W212 om651 dpf ongelmat
W212 om651 dpf ongelmat
Tehääs lyhyttä tarinaa tuohon W212:sen ongelmaan liittyen. Auto ollut meillä vuoden, pelittäny ihan hyvin, mitä ny öljyntaso lievästi noussut kymppitonnin välein. Autolla oli ajettu 220tkm, meille tultaessa, nytte mittarissa 275. 260tkm kohdilla pesetin dpf, ei siinä mitää, dpf:n polttotahti on ollu aika tiheä alkuvuodesta lähtien. Ongelmat alkoivat 275tkm kohdilla, sylki öljyt jalasta pihalle. Syypäänä tälle oli venttiilikopassa oleva indegroitu huohotinventtiili. No ei muuta ku suuttimet irti -> suuttimien pohjat palaneet jatkuvan polton takia. Vaihdettiin suuttimet, paluulinjoja, venttiilikoppa, öljynsuodattimen jalka ja öljyt. Siitä sit alko ongelmat varsinaisesti. Valittaa, että dpf:n täyttöaste liikaa, auto vikatilassa. Seuraavaksi vaihdettiin korkeapainepumppuun määränsäädin, tyhjäkäynti tasaantu, vika pysyi. Vieläkin pönttö täys. Ahtoputket tsekattu läpi, ei halkeamia, turbossä ei välyksiä. Kävin sitte hakemassa 134tkm ajetusta autosta DPF pöntön, paine-ero anturi vaihdettiin. Toimi parikymmentä kilsaa, pöntön lukemat oli hyvät, suoritti polton. Tänä aamuna sama oravanpyörä. Vikatilassa. Illalla lähettävä tutkimaa asiaa lisää, edelliseltä omistajalta udeltu olisiko joku nimeltämainitsematon paska bulkki softa koneessa, ei kuulemma. Vikakoodiksi antaa ainoastaan P246397 / dpf:n nokimäärä ei ole kunnossa.
Tässä on tullu aikapaljo etittyä tietoa tästä, jokapaikassa löytyy kuinka on paskana, mutta unohdettu kirjottaa, mikä on ollu ratkasu..
Tähän tulee päivityksiä, löytyykö ratkasua vai täytyykö siirtyä vanhaa kaasarivehkeesee, kun ei tunnu kestävän nämä uudet mersut.
Tässä on tullu aikapaljo etittyä tietoa tästä, jokapaikassa löytyy kuinka on paskana, mutta unohdettu kirjottaa, mikä on ollu ratkasu..
Tähän tulee päivityksiä, löytyykö ratkasua vai täytyykö siirtyä vanhaa kaasarivehkeesee, kun ei tunnu kestävän nämä uudet mersut.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Nyt kun pönttö on vaihdettu niin voisi varmaan staarilla suorittaa dpf-suodattimen adaptaation.
Toki tämä olisi kannattanut tehdä jo kun pesetit entisen pöntön.
Toki tämä olisi kannattanut tehdä jo kun pesetit entisen pöntön.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Onko suuttimien korjausarvot millaiset? Muutamia sarjoja tuli yhdeltä valmistajalta mitkä tukki pöntön hyvinkin pian, korjausarcot pielessä jne
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Adaptoinnit tehty, pitää varmaan uudestaa tehdä ja seurata livedataa. Suuttimien korjausarvot olivat hyvät.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Mites, tapahtuiko siinä alkuvuodesta mitään muuta, kuten esim. käytettiin merkkihuollossa? Mikähän mahtaa olla ECU:n ohjelman päiväys nyt?
-
- Mersumies
- Viestit: 3110
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Siinä se, saa liikaa polttoainetta.Tuohon olisi pitänyt puuttua heti. Dpf:n peseminen on turhaa, jos tukkeutumisen syytä ei hoideta ensin kuntoon.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Tänää taas käyty tutkailemassa asiaa, täyttöaste menee heti 400% kun nollaa arvot jne. Ei ole meidän aikana käyny missää nerkkiliikkeissä, itse huollettu. Edellinen käskyttäjä käyttänyt mb-osa:lla oulussa. Maanantaina aamusta menee veholle, ecun tarkistus jos sieltä löytyy jotai, tässä ei oo mitään loogista järkeä enään kun kaikki siihen liittyvät vaihdeltu.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Dpf tukkeutuminen on oire viasta, ei itsessään vika. Egr, kaasuläppä, ahtovuoto, anturivika, suuttimet about siinä järjestyksessä. Mites katti, onko se ehjä, joskus irtoaa sisuskalut ja ne sitten tukkii virtausta. Ei välttämättä mersun vika mutta mahdollinen siinäkin.
Oikeat suuttimet oikealla numerolla, koodattu autoon jne.
Kaikki anturien antamat lukemat loogisia, eikä niin että ennen pönttöä paikoillaan paine enemmän kuin jälkeen?
Oikea map anturi? Ilmansuodatin puhdas?
Siinä nyt jotain listaa mitä ihmetellä.
Oikeat suuttimet oikealla numerolla, koodattu autoon jne.
Kaikki anturien antamat lukemat loogisia, eikä niin että ennen pönttöä paikoillaan paine enemmän kuin jälkeen?
Oikea map anturi? Ilmansuodatin puhdas?
Siinä nyt jotain listaa mitä ihmetellä.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Öljyntaso nousee, voiko muusta syystä nousta kuin polttoainetta pääsee öljyn sekaan? Ja mistä muualta polttoainetta voi päästä öljyn sekaan kuin suuttimista?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Re: W212 om651 dpf ongelmat
tuohan on tyypillistä mootoreille missä regeni on päällä koko ajan tai muuten yrittää polttaa liian tiheään. Hybridit sitten erikseen omine vaivoineen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Syy miksi kysyin onko käynyt merkkihuollossa, on että siellä on saatettu ajaa ECU:un päästöpäivitys kysymättä ja kertomatta. Tätä on todistettavasti tapahtunut. Ja sitten on raportoitu tiheästä DPF:n polttovälistä päivityksen jälkeen. Siinähän (päästöpäivityksessä) lisätään pakokaasun kierrätystä oikein paljonkin ja se saa aikaan DPF:n nopeaa tukkeutumista, joka lisää polttoja. Se taas tehdään jälkiruiskutuksella, joka ei sitten pala kokonaan ja kertyy öljyn sekaan. Toki saman saa aikaan myös jumittava EGR, että ei tämä skenaario ainoa mahdollisuus ole.
Luultavasti DPF:n eropaine on iso, jos heti pomppaa 400%:in. Ja nollailemalla se ei siitä putoa, vaatii onnistuneen polton. Nyt ei ole tiedossa yhtäkään painearvoa mittauksista, paljonko esim. pakopaine on? Turha niitä kai kertoa.
Luultavasti DPF:n eropaine on iso, jos heti pomppaa 400%:in. Ja nollailemalla se ei siitä putoa, vaatii onnistuneen polton. Nyt ei ole tiedossa yhtäkään painearvoa mittauksista, paljonko esim. pakopaine on? Turha niitä kai kertoa.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Ei tullu otettua kuvia arvoista, pääpiirtein kaikki oli starin arvoissa. Laittelen päivitystä kun asia etenee.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Tämän voin vahvistaa omalta kohdalta. Itselle tuo uusin Ecun softa laitettiin kysymättä ja kertomatta W204 250cdi:hin pari vuotta sitten kun kävi perushuollossa merkkarilla. Tämän huomasin kun auton trippimittari oli nollautunut ja alkoi tehdä DPF-polttoja todella tiheään, myös kulutus nousi tuon päivityksen jälkeen. No, mulla oli auto menossa tuolloin muutenkin "Tuikutettavaksi" niin en tehnyt tuosta numeroa (vaikka varmasti olisi kyllä pitänyt antaa palautetta).TPLtre kirjoitti: ↑Su 30.10.2022 10:43 Syy miksi kysyin onko käynyt merkkihuollossa, on että siellä on saatettu ajaa ECU:un päästöpäivitys kysymättä ja kertomatta. Tätä on todistettavasti tapahtunut. Ja sitten on raportoitu tiheästä DPF:n polttovälistä päivityksen jälkeen. Siinähän (päästöpäivityksessä) lisätään pakokaasun kierrätystä oikein paljonkin ja se saa aikaan DPF:n nopeaa tukkeutumista, joka lisää polttoja. Se taas tehdään jälkiruiskutuksella, joka ei sitten pala kokonaan ja kertyy öljyn sekaan. Toki saman saa aikaan myös jumittava EGR, että ei tämä skenaario ainoa mahdollisuus ole.
Luultavasti DPF:n eropaine on iso, jos heti pomppaa 400%:in. Ja nollailemalla se ei siitä putoa, vaatii onnistuneen polton. Nyt ei ole tiedossa yhtäkään painearvoa mittauksista, paljonko esim. pakopaine on? Turha niitä kai kertoa.
Re: W212 om651 dpf ongelmat
Vähän edistystä, pakosarjan tiiviste näyttää vuotavan koneen takapäädystä, sen kimppuu seuraavaksi. Melkein imusarja ja egr:kin vaihtoon.