Virta pitää olla päällä ennenkuin puhallin toimii.Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑La 18.06.2022 19:11 Miten on, kuuluuko pystärin lämmityslaitteen puhaltimen toimia myös ilman että virrat on virtalukosta käännetty päälle?
Tässä on kyllä joku muinainen webaston tapainen ollut.
Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Kävin tuoreen otteen hakemassa 220deehen.
Edellinen oli 12 vuotta vanha.
Nyt kelpaa ajella ja tehdä rullaavaa entisöintiä.
Jos nyt jollain on hyväkuntoisia taksinkeltaisia ovia niin olen kiinnostunut.w115 siis.
Edellinen oli 12 vuotta vanha.
Nyt kelpaa ajella ja tehdä rullaavaa entisöintiä.
Jos nyt jollain on hyväkuntoisia taksinkeltaisia ovia niin olen kiinnostunut.w115 siis.
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Onnittelut leimasta! Nimimerkki: Juho hänellä saattaisi vielä löytyä W115 ovia, voin myös kysyä yhdeltä kaveriltani löytyisikö häneltä ehjiä ovia W115 malliin. minkä vuoden malli tuo sinun W115 oikein on?Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑Ke 06.07.2022 12:04 Kävin tuoreen otteen hakemassa 220deehen.
Edellinen oli 12 vuotta vanha.
Nyt kelpaa ajella ja tehdä rullaavaa entisöintiä.
Jos nyt jollain on hyväkuntoisia taksinkeltaisia ovia niin olen kiinnostunut.w115 siis.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Vinkkinä kaikille joilla on W123. Kannattaa kerran vuoteen puhdistaa moottoritila kaikesta pölystä ja muusta skeidasta. Ei ruostu etulokasuojat niin helposti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Just näin, koivun siemenet ehkä veemäisimpiä mitä tuonne ränneihin ja muualle joutuu. Aina pitäis olla mukana pieni imuri mukana noita varten
Onko toi jarrutehostimen ruostuminen hirveän yleinen W123:ssa? Joissakin yksilöissä mitä on tullut Mobilesta katsottua sillä silmällä niin löytyy samassa kunnossa olevia lautasia. Mistä se johtuu?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Joo taitaa ollla aika yleistä että nämä jarrutehostimet ottaa hiukan pintaruostetta itseensä. Tämä meidän 200D on muutenkin ollut sellaisessa "kovaa ajoa ja huonoa huoltoa" tilassa jo monta vuotta.Hage kirjoitti: ↑To 11.08.2022 01:37Just näin, koivun siemenet ehkä veemäisimpiä mitä tuonne ränneihin ja muualle joutuu. Aina pitäis olla mukana pieni imuri mukana noita varten
Onko toi jarrutehostimen ruostuminen hirveän yleinen W123:ssa? Joissakin yksilöissä mitä on tullut Mobilesta katsottua sillä silmällä niin löytyy samassa kunnossa olevia lautasia. Mistä se johtuu?
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Käykö alkupään W115:n etuovet (siis kolmio/pikkuikkunalliset) faceliftiin ns. heittämällä?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Käy paikoilleen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Tuosta ajovalojen kahdentamisesta /8 aikaisiin tuotoksiin; onko kenelläkään kokemuksia tästä? Minkälaisia valoja on mitenkä asennettu ja onko niissä ollut sijainnin suhteen jotain säädöksiä eli saavatko olla esim. W115:ssä umpioiden vieressä (eli siis tyypillisten lisäsumuvalojen paikalla) vai joutuvatko olla linjassa muiden kanssa?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Muistaakseni 79 ja vanhempiin autoihin saa laittaa H4 lisävalot. 1980 ja uudempiin ei saa kahdentaa kuin pitkän valon. Valoista on joku määräys miten ne pitää asentaa, mutta nekin on tainnut muuttua aikojen saatossa. Pystärissä lisävalot tulee maskin ja ajovalojen väliin.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Juu, ja referenssiluku piti olla ainakin aikoinaan muistaakseni 100 tai alle.slsl77 kirjoitti: ↑La 08.10.2022 20:59 Muistaakseni 79 ja vanhempiin autoihin saa laittaa H4 lisävalot. 1980 ja uudempiin ei saa kahdentaa kuin pitkän valon. Valoista on joku määräys miten ne pitää asentaa, mutta nekin on tainnut muuttua aikojen saatossa. Pystärissä lisävalot tulee maskin ja ajovalojen väliin.
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
slsl77 kirjoitti: ↑La 08.10.2022 20:59 Muistaakseni 79 ja vanhempiin autoihin saa laittaa H4 lisävalot. 1980 ja uudempiin ei saa kahdentaa kuin pitkän valon. Valoista on joku määräys miten ne pitää asentaa, mutta nekin on tainnut muuttua aikojen saatossa. Pystärissä lisävalot tulee maskin ja ajovalojen väliin.
En äkkiseltään löytänyt mitään säädöksiä ajovalojen kahdentamisesta ennen vuotta 1980 vaikka kovasti yritin, lievätkö unohtaneet näiden vanhojen autojen olemassaolon. Vanhoja keskusteluita asiasta löytyy netistä pilvinpimein mutta Finlexistä en. Mikä on /8:n valojenreferenssiluku? Oletan että Hellan ja Boschin lyhdyt on samaa teholuokkaa.
Sumuvaloja sekä lisäpitkiä löytyy pilvinpimein netistä, mutta en löydä (näitäkään) ihan perus H4 lähivaloja joita voisi pitää ns. ulkokäyttössä. Tai löytyy jotain 30-luvun Harrikoihin ja muuhun jenkkipeleihin mutta ei mitään sopivan näköisiä. Ehkä väärät hakusanat? Voisikohan tuommoisesta pystylampun H4:stä jotenkin virittää ulkoumpiot
Onko pystylampuissa valojen ja maskin välissä olevat suojapeitteet (kiveniskupeite?) tähtilogolla tarvike- vai alkuperäistuotantoa? Semmoisiakin yrittänyt metsästää mutta ei meinaa löytyä. Saa vinkata jos jollain on ylimääräsenä
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
- Nostalgia124023
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 03.05.2021 12:00
- Paikkakunta: Pk- ja Turun seutu, tilanteen mukaan
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Ajovalot, siis lähivalot, sai kahdentaa autoihin jotka oli ensirekisteröity viimeistään 31.12.1979. Sen jälkeen on saanut kahdentaa vain kaukovalot.
Itse olen aikoinaan tehnyt pariin autoon kahdennukset 70-luvun lopulla senaikuisilla säännöillä.
Ainakin silloin 70-luvun lopussa vaatimus oli, että kun niiden kahden lähivalon ympäri piirrettiin suorakaide niin valoaukkojen yhteenlasketun pinta-alan piti olla yli puolet sen suorakaiteen pinta-alasta. Silloin se valo katsottiin yhdeksi eli kahdennus kelpasi.
Myöhemmin tuo säännös on väljentynyt ja lisälähivalot saavat olla kauempanakin varsinaisita ajovaloista. Tai näin ainakin näyttää olevan kun 60- ja 70-luvun autojen lisälähivaloja katsoo.
Itse olen aikoinaan tehnyt pariin autoon kahdennukset 70-luvun lopulla senaikuisilla säännöillä.
Ainakin silloin 70-luvun lopussa vaatimus oli, että kun niiden kahden lähivalon ympäri piirrettiin suorakaide niin valoaukkojen yhteenlasketun pinta-alan piti olla yli puolet sen suorakaiteen pinta-alasta. Silloin se valo katsottiin yhdeksi eli kahdennus kelpasi.
Myöhemmin tuo säännös on väljentynyt ja lisälähivalot saavat olla kauempanakin varsinaisita ajovaloista. Tai näin ainakin näyttää olevan kun 60- ja 70-luvun autojen lisälähivaloja katsoo.
W124 230E -91 MR
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Onko orgis peilit molemmin puolin jotenkin harvinainen varuste ykkössarjan pystäreissä? Nyt kun olen katsellut myytäviä niin useimmissa tarvikepeilit tai sitten vaan kuskin ovessa orgispeili.
Ei ole edes tullut mieleen että minun bensakoneinen on myyty uutena sveitsiin ja diesel ilmeisimmin ruotsiin.molemmissa myös moottoriöljyn jäähdytin.sekin lie harvinainen varuste suomi autoissa.
Ei ole edes tullut mieleen että minun bensakoneinen on myyty uutena sveitsiin ja diesel ilmeisimmin ruotsiin.molemmissa myös moottoriöljyn jäähdytin.sekin lie harvinainen varuste suomi autoissa.
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Siihen aikaan kun pystärit olleet uusia niin Suomessa ei vissiin ollut pakollinen kuin kuskinpuolen peili.
Isäukon kahdessa viimeisessä pystärissä oli molemmissa öljynlauhdutin. Moottorina 220d kummassakin.
Isäukon kahdessa viimeisessä pystärissä oli molemmissa öljynlauhdutin. Moottorina 220d kummassakin.
W123 280CE
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
W201 190D 2,5
E21 316
Ritmo 105tc
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Molemmilla puolilla piti olla peili, jos autossa oli vetokoukku katsastettu. Ilman vetokoukkua niin ei ollut pakko olla kuin yksi ulkopeili.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
220deessä on kyllä koukku.vieläpä kahdella pistokkeella.lienee joku lisävirtajuttu.tuosta 230 en ole varma onko siinä joskus ollut koukku.täytyy tutkia jos löytyy johtosarjasta haaroituksen jälkiä.
220deessä on muuten h4 lisävalot eli pitkät ja lyhyet ja kyllä niistä selvää hyötyä on pimeällä ajaessa.kävin sillä mobilisti jamboreessa niin pääsihän tuo linssiluteeksi pöpilistin sivuille sinne toimituksen kootut jutut osioon kun oli kuvattu Hurriganes cadillacia.
220deessä on muuten h4 lisävalot eli pitkät ja lyhyet ja kyllä niistä selvää hyötyä on pimeällä ajaessa.kävin sillä mobilisti jamboreessa niin pääsihän tuo linssiluteeksi pöpilistin sivuille sinne toimituksen kootut jutut osioon kun oli kuvattu Hurriganes cadillacia.
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Olisko mitenkään mahdollista saada kuvia näistä valoista ja niiden kiinnityksestä? Auttaisi tosi paljon kun sais tietää että minkä merkkisiä valomalleja alkaisi metsästämään.Ernst Schmerzkopf kirjoitti: ↑To 13.10.2022 20:43 220deessä on muuten h4 lisävalot eli pitkät ja lyhyet
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Minulta löytyy pystärin lisävalot ja raudat millä ne tulee kiinni.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Mitkäs ne Hagen kriteerit pystärille on? Lappeenrannassa on tarjolla 1999 saksantuonnista asti yhdellä ollut orkkis, ja museoitu 220-bensa-manuaali, valkoinen. Oikeinkin hieno, ei koskaan hitsattu ja mielestäni ei ollut missään edes ruostetta kun sen näin. Saksan historiakin muistaakseni tallessa. Rek MAB-41, ei ole ollut missään myynnissä; pelkästään paikallisten huru-ukkojen essobaarin parlamentissa.Hage kirjoitti: ↑La 08.10.2022 19:53 Tuosta ajovalojen kahdentamisesta /8 aikaisiin tuotoksiin; onko kenelläkään kokemuksia tästä? Minkälaisia valoja on mitenkä asennettu ja onko niissä ollut sijainnin suhteen jotain säädöksiä eli saavatko olla esim. W115:ssä umpioiden vieressä (eli siis tyypillisten lisäsumuvalojen paikalla) vai joutuvatko olla linjassa muiden kanssa?
Tais pyytää 15k mutta loppukesästä kertoi että autosta pitäisi päästä eroon omistajan korkean iän takiaja mielellään hyvään kotiin. Ymmärsin että liki 10k voisi myydä. Ja kaiken minkä tinkii ei tarvi maksaa
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
-Diesel
-Automaatti (mielellään rattivaihteilla)
-Mahdollisimman hyvässä kunnossa. Yhtäkään projektia en ota, niitä on jo muutenkin liikaa.
-68-73 eli kolmioikkunainen. Ei mielellään 3. sarjalaista
-mielellään 6-paikkainen joko sohvalla tai lisäpenkillä, mutta ei pakollinen
-OM615-616 koneella, ei mielellään 617:aa
-alkuperäinen, eli tekniikka oltava alkuperäinen
-värillä ei väliä, mutta valkoista ja sitä vaniliaa karsastan viimeiseen asti.
Tämmöistä oon ettiny jo 6-7 vuotta eikä meinaa löytyä. Yhden tiedän mikä täyttää suurimman osan kriteereistä mutta katsotaan..
Edit: Eikä missään nimessä ämerikänmälliä
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
KLB voisi myydä joko jäänsinisen pystärin tai juuri jenkeistä tuodun W116 300 dieselin. Euromallin pystäristä on ollu juttua vaikka missä, mutta taitaa olla manuaali ja ainakin 200D. Ne on Klubitallilla Lappeenrannassa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Onko Se KLB:n W116 sellaisen sinapin keltaisen värinen yksilö? Jos se on niin se oli ainakin muutama vuosi sitten aika rapeassa kunnossa.
Se seisoin pitkään Helsingin Metsälässä Old Cars Worldin pihassa.
W124 E 200 A 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)
Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Mikäs tämä KLB tarkoittaa? Klubia?
Joskus harkinnut että pitäisi laittaa reilun suuruinen löytöpalkkio tämmöisen pystylampun (tai sen S123:n) löytäjälle jossa kriteerit täyttyvät. Tietenkin sillä ehdolla että kaupat saa tehtyä.
Joskus harkinnut että pitäisi laittaa reilun suuruinen löytöpalkkio tämmöisen pystylampun (tai sen S123:n) löytäjälle jossa kriteerit täyttyvät. Tietenkin sillä ehdolla että kaupat saa tehtyä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
KLB
Kai L Bremer Mobilisti lehden perustaja.
Kai L Bremer Mobilisti lehden perustaja.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)
Okei, siitä on nyt syksyllä jätetty autoveroilmoitus, luulin että tuoreempi tuonti. Taisi kertoa että tavallaan pelasti sen Ykältä, ei vissiin menny kaupaksi. Sisusta on Texiä, suht siisti. Kuskin puolella ovissa on kolhuja tms mutta autohan on CA- tuonti, tosin voi nekin olla rapeita mutta yleensä ei. En ole kysellyt hintoja kun en ole ostamassa.
KLB on käyny jaosilloissamme kun hän asuu 90 metrin päässä Klubitallistamme.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224