
Päänvaivana olisi tuollainen 2005 vuoden w203 mersu, tehokkaimmalla M271 moottorilla. No kerrotaampa sitten ensin oireista...
Kun auton käynnistää kylmänä se käy muutaman sekunnin hyvin mutta sitten se "puutuu" ja putkesta alkaa tulemaan mustaa savua (maakin värjäytyy putken kohdasta mustaksi). Tämän jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa. Paukuttamista ja mustan savun tuloa kestää niin kauan kun ryyppy on päällä, jonka jälkeen alkaa käydä nätisti. Vaikka auto käy nätisti niin auto haisee ihan mädälle kananmunalle (ilmeisesti juuri rikkaalla käynnin syy). Ja kun auto jo käy hyvin niin antaa vireillä olevan vikakoodin P0172 - Järjestelmä liian rikkaalla, kenttä 1. Tämän koodin antaa aina kylmäkäynnistyksessä mutta autolla kun on ajettu niin koodi häviää. Kun moottori on "välilämmin" ja käynnistää uudestaan niin kierrokset heijaa aivan kuin ei saisi bensaa ja kaasua annettaessa meinaa sammua. Ajossa ei nyi, voima tuntuu olevan tallella ja auto muutenkin toimiva, käy hyvin kun starttaa lämpimänä.
No sitten kerrotaan mitä kaikkia osia on jo vaihdettu...
Ketjuremontti tehty ketjupyörineen 1000km sitten eikä auttanut asiaan ja starilla luettuna ajoitus on ok.
Ilmamäärämittari
Imuilmanlämpötunnistin
Etummainen lambda-anturi
Polttoainesuodatin (tämän vaihtaminen korjasi tuon "välilämpimänä" heijaamisen)
Taaempi lambda-anturi putsattu ultraäänipesurilla
Tulpat (kaikki tulpat olivat mustia, ei ollut lyönyt läpi)
Ilmansuodatin
VVT solenoidien liittimet putsattu öljystä
Kompuran ja lohkon välissä oleva huohotinputki uusittu
Alipaine/imuvuotoja on etsitty mutta ei ole löytynyt, kokeiltu useaan otteeseen myös starttipilotilla.
Ruiskujen ohivuotoja yms ei ole tutkittu koska voiko kaikki neljä ruiskua olla hajalla yhtaikaa? -> Viitaten siihen kun kaikki tulpat mustia.
Viimeisimpänä kokeiluna laitettiin bensan sekaan X-1R bensin booster lisäainetta, ei mitään vaikutusta.
Näistä ei tosiaan ollut mitään apua rikkaalla käymiseen, ainoastaan tuo polttoainesuodatin vei tuon heijaamisen pois, mutta edelleen paukuttelee ja syöksee mustaa haisten.
Lopuksi reaaliaikaista dataa moottorin ollessa lämmin ja tyhjäkäynnillä (juuri ajettu 100km ja risat)...
Kuorma arvo 12.9%
MLA 72c
SHRTFT1 -10.2%
LONGTFT1 -0.8%
MAP (kPa) 33
RPM 751
SYT: ennakko 9astetta
IAT 19c
MAF (g/s) 3.18
TP 2.4%
O2K1A2 0.675V
EQ_RATB1S1 0.986
O2B1S1 1.459V
Itse en noista juuri mitään ymmärrä, enkä kyllä ymmärrä enää muutenkaan, että mitä tuon auton kanssa tekisi. Euron kuvat vaan vilisee silmissä, kun nämäkin kaikki vaihdetut osat ovat alkuperäislaatuisia. Joten pliis te viisaammat auttakaa jos keksitte mikä minun meesua vaivaa.
