Sprinter retki-/ matkailuautona
Sprinter retki-/ matkailuautona
Liekö koronan jälkitauti, mutta sprinteriin olis kuumetta?
Esittäisin muutaman kysymyksen, jos olisi ensikäden tietoa tarjolla?
Miten nämä käyttövoima yms verotus menee luokittain?
100kmh vs 120kmh, millä saa ajaa mitäkin?
116 vai v6?
Esittäisin muutaman kysymyksen, jos olisi ensikäden tietoa tarjolla?
Miten nämä käyttövoima yms verotus menee luokittain?
100kmh vs 120kmh, millä saa ajaa mitäkin?
116 vai v6?
-
- Mersumies
- Viestit: 2895
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kaikki alle 3500kg on motarilla nykyään 120
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Paitsi linja-auto (100 km/h). Se taas on täysin veroton ja saa rakentaa vapaasti, mutta saako ajaa ja ketä riippuu kysyjän kortista - onko C tai D, onko jälkimmäiseen ammattipätevyyttä, tuleeko kyytiin toisessa taloudessa asuvia...
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kyllä mulla kirjaimet ja pätevyydet on. Varmaan kovin vaikea rakennella linja-autona, kun penkit vie kaiken tilan
Mites noi kuorma-autosta rakennetut, kun kantavuutta on ja normi käyttöverot jonnekin 6Kkg nurkille, tulee melko kalliiksi
Mites noi kuorma-autosta rakennetut, kun kantavuutta on ja normi käyttöverot jonnekin 6Kkg nurkille, tulee melko kalliiksi
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kortti ja pätevyydet olisi hyvä olla myös jollakin kanssamatkustajalla jos kuski haluaa välillä lepoa?
Heti aloitusviestiin olisi ollut hyvä laittaa tarkennuksia esim. siitä rakentelutarpeesta. Miksi pitää olla pohjana 6 tonnin auto (kai 6Kkg:llä tarkoitettiin 6Mg?), KA-Sprinterit alkaa sieltä 3550 kg:n kokonaispainoista. Jos on tarvetta kantavuudelle niin kannattaisi taas kertoa tarkemmin.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Lähinnä ajattelin, kun saman auton voi rekisteröidä pakuksi ja kuorma-autoksi, sekä M1 luokan henkilöautoksi Eron ollessa lähinnä henkilömäärässä, muuten kai käyttömaksut menee kokonaispainon mukaan? Eli pakuksi rekattu on käyttöveroiltaan pienempi, kun on pienempi kokonaispaino?
Sama auto, mutta pakussa henkilömäärä pienempi
Lainaus nettikaravaanista
” Rekisteröity 5;lle (nyt penkkejä 4, mutta lisäpenkki on.) M1 luokan matkailuautoksi (4000kg), joka C-kortilla ajettava. Auto on muutettavissa myös B- kortilla ajettavaksi ja tätä varten on haettu kokonaismassan (3500kg.) muutos valmiiksi valmistajalta, tästä paperit. Euroopan tiukkojen painorajoitusten vuoksi nyt kuitenkin liikenteessä c-kortilla, niin ei tarvi tulliin jättää puolta porukasta”
Sama auto, mutta pakussa henkilömäärä pienempi
Lainaus nettikaravaanista
” Rekisteröity 5;lle (nyt penkkejä 4, mutta lisäpenkki on.) M1 luokan matkailuautoksi (4000kg), joka C-kortilla ajettava. Auto on muutettavissa myös B- kortilla ajettavaksi ja tätä varten on haettu kokonaismassan (3500kg.) muutos valmiiksi valmistajalta, tästä paperit. Euroopan tiukkojen painorajoitusten vuoksi nyt kuitenkin liikenteessä c-kortilla, niin ei tarvi tulliin jättää puolta porukasta”
Viimeksi muokannut Orlov, Su 26.06.2022 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kokonaispainon mukaan menee käyttövoimavero mutta se vero per 100 kg on ihan eri pakettiautolle ja kuorma-autolle. Jos oikein lunttasin Trafilta niin 0,9 senttiä pakettiautolle ja 0,6 KA:lle 12 tonniin asti. 4000 kiloiselle KA:lle vähemmän kuin 3500 kiloiselle pakettiautolle.
Pakettiautolle lisäksi perusvero, KA:lla sitä ei ole.
Pakettiautolle lisäksi perusvero, KA:lla sitä ei ole.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Hienoa, mulla tyssäsi lakimuutokseen kun ei harrastelija jaksa ylläpitää pätevyyttä jotta saa eri osoitteessa asuvat lapset (ja nykyään lapsenlapset) kyytiin
Sisustuskysymykset on aina makuasioita, lakihan vaatii vain 1+9 istumapaikkaa. Eteen 1+2 / 1. rivi 4 selkä menosuuntaan / 2. rivi 3 kasvot eteenpäin ja näihin eteen alas taittuva selkänoja niin alkaa tilaa löytyä. Riippuu aihion iästä sekä mahdollisesta tyyppihyväksynnästä mikä on käytännössä mahdollista.
-
- Mersumies
- Viestit: 2895
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kuorma-autolla sitten 80 ja rajoitin
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kuorma-auto (kokonaispaino 4000kg) on rekisteröity M1 luokan matkailuautoksi, eli silloinhan se on henkilöauto. Tosin ei voi ajaa kuin 100kmh, vaikka rajoitin on poistettu ja tietty C kortti
Käyttöverot massan mukaan(2009) eli reipas 2€/pvä
Henkilömäärä 1+5
Perusvero €/päivä
1,732
Käyttövoimavero €/päivä
0,360
Vero yhteensä, €/päivä
2,092
Vero yhteensä, €/vuosi
763,580
Jos tuon muuttaa pakuksi(3500), niin lienee putoaa henkilömäärä 5>2 tai 3? Paljonko siinä sitten säästää käyttömaksuissa, jos kokonaispaino putoaa 500kg? Täytyy etsiä vastaava ja katsella
Edit:
Muutama kymppi eroa käyttöveroissa 3500kg versiolla, joten ainoa ero lieneen, että tuolla voi ajella 120kmh B kortilla
5000kg M1 verot massan mukaan 790€(519 kasten bussi M1 luokan matkailuautona 1+8h)
Vertailuksi 3200kg M1 luokan matkailuauto, päästöperusteinen henkilömäärä 2/1+1
Päästöt (g/km)
247
Veron määrä / päivä
Perusvero €/päivä
1,147
Käyttövoimavero €/päivä
0,288
Vero yhteensä, €/päivä
1,435
Vero yhteensä, €/vuosi
523,775
Käyttöverot massan mukaan(2009) eli reipas 2€/pvä
Henkilömäärä 1+5
Perusvero €/päivä
1,732
Käyttövoimavero €/päivä
0,360
Vero yhteensä, €/päivä
2,092
Vero yhteensä, €/vuosi
763,580
Jos tuon muuttaa pakuksi(3500), niin lienee putoaa henkilömäärä 5>2 tai 3? Paljonko siinä sitten säästää käyttömaksuissa, jos kokonaispaino putoaa 500kg? Täytyy etsiä vastaava ja katsella
Edit:
Muutama kymppi eroa käyttöveroissa 3500kg versiolla, joten ainoa ero lieneen, että tuolla voi ajella 120kmh B kortilla
5000kg M1 verot massan mukaan 790€(519 kasten bussi M1 luokan matkailuautona 1+8h)
Vertailuksi 3200kg M1 luokan matkailuauto, päästöperusteinen henkilömäärä 2/1+1
Päästöt (g/km)
247
Veron määrä / päivä
Perusvero €/päivä
1,147
Käyttövoimavero €/päivä
0,288
Vero yhteensä, €/päivä
1,435
Vero yhteensä, €/vuosi
523,775
Viimeksi muokannut Orlov, Su 26.06.2022 12:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Eipä näköjään ole yksinkertaisia asioita nämä byrokratian rattaat
Eli M1 matkailuauto on henkilöauto, max 1+8, alle 3500kg kp 120kmh B kortti, yli 3500kg kp C kortti ja 100kmh
Käyttöverot massan mukaan, olikos se nyt 2001 ensirek eteenpäin sitten päästöjen mukaan?
Ei piirturia, ei rajoitinta
Eli M1 matkailuauto on henkilöauto, max 1+8, alle 3500kg kp 120kmh B kortti, yli 3500kg kp C kortti ja 100kmh
Käyttöverot massan mukaan, olikos se nyt 2001 ensirek eteenpäin sitten päästöjen mukaan?
Ei piirturia, ei rajoitinta
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Taitaa nykyään olla linja-autollakin oletusarvona moottoritiellä vain 80 km/h, ellei ole satasen lätkää takaseinässä. Ja sama pätee yli 3500 kg:n matkailuautolle, lätkää se ei vaadi, mutta pitää olla erikseen muutettu 100 km/h:n autoksi. Mutta voi olla hieman "turhaa säästöä" rakentaa kymmenen hengen matkailuauto esim kahdelle tai edes neljälle hengelle.
Mutta eihän nykyisillä jatkuvasti nousevilla polttoainehinnoilla suurempaa nopeutta enää raaski edes käyttää.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Voihan siihen olla ihan tarpeen vaatima syykin sille 4000 kg:n kokonaispainolle. Eli varusteita on niin paljon, ettei pysy millään 3500 kg:n rajassa. Ja yleensähän pitäisi vielä saada jotain matkatavaroitakin mukaan. Siten painonpudotus tarkoittaisi ehkä myös omapainon pudotusta. Lisäksi suurempi käytännön nopeus saattaa vaatia myös renkailta enemmän, vaikka paino putoaakin.Orlov kirjoitti: ↑Su 26.06.2022 12:04 Eipä näköjään ole yksinkertaisia asioita nämä byrokratian rattaat
Eli M1 matkailuauto on henkilöauto, max 1+8, alle 3500kg kp 120kmh B kortti, yli 3500kg kp C kortti ja 100kmh
Käyttöverot massan mukaan, olikos se nyt 2001 ensirek eteenpäin sitten päästöjen mukaan?
Ei piirturia, ei rajoitinta
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Onhan näitä sääntöjä. Pikkubussissa (max 17 h, pituus max 8 m) ei yksityiskäytössä tarvita pätevyyttä, ellei niitä vieraita ole kyydissä neljä tai enemmän. Suuremmassa linja-autossa tarvittaisiin pätevyyttä jo ensimmäisen vieraan kuljettamiseksi.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Onko lähdettä tälle? Kun olin viimeksi pätevyyskoulutuksessa (n. 10 vuotta sitten) tuli näitä muutenkin kaiveltua ja ainakin silloin D1- ja D-kortin ero oli ainoastaan henkilömäärässä, ei auton pituudessa. Ammattipätevvyysvaatimus taas ei ole liittynyt mitenkään auton kokoon, D vs. D1-korttiin tai henkilömäärään. (Ainoastaan kansalaisuuteen, ulkomaalaiset Suomessa saavat kuljettaa ei-ammattimaisesti ketä tahansa mukanaan tuomalla autolla ilman ammattipätevyyttä, suomalaiset vain samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä).
Viimeksi muokannut jysi, Su 26.06.2022 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Eipä tuo merkkaa matkailuautossa mitään. Kun ne ei ole kuorma-autoja, paketti- eikä linja-autoja
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
'Sehän olisi vähän selvemmin tullut esiin jos olisi alkukysymyksessä mainittu että puhutaan vaan matkailuautojen luokista, veroista ja nopeuksista.
Säästän kaistaa ja aloitan kesäloman, näkemiin
Säästän kaistaa ja aloitan kesäloman, näkemiin
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Johan tuon otsikko kertoo
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Juu, on muuttunut pätevyysehdot 2018 (pykälä 28):jysi kirjoitti: ↑Su 26.06.2022 15:35Onko lähdettä tälle? Kun olin viimeksi pätevyyskoulutuksessa (n. 10 vuotta sitten) tuli näitä muutenkin kaiveltua ja ainakin silloin D1- ja D-kortin ero oli ainoastaan henkilömäärässä, ei auton pituudessa. Ammattipätevvyysvaatimus taas ei ole liittynyt mitenkään auton kokoon, D vs. D1-korttiin tai henkilömäärään. (Ainoastaan kansalaisuuteen, ulkomaalaiset Suomessa saavat kuljettaa ei-ammattimaisesti ketä tahansa mukanaan tuomalla autolla ilman ammattipätevyyttä, suomalaiset vain samassa taloudessa asuvia oman perheen jäseniä).
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 70320#O2L4
Sitä en tiedä missä vaiheessa tuo D1-ajokortin pituusraja on tullut, mutta on se ollut ainakin 10 vuotta voimassa.
Menee jo pitkälle ohi alkuperäisen aiheen. Eipä taida paljoa olla Sprintereitä matkailuautoina yli yhdeksälle hengelle. Tuolle henkilömäärälle voisi jokin täysikokoinen, ehkä puolitoista- tai kaksikerroksinen linja-auto olla jotenkin soveltuva.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 06.10.2021 16:39
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Lainataanpas tätä topicia hiukan asiaa sivuten. Kun linja-autohan on verovapaa niin tarkoittaako se sitä että autoa rekisteröidessä Suomeen joko uutena tai käytettynä maahan tuodessa siitä ei ole maksettu autoveroa.
Joten jos muutoskatsastaisi linja-auton kuorma-autoksi niin joutuisikin siitä maksamaan autonveron vai meinaako verovapaus vain vuosittaista maksua siis perusveroa + käyttövoimaveroa?
Edit: Kyseessä siis w903 -04 1+16 paikkanen sprintterI
Ajoveuvoluokka taisi olla M2
Joten jos muutoskatsastaisi linja-auton kuorma-autoksi niin joutuisikin siitä maksamaan autonveron vai meinaako verovapaus vain vuosittaista maksua siis perusveroa + käyttövoimaveroa?
Edit: Kyseessä siis w903 -04 1+16 paikkanen sprintterI
Ajoveuvoluokka taisi olla M2
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Kuorma-auto on myös autoveroton kuten linja-auto.
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 06.10.2021 16:39
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Käyttövoimavero tulee kuorma-autoon ja matkailuautoon.
Autoveroa ei tule maksuun kun täyttää vaatimukset omamassa väh 2500kg ja sisäkorkeus 185cm
Autoveroa ei tule maksuun kun täyttää vaatimukset omamassa väh 2500kg ja sisäkorkeus 185cm
519 Bluetec 1+20
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
315CDI Prostyle 1+10
316CDI Pegabus 1+8 K13
560SEL
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Ei tule maksuun kuten todettiin.Työntötanko kirjoitti: ↑Ma 15.08.2022 22:29Joten ainoa ero maksuissa on käyttövoimavero mikä kuuluu kuorma-autoon?
Entä jos rekisteröisi sen matkailuautoksi niin tulisiko silloin
eteen autoveron maksun könttänä
Minulla on 12m Scania, alunperin 55 paikkainen, muutettu 1+8 M1 henkilöautoksi, ajoneuvotyyppi matkailuauto.
Vuosivero on matkailuautossa huomattavasti korkeampi kuin linja-autona, linja-autot vapautettu dieselverosta.
Tässä on sen puolitoista tonnia vuodessa vero (jos ei olisi suurimman osan ajasta seisonnassa).
Vakuutus lähes poikkeuksetta puoli-ilmainen linja-autosta muutetussa matkailuautossa, reilu satanen vuodessa.
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Meillä on tämmöinen matkailuauto, tänä vuonna tehty. Autoverovapaa matkailuauto, verot yhteensä 783e vuodessa ja liikenne+kevytkasko n.200e. Viidelle rekisteröity.Työntötanko kirjoitti: ↑Ma 15.08.2022 22:07 Lainataanpas tätä topicia hiukan asiaa sivuten. Kun linja-autohan on verovapaa niin tarkoittaako se sitä että autoa rekisteröidessä Suomeen joko uutena tai käytettynä maahan tuodessa siitä ei ole maksettu autoveroa.
Joten jos muutoskatsastaisi linja-auton kuorma-autoksi niin joutuisikin siitä maksamaan autonveron vai meinaako verovapaus vain vuosittaista maksua siis perusveroa + käyttövoimaveroa?
Edit: Kyseessä siis w903 -04 1+16 paikkanen sprintterI
Ajoveuvoluokka taisi olla M2
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 06.10.2021 16:39
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Matkailuauto taitaisi olla muutenkin helpompi tehdä kun kuorkki. Ylläpito kulut vaan puoltais kevyt kuorma-autoon.
Kävin tänään konttorilla kysymässä muutoskatsastuksen säännöistä ja viime vuonna oli tullut uusi laki jonka mukaan tarvii valmistajalta todistuksen kuormakorin kiinnityksestä tai sitten jos ennen 1.1.2005 rekisteröity niin väliseinän lujuudesta. Tiedä sitten miten Veho innostuu jos lähtee sieltä kyseleen yhtenäisyyslappuja linjurin ja kuorkin korista. Oli kuulemma joku tapaus ollu missä Ford oli kieltäynyt tekeen Transitista todistusta ja homma jäi siihen.
Tai mistä saisi lujuuslaskelmat väliseinästä?
Kävin tänään konttorilla kysymässä muutoskatsastuksen säännöistä ja viime vuonna oli tullut uusi laki jonka mukaan tarvii valmistajalta todistuksen kuormakorin kiinnityksestä tai sitten jos ennen 1.1.2005 rekisteröity niin väliseinän lujuudesta. Tiedä sitten miten Veho innostuu jos lähtee sieltä kyseleen yhtenäisyyslappuja linjurin ja kuorkin korista. Oli kuulemma joku tapaus ollu missä Ford oli kieltäynyt tekeen Transitista todistusta ja homma jäi siihen.
Tai mistä saisi lujuuslaskelmat väliseinästä?
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Eikö siihen riittäisi "selvitys käytetyistä materiaaleista ja kiinnitystavoista, jotka vastaavat alkuperäisen kaltaista rakennetta", samaan tyyliin kuin riittää jos esim. matkailuauton sohvaan laittaa turvavyöt.
Eli vastaava rakenne kuin alkuperäisessä väliseinällisessä, samalla tavalla hitsit/pultit/niitit ja yhtä paksua tavaraa ja siitä valokuvilla ja mitoilla höystetty selvitys?
Eli vastaava rakenne kuin alkuperäisessä väliseinällisessä, samalla tavalla hitsit/pultit/niitit ja yhtä paksua tavaraa ja siitä valokuvilla ja mitoilla höystetty selvitys?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ke 06.10.2021 16:39
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Konttorin insinöörin mukaan ei riitä.Risto113 kirjoitti: ↑Ti 16.08.2022 19:25 Eikö siihen riittäisi "selvitys käytetyistä materiaaleista ja kiinnitystavoista, jotka vastaavat alkuperäisen kaltaista rakennetta", samaan tyyliin kuin riittää jos esim. matkailuauton sohvaan laittaa turvavyöt.
Eli vastaava rakenne kuin alkuperäisessä väliseinällisessä, samalla tavalla hitsit/pultit/niitit ja yhtä paksua tavaraa ja siitä valokuvilla ja mitoilla höystetty selvitys?
https://www.traficom.fi/sites/default/f ... 281%29.pdf
Yllä se laki jonka mukaan vissiin mennään. Itsellä kiikarissa
2/2004 rekisteröity yksilö joten ei tosiaan tarvitsisi valmistajan lupalappuja.
Edit:
3.18 Ajoneuvoluokka
3.18.1
Ajoneuvo saadaan luokitella toiseen luokkaan, jos se täyttää kyseistä luokkaa koskevat ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai tätä myöhemmin voi- massa olleet vaatimukset.
Ajoneuvon luokittelu perustuu ajoneuvolain sekä puiteasetuksen tai sitä edeltävien säädösten määritelmiin.
Luokituksen muutoksen tulee perustua selkeisiin rakennemuutoksiin tai valmistajan tekemään rinnakkaiseen luokitteluun, joka ilmenee joko ajoneuvon tyyppitiedoista, tyyppihyväksyntätiedoista tai valmistajan antamasta todistuksesta.
Tuon mukaan taas vaatii sen todistuksen. Kumpaakaan tässä pitäsi uskoa vai vähän molempia sekasin
Re: Sprinter retki-/ matkailuautona
Ja syöhän se väliseinällinen tavaratila jonkun verran vähäistä asunto-osan tilaa, autokin on melko kapea niin ei liikoja tiloja ole bussissakaan.