ei oikein auta tuossa perusongelmassa, eli istujan ja penkin epäsynkassa, mutta muuten käynee vinkkinä.
Eräs verhoilijatuttuni (tekee nykyään muita hommia) kertoili verhoomojen fiksaavan mersujen penkkejä vanerinpalalla ja supelonilla. Tällä lähinnä fiksaantuu istuinosan jousien katkeilut yms.
Ensin tietysti puretaan penkki ja sen jälkeen asennetaan rungon pohjalle vaneri. Mersun penkin rungon alareuna on pokattu sopivasti sisään päin, jolloin vanerille on kuin tehty hylly.
Näin muodostunut 'laatikko' sitten vain täytetään superlonin palasilla haluttuun kovuuteen.
Tietenkin selkänojaakin voi toppailla laittelemalla päällysteen alle haluttuihin kohtiin tuota käytännöllistä superlonia. Selkänojan sisään pääsee käsiksi irroittamalla sen takapuolella olevan potkumuovin. Muovi on kiinni parilla ruuvilla alhaalta.
Jos päälikankaat ovat ehjät, niin tietyissä rajoissa penkin voi muotoilla mieleisekseen.
Terveisin
Tero
Tero
Oman 300:n penkki on kankailtaan ehjä mutta runko on hajalla vähän sieltä sun täältä.Mukavin ylläri tuli kun aloin irrottamaan penkkiä:joku s......n vatipää on hitsannut penkin kiskot kiinni lattiaan
Kyllä rälläkkä lauloi...Samalla totesin että takajalkatila menee uusiksi ja pätkä sisähelmaa.Todennäköisesti edellämainittu vatipää on joskus "korjaillut" myös pohjaa.
Ylläpidon edit: Viesti oli jostain syystä kolmena kappaleena. Poistin ylimääräiset.

Kyllä rälläkkä lauloi...Samalla totesin että takajalkatila menee uusiksi ja pätkä sisähelmaa.Todennäköisesti edellämainittu vatipää on joskus "korjaillut" myös pohjaa.
Ylläpidon edit: Viesti oli jostain syystä kolmena kappaleena. Poistin ylimääräiset.
-Maailma tarvitsee esikuvia-
penkeistä
Ja myös apukuskinpenkki käy kuskinpenkin tilalle, kyynärnojankin saa siihen heittämällä kiinni.
Tuossa -72 w115:ssa on etupenkit (istuinosat) sellaiset kouru- malliset, kun taas -74:ssa ovat mallia "pulleat". Miksi noin? Onkos w123:ssa noita pulleita penkkejä ollut alkuperäisenä?
Tuossa -72 w115:ssa on etupenkit (istuinosat) sellaiset kouru- malliset, kun taas -74:ssa ovat mallia "pulleat". Miksi noin? Onkos w123:ssa noita pulleita penkkejä ollut alkuperäisenä?
w115,123,124,126,210 yms.
Meinasi unohtua, että em. korjauksissa laitoin jousien alle sopivan vaneerilevyn ja ns.vahvikekankaan. Ei nitise ja on tosi hyvä istua.MB kirjoitti:Itse olen parantanut muutaman w123:n penkin laittamalla vääntöjousituksen tilalle normaalit kierrejouset esim.w115:sta. Operaatio on aika helppo eikä muutosta näe päällepäin. No jotkut on kyllä ihmetelleet ryhdikkäitä penkkejäni, epillen jopa mittarilukemaa ruuvatun ylöspäin puolimiljoonaa
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes