w123 turbodieselin omistajia?
w123 turbodieselin omistajia?
Onko kenelläkään täällä foorumissa kenelläkään 3-litraista 5-sylinteristä turbodieseliä?Kun tuollaista pataa olen himoinnut jo jonkin aikaa mutta niitä vaan on myynnissä turhan harvoin.Millaiset on käyttöominaisuudet?Miten alusta,laatikko tai jarrut eroaa vakiosta 300d:stä?
-Maailma tarvitsee esikuvia-
Pari kertaa olen minäkin istunut kyydissä ja kerran puikoissa.
Himoittava auto, pitää myöntää. Normaaliin 300D:iin verrattuna kulku on ihan eri planeetalta, 250 Nm vääntö tosiaan tuntuu ja laitteella voi kiusata liikennevaloissakin tiettyyn rajaan asti kanssa-autoilijoita ihan mainiosti.
Huono puoli on sitten, että turbodieselin yheydessä mersun vanhan polven tomaatti ei toimi maailman sulavimmin -- kovempaa kiihdyttäessä ja laatikon paineet järkevällä tasolla vaihdot kyllä tuntee.
Himoittava auto, pitää myöntää. Normaaliin 300D:iin verrattuna kulku on ihan eri planeetalta, 250 Nm vääntö tosiaan tuntuu ja laitteella voi kiusata liikennevaloissakin tiettyyn rajaan asti kanssa-autoilijoita ihan mainiosti.
Huono puoli on sitten, että turbodieselin yheydessä mersun vanhan polven tomaatti ei toimi maailman sulavimmin -- kovempaa kiihdyttäessä ja laatikon paineet järkevällä tasolla vaihdot kyllä tuntee.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tuo lienee vain säätökysymys...?Aku P kirjoitti:Huono puoli on sitten, että turbodieselin yheydessä mersun vanhan polven tomaatti ei toimi maailman sulavimmin -- kovempaa kiihdyttäessä ja laatikon paineet järkevällä tasolla vaihdot kyllä tuntee.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Huomaa ilmaisu, laatikon paineet järkevällä tasolla. Tomaatissa oli siis "lähtöluisto" ihan normaali, ts. koneen kierrokset pääsevät nousemaan hiukan ennen kuin veto alkaa. Tästä päättelin ettei paineita ainakaan ole ihan hurjiksi nostettu, kun pintakaasulla loota vaihtoi siivosti ja pienemmälle melko laiskasti, eli ei tuo kick-down-vaijeri (vai tankokos tuossa nyt oli) nyt äärimmäisen kireällä ollut myöskään.Timo L. kirjoitti:Tuo lienee vain säätökysymys...?Aku P kirjoitti:Huono puoli on sitten, että turbodieselin yheydessä mersun vanhan polven tomaatti ei toimi maailman sulavimmin -- kovempaa kiihdyttäessä ja laatikon paineet järkevällä tasolla vaihdot kyllä tuntee.
No, tämä selostus siksi että W123+naftakoneen automaatti ei ainakaan omalle kohdalle sattuneisa yksilöissä ole ollut se kaikkein sulavakäytöksisin yhdistelmä, ja kun tuossa tdt:ssä siis on melkoisesti ruutia, on ajo helposti melko repivää. Tietysti paineita voi -jos harrastusta riittää- säädellä juuri sellaiseksi kompromissiksi että loota ei luista muttei revikään, mutta luultavasti homma on vaikeampaa kuin monen muun koneen yhteydessä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No, pitäisi kyllä meikäläisenkin kutsua itsensä johonkin pitkästä aikaa koeajamaan W123 automaagia , että taas muistuu mieleen jotta miten se loota toimikaan noin yleisesti ottaen.Timo L. kirjoitti:Äh juu, ois pitänä lukee paremmin; en huomannut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Onko turbodeetä ylipäänsä saanut manuaalilaatikolla?
Tuntuu vaan että useimmat myytävät yksilöt on automaatteja ja farmareita.
Välillä suunnittelin oman koneen turbotusta, mutta taitaa olla meikäläiselle liian suuri urakka, loppuu tietotaito kesken.
Ei olis tosin mikään IHAN mahdoton urakka,turbodeen syöttöpumpun löytäminen saattaisi kyllä olla hankalaa.Eikös siinä ole se ahtopaineenmukaan säätyvä syöttö tjn
Tuntuu vaan että useimmat myytävät yksilöt on automaatteja ja farmareita.
Välillä suunnittelin oman koneen turbotusta, mutta taitaa olla meikäläiselle liian suuri urakka, loppuu tietotaito kesken.
Ei olis tosin mikään IHAN mahdoton urakka,turbodeen syöttöpumpun löytäminen saattaisi kyllä olla hankalaa.Eikös siinä ole se ahtopaineenmukaan säätyvä syöttö tjn

-Maailma tarvitsee esikuvia-
Turbodieseliä ei ole Euroopassa saanutkaan kuin farmarina ja automaatilla.Eksu kirjoitti:Onko turbodeetä ylipäänsä saanut manuaalilaatikolla?
Tuntuu vaan että useimmat myytävät yksilöt on automaatteja ja farmareita.
Jenkkien/japsien coupet, sedanit ja Ässät taisivat olla nekin järjestään maatteja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuon turbodieselin perään ei muistaakseni manuaalin kytkinkoppa sovikaan.
Syy tomaatteihin taisi ammoin 80-luvun alussa olla se, että mb:n valikoiman manuaalit alkoivat turbodieselin väännön kanssa olla kovilla. Eihän sitähäntä W126:ttakaan saanut kuin pienimmillä myllyillä väkisinvaihdettavana.
PS. Olisiko muuten v-mainen urakka vaihtaa W123:een bensakoneen perään manun tilalle automaagi? Kokemusta kellään? Ajelin tuossa 200 km terapialenkin ja pisti miettimään -- kun auto on muuten niin lokoisa peli kurvailla, mutta sitä vasemman jalan polkemista kun ei jaksaisi...
Syy tomaatteihin taisi ammoin 80-luvun alussa olla se, että mb:n valikoiman manuaalit alkoivat turbodieselin väännön kanssa olla kovilla. Eihän sitähäntä W126:ttakaan saanut kuin pienimmillä myllyillä väkisinvaihdettavana.
PS. Olisiko muuten v-mainen urakka vaihtaa W123:een bensakoneen perään manun tilalle automaagi? Kokemusta kellään? Ajelin tuossa 200 km terapialenkin ja pisti miettimään -- kun auto on muuten niin lokoisa peli kurvailla, mutta sitä vasemman jalan polkemista kun ei jaksaisi...

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vaimon veljeltä löytyy ko. peli.... Alustat sun muut on samat kuin muissakin mersuissa. Pakoputki erilainen -> sairaan kallis verrattuna 200d:n alle 100e putkeen. Taisi vanhaa rahaa olla reilut 2500kmk.
Moottori kannattaa katsoa että se on alkuperäinen turbo jos on sellaista vaihtamassa. Se on ihan erilainen mm. öljypumpun suhteen. Öljyä tulee sylinterin alapuolelle lisäksi vielä erillisistä "suuttimista" eli voitelut on toteutettu erilailla kuin normaalissa 300.
Ja manuaalina ei ole saanutkaan ko. härveliä.
Moottori kannattaa katsoa että se on alkuperäinen turbo jos on sellaista vaihtamassa. Se on ihan erilainen mm. öljypumpun suhteen. Öljyä tulee sylinterin alapuolelle lisäksi vielä erillisistä "suuttimista" eli voitelut on toteutettu erilailla kuin normaalissa 300.
Ja manuaalina ei ole saanutkaan ko. härveliä.
C 220cdi 4matic w205
E 250 cdi c207
E 250 cdi c207
Tiedän yhden, todella kauniin 123:n turbolla. Siis neliovisen, alunperin '85 300D johon vaihdettiin 300 D TURBO OM617, ja siinä taisi olla välijäähdytin..., omistaja lupaili tehoja 140-170 väliltä.
Hopean värinen, oisko ollut astralsilber, 17 tuumaset kiekot 225+245, vaihdettu myös coupen /280:n puskurit, lisäksi kaveri oli lisäillyt puut, sporttinahkapenkit, tasonsäädön ym ym.
Vanhempi herra sen tosiaan omistaa, kertoi liikennöivänsä tampereen ja stadin väliä ja muutaman kerran olen stadissa nähnyt ja juteltu 123:sta.
Rekkari oli VA-112 jos sitä nyt kehtaa täällä toisten rekkareita vatvoa.
Kertakaikkiaan hieno peli, ehkä paras Suomessa näkemäni W123 (alkuperäisiä ja rakennettuja lienee turhaa sotkea mutta...).

Vanhempi herra sen tosiaan omistaa, kertoi liikennöivänsä tampereen ja stadin väliä ja muutaman kerran olen stadissa nähnyt ja juteltu 123:sta.
Rekkari oli VA-112 jos sitä nyt kehtaa täällä toisten rekkareita vatvoa.
Kertakaikkiaan hieno peli, ehkä paras Suomessa näkemäni W123 (alkuperäisiä ja rakennettuja lienee turhaa sotkea mutta...).