Öljyt ja suodatin vaihdettu 10tkm sitten syksyllä merkkiliikkeessä, talven toimi normaalisti tai ainakin lähes normaalisti. Kelien lämmettyä huomasin, että erityisesti 1-2 ja 3-4 ylöspäin vaihtaminen luistaa, kierrokset nousee noin 500rpm ennenkuin vaihto tapahtuu, ei ole väliä onko E tai S tai M-moodi käytössä. Myöskään dpf-tyhjennyspoltolla ei ole merkitystä vaihtamisen laatuun. Ja turbiinilukko menee nykäisemällä päälle ennen näiden vaihteiden kytkeytymistä. Tämä tosiaan huomattu noin ~7000km öljynvaihtohuollon jälkeen. Wetterillä (merkkiliike täälläpäin) tehty moottorin (ja ilmeisesti vaihteiston) päivityskampanja noin kuukausi sitten ja myös adaptaatio 1-2 ja 3-4 vaihdolle. Ei apua ongelmaan. 1-2 parani muttei hyvä siltikkään ja toinen ominaisuus, että 7. vaihde ei vaan enää kytkeydy kuin vasta 120km/h vauhdissa (mikä mielestäni on huono asia, kun auto kuitenkin jaksaa vetää vaikka vauhtia 100-105km/h, noin se ennen päivitystä toimi). 1500km sitten laitettu RVS aine vaihteistoon ja ajeltu autoon kilometrejä, ei vaikutusta ainakaan isoa...
Nyt sitten vaihdettu öljyt ja suodatin (tasan 10tkm edellisen vaihdon jälkeen) ja mersun tips ohjeiden mukaan kaksi kappaletta solenoideja johdinlevyyn, yksi musta hatullinen ja yksi sini hatullinen. Toinen ohjaa turbiinilukkoa ja toinen säätelee vaihtoa. Eli tietäjille Y3/8Y8, Torque converter lockup clutch control solenoid valve ja Y3/8Y1, Working pressure control solenoid valve. Molemmat uusia ihan M-B alkuperäisiä ja bosch numerotkin löytyi. Öljy oli aika mustaa 10tkm ajetuksi, mutta palaneelle se ei haissut. Magneeteissa todella pieni määrä hilettä... Noiden kahden solenoidin sihdeissä oli mustaa likaa, sellaista ryönää, mistähän peräisin?


Sitten sain vihdoin ja viimein star taas toimimaan niin xentryllä yritin nollata adaptaation. Kylmään laatikkoon nollaus ja ensin turbiinilukon adaptointi eli tällä ohjeella
"Adaptation of torque converter lockup clutch
(KÜB)
Just as shift operations can be adapted, the torque
converter lockup clutch can also be adapted. This is
necessary when there are comfort-related complaints
when the torque converter lockup clutch engages
because components such as the torque converter
were replaced previously
(also see the "Complaints without fault codes" section).
Always pay attention to the safety information about
performing adaptation in Star Diagnosis.
There are 2 procedures for adapting the torque converter lockup clutch:
• Adaptation via coolant temperature
• Adaptation in 3 torque windows
Adaptation via coolant temperature:
1 Perform cold start
2 Engage gear range "D"
3 Move steering wheel to straight-ahead position and
brake vehicle for 30 s with service brake
4 Drive until the coolant temperature has risen by
approx. 20 °C
5 Repeat steps 3 and 4 until the operating
temperature of 80-90 °C is reached."
Ja yllä olevan jälkeen tämän suoritin xentryllä
"Adaptation in 3 torque windows:
1 Transmission oil temperature must be over 60 °C
2 Gears 3 to 5 are best suited for the following steps
(if necessary limit the transmission to these gears
with the gearshift lever) as is driving on a level road
surface at a speed between 40 and 80 km/h.
3 Drive within the torque range of 20-40 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 2-3 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step.
4 Drive within the torque range of 40-80 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 5-6 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step.
5 Drive within the torque range of 80-150 Nm (speed
between 1,500 and 2,500 rpm) and maintain for at
least 5 s (menu for 6-7 upshift suitable for display).
If it was not possible to maintain the torque range
for 5 s, repeat this step."
Ei apua, xentryn mukaan adaptaatiot tallennettu kuitenkin? Turbiini rikki?
Tämän jälkeen yritin itse ongelmallisen vaihdon eli 1-2 vaihdon opettaa. Kaikki on vihreällä, mutta ei vaan piippausta tule, eikä alavalikkoon tule adaptaatioiden lukumäärää? Yritin vaikka kuinka monta kertaa mutta ei. Sitten 2-3 ja onnistu heti kerrasta kaikki vaaditut 5. Mutta ei parantunu, tein vielä 15 kertaa uudelleen mutta silti huono... Venttiilikoneistossa vielä likaa? Sen purkaminen ja putsaaminen ja samalla vaihtaa lisää solenoideja? Muuten ainakin vaihdot 3-4, 5-6 ovat hyviä. 6-7 oli testaillessa ainakin muutaman kerran hyvä, muttei aina. 6-7 adaptaatio ei myöskään toimi. Ihmeellistä.

Laatikko on autossa CLS 350cdi -12 ja takaveto, siniset öljyt laatikossa, fuchs titan atf 7134 fe, jos sen nyt vianhakua jotenkin auttaisi... Muistinkohan kaikkea kirjoittaa... No lähellä ainakin. Eli mitäs seuraavaksi?