W212 om651 dpf ongelmat

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Hämppy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.05.2013 23:15

W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Tehääs lyhyttä tarinaa tuohon W212:sen ongelmaan liittyen. Auto ollut meillä vuoden, pelittäny ihan hyvin, mitä ny öljyntaso lievästi noussut kymppitonnin välein. Autolla oli ajettu 220tkm, meille tultaessa, nytte mittarissa 275. 260tkm kohdilla pesetin dpf, ei siinä mitää, dpf:n polttotahti on ollu aika tiheä alkuvuodesta lähtien. Ongelmat alkoivat 275tkm kohdilla, sylki öljyt jalasta pihalle. Syypäänä tälle oli venttiilikopassa oleva indegroitu huohotinventtiili. No ei muuta ku suuttimet irti -> suuttimien pohjat palaneet jatkuvan polton takia. Vaihdettiin suuttimet, paluulinjoja, venttiilikoppa, öljynsuodattimen jalka ja öljyt. Siitä sit alko ongelmat varsinaisesti. Valittaa, että dpf:n täyttöaste liikaa, auto vikatilassa. Seuraavaksi vaihdettiin korkeapainepumppuun määränsäädin, tyhjäkäynti tasaantu, vika pysyi. Vieläkin pönttö täys. Ahtoputket tsekattu läpi, ei halkeamia, turbossä ei välyksiä. Kävin sitte hakemassa 134tkm ajetusta autosta DPF pöntön, paine-ero anturi vaihdettiin. Toimi parikymmentä kilsaa, pöntön lukemat oli hyvät, suoritti polton. Tänä aamuna sama oravanpyörä. Vikatilassa. Illalla lähettävä tutkimaa asiaa lisää, edelliseltä omistajalta udeltu olisiko joku nimeltämainitsematon paska bulkki softa koneessa, ei kuulemma. Vikakoodiksi antaa ainoastaan P246397 / dpf:n nokimäärä ei ole kunnossa.

Tässä on tullu aikapaljo etittyä tietoa tästä, jokapaikassa löytyy kuinka on paskana, mutta unohdettu kirjottaa, mikä on ollu ratkasu..

Tähän tulee päivityksiä, löytyykö ratkasua vai täytyykö siirtyä vanhaa kaasarivehkeesee, kun ei tunnu kestävän nämä uudet mersut.
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 800
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Nyt kun pönttö on vaihdettu niin voisi varmaan staarilla suorittaa dpf-suodattimen adaptaation.
Toki tämä olisi kannattanut tehdä jo kun pesetit entisen pöntön.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1153
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Onko suuttimien korjausarvot millaiset? Muutamia sarjoja tuli yhdeltä valmistajalta mitkä tukki pöntön hyvinkin pian, korjausarcot pielessä jne
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Hämppy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.05.2013 23:15

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Adaptoinnit tehty, pitää varmaan uudestaa tehdä ja seurata livedataa. Suuttimien korjausarvot olivat hyvät.
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Mites, tapahtuiko siinä alkuvuodesta mitään muuta, kuten esim. käytettiin merkkihuollossa? Mikähän mahtaa olla ECU:n ohjelman päiväys nyt?
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3110
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hämppy kirjoitti: Pe 28.10.2022 11:09 mitä ny öljyntaso lievästi noussut kymppitonnin välein.
Siinä se, saa liikaa polttoainetta.Tuohon olisi pitänyt puuttua heti. Dpf:n peseminen on turhaa, jos tukkeutumisen syytä ei hoideta ensin kuntoon.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Hämppy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.05.2013 23:15

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Tänää taas käyty tutkailemassa asiaa, täyttöaste menee heti 400% kun nollaa arvot jne. Ei ole meidän aikana käyny missää nerkkiliikkeissä, itse huollettu. Edellinen käskyttäjä käyttänyt mb-osa:lla oulussa. Maanantaina aamusta menee veholle, ecun tarkistus jos sieltä löytyy jotai, tässä ei oo mitään loogista järkeä enään kun kaikki siihen liittyvät vaihdeltu.
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4620
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Dpf tukkeutuminen on oire viasta, ei itsessään vika. Egr, kaasuläppä, ahtovuoto, anturivika, suuttimet about siinä järjestyksessä. Mites katti, onko se ehjä, joskus irtoaa sisuskalut ja ne sitten tukkii virtausta. Ei välttämättä mersun vika mutta mahdollinen siinäkin.

Oikeat suuttimet oikealla numerolla, koodattu autoon jne.
Kaikki anturien antamat lukemat loogisia, eikä niin että ennen pönttöä paikoillaan paine enemmän kuin jälkeen?
Oikea map anturi? Ilmansuodatin puhdas?
Siinä nyt jotain listaa mitä ihmetellä.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Öljyntaso nousee, voiko muusta syystä nousta kuin polttoainetta pääsee öljyn sekaan? Ja mistä muualta polttoainetta voi päästä öljyn sekaan kuin suuttimista?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6498
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja MiHe »

tuohan on tyypillistä mootoreille missä regeni on päällä koko ajan tai muuten yrittää polttaa liian tiheään. Hybridit sitten erikseen omine vaivoineen...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1272
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

Syy miksi kysyin onko käynyt merkkihuollossa, on että siellä on saatettu ajaa ECU:un päästöpäivitys kysymättä ja kertomatta. Tätä on todistettavasti tapahtunut. Ja sitten on raportoitu tiheästä DPF:n polttovälistä päivityksen jälkeen. Siinähän (päästöpäivityksessä) lisätään pakokaasun kierrätystä oikein paljonkin ja se saa aikaan DPF:n nopeaa tukkeutumista, joka lisää polttoja. Se taas tehdään jälkiruiskutuksella, joka ei sitten pala kokonaan ja kertyy öljyn sekaan. Toki saman saa aikaan myös jumittava EGR, että ei tämä skenaario ainoa mahdollisuus ole.

Luultavasti DPF:n eropaine on iso, jos heti pomppaa 400%:in. Ja nollailemalla se ei siitä putoa, vaatii onnistuneen polton. Nyt ei ole tiedossa yhtäkään painearvoa mittauksista, paljonko esim. pakopaine on? Turha niitä kai kertoa.
Hämppy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.05.2013 23:15

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Ei tullu otettua kuvia arvoista, pääpiirtein kaikki oli starin arvoissa. Laittelen päivitystä kun asia etenee.
tomppal
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2020 16:16

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja tomppal »

TPLtre kirjoitti: Su 30.10.2022 10:43 Syy miksi kysyin onko käynyt merkkihuollossa, on että siellä on saatettu ajaa ECU:un päästöpäivitys kysymättä ja kertomatta. Tätä on todistettavasti tapahtunut. Ja sitten on raportoitu tiheästä DPF:n polttovälistä päivityksen jälkeen. Siinähän (päästöpäivityksessä) lisätään pakokaasun kierrätystä oikein paljonkin ja se saa aikaan DPF:n nopeaa tukkeutumista, joka lisää polttoja. Se taas tehdään jälkiruiskutuksella, joka ei sitten pala kokonaan ja kertyy öljyn sekaan. Toki saman saa aikaan myös jumittava EGR, että ei tämä skenaario ainoa mahdollisuus ole.

Luultavasti DPF:n eropaine on iso, jos heti pomppaa 400%:in. Ja nollailemalla se ei siitä putoa, vaatii onnistuneen polton. Nyt ei ole tiedossa yhtäkään painearvoa mittauksista, paljonko esim. pakopaine on? Turha niitä kai kertoa.
Tämän voin vahvistaa omalta kohdalta. Itselle tuo uusin Ecun softa laitettiin kysymättä ja kertomatta W204 250cdi:hin pari vuotta sitten kun kävi perushuollossa merkkarilla. Tämän huomasin kun auton trippimittari oli nollautunut ja alkoi tehdä DPF-polttoja todella tiheään, myös kulutus nousi tuon päivityksen jälkeen. No, mulla oli auto menossa tuolloin muutenkin "Tuikutettavaksi" niin en tehnyt tuosta numeroa (vaikka varmasti olisi kyllä pitänyt antaa palautetta).
Hämppy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ma 20.05.2013 23:15

Re: W212 om651 dpf ongelmat

Viesti Kirjoittaja Hämppy »

Vähän edistystä, pakosarjan tiiviste näyttää vuotavan koneen takapäädystä, sen kimppuu seuraavaksi. Melkein imusarja ja egr:kin vaihtoon.
Vastaa Viestiin