350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Heippa, ajattelin uutena käyttäjänä kokeilla jos täältä löytyisi kokemuksia oman mersuni nykimisvikaan.
Autoni 350 cdi v6 4 matic vm 2011 om 642 moottorilla. Autolla ajettu 200000km.
Alkuperäinen vikani oli mootorinvalo näytössä. Katsottiin että oli EGR vika, ja auto alkoi mennä limp modeen tämän takia. Käytin kokeneessa firmassa ohjelmoinnissa poistamassa egr:n sekä samalla optimoivat tehoja.
Tämän jälkeen tuli nykiminen. Onneksi vika on koko ajan päällä niin voisi olla helpompi löytää.
Nykiminen on aika rajua heijaamista pahimmillaan ja tapahtuu loivassa ylämäessä kierroksien ollessa 1500-2000. Heti kun kierrokset nousevat 2000 päälle veto tasoittuu ja kiihtyy taas huikeasti.
Myös liikennevaloista lähdettäessä suht rauhallisesti nykiminen tapahtuu kunnes saavutetaan tuo 2000 kierrosta. Voin siis lähteä valoista myös ripeämmin jotta kierrokset nousevat nopeasti 2000 jolloin pääsen liikkeelle nykimättä.
Jos ajan E ( eco modella) niin vaihteistohan vaihtaa suh pian aina pienemmälle etteivät kierrokset kerkiä edes nousta 2000 saakka, tällöin nykimistä tapahtuu suht paljon.
Toista samanlaista vikaa mitä ilmeni on motari ajossa tasainen heijaaminen. 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000 paikkeilla auto tekee koko ajan tasaista heijaamista mitä ei näe kierroslukumittarista, mutta jos polttoaineen kulutusta seuraa palkilla niin siinä heijaa, ja tietenkin ohjaamossa tuntee. Tuntuu kuin veto katkeaisi hetkeksi. Tätä voisi verrata ajotyyliin jossa joku ei osaa pitää kaasua paikallaan, vaan ensiksi kaasuttaa sitten moottorijarruttaa ja taas kaasuttaa jne, pientä tämmöistä.
Saman heijaamis tahdin kuulee tyhjäkäynnillä, huomasin takana pakoputkia kuunnellessani että sieltä kuulee selvän käyntiäänen muutoksen, sekunnin välein ääni muuttuu korkeammasta vähän matalammaksi.
Tunsin myös värinää samassa tahdissa ja jonkinlaisen klikkaus äänen kaasuläppäkotelosta joka on juuri ennen egr:ltä tulevan putken läppiä.
Autoon on nyt tehty seuraavia toimenpiteitä:
Öljyn jäähdyttimen remppa, jäähdytin vaihdettu sekä uudet tiivisteet,
uusi turboahdin vaihdettu samalla sekä mukana tuli tietenkin uusi turbon säädin.
Imusarjan putkistot putsattu sekä imusarjan läppämoottorin vivustot vaihdettu alumiinisiin
läpät liikkuvat ja ovat ehjät. Vanhan läppämoottorin laitoin takaisin.
Vaihdettu uusi pakosarjan vastapaineanturi
Vaihdettu moottorin öljyt ja suodattimet
Vaihdettu uudet ilmansuodattimet
Kokeiltu ohittaa läppämoottori 4,7kOhm vastuksella eikä eroa ollut. Tällöin oletan että läppämoottori toimii.
Kokeilin tallissa tuota turbon säätimen vivun liikkumista kaasuttamalla ja katsomalla. Oletin että liikkuisi kovin nopeasti ja herkästi, mutta antaessani kaasua tyhjäkäynnillä 3000 kierrokseen asti säädin alkoi liikkua vasta 2000 paikkeilla huikan. Eikö sen kuuluisi alkaa liikkkumaan jos kun aletaan kaasuttamaan pienemmillä kierroksilla. Jos taas painoin reilusti kaasua kerralla, liikkui se loppuvaiheilla taas mutta vähän pidemmälle.
Mietin että kun vaihdoin turbon ohjelmoinnin jälkeen, niin eikö tässä turbossa ole sitten ohjelmointia ollenkaan, Laittavatko ne sitä ohjelmaa mitenkään turbon säätimeen?
Automaattivaihteiston öljyjä mietin että pitäisikö vaihtaa, aikaisemmin vaihdettu 135000km kohdalla
Kiitoksia vastauksista jos joltain löytyy neuvoja.
Autoni 350 cdi v6 4 matic vm 2011 om 642 moottorilla. Autolla ajettu 200000km.
Alkuperäinen vikani oli mootorinvalo näytössä. Katsottiin että oli EGR vika, ja auto alkoi mennä limp modeen tämän takia. Käytin kokeneessa firmassa ohjelmoinnissa poistamassa egr:n sekä samalla optimoivat tehoja.
Tämän jälkeen tuli nykiminen. Onneksi vika on koko ajan päällä niin voisi olla helpompi löytää.
Nykiminen on aika rajua heijaamista pahimmillaan ja tapahtuu loivassa ylämäessä kierroksien ollessa 1500-2000. Heti kun kierrokset nousevat 2000 päälle veto tasoittuu ja kiihtyy taas huikeasti.
Myös liikennevaloista lähdettäessä suht rauhallisesti nykiminen tapahtuu kunnes saavutetaan tuo 2000 kierrosta. Voin siis lähteä valoista myös ripeämmin jotta kierrokset nousevat nopeasti 2000 jolloin pääsen liikkeelle nykimättä.
Jos ajan E ( eco modella) niin vaihteistohan vaihtaa suh pian aina pienemmälle etteivät kierrokset kerkiä edes nousta 2000 saakka, tällöin nykimistä tapahtuu suht paljon.
Toista samanlaista vikaa mitä ilmeni on motari ajossa tasainen heijaaminen. 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000 paikkeilla auto tekee koko ajan tasaista heijaamista mitä ei näe kierroslukumittarista, mutta jos polttoaineen kulutusta seuraa palkilla niin siinä heijaa, ja tietenkin ohjaamossa tuntee. Tuntuu kuin veto katkeaisi hetkeksi. Tätä voisi verrata ajotyyliin jossa joku ei osaa pitää kaasua paikallaan, vaan ensiksi kaasuttaa sitten moottorijarruttaa ja taas kaasuttaa jne, pientä tämmöistä.
Saman heijaamis tahdin kuulee tyhjäkäynnillä, huomasin takana pakoputkia kuunnellessani että sieltä kuulee selvän käyntiäänen muutoksen, sekunnin välein ääni muuttuu korkeammasta vähän matalammaksi.
Tunsin myös värinää samassa tahdissa ja jonkinlaisen klikkaus äänen kaasuläppäkotelosta joka on juuri ennen egr:ltä tulevan putken läppiä.
Autoon on nyt tehty seuraavia toimenpiteitä:
Öljyn jäähdyttimen remppa, jäähdytin vaihdettu sekä uudet tiivisteet,
uusi turboahdin vaihdettu samalla sekä mukana tuli tietenkin uusi turbon säädin.
Imusarjan putkistot putsattu sekä imusarjan läppämoottorin vivustot vaihdettu alumiinisiin
läpät liikkuvat ja ovat ehjät. Vanhan läppämoottorin laitoin takaisin.
Vaihdettu uusi pakosarjan vastapaineanturi
Vaihdettu moottorin öljyt ja suodattimet
Vaihdettu uudet ilmansuodattimet
Kokeiltu ohittaa läppämoottori 4,7kOhm vastuksella eikä eroa ollut. Tällöin oletan että läppämoottori toimii.
Kokeilin tallissa tuota turbon säätimen vivun liikkumista kaasuttamalla ja katsomalla. Oletin että liikkuisi kovin nopeasti ja herkästi, mutta antaessani kaasua tyhjäkäynnillä 3000 kierrokseen asti säädin alkoi liikkua vasta 2000 paikkeilla huikan. Eikö sen kuuluisi alkaa liikkkumaan jos kun aletaan kaasuttamaan pienemmillä kierroksilla. Jos taas painoin reilusti kaasua kerralla, liikkui se loppuvaiheilla taas mutta vähän pidemmälle.
Mietin että kun vaihdoin turbon ohjelmoinnin jälkeen, niin eikö tässä turbossa ole sitten ohjelmointia ollenkaan, Laittavatko ne sitä ohjelmaa mitenkään turbon säätimeen?
Automaattivaihteiston öljyjä mietin että pitäisikö vaihtaa, aikaisemmin vaihdettu 135000km kohdalla
Kiitoksia vastauksista jos joltain löytyy neuvoja.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Kerrankin on auton tiedot kuten kuulluKytis88 kirjoitti:Heippa, ajattelin uutena käyttäjänä kokeilla jos täältä löytyisi kokemuksia oman mersuni nykimisvikaan.
Autoni 350 cdi v6 4 matic vm 2011 om 642 moottorilla. Autolla ajettu 200000km.
Alkuperäinen vikani oli mootorinvalo näytössä. Katsottiin että oli EGR vika, ja auto alkoi mennä limp modeen tämän takia. Käytin kokeneessa firmassa ohjelmoinnissa poistamassa egr:n sekä samalla optimoivat tehoja.
Tämän jälkeen tuli nykiminen. Onneksi vika on koko ajan päällä niin voisi olla helpompi löytää.
Nykiminen on aika rajua heijaamista pahimmillaan ja tapahtuu loivassa ylämäessä kierroksien ollessa 1500-2000. Heti kun kierrokset nousevat 2000 päälle veto tasoittuu ja kiihtyy taas huikeasti.
Myös liikennevaloista lähdettäessä suht rauhallisesti nykiminen tapahtuu kunnes saavutetaan tuo 2000 kierrosta. Voin siis lähteä valoista myös ripeämmin jotta kierrokset nousevat nopeasti 2000 jolloin pääsen liikkeelle nykimättä.
Jos ajan E ( eco modella) niin vaihteistohan vaihtaa suh pian aina pienemmälle etteivät kierrokset kerkiä edes nousta 2000 saakka, tällöin nykimistä tapahtuu suht paljon.
Toista samanlaista vikaa mitä ilmeni on motari ajossa tasainen heijaaminen. 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000 paikkeilla auto tekee koko ajan tasaista heijaamista mitä ei näe kierroslukumittarista, mutta jos polttoaineen kulutusta seuraa palkilla niin siinä heijaa, ja tietenkin ohjaamossa tuntee. Tuntuu kuin veto katkeaisi hetkeksi. Tätä voisi verrata ajotyyliin jossa joku ei osaa pitää kaasua paikallaan, vaan ensiksi kaasuttaa sitten moottorijarruttaa ja taas kaasuttaa jne, pientä tämmöistä.
Saman heijaamis tahdin kuulee tyhjäkäynnillä, huomasin takana pakoputkia kuunnellessani että sieltä kuulee selvän käyntiäänen muutoksen, sekunnin välein ääni muuttuu korkeammasta vähän matalammaksi.
Tunsin myös värinää samassa tahdissa ja jonkinlaisen klikkaus äänen kaasuläppäkotelosta joka on juuri ennen egr:ltä tulevan putken läppiä.
Autoon on nyt tehty seuraavia toimenpiteitä:
Öljyn jäähdyttimen remppa, jäähdytin vaihdettu sekä uudet tiivisteet,
uusi turboahdin vaihdettu samalla sekä mukana tuli tietenkin uusi turbon säädin.
Imusarjan putkistot putsattu sekä imusarjan läppämoottorin vivustot vaihdettu alumiinisiin
läpät liikkuvat ja ovat ehjät. Vanhan läppämoottorin laitoin takaisin.
Vaihdettu uusi pakosarjan vastapaineanturi
Vaihdettu moottorin öljyt ja suodattimet
Vaihdettu uudet ilmansuodattimet
Kokeiltu ohittaa läppämoottori 4,7kOhm vastuksella eikä eroa ollut. Tällöin oletan että läppämoottori toimii.
Kokeilin tallissa tuota turbon säätimen vivun liikkumista kaasuttamalla ja katsomalla. Oletin että liikkuisi kovin nopeasti ja herkästi, mutta antaessani kaasua tyhjäkäynnillä 3000 kierrokseen asti säädin alkoi liikkua vasta 2000 paikkeilla huikan. Eikö sen kuuluisi alkaa liikkkumaan jos kun aletaan kaasuttamaan pienemmillä kierroksilla. Jos taas painoin reilusti kaasua kerralla, liikkui se loppuvaiheilla taas mutta vähän pidemmälle.
Mietin että kun vaihdoin turbon ohjelmoinnin jälkeen, niin eikö tässä turbossa ole sitten ohjelmointia ollenkaan, Laittavatko ne sitä ohjelmaa mitenkään turbon säätimeen?
Automaattivaihteiston öljyjä mietin että pitäisikö vaihtaa, aikaisemmin vaihdettu 135000km kohdalla
Kiitoksia vastauksista jos joltain löytyy neuvoja.

Muutama tarkennus suhtessa vian ilmaantumiseen,
Mitäs ne siellä kokenessa firmassa sanoivat syyksi tuolle nykimiselle ?
oliko se vaihdettu turbo/ssädin siis uusi ei mikään korjattu?
kaikki nuo remontit/huollot tehty vaivan ilmaantumisen jälkeen,
ilman putsari perus asettu ?
ennen egrrän sulkua ei muita oireita kuin siitä johtuva vikatila ?
varmistettu että se myös on mekanisestia tiivis,
ahtimen säädin ei juurikaan liiku vaikka kasuua painelle paikallaan(eikä kuulukkaan liikkua)
ons iinä säätimessä oma ohjelmansa mutta sitä ohjattaan sillä moottorin ohjauksen ohjelmalla
(mitä muttellan siinä optimoinnissa)
Mökkillä
'
'
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Eivät ottaneet sitä vielä korjaukseen koska turbossa näytti olevan ilmavuoto/ öljyvuoto niin epäilivät sitä, sanoin että korjaan itse ensin ilmavuodon ja katsotaan sitten asiaa uudestaan, eli ilma / öljyvuoto korjattu ja edelleen nykii. ilmavuoto oli vain rikkinäinen o rengas turbon päältä lähtevässä ilmaputkessa.
Turbo mikä vaihdettiin oli varmaankin kunnostettu, antoivat kyllä 3 v takuun sille.
remontit tehty vian ilmestyttyä. Eli aikaisemmin ei ollut tälläistä ongelmaa.
Ilmanputsari perusasetettu? enpä moista edes tiedä. mitäs tuo tarkoittaa?
ei ennen egr vikaa ole ollut mitään oireita. Ja egr on poistettu ohjelmallisesti, mitään mekaanista tulppausta ei olla tehty mihinkään. Tarvitsisiko tehdä?
Eli voisin liikkeessä katsoa turbon säätimen liikkumista, viritän vaikka tarkastuskameran sinne.
Turbo mikä vaihdettiin oli varmaankin kunnostettu, antoivat kyllä 3 v takuun sille.
remontit tehty vian ilmestyttyä. Eli aikaisemmin ei ollut tälläistä ongelmaa.
Ilmanputsari perusasetettu? enpä moista edes tiedä. mitäs tuo tarkoittaa?
ei ennen egr vikaa ole ollut mitään oireita. Ja egr on poistettu ohjelmallisesti, mitään mekaanista tulppausta ei olla tehty mihinkään. Tarvitsisiko tehdä?
Eli voisin liikkeessä katsoa turbon säätimen liikkumista, viritän vaikka tarkastuskameran sinne.
-
- Mersumies
- Viestit: 3096
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
No jos se nykiminen tuli ohjelmoinnin jälkeen, niin mistähän johtuu
vie nyt takaisin sinne "kokeneelle" korjaamolle ja käske palauttamaan vakioksi ja rahat takaisin. Sen jälkeen mekaaniset jutut kuntoon ja unohda nuo ohjelmat, pilaavat vaan hyvän auton. Ja jos kerta noin nykii, niin ei varmaan kannattaisi paljon ajella....

Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
-
- Mersumies
- Viestit: 507
- Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
" 100km/h vauhdilla motarilla kierrokset jossain 2000. " mulla on kyllä 1500. Joko se ei ole 7 vaihteella tai sitten turbiini ei ole lukossa. ?
W212 E350cdi
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Ilman putsarin vaihto kuuluu "kertoa"(sopeuttaa/sopeutuma nollata) moottorin ohjaukselleKytis88 kirjoitti:Eivät ottaneet sitä vielä korjaukseen koska turbossa näytti olevan ilmavuoto/ öljyvuoto niin epäilivät sitä, sanoin että korjaan itse ensin ilmavuodon ja katsotaan sitten asiaa uudestaan, eli ilma / öljyvuoto korjattu ja edelleen nykii. ilmavuoto oli vain rikkinäinen o rengas turbon päältä lähtevässä ilmaputkessa.
Turbo mikä vaihdettiin oli varmaankin kunnostettu, antoivat kyllä 3 v takuun sille.
remontit tehty vian ilmestyttyä. Eli aikaisemmin ei ollut tälläistä ongelmaa.
Ilmanputsari perusasetettu? enpä moista edes tiedä. mitäs tuo tarkoittaa?
ei ennen egr vikaa ole ollut mitään oireita. Ja egr on poistettu ohjelmallisesti, mitään mekaanista tulppausta ei olla tehty mihinkään. Tarvitsisiko tehdä?
Eli voisin liikkeessä katsoa turbon säätimen liikkumista, viritän vaikka tarkastuskameran sinne.
toisinaan jos eiole "kerrottu" tulee oireita samoin anturin vaihto,
olihan sen kanava avoinna läpi asti noki toisinnan tukkii sen,
kannatta varmista että se egr ventiili ei pääse vuotamaan, samoin kaikki ahto putket että ei ole mitään vuotoa missään
samoin ne laatikon öljythän alkaa olla jo muutenkin huoltoväli täynnä niin siinä samalla vaihtaa
turbinlukkoa ohjaava solenoidi minkä jälkeen uudellen sopeutus sillekin
Mökkillä
'
'
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Katsottiin testerillä ajon aikana kun heilumista tapahtui. "Haluttu ilmamäärä" seilaili n. Sekunnin välein alas ylös vaikka vakkarilla ajoi. Toinen minkä huomasin on että kun vaihdelaatikko oppii ajotavan, jos ajan kovempia kiihdytyksiä vähän aikaa että se oppii sellaisen ajotavan, näitä nykimisiä ei tule matalilla kierroksilla enää juuri ollenkaan. Kun taas nollaan vaihdelaatikon asetukset virra avaimella ja sytytysvirroilla, tulee nykimiset takaisin.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Sori , nollaus siis kaasupolkimella ja sytytysvirroilla.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Selviskö missä vika? 
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Muistaakseni kun egr vaihdettiin lopulta niin poistui. Aikaisemmin oltiin ohjelmoinnilla poistettu egr, mutta ilmeisesti viallista egr :ää ei kannata poistaa ohjelmalla vaan vasta ehjä.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Joo, mulla tekee nyt ihan samaa ja tänä aamuna heitti vikakoodin p1408, viittaa kans egr suuntaan. Nyt perkele kun muistelen niin kuukaus sitten oli jo dpf koneen mielestä tukossa niin starilla piti poltella, hirvittää jo minkä näkönen se venttiili on 
-
- Mersumies
- Viestit: 552
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Varmaan kannattaa ensin katsoa sen EGR toiminta, meneekö ihan kiinni. Ja puhdistaa joka tapauksessa.
Jossain täällä foorumissa on ohje, miten saa auki rikkomatta. Jarrukliinerilla sen saa sitten puhtaaksi
Jossain täällä foorumissa on ohje, miten saa auki rikkomatta. Jarrukliinerilla sen saa sitten puhtaaksi
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Avauspostauksen tyyppistä vikaa nyt myös omassa autossa. Yksilö myös W212 350CDI. Tähän tarvittaisiin nyt apuja! Alkaa olla eväät niin sanotusti syödyt.
Oireet:
-Auto toimii hyvinkin normaalisti kun autolla lähtee aamulla esimerkiksi töihin. Ei nykimistä eikä puutumista. Ongelmat alkaa, kun auton sammuttaa ja hetken päästä lähtee liikkeelle lämpimällä moottorilla. Vika tulee päälle myös ennen uudelleenkäynnistämistä jos ajat moottorin lämpimäksi eli noin 15-20min ajo. 1500-2000rpm kohdilla nykimistä ja puutumista. Käytännössä ei puudu, mutta veto ei ole tasaista ja kaasunvaste välillä todella todella hidasta. Välillä varsinkin käynnistyksen jälkeisessä liikkeellelähdössä kengurubensaa tankissa huolella. Välillä huomaa autosta peilistä nykimisen aikana myös harmahtavan mustaa savutusta?
-Tyhjäkäynnillä ahtopainesäätimen vivussa 1-2cm liike noin 2sekunnin välein tasaisessa syklissä. Samassa tahdissa pakoäänet muuttuvat möreästä normaaliksi. Tämä ihmetyttää..
-DPF ja EGR off, mutta ovat olleet jo pari vuotta ennenkö vika on alkanut. Softa käyty kyllä läpi. EGR ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmoitu.
-Ei vikakoodin vikakoodia..
-Täyskaasulla auto vetää täysin normaalisti ilman rykimistä. Voimaa kyllä juuri se mitä tällaisessa kuuluukin. Ongelma lähinnä rauhallisessa pintakaasuajossa.
-Esimerkiksi vakkari päällä tasaisessa nopeudessa kierroslukumittari elää hiukan ja moottorin käytöksen huomaa tässä tilanteessa myös moottorin ääntä kuulostellessa. Ikäänkuin moottorin tehot ”hengittäisivät” jatkuvasti.
Tähän mennessä tehtyä:
-Turboahdin vaihdettu (Ahdin alkoi olla muutenkin täysin ehtoopuolella, nykiminen ja savutus oli vanhalla ahtimella selvästi voimakkaampaa)
-Suodattimet vaihdettu
-Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu ja ahtoputket käyty läpi
-Yms Ahtimen vaihtoon liittyvät toimenpiteet ja tarkistukset
-Pakopaineanturi uusittu
Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan..! Voisiko vika olla EGR-venttiilissä, kuten taisi aloituspostaajan autossa olevan? Venttiiliä ei itseasiassa ole vielä irroitettu ja tsekattu.
Oireet:
-Auto toimii hyvinkin normaalisti kun autolla lähtee aamulla esimerkiksi töihin. Ei nykimistä eikä puutumista. Ongelmat alkaa, kun auton sammuttaa ja hetken päästä lähtee liikkeelle lämpimällä moottorilla. Vika tulee päälle myös ennen uudelleenkäynnistämistä jos ajat moottorin lämpimäksi eli noin 15-20min ajo. 1500-2000rpm kohdilla nykimistä ja puutumista. Käytännössä ei puudu, mutta veto ei ole tasaista ja kaasunvaste välillä todella todella hidasta. Välillä varsinkin käynnistyksen jälkeisessä liikkeellelähdössä kengurubensaa tankissa huolella. Välillä huomaa autosta peilistä nykimisen aikana myös harmahtavan mustaa savutusta?
-Tyhjäkäynnillä ahtopainesäätimen vivussa 1-2cm liike noin 2sekunnin välein tasaisessa syklissä. Samassa tahdissa pakoäänet muuttuvat möreästä normaaliksi. Tämä ihmetyttää..
-DPF ja EGR off, mutta ovat olleet jo pari vuotta ennenkö vika on alkanut. Softa käyty kyllä läpi. EGR ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmoitu.
-Ei vikakoodin vikakoodia..
-Täyskaasulla auto vetää täysin normaalisti ilman rykimistä. Voimaa kyllä juuri se mitä tällaisessa kuuluukin. Ongelma lähinnä rauhallisessa pintakaasuajossa.
-Esimerkiksi vakkari päällä tasaisessa nopeudessa kierroslukumittari elää hiukan ja moottorin käytöksen huomaa tässä tilanteessa myös moottorin ääntä kuulostellessa. Ikäänkuin moottorin tehot ”hengittäisivät” jatkuvasti.
Tähän mennessä tehtyä:
-Turboahdin vaihdettu (Ahdin alkoi olla muutenkin täysin ehtoopuolella, nykiminen ja savutus oli vanhalla ahtimella selvästi voimakkaampaa)
-Suodattimet vaihdettu
-Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu ja ahtoputket käyty läpi
-Yms Ahtimen vaihtoon liittyvät toimenpiteet ja tarkistukset
-Pakopaineanturi uusittu
Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan..! Voisiko vika olla EGR-venttiilissä, kuten taisi aloituspostaajan autossa olevan? Venttiiliä ei itseasiassa ole vielä irroitettu ja tsekattu.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Turbon tiiviste imuputkessa ehjä ja varmasti paikallaan?
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
-Komisario Eero Jansson-
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Itsellä oli hiukan puutumista alle 2000kier ja joskus tuli liian pieni ahtopaine vika. Muuten toimi niinkuin pitää.
Vaihdoin aluksi ilmanputsarin ja imupuolen ahto putkien tiivisteet jonka jälkeen ongelmat loppuivat sekä tehot palasivat.
Outoa oli se että tiivisteet ja o renkaat oli tosi kovettuneet. Vasta vanhemmissa autoissa enemmän on tuota tiivisteen vastaavaa kuivumista nähnyt.
Ehkä kannattaisi nuokin tarkistaa...
Vaihdoin aluksi ilmanputsarin ja imupuolen ahto putkien tiivisteet jonka jälkeen ongelmat loppuivat sekä tehot palasivat.
Outoa oli se että tiivisteet ja o renkaat oli tosi kovettuneet. Vasta vanhemmissa autoissa enemmän on tuota tiivisteen vastaavaa kuivumista nähnyt.
Ehkä kannattaisi nuokin tarkistaa...
MB ML 350 CDI A 4-MATIC Business Premium -12 (W166.024)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
MB C 230 A Kombi Avantgarde -06 (S203.252)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
MB E 300D Sedan -80 (W123.130) klassikko
ex MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Tämä tuli myös kuntoon uudella EGR-venttiilillä, vaikka se oli ohjelmasta OFF. Jälleen hatun nosto niille jotka tänne kirjoittelee ja myöskin kertovat lopputuleman aloituspostauksen jälkeen.julB kirjoitti: ↑Pe 04.11.2022 22:18 Avauspostauksen tyyppistä vikaa nyt myös omassa autossa. Yksilö myös W212 350CDI. Tähän tarvittaisiin nyt apuja! Alkaa olla eväät niin sanotusti syödyt.
Oireet:
-Auto toimii hyvinkin normaalisti kun autolla lähtee aamulla esimerkiksi töihin. Ei nykimistä eikä puutumista. Ongelmat alkaa, kun auton sammuttaa ja hetken päästä lähtee liikkeelle lämpimällä moottorilla. Vika tulee päälle myös ennen uudelleenkäynnistämistä jos ajat moottorin lämpimäksi eli noin 15-20min ajo. 1500-2000rpm kohdilla nykimistä ja puutumista. Käytännössä ei puudu, mutta veto ei ole tasaista ja kaasunvaste välillä todella todella hidasta. Välillä varsinkin käynnistyksen jälkeisessä liikkeellelähdössä kengurubensaa tankissa huolella. Välillä huomaa autosta peilistä nykimisen aikana myös harmahtavan mustaa savutusta?
-Tyhjäkäynnillä ahtopainesäätimen vivussa 1-2cm liike noin 2sekunnin välein tasaisessa syklissä. Samassa tahdissa pakoäänet muuttuvat möreästä normaaliksi. Tämä ihmetyttää..
-DPF ja EGR off, mutta ovat olleet jo pari vuotta ennenkö vika on alkanut. Softa käyty kyllä läpi. EGR ei ole tulpattu, ainoastaan ohjelmoitu.
-Ei vikakoodin vikakoodia..
-Täyskaasulla auto vetää täysin normaalisti ilman rykimistä. Voimaa kyllä juuri se mitä tällaisessa kuuluukin. Ongelma lähinnä rauhallisessa pintakaasuajossa.
-Esimerkiksi vakkari päällä tasaisessa nopeudessa kierroslukumittari elää hiukan ja moottorin käytöksen huomaa tässä tilanteessa myös moottorin ääntä kuulostellessa. Ikäänkuin moottorin tehot ”hengittäisivät” jatkuvasti.
Tähän mennessä tehtyä:
-Turboahdin vaihdettu (Ahdin alkoi olla muutenkin täysin ehtoopuolella, nykiminen ja savutus oli vanhalla ahtimella selvästi voimakkaampaa)
-Suodattimet vaihdettu
-Ahtoputkien tiivisteet vaihdettu ja ahtoputket käyty läpi
-Yms Ahtimen vaihtoon liittyvät toimenpiteet ja tarkistukset
-Pakopaineanturi uusittu
Kaikkia vinkkejä otetaan vastaan..! Voisiko vika olla EGR-venttiilissä, kuten taisi aloituspostaajan autossa olevan? Venttiiliä ei itseasiassa ole vielä irroitettu ja tsekattu.

W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Aion purkaa vanhan EGR-venttiilin ensi viikolla. Tämä asia kiinnostaa, koska vika ehkä hiukan erikoinen. Auton luonne alle 2000 rpm muuttui täysin erilaiseksi mitä se on oikein koskaan auton omistusaikana
Hiukan olen aina moittinut 350CDI alavääntöä, en moiti enää.

W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Julb. Lämpeneekö sulla kuinka hitaasti moottori normilämpöön kun egr pois pelistä?
Mulla kyllä hidastu lämpeneminen kun otettiin egr pois pelistä softalla,termarin vaihdoin keväällä ja pitänee taas vaihtaa.
Mulla kyllä hidastu lämpeneminen kun otettiin egr pois pelistä softalla,termarin vaihdoin keväällä ja pitänee taas vaihtaa.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Ainakaan plussakeleillä en lämpenemisessä huomaa minkäänlaista eroa, vaikka olisi nollan tuntumassakin. Kovemmilla pakkasilla huomaa jonkunlaisen eron, mutta mielestäni ei ole ongelma. Webasto löytyy, niin sillä kyllä saa sitten nostettua lämmöt normaaliin tahtiin. Jos kuvitellaan ulkolämpötilaksi +5, lämpenee tuo ilman Webastoakin sinne 90 nurkille noin 15min ajon jälkeen.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Kyllä mulla huomaa selkeän eron jo näillä keleillä, täytyy vissiin vaihtaa termari taas. Webasto löytyy myös, mutta jotenki hitaasti sekin lämmittää.julB kirjoitti: ↑La 12.11.2022 17:20Ainakaan plussakeleillä en lämpenemisessä huomaa minkäänlaista eroa, vaikka olisi nollan tuntumassakin. Kovemmilla pakkasilla huomaa jonkunlaisen eron, mutta mielestäni ei ole ongelma. Webasto löytyy, niin sillä kyllä saa sitten nostettua lämmöt normaaliin tahtiin. Jos kuvitellaan ulkolämpötilaksi +5, lämpenee tuo ilman Webastoakin sinne 90 nurkille noin 15min ajon jälkeen.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Venttiilin purin. Itse venttiiliä ohjaava linkun jousi oli hiukan kuoleentunut, mutta uskon pääasiassa että vika johtui venttiilin sisällä olevan piirilevyn ja liitinosan pinnien hapettumisesta. Silmin nähden 1,3 ja 5 pinni olivat huomattavan hapettuneet. Jostain ulkomaiden foorumeilta luin, että ainakin tässä 350CDI:n venttiileissä on tuossa mikropiirissä ollut vikoja.julB kirjoitti: ↑Pe 11.11.2022 23:31 Aion purkaa vanhan EGR-venttiilin ensi viikolla. Tämä asia kiinnostaa, koska vika ehkä hiukan erikoinen. Auton luonne alle 2000 rpm muuttui täysin erilaiseksi mitä se on oikein koskaan auton omistusaikanaHiukan olen aina moittinut 350CDI alavääntöä, en moiti enää.
W210 E 50 AMG (M119) -97
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
_______________________________________
*EX* W211 E 220 CDI Classic (OM646) -02
*EX* W211 E 320 CDI Avantgarde (OM648) -03
*EX* S212 E 350 CDI Avantgarde (OM642) -11
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Mb 350cdi v6 om642 missä voisi olla vika kaasua pitää painaa reiluun kiihdyttäessä ja kickdowni on tosi hidas ja menee vikatilaan välillä mutta ei tule koodeja eikä moottorinvikavaloa turbo vaihdettu hetki sitten ja egr putsattu ja ei ole jumissa
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
no jos se menee vikatilaan niin tulee siitä koodikin. Lue lukijalla mikä löytää koodit. MAF vikahan voi tuollaista tehdä, ja se on oikeastaan ainoa kilke mikä ei 100% vikakoodia triggaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5802
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Miksi päädyty vaihtaman turbo ?
onhan vika koodit luettu mersuun kuulvalla testerillä? missään ei ollut mittän vikoja ?
mitä testeri näytää siellä taphtuvan ?
Miten vika tuli kerralla vai vähitellen pahentuen ?
Mökkillä
'
'
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Vähitellen tuli vika ja vanha turbo hajosi ja muutamie tonnien ajon jälkeen tuli tämä ominaisuus ja kyllä mb starilla luettu.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Auto parani vähån egr putsauksen jälkeen.
Re: 350CDI V6 OM642 Matalilla kierroksilla nykii
Missä sijaitsee om642 350cdi v6 map sensori?