EQB ja personointi

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Tree
Sisäänajossa
Sisäänajossa

EQB ja personointi

Viesti Kirjoittaja Tree »

Minun ensimmäinen MB. VAG konsernia aikaisemmin.
Miten huono voikaan olla personointi 2022 EQB300 mallissa? Vai mitä en tajua?
Autoa ajaa vaimo sekä minä.
Keskikonsolista voi painaa MBUX systeemistä, että kumman asetukset.
Kysymykset:
- eikö personointia oikeasti saa viritettyä avaimiin?
- Pitääkö oikeasti mennä autoon sisälle ja painaa keskikonsolista oikeaa naamankuvaa, että saa asetukset kohdalleen?
- ja kun on painanut naamaa, niin miksi penkki ei liiku oikeaan asentoon, vaikka muistipaikat on tallennettu?
- miksi painamalla penkin muistipaikaa heti kun oven avaa, ei penkki liiku mihinkään (yritin kaksoispainallusta, pidempää painallusta jne.)

Olenko epäyhteensopiva pappa-autojen kanssa vai pitäisikö lukea ohjekirjaa?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: EQB ja personointi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Joskus 2000-luvun alussa mersulla oli avaimiin sidottuja asetuksia, ei sen jälkeen. Profiileja on 6, avaimia vain kaksi, pitäisi sitten olla taas yksi valinta sille käytetäänkö profiileja vai avainta. MBUSA joskus teetti tutkimuksen jonka mukaan eniten auton toiminnasta valitettiin sen takia että jotain asetusta oli vaihdettu ja toinen kuski ei tajunnut että autossa ei ole vikaa vaan kuskissa. Jotenkin sen jälkeen meni överiksi valintojen karsiminen, nyt sentään vähän tultu takaisin.

Eikö B lue naamataulua? Sillä kaikkein vähimmällä vaivalla saa oikean profiilin valittua (paitsi jos toisinaan ajaa koronamaski naamalla).

Siihen penkkien säätöjen toimintaan profiilien mukaan ei minusta auta ohjekirjan lukeminen. Omassa autossa penkit säätyy kun toinen kuski "kirjautuu" mutta vaimon 213-korisessa tuntuu että enimmäkseen jättää penkit säätämättä. Kysyin myyjältäkin ohjetta mutta ei osannut auttaa. Ymmärtääkseni muistinapit elää omaa elämäänsä, siinähän onkin vain kolme muistipaikkaa. Kysyin tallentuuko jokaisen profiilin taakse omat kolme asetusta mutta ymmärtääkseni ei. Eli ne viimeksi omalla profiililla ajossa käytössä olleet asetukset kai pitäisi palautua kun itse seuraavan kerran lähtee ajamaan, riippumatta onko tallennettu muistipenkkien nappien taakse vai ei? Meillä sama kuski ajaa lähes poikkeuksetta samaa autoa niin ei ole tullut tilaisuutta kunnolla opetella. Foorumilaisilta löytynee apua.

Penkit säätyy vasta kun profiili on valittu. Vähän hankala jos pitkä kuski istuu autoon lyhyen jälkeen. Jossain autossa saa profiilin valittua äänivalinnalla/äänitunnisteella, en ole kokeillut miten toimii ja tuskin sekään säätää penkkejä ajoissa. En yhtään muista säätyykö omassa penkit muistinapeista heti kun oven avaa. Kiusallista jos joutuu ensin kytkemään virrat päälle.

Onhan teillä molemmilla Mercedes Me tiliin liitetty profiilit?

EDIT: kuinka monelle se avaimiin sidottu personointi toimii? Autolla pitäisi olla tasan kaksi kuskia. Yhdelle ei ole tarpeen, kolmella ei toimi mutta muistipaikoilla saa penkit hoidettua, sitä useammalle ei riitä muistipenkitkään.
Penkkien ja ratin säädöissä mersulla on joku tiukkapipoinen turvallisuusajattelu että kukaan ei jää edessä tai takana puristuksiin. Vähän liioittelua vaikka tässä tapauksessa ahdistaa kuitenkin se että profiili pitää ensin valita. Easy entry/exit vähän auttaa kun lyhyellä kuskilla penkit siirtyy taaemmas autosta poistuttaessa.
Tree
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ongelma on juuri se, että minä olen 20cm pidempi kuin vaimo. Ei pysty istumaan penkille vaimon penkkisäätöjen jälkeen.
Naamataulua ei siis pysty lukemaan, kun en pääse istumaan... (ja tuskin tuollaista ominaisuutta näissä halpismalleissa on) sitten kurkotellaan keskikonsoliin ja odotellaan että tulee personointinaamat näkyville ja painetaan oiekaa tyyppiä ikonista.
Auto esilämmitetty ja siinä odotteleen ovi auki sisäilmaa viilentäen että EQB kerää itseään kasaan ja saisi mittaristot päälle.

Vaimolla ei ole mb.me tiliä -> auttaisiko se jotain?

Tulipa mieleen, että jos tallettaisi vaimon profiililla minun penkin säädöt johonkin muistipaikkaan, niin voisikohan toimia...

Avaimiin sidottu personointi: Toimi kuin junan vessa Skoda Superb L&K:ssa. Vaimolla oma avain ja mulla oma. Kolmas on "oikeana" vara-avaimena kaapissa. Kaikki asetukset tulee avaimen kautta, radiot, penkit jne.

Turvallisuusajattelu: joo, tuon olen huomannut. Hemmetisti tekstejä joka puolella, että "alä laita kissaa mikroaaltouuniin kuivumaan". Mersedes.me appi kertoo mulle miten polttomoottoriautolla pitää kiihdytellä, jarrutella jne. jotta ajellaan energiatehokkaasti jne.

Netistä en ole muuten vielä löytänyt ohjekirjaa tähän autoon. Se, mikä löytyy appien kautta, on todella vajavainen. Paperiversio on autossa, sitä en jaksa hakea kun olisi tarve... sen kun löytäisi pdffänä jostain :)

Hirveää valitusta, mutta oikeasti auto on OK ja miellyttävä ajaa.
Joskin pari automaattista hätäjarrutusta on tullut motarilla, kun olen auton mielestä tunkenut liian pieneen väliin (ohittava auto liian lähellä) vaihtaessa kaistaa oikealta vasemmalle. Väitän, että takanatuleva on saanut samanlaisen sydärin kuin minä kuskina kun näin tapahtuu. Turvallisuus siis ei toteudu, vaan voi aiheuttaa oikeasti ketjukolarin tms.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

No ei voi puolustella vähäisten mersun avainten määrällä.

Uusien mallien nettiohjekirjat ei ole ohjekirjoja vaan joku ihme kokoelma ohjeita. Sama appina ja mercedes-benz sivustoilla. MBUSA:n sivuilta voi ladata asiallisen ohjekirjan. Vähäisiä eroja markkina-alueesta johtuen.

Et kommentoinut sen easy entry/exit toiminnon vaikutusta, mahdutko sen jälkeen sisään istuimelle?

US-foorumeilla ollut aika paljon juttua noista oudoista hätäjarrutuksista tms. En oikein ole päässyt perille missä tilanteessa niitä oikeasti tulee, jotkut väittää että tyhjällä tiellä. Itselle ei ole sattunut toistaiseksi. Joku ohjeisti asettamaan herkkyyden minimiin sieltä avustinten asetuksista. Toisaalta ei kuulosta oikealta ratkaisulta mutta toisaalta varovaisuuden maksimoinnista väistämättä seuraa vääriä, aiheettomia varotoimia.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Olinpa taas lukenut huonosti ohjekirjaa, puolustukseksi se että olin sentään lukenut. US-palstalla tuli vastaava keskustelu vastaan ja kopio ohjekirjasta:
MBUX teaching in the key for profile selection.jpeg
Ehkä olin tuon kohdan avaimeen sitomisesta lukenut mutta kun meillä samaa avainta käyttää useampi kuski niin ei se tule kyseeseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tree
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitti, kävin imuroimassa ohjekirjan jenkkisivuilta.

Mulla ei taida olla facial recognision systeemiä, sillä valikoista ei löydy sellaisia asetuksia.

Easy entry/exit: tämä täppä on päällä meidän molempien asetuksissa, mutta penkki ei ole liikkunut mihinkään... pitää katsella, löytyykö joku toinen ruksi jostain.
Hieman on sellainen olo, että softassa joku bugi.
Vastaa Viestiin